Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Høj Båndbredde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

...alle filterpoler er defineret ved at i skæringfrekvensen er fasedrejningen 45 grader. (Det er derfor at delefrekvenser altid er -3dB pr. pol og ikke 0dB)

Hvad har det med det at gøre?

well - hvis frekvensgangen er begrænset - frivilligt eller ufrivilligt til 20-20.000 Hz så vil der være seriøs fasedrejning i det hørbare område. Fasedrejningen bliver først nogenlunde konstant 10 x under og 10 x over skæringfrekvensen.

Så derfor bør frekvensgangen være minimum 2-200.000Hz for at undgå varierende fasedrejning i det hørbare område.

Det er vel af samme årsag man vælger at oversample Fs hundredevis af gange i en DAC, således man kan nøjes med et blødt afrullende filter, og dermed nogenlunde bevare en konstant fase i det hørbare område?

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Der findes ingen faselineære filtre. Man kan komepensere ved at
sørge for den samme fasedrjening ved alle frekvenser, f.eks. et 4
pols ( 24dB/oktav) filter hvor der er 360graders fasedrejning under
frekvnesen, og hvor man så tilføjer fasedrejning i toppen 'til det
passer'. Ved flere poler kan man vælge filterkarakteristikker som chebychev,
bessel pg Linkwitz Riley, og dermed opnå max 3dB fald ved
knækfrekvensen, eller stejlere afskæring - men det er ikke altid
gratis. se f.eks frekvensgangen på chebichev - ufff. Jeg kan stærkt
anbefale Siegfried linkwitz hjemmeside www.linkwitz-lab.com

Jeg er ikke den store haj når det gælder analoge filtre (kender nu nok de filter typer du nævner bortset fra Linkwitz Riley), men snakker man digitale filtre af typen FIR kan man nu godt lave et filter med lineær fasedrejning (kaldes blot for et lineært fase filter) ved at have symmetrisk impulsrespons. Det vil dog kun være lineært i pasbåndet.

http://ccrma.stanford.edu/~jos/filters/Filters_Preserving_Ph ase.html

Laves det digitalt, så slipper man også for at lodde

Mht knækfrekvens, så flyttes den hvis man sætter to filtre i serie - den er defineret til at være ved -3dB. Hvis man efter at filteret er lavet finder en anden dæmpning er det fordi at knækfrekvensen i det implementerede filter ikke er ved samme frekvens som i det designede.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cut_off_frequency

Og så til sidst et link for at vende tilbage til hovedemnet i tråden om oversampling i digital audio:

http://www.audioholics.com/techtips/specsformats/upsamplingv soversampling.php

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke det var vigtig med de høje frekvenser hvorfor tror du så at eks. B&W i deres nye D serie forsøger at nå op på 70k, det kan jo ikke høres alligevel vil nogen jo hævde.Sagen er at det påvirker det hørbare område så det bliver bedre tror det har noget med overtoner at gøre.

Har hørt højtalere hvor en superdiskant var sat på ekstra det var bedst med den tilsluttet.Har også selv lavet det på mine inspireret af denne oplevelse.High Fidelity har en anmeldelse af nogle Tannoy enheder som er ad on udstyr kan man sige.

http://www.tannoy.com/STOverview

Der er også andre muligheder.

Du kunne jo evt. selv eksperimentere med en løs enhed som du sætter på med en kondensator i serie med enheden til afskæring.

SACD går jo også til 50k hvorfor nu forsøge på det.Der er nu nok mening i galskaben.Hvorvidt det så lykkedes kan så diskuteres.

En anden ting der bruges ofte et afskæringsfilter i eks. CD maskiner for at tage højfrekvent støj men desvære ødelægger det også andet.Filter gør noget ved lyden ligger næsten i navnet.Det bedste ville vel være at elektronikken ikke havde de skavanker så filteret kunne gemmes til højtalerene.Man kunne håbe de udviklede i den retning i stedet for at prøve lappeløsninger.

Jeg har hørt at en Daner forforstærker kan bruges som antenneforstærker fordi den er så bredbåndet måske en af forklaringerne på den gode og åbne lyd.Dog ikke alle forstår dette faktum.

Har også en test cd med forskellige frekvens swep på og jeg kan vel ca. høre op til 16k sådan er verden forunderlig.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst i denne tråd at "de fleste producenter" nedsampler SACD til 44.1kHz i 16-bit:

http://groups-beta.google.com/group/dk.teknik.lyd/browse_thr ead/thread/45b0f487df58b92a/6c16e845d51e9435?q=sample+frekve ns+SACD&rnum=2&hl=en#6c16e845d51e9435

Dette indebærer at et anti-aliserings filter vil lav-pas filtrere signalet således at der ikke er power ved frekvenser over 22.05kHz - dette for at undgå aliasering.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Måske er dette også grunden til at SACD ikke er så godt som man umiddelbart skulle tro men meningerne er delte om dette format.

I øvrigt sjovt mht. forstærker at man forsøger at gøre dem hurtige o.s.v og så begrænser man løjerne til sidst med et filter.Ved godt det ikke er så let i praksis. Lidt som med en formel 1 hvis motor har potentiale til højre topfart men begrænses fordi bilen ikke er sikker ved den fart.Tænkt eks.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

JRGW; nu kunne trickset med at udvide båndbredden på en højttaler jo være vejen frem, til at gøre den rimelig fase-lineær i det hørbare område!  

Superdiskanter/piezo´er giver mere båndbredde, men hvad gør det ekstra filter? Et skridt frem og to tilbage! (Hold 10 bøtte, det legede vi meget med i 1980´erne)

Virker en Daner i Mhz-området, så er det meget fint gået, udemærket!  Så skal man passe på med uskærmede kabler, eller hvad?

Dit forslag om at gemme (eventuelt) filtrering til allersidst i kæden kan jeg kun bifalde. Især hvis filterfunktionen kan kobles helt fra, ah!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv fjernet filtret i mine monoblokke og koblet uden om relæet ikke uden risiko men det virker.Se det var da et filter mindre......

Ang. Daner så kan jeg ikke svare på spørgsmålet, måske kan Kubikken det. 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

JRGW; kommentaren om Daner var også til hr von Auspuff, men han leder nok stadig i de tekniske papirer!

Eller måske han sidder og hører politi-radio på 159-168Mhz!  

Filtrene på udgangene skal vel bare hindre støj ind- og udfald; jeg tror ikke at forstærkeren går fuldstændig i rundgang/tilbagekobling af dette!

Mit anlæg er ikke CE-godkendt og der er derfor ingen spoler i serie med udgangen på min CD-afspiller; det er vel også grunden til, at jeg ikke føler lyden af de billigere Arcam-produkter, som værende bedre end det jeg har derhjemme, måske!

Nuvel; serie 80 og FMJ har bedre bas og en kende flere detaljer, men jeg er nu mest glad for det jeg har, indtil videre!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

JRGW; kommentaren om Daner var også til hr von Auspuff, men han leder nok stadig i de tekniske papirer!

Eller måske han sidder og hører politi-radio på 159-168Mhz!  

Filtrene på udgangene skal vel bare hindre støj ind- og udfald; jeg tror ikke at forstærkeren går fuldstændig i rundgang/tilbagekobling af dette!

Mit anlæg er ikke CE-godkendt og der er derfor ingen spoler i serie med udgangen på min CD-afspiller; det er vel også grunden til, at jeg ikke føler lyden af de billigere Arcam-produkter, som værende bedre end det jeg har derhjemme, måske!

Nuvel; serie 80 og FMJ har bedre bas og en kende flere detaljer, men jeg er nu mest glad for det jeg har, indtil videre!  

Her ses de tekniske data på Dali sættet, konstruktionen er magen til Daner Detal, kun den mekaniske opbygning er forskellig.

http://www.dali.dk/PDFFILES/premanuals/Dali_amplifier.pdf

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

OK hr von Auspuff; (3,6Mhz vildt!), men det giver SQ ikke et klart prøvebillede, så der menes nok lang-welle rundfunk oder?  

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Så er det velbegrundet at Densen kører med meget store båndbredder i alle deres produkter. Det glæder mig, jeg har lige bestilt en forstærker og CD fra Densen.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Æv-bæv min Gryphon Head Amp/RIAA har da bare et frekvensområde på 1 - 10MHz +0/-3dB!  ;-)

Hilsen Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hejsa...

Æv-bæv min Gryphon Head Amp/RIAA har da bare et frekvensområde på 1 - 10MHz +0/-3dB!  ;-)

Hilsen Niels L.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hejsa...

Hilsen Niels L.

Så er der sikkert FETs i den -  - pyhha da!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Nilau skrev:

Hejsa...

Hilsen Niels L.

Så er der sikkert FETs i den -  - pyhha da!

Hej Hubraum...

FETs..? Jeg ved det faktisk ikke, men den er i hvertfald en "fully discrete construction" og "no capacitors in the signal path" og "zero negative feedback" og "no internal wiring" osv. Der er desuden lyttet til Matti Otala mht. DIM, TIM og SID!

God lyd! :-)

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Mike E v. Rik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
[QUOTE=Kurt von Kubik][QUOTE=Nilau]

Hejsa...

Hilsen Niels L.

Øh... Det vil altså sige fra 1 - 10.000 hz?
Rigtig imponerende virker det nu ikke!...

- Mere seriøst: jeg har næsten lige læst om en underøgelse, der viste, at man ikke kan høre rene toner over de berømte 20.000 hz, men at man kunne høre forskel på test-signaler med og signaler uden indhold over 20.000 hz.
Ikke nok med det, men de kreative forskere havde også puttet folks hoveder i en MRI-scanner, der viste synlig forskel på hjerne-aktiviten hhv med og uden 'ultrasonisk' indhold.
Hvis nogen er interesserede kan jeg prøve at finde et link til artiklen.
-michael

Mike E v. Rik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

Mike E v. Rik skrev:
Nilau skrev:

Hejsa...

Hilsen Niels L.

Øh... Det vil altså sige fra 1 - 10.000 hz?
Rigtig imponerende virker det nu ikke!...

...Hov! Jeg vrøvler selvfølgelig - undskyld!...

-men bortset fra det.
-michael

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

En stor båndbredde med et lavt Q er en god ting.
10MHz båndbredde vidner om, at det er det der er prioriteret.
Det er sandsynligvis specielle audio transistorer der sidder i den, hvor båndbredde har været et kardinalpunkt.
Jeg ville nok prioritere anderledes.
Båndbredde ud over 3-400KHz er der ikke så forfærdeligt meget at bruge til. Power amps har som regel ikke mere end det, hvis de er bipolare.
Er de FET bestykkede er sagen anderledes, så ser man af og til MHz i opgivelserne.
Jeg er ret meget mere interesseret i strømforholdene, kan de faktisk jokke al den strøm afsted uden at kny og uden at ændre karakter, det gælder også preamps.

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Mike E v. Rik skrev:

Jeg vil gerne læse artiklen, så har du et link vil det være perfekt. Jeg vil gerne se om det er de højeste frekvenser lige under 20kHz der påvirkes, og om signalet over 20kHz har meget høj amplitude lige over de 20kHz. Hvis det er tilfældet kan det muligvis være 'masking effect' i menneskets hørelse der gør at der kan høres forskel. Man taler her om en 'spreading function', der gør at naboområder i frekvens påvirker hinanden. Jeg var dog ikke klar over at ikke hørbare toner kan 'maske' noget som helst - hvis det ellers er det som er tilfældet.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

kvs78 skrev:

Mike E v. Rik skrev:

Jeg vil gerne læse artiklen, så har du et link vil det være perfekt. Jeg vil gerne se om det er de højeste frekvenser lige under 20kHz der påvirkes, og om signalet over 20kHz har meget høj amplitude lige over de 20kHz. Hvis det er tilfældet kan det muligvis være 'masking effect' i menneskets hørelse der gør at der kan høres forskel. Man taler her om en 'spreading function', der gør at naboområder i frekvens påvirker hinanden. Jeg var dog ikke klar over at ikke hørbare toner kan 'maske' noget som helst - hvis det ellers er det som er tilfældet.

Hvis du ruller frekvensområdet af over f.eks. 20kHz så introducerer du samtidigt et fasedrej der rækker langt ned i mellemtoneområdet. Ikke at det behøver at være et problem, det afhænger af forløbets karakter. Luften dæmper høje frekvenser så en afrulning er naturlig, men en stigende amplitude er ikke en del af vores naturlige referencer

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes