Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Høj Båndbredde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
kvs78 skrev:

Mike E v. Rik skrev:

Hvis nogen er interesserede kan jeg prøve at finde et link til artiklen.

Jeg vil gerne læse artiklen, så har du et link vil det være perfekt. Jeg vil gerne se om det er de højeste frekvenser lige under 20kHz der påvirkes, og om signalet over 20kHz har meget høj amplitude lige over de 20kHz. Hvis det er tilfældet kan det muligvis være 'masking effect' i menneskets hørelse der gør at der kan høres forskel. Man taler her om en 'spreading function', der gør at naboområder i frekvens påvirker hinanden. Jeg var dog ikke klar over at ikke hørbare toner kan 'maske' noget som helst - hvis det ellers er det som er tilfældet.

Hvis du ruller frekvensområdet af over f.eks. 20kHz så introducerer du samtidigt et fasedrej der rækker langt ned i mellemtoneområdet. Ikke at det behøver at være et problem, det afhænger af forløbets karakter. Luften dæmper høje frekvenser så en afrulning er naturlig, men en stigende amplitude er ikke en del af vores naturlige referencer

Jeg vil da tro at knækfrekvensen på lavpas filteret er højere end de 20kHz i begge test sekvenser, når der i den ene test sekvens er signal over de 20kHz. Det bør den være hvis testen skal være fair. Et digitalt lineær fase filter introducerer ikke et fasedrej i pasbåndet (for lige at vende tilbage til det ).

Jeg forstår ikke helt den med at en stigende amplitude ikke er en del af vores naturlige referencer... Ikke at det er forkert, jeg forstår bare ikke hvad du mener.

Overføringsfunktionen for luften må vel antages at være meget tæt på den samme under begge forsøg, så det kan vel ikke forklare at der kan høres en forskel?

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jeg mindes at have læst en artikel i Illustreret Videnskab om oversvingstoner. Det var egentlig i forbindelse med direktiv lyd (så lyden kan retningsbestemmes), men sagens kerne i forbindelse med tråden var, at 2 oversvingstoner med er differens på 1000Hz vil producere en hørbar tone med frekvensen 1000Hz.

That's why overtoner er ret vigtige :)

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

I så fald skulle denne tone dannes i øret/hjernen under mystiske omstændigheder 

Tonen ved 1000Hz vil, så vidt jeg ved, ikke være fysisk målbar som en lydbølge.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes