Emne: Hvad bestemmer ens musiksmag? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenJ skrev:
| [QUOTE=hrmand] når det skulle være vildt - James Last. /QUOTE]
Godt at jeg ikke er den eneste...
|
|
|
Ja, man finder lidelsesfæller af næsten enhver art herinde __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Lede Kede Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
gunbox skrev:
Lede Kede skrev:
...jeg har stadig en stak Michael Jackson cd'er som jeg ik helt er så glad for længere!
|
|
|
Er du helt fra den? Der kan jeg så sige dig, at du kan være helt rolig...der er ikke noget i vejen med cd'erne - det er dig den er gal med! |
|
|
Det kan godt være du har fat i noget... jeg er lige ved at høre
Dangerous og jeg må sige der er alligevel en gnist og nerve som er en
sjældenhed nu til dags! Jeg må også sige at jeg finder alle hans albums
utroligt velproducerede. Jeg tror jeg giver blegfisen en chance
her i weekenden og så må jeg jo se om han bliver hængende.
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Hos mig har musiksmagen ændret sig gennem årene.
Da jeg var yngre - meget mainstream - sammen med vennerne. Der skulle jo danses til musikken, så danserytmerne var vel vigtige. Det var tidens musik der blev spillet.
I gymnasietiden blev jeg mere interesseret i sangen og lidt mere i hvordan det blev udført - her blev jeg også præsenteret for klassisk (de 4 årstider) - kulturchok tro mig. Men det satte alligevel nogle spor og jeg begyndte at tolke det jeg hørte. De første jazz og klassiske skiver kom også på denne tid.
På seminariet - hvor jeg nu også begyndte mere seriøst at være entusiast og købte bedre udstyr - kom nogle af de specielle plader med forskellige effekter til. I samme periode blev jeg meget opmærksom på gode bands der gjorde noget for lyden. Nu var det ikke længre nok med rytmehans og Gnags. Der skulle detaljer og harmonier til - og meget mere akustisk musik blev en realitet. På seminariet blev jeg også præsenteret for meget livemusik og det gav forskellige referancer i lytningen.
Dog var der et problem på det tidspunkt og lidt senere og det var at det var svært at købe grej der kunne komme i nærheden af det rigtige. Man snakkede ofte om at anlægget farvede lyden.
Senere endnu - idag - er min verden meget til akustisk musik - der hvor jeg mere eller mindre kender referancen. Jeg høre ellers alt - dog ikke den hårdslående genre. Idag skal musikken gerne give lytteglæde, musikalitet og harmoni. Genren - tja........ __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend, du tænker for meget over tingene 
påvirkning fra forældre? tja, måske.. min far er vild med Peter Belli's musik, både det gamle og det nye.. BeeGees, Shubidua, og gamle danske kunstnere er også populære i bilradioen. Min mor hører mest P4, men en enkelt Billy Joel skive er der da i samlingen, udover Lis Sørensen, Sweethearts og i den stil.. Jeg kan gå med til BeeGees, de er sgu cool. Enkelte Peter B. numre, Billy Joel og shubidua når man har fået for meget at drikke til en familiefest.. Så jeg må have 'lært' noget hjemmefra, men ikke godt nok?
Jeg hører faktisk lidt af hvert, en smule klassisk og opera bliver det også til, og det var der bestemt ingen i min folkeskole klasse der brød sig om (sagde de), jeg holdt det da også mest for mig selv.. .
jeg giver MTV og DR en del af 'skylden' og mine forældre fordi de gav mig et schneider anlæg, det var jo kram dengang..
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Metallen jeg hører kommer nok fra mine søskne, som er det jeg er vokset op med.
Men hvor hiphoppen rent faktisk begyndt at komme ind i billedet, ddet aner jeg ikke, men det er hvertfald ikke fra nogle forældre eller venner =P
|
| Til top |
|
| |
gunbox Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 11 Juni 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lede Kede skrev:
gunbox skrev:
Lede Kede skrev:
...jeg har stadig en stak Michael Jackson cd'er som jeg ik helt er så glad for længere!
|
|
|
Er du helt fra den? Der kan jeg så sige dig, at du kan være helt rolig...der er ikke noget i vejen med cd'erne - det er dig den er gal med!
|
|
|
Det kan godt være du har fat i noget... jeg er lige ved at høre Dangerous og jeg må sige der er alligevel en gnist og nerve som er en sjældenhed nu til dags! Jeg må også sige at jeg finder alle hans albums utroligt velproducerede. Jeg tror jeg giver blegfisen en chance her i weekenden og så må jeg jo se om han bliver hængende.
|
|
|
God stil Hvis han bliver dømt, har du jo altid en undskyldning for at smide pladerne ud __________________ Mrs. Lindsay - "You certainly look cool." - Yogi Berra - "Thanks, you don't look so hot yourself."
|
| Til top |
|
| |
torben kbh. Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 11 Juni 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kjaer skrev:
|
Jef tror det ligger en stor del i ens egen udvikling .Hvad man starter med at lytte til er tit let tilgængeligt. Der er ikke mange børn som er vilde med klassik musik eller opera.
|
|
|
Fin observation. Jeg har også lagt mærke til at små børn kan være helt vilde med det musik der er i børnetime (eller hvad det hedder), og det er tit meget enkelt og melodisk, og tit lidt spøjst spillet. Hvis man ser hvem musikkerne er i børneprogammerne, så kan der virkelig være nogen stjerner på DR, og på svensk TV har ex. Jan Johansson og Georg Rieldel været med tit. Ex. er det Jan Johansson der har skrevet musikken til Pipi Langstrømpe. Og Sigurds Bjønetime er jo faktisk et musikprogram for børn. Det er super, at børnene får ordentlig musik med ordentlige musikkere på, og bliver præsenteret for noget forskelligt musik.
Netop det, at blive præsenteret for en masse forskelligt musik, gerne af menesker der elsker at fortælle om det, tror jeg har en stor betydning for hvad man får hørt fremad. For mit eget vedkommende har det betydet meget, at jeg fik en masse kammerater i gymnasiet, der hørte bare lidt mere end Modern Talking og dansk top. Man vælger selvfølgelig selv, men kan ikke vælge andet end det man møder, og så skader det vel aldrig at være lidt åben og tålmodig.
Meget spændende tråd Svend P!
VH Torben
|
| Til top |
|
| |
Jeps Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 11 Juni 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=kjaer]
Jef tror det ligger en stor del i ens egen udvikling .Hvad man starter med at lytte til er tit let tilgængeligt. Der er ikke mange børn som er vilde med klassik musik eller opera.
Jeg har tourneret med Den Jyske Operas Børneopera-afdeling, hvor vi spillede ca 100 forestillinger af Noas Ark for de 5-9 årige, musikken var Dyrenes Karneval af Camille Saint-Saëns.
Det var børnene vældig glade for.
Jeg tror at min musiksmag er præget af den musik jeg er blevet præsenteret for, af personer og i sammenhænge, der har betydet noget for mig.
|
| Til top |
|
| |
jbdk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 185
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke det er genetisk, men din musiksmag er bestemt af fem "filtre" der sidder i hjernen:
1) Fysisk tilstand. Man vælger musik afhængig af om man er træt, afslappet, anspændt, sund eller rask. F.eks. hører jeg ofte Café del Mar når jeg har det varmt og det er sommer, og jeg hører ofte New Age musik når jeg er stresset.
2) Betoning af vore sanser. Hvor stærkt betonet/udviklet er den auditive sans? F.eks. er min auditive sans nok lidt mere udviklet end andres. Jeg er musikalsk og komponerer og producerer selv musik. Min udviklede lytte sans gør at jeg ofte vælger alternativ eksperimenterende musik og godt kan lide at "eksperimentere" med musik.
3) Karaktertræk, eller personlighedstræk. Jeg er en stille og rolig type og nok lidt indadvendt, derfor foretrækker jeg ofte eftertænksom og afslappende musik (men ikke hele tiden)
4) Overbevisninger. Hvad tror vi om os selv og den verden vi lever i? F.eks. kan jeg tro at Heavy Metal har en dårlig indflydelse på sindet i visse situationer (!), eller jeg kan tro at verden var bedre i gamle dage og jeg foretrækker gammeldags musik.
5) Erindringer. Alt hvad vi sanser bliver sammenholdt med det vi kender. F.eks. hørte jeg meget orgelmusik som barn. Jeg var fascineret af mekanikken og lyden fra de elektriske hammond orgler. Senere som voksen, genfandt jeg glæden ved orgelmusikken, hvilket medførte at jeg blev generelt interesseret i elektronisk musik. Sjovt!
|
| Til top |
|
| |
Panzerchrist Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører næsten kun metal, og noget af det første jeg har hørte var
the prodigy, det var jeg hel vild med i en alder af 7-8 stykker. Nu er
jeg så 15, og hører ikke rigtig andet end metal til daglig, min bror
har haft en stor indflydelse på det, ellers ved jeg ikke hvad det er
kommet af. Fordi det er ikke mainstream metal jeg hører, selvfølgelig
er der legender som, metallica, slayer, rammstein, manowar osv. som kan
blive spillet i radioen. Men ellers hører jeg meget "undergrunds"
metal, og det er i hvert fald ikke the voice's skyld
|
| Til top |
|
| |
Luksus Bumsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
psy-trance er det jeg hører mest. indflydelsen er nok kommet fra min
storebror som startede med det. i forhold til de gamle i huset deler
jeg, som i nok har gættet, ikke musik smag med dem. Ved faktisk ikke
rigtigt hvad de kan lide andet end den gamle mand hører kim larsen en
gang i mellem.
udover psy-trance bliver det også til noget pop en gang imellem som nok
er mine venners skyld fordi de ikke er så glade for førnævnte genre
|
| Til top |
|
| |
SandSand Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbdk - fedt indlæg :)
|
| Til top |
|
| |
Jarvig Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 20 Juli 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gener Der er ingen tvivl om, at en del af ens musiksmag er "tilfældig"....det skyldes simpelthen tilfældig smag.
Kulturel opvækst To meget vigtige eksempler - Nu om dage bygger 99,999% af alt musik på tempereret musik. Dette er musik, hvor ALLE toner minus grundtonen i det man spiller rent faktisk er "ude af stemning". En person som var vokset op med ikke-tempereret musik (altså at samtlige toner i en toneart er "i stemning") ville ikke kunne udholde vores "falske" musik. Men fordi vi moderne mennesker er opvokset med kun tempereret musik + at tempereringen med vilje er lavet så man mindst muligt lægger mærke til den, så hører vi ikke tonerne som falske.
- Det meste vestlig musik bygger på 12-tone musik. Vestlig musik er nu verdenskendt og alle mennesker som er i civilisationsomgivelser kan "forstå" 12-tone musik. Men masser af etnisk musik i verden bygger ikke på 12-tone musik. Eksempler er f.eks. 42 dels tone musik. "Vesterlændinge" synes generelt en sådan musik lyder forkert og endog ofte generende. Det er fordi vi ikke er opvokset med det. Men de lokale synes jo det lyder lige i øjet.
Skal høres flere gange = fælles referenceramme = f.eks. radioen og MTV Nogen få numre i verden sidder der bare ved første gennemlytning. Men meget mere musik falder først på plads efter flere gennemlytninger. Her er f.eks. radio, tv og MTV ekstremt vigtigt. Uden at man "bestiller det", så lytter man tit på ting som "er sat på af andre". Spilles sådanne numre flere gange og man hører det, så er der en god chance for at man synes om nummeret. Et andet nummer, som måske var præcist ligeså godt, men ikke blev spillet mere end en gang, ville måske kun 1.000 fans, mens det andet ligeså gode nummer spillet flere gange ville få 1.000.000 fans. Bemærk, at jeg ikke som sådan lægger det ud som om "hjernevask", hvor vi ubevidst bliver lokket til at høre noget specielt af grumme kommercielle interesser. Blot, at synes radio, tv osv at et nummer er godt, så spilles det flere gange og så har vi langt chance for "at lære nummeret" og rocke med på det.
Venskabskreds feedback process For mange mennesker er musik ekstremt vigtigt. En ikke ubetydelig parameter i mange bekendtskaber er musikalsk genklang. Derfor påvirkes ens smag af mennesker som også har en smag lidt af en selv og sådan forstærker man hinandens smag.
Musik kobles i hjernen med ens sociale oplevelser Mange kender det. Man er forelsket og lige i disse uger, da er der et nummer som alle kan lide, også en selv. Der er en god chance for at man for ever vil huske dette nummer, tænke på det som noget helt specielt og hvor utroligt mange følelser strømmer gennem kroppen på en bare man hører to takter af nummeret. Musik er et meget, meget stærkt medie for at formidle følelser. Kobles ting man oplever med musik så har man skabt en ufattelig stærk forbindelse som overgår det meste. Ens musiksmag er således i høj grad inspireret af de ting man har oplevet i livet og hvilken musik der blev koblet på disse oplevelser mens man oplevede dem.
Alder Stor betydning med ovenstående in mente. Rigtigt mange af livets store oplevelser, ens grundlæggende meninger, ens smag bliver grundlagt i en tidlig alder.....lad os sige mellem 15 og 25 år. Alle disse helt nye og ekstremt vigtigt oplevelser i ens ungdom kobles på musik mens man oplever det. Resultatet er at ens musikalske "referenceramme" derfor typisk bestemmes i disse år. Det er musikken fra denne tid der flyder rundt i så mange sammenhænge man genkalder i resten af livet. Det er ikke fordi at ens forældre er stivnakkede, gamle fjolser med elendig musiksmag, at de synes deres crap er genialt, mens de afskyr deres børns gode musik som rent affald. Det er simpelthen fordi, at den verden der er deres referenceramme, den blev fyldt med tilhørende musik i en alder, hvor musikken var anderledes.
Ovenstående punkter er ikke udtømmende, men det er nogen af de mest betydende.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|