Jeg har ikke
virkelig powerlyttet på ATC'erne endnu (sådan en god søndag med regnvejr udenfor og kolde øl i skabet), men jeg skal forsøge at begive mig ud i en beskrivelse af de første, spæde lytteindtryk.
Det er mit postulat, at det her er en højttaler, som er meget anderledes en mange andre højttalere i prisklassen (20K). Både på godt og ondt.
For det første kalder ATC det en monitor og er stor modstander af al snak om timing, tunedem, rytmiske hifisystemer osv. ATC har med andre ord tilstræbt neutralitet som det højeste ideal. Ikke nogen dikkedarer.
Dertil skal siges, at de er slet ikke så hårde i lyden som de aktive ATC monitors som Poul har stående i sin
stue. Man bløder nærmest ud af ørerne efter at have hørt to Megadeth numre, men det er der jo også en hvis potens i. Nu er Poul jo en relativt stor mand (korpus maksimus!), så der skal selvfølgelig store højttalere til.
Anyway - ATC scm 40 får IKKE denne mistænkelige røde væske til at løbe ud af ørerne. Hvis det alligevel sker skal man ikke give højttalerne skylden. Faktisk lyder de overraskende lidt monitor-agtigt. Jeg havde forventet det, der var værre...
De lyder mest af alt som et par meget, meget neutrale højttalere. Og hvordan lyder det så?
Ja, det afhænger jo selvsagt at hvad du sætter på

Neutraliteten er et resultat af en super mellemtoneenhed samt et tungt og relativt lyddødt kabinet. Vægten er pæne 23½ kg. Desuden er det en lukket konstruktion, hvilket giver en helt speciel basgengivelse - tør! Ligesom at en rigtig god hvidvin, franske Sancerre f.eks., kan være så tør, at den nærmest knipser på tungen og forsvinder i munden, så får du her gengivelsen af en storetromme sådan som den rent faktisk lyder og virker fysisk: Et dybt hug, hverken mere eller mindre. Basenheden er kun 7", så hugget går ikke i nævneværdig grad i mellemgulvet. Jeg vil kalde det tilstræbt realisme (selvfølgelig kan en 7'er ikke lave tryk som en 12'er eller en 15'er for den sags skyld). Hvis man ikke er til tør bas duer højttaleren overhovedet ikke. Hvis man er får man ikke en bas-gengivelse der er bedre til prisen. Hvem laver overhovedet en lukket konstruktion til de penge??
Monitorlyden er altså at spore i bassen. Videre op i mellemtonen gør det samme sig gældende. Mellemtonegengivelsen er fuldstændig fri for fnidder, hårdhed og forvrængning. Den er bemærkelsesværdigt
ren, hvilket er en fantastisk god kvalitet når målet er neutralitet. Det meste af instrumenternes og stemmernes lyd ligger jo i mellemtoneområdet. Derfor vil jeg sige, at højttalerens primære karakteristika er en ren og uforvrænget lyd. Klaver og akustisk guitar klinger helt fantastisk og lyder autentisk.
Et eksempel:
Hvis man har en skive med en simpel akustisk opstilling (f.eks. den fremragende, men desværre meget lidt kendte, Nickel Creek - Nickel Creek) med en stemme og en guitar,
så spiller højttaleren det. Tilføjer man så i samme opstilling endnu en
guitar og en ny stemme, ja, så får den nye guitar og den nye stemme bare sin respektive plads i lydbilledet
uden at den anden guitar og den anden stemme mister fokus - de lyder af lige så meget som først i nummeret. Det er jo et helt basalt krav i ethvert system, at der skal være et sådant dynamisk overskud (nu har jeg selvfølgelig også en rimelig fornuftig effektforstærker, som må tage sin del af æren), men ikke desto mindre er det en ofte savnet kvalitet.
Alle mine dårlige indspilninger er jeg ikke kommet til endnu, så det må jeg følge op på senere. Umiddelbart virker højttaleren ikke ligefrem tilgivende, men omvendt er der ikke skyggen af hårhed at spore i hverken mellemtonen eller diskant. Den kan selvfølgelig være at lyttetrætheden melder sig i løbet af nogle uger
For det andet skuffer diskantgengivelsen mig. Poul havde advaret mig, men den falder mere igennem end godt er. Det skyldes nok også at jeg kommer fra Audiovector, som overfokuserer diskantområdet. Alligevel mangler der luft på stemmer, generelt detajler, overtoner på forskellige akustiske instrumenter og generelt rum på de instrumenter, som primært er højfrekvente.
Diskant-elementet skulle være fra Seas. At der sidder så fin en mellemtoneenhed i højttaleren gør kun den svage diskant endnu mere tydelig. Det kunne være spændende at sætte en anden i og se hvad der sker.
Retfærdigvis skal det siges, at højttalerne ikke er spillede til endnu, så jeg
håber at diskanten bliver mere udstrakt med tiden.
For det tredje er byggekvaliteten laaaaangt bedre end det man ellers ser i prisklassen. Mellemtoneenheden i sig selv tror jeg vejer ti kg (har ikke vejet den, men har haft den i hånden). Kabinettet resonnerer forskelligt alt efter hvilken kabinetside man slår på. Jeg ved ikke noget om opbygningen af kabinettet, men noget kunne tyde på at ATC har lave sider med forskellige resonansfrekvenser for at bringe systemets totale resonansfrekvens langt ned. Det er bare gisninger!
Fineren er i kirsebær og er rimelig pæn. Baflen og foden må være lavet i MDF. Det har en fin tykkelse (baflen er 22 mm) og er meget lyddødt. Som allerede nævnt er vægten 23½ kg, hvilket er pænt for et tre-vejs system af denne størrelse.
For det fjerde er jeg ret sikker på, at der er et stort potentiale i højttalerne i forbindelse med fremtidige opgraderinger af elektronikken. De vil uden tvivl blive bedre og bedre jo bedre forstærkere og signalkilder man kobler på. Man kan hævde, at alle højttalere bliver bedre med bedre grej foran, eftersom højttalerens kvaliteter har størt udfald for systemets totallyd (er ikke en endegyldig sandhed, spørg bare Linn). Alligevel tror jeg at den her højttaler jeg følge med længere end de fleste andre i prisklassen.
Som nævnt indledningsvis skiller højttaleren sig ud. Dels mht. den rene, klare monitorlyd med især mellemtone til UG og meget tør bas, dels pga. den lidt svage diskant (hvor mange jo har "super-tweetere" med glimrende resultater), dels. pga. den imponerende byggekvalitet, især bas- og mellemtoneenheden. Er man i denne prisklasse skal man ikke snyde sig selv for at lyt på ATC scm 40 (folk er velkomne her i Århus

) - jeg vil tro at folk enten forkaster dem eller finder dem meget tiltrækkende og specielle!
Selv ved jeg ikke helt om jeg kan forlige mig med monitorlyden. Neutralitet giver 100 % god mening, men jeg elsker bare den lidt mere varme mellemtone og udstrakte diskanter

. Varme i mellemtonen kunne (og bør nok også gøre det) selvfølgelig komme fra en ny forforstærker og / eller CD-afspiller!