Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 19:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Stereo à la Fournais (nye billeder) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:
Jeg er begravet i eksamenslæsningen og solen skinner udenfor, så det er lidt begrænset hvor meget jeg får lyttet...

Hvordan går det med det eksamenspjat? du skal jo huske at høre noget musik og fortælle os om hvor godt det er! Hvad med nye højtalere? ork, jeg kunne bruge dine penge mange gange for dig
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Torben for pokker, jeg er på SU - kan du så holde op med at have lyst til at hjælpe mig med at bruge mine penge 

Om tre uger er det her eksamensrace færdig, og så skal jeg komme med udførlige udredninger omkring min nye kæmpeforstærker (og de nye højttalere, som jo nok kommer inden alt for længe).

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået nye venner. Indtil videre er det kun midlertidigt, men de har fået lov til at overnatte i en rum tid.

De er ikke tilspillede endnu, så jeg vil vente med at udtale mig om lyden. Der er tale om et sæt ATC scm 40. Det er en tre-vejs højttaler, der spiller i et lukket kammer. Umiddelbart lyder den meget anderledes end det, der ellers er på markedet i prisklassen.

Ps. Beklager det RINGE billede. Jeg har endda lånt witzels kamera, er bare en dør til at betjene det.  Hvis nogen linker til en letlæst manual til et Canon 350D bliver jeg mere end glad

Pps. Det var da nogle voldsomt store stearinlys!

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juni 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

De ser spændende ud. Ham Poul Mathisen mener vist at atc er noget af det der dur - bliver spændende at høre hvad du mener 

Et 350D har jeg haft - det er da vist bare over på auto, og så klarer det selv resten? Så skal du bare sigte og skyde

Det ser lidt ud som om du har valgt at fotografere uden blitz her - og så lukker den altså så langsomt at billedet bliver lidt rystet. Du kan prøve at sætte det på et eller andet, og så bruge forsinkelsesfunktionen. Den sidder bag på kameraet på en knap, hvis jeg ikke husker galt (den med 3 firkanter/joystik-logoet) , og så skal du nok kunne tage nogle flotte billeder i dæmpet lys
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke virkelig powerlyttet på ATC'erne endnu (sådan en god søndag med regnvejr udenfor og kolde øl i skabet), men jeg skal forsøge at begive mig ud i en beskrivelse af de første, spæde lytteindtryk.

Det er mit postulat, at det her er en højttaler, som er meget anderledes en mange andre højttalere i prisklassen (20K). Både på godt og ondt.

For det første kalder ATC det en monitor og er stor modstander af al snak om timing, tunedem, rytmiske hifisystemer osv. ATC har med andre ord tilstræbt neutralitet som det højeste ideal. Ikke nogen dikkedarer.

Dertil skal siges, at de er slet ikke så hårde i lyden som de aktive ATC monitors som Poul har stående i sin stue. Man bløder nærmest ud af ørerne efter at have hørt to Megadeth numre, men det er der jo også en hvis potens i. Nu er Poul jo en relativt stor mand (korpus maksimus!), så der skal selvfølgelig store højttalere til.

Anyway - ATC scm 40 får IKKE denne mistænkelige røde væske til at løbe ud af ørerne. Hvis det alligevel sker skal man ikke give højttalerne skylden. Faktisk lyder de overraskende lidt monitor-agtigt. Jeg havde forventet det, der var værre...

De lyder mest af alt som et par meget, meget neutrale højttalere. Og hvordan lyder det så?
Ja, det afhænger jo selvsagt at hvad du sætter på

Neutraliteten er et resultat af en super mellemtoneenhed samt et tungt og relativt lyddødt kabinet. Vægten er pæne 23½ kg. Desuden er det en lukket konstruktion, hvilket giver en helt speciel basgengivelse - tør! Ligesom at en rigtig god hvidvin, franske Sancerre f.eks., kan være så tør, at den nærmest knipser på tungen og forsvinder i munden, så får du her gengivelsen af en storetromme sådan som den rent faktisk lyder og virker fysisk: Et dybt hug, hverken mere eller mindre. Basenheden er kun 7", så hugget går ikke i nævneværdig grad i mellemgulvet. Jeg vil kalde det tilstræbt realisme (selvfølgelig kan en 7'er ikke lave tryk som en 12'er eller en 15'er for den sags skyld). Hvis man ikke er til tør bas duer højttaleren overhovedet ikke. Hvis man er får man ikke en bas-gengivelse der er bedre til prisen. Hvem laver overhovedet en lukket konstruktion til de penge??

Monitorlyden er altså at spore i bassen. Videre op i mellemtonen gør det samme sig gældende. Mellemtonegengivelsen er fuldstændig fri for fnidder, hårdhed og forvrængning. Den er bemærkelsesværdigt ren, hvilket er en fantastisk god kvalitet når målet er neutralitet. Det meste af instrumenternes og stemmernes lyd ligger jo i mellemtoneområdet. Derfor vil jeg sige, at højttalerens primære karakteristika er en ren og uforvrænget lyd. Klaver og akustisk guitar klinger helt fantastisk og lyder autentisk.

Et eksempel:
Hvis man har en skive med en simpel akustisk opstilling (f.eks. den fremragende, men desværre meget lidt kendte, Nickel Creek - Nickel Creek) med en stemme og en guitar, så spiller højttaleren det. Tilføjer man så i samme opstilling endnu en guitar og en ny stemme, ja, så får den nye guitar og den nye stemme bare sin respektive plads i lydbilledet uden at den anden guitar og den anden stemme mister fokus - de lyder af lige så meget som først i nummeret. Det er jo et helt basalt krav i ethvert system, at der skal være et sådant dynamisk overskud (nu har jeg selvfølgelig også en rimelig fornuftig effektforstærker, som må tage sin del af æren), men ikke desto mindre er det en ofte savnet kvalitet.

Alle mine dårlige indspilninger er jeg ikke kommet til endnu, så det må jeg følge op på senere. Umiddelbart virker højttaleren ikke ligefrem tilgivende, men omvendt er der ikke skyggen af hårhed at spore i hverken mellemtonen eller diskant. Den kan selvfølgelig være at lyttetrætheden melder sig i løbet af nogle uger

For det andet skuffer diskantgengivelsen mig. Poul havde advaret mig, men den falder mere igennem end godt er. Det skyldes nok også at jeg kommer fra Audiovector, som overfokuserer diskantområdet. Alligevel mangler der luft på stemmer, generelt detajler, overtoner på forskellige akustiske instrumenter og generelt rum på de instrumenter, som primært er højfrekvente.

Diskant-elementet skulle være fra Seas. At der sidder så fin en mellemtoneenhed i højttaleren gør kun den svage diskant endnu mere tydelig. Det kunne være spændende at sætte en anden i og se hvad der sker.

Retfærdigvis skal det siges, at højttalerne ikke er spillede til endnu, så jeg håber at diskanten bliver mere udstrakt med tiden.

For det tredje er byggekvaliteten laaaaangt bedre end det man ellers ser i prisklassen. Mellemtoneenheden i sig selv tror jeg vejer ti kg (har ikke vejet den, men har haft den i hånden). Kabinettet resonnerer forskelligt alt efter hvilken kabinetside man slår på. Jeg ved ikke noget om opbygningen af kabinettet, men noget kunne tyde på at ATC har lave sider med forskellige resonansfrekvenser for at bringe systemets totale resonansfrekvens langt ned. Det er bare gisninger!

Fineren er i kirsebær og er rimelig pæn. Baflen og foden må være lavet i MDF. Det har en fin tykkelse (baflen er 22 mm) og er meget lyddødt. Som allerede nævnt er vægten 23½ kg, hvilket er pænt for et tre-vejs system af denne størrelse.

For det fjerde er jeg ret sikker på, at der er et stort potentiale i højttalerne i forbindelse med fremtidige opgraderinger af elektronikken. De vil uden tvivl blive bedre og bedre jo bedre forstærkere og signalkilder man kobler på. Man kan hævde, at alle højttalere bliver bedre med bedre grej foran, eftersom højttalerens kvaliteter har størt udfald for systemets totallyd (er ikke en endegyldig sandhed, spørg bare Linn). Alligevel tror jeg at den her højttaler jeg følge med længere end de fleste andre i prisklassen.

Som nævnt indledningsvis skiller højttaleren sig ud. Dels mht. den rene, klare monitorlyd med især mellemtone til UG og meget tør bas, dels pga. den lidt svage diskant (hvor mange jo har "super-tweetere" med glimrende resultater), dels. pga. den imponerende byggekvalitet, især bas- og mellemtoneenheden. Er man i denne prisklasse skal man ikke snyde sig selv for at lyt på ATC scm 40 (folk er velkomne her i Århus ) - jeg vil tro at folk enten forkaster dem eller finder dem meget tiltrækkende og specielle!

Selv ved jeg ikke helt om jeg kan forlige mig med monitorlyden. Neutralitet giver 100 % god mening, men jeg elsker bare den lidt mere varme mellemtone og udstrakte diskanter . Varme i mellemtonen kunne (og bør nok også gøre det) selvfølgelig komme fra en ny forforstærker og / eller CD-afspiller!

William H. Shakespeare.

Mit stereo

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte fuldstændig det vigtigste - de kan triwires
NÅÅÅRJ MAND ! 

William H. Shakespeare.

Mit stereo

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem der finder dem tiltrækkende og specielle... :) Jeg ejer dem forresten også selv :P

Giv dem lige et par dage med masser af musik... Diskanten var heller ikke for god ved mig i starten... Synes du ikke trykkammerbassen er vanedannende? Hvilken forstærker bruger du på dem?

Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej Christian

Har set din tråd. Fint anlæg

Som forstærker bruger jeg sådan en sjover: http://www.parasound.com/halo/a21.php

Trykkammerbassen er meget anderledes i forhold til konkurrenterne i prisklassen. Jeg skal godt nok lige vende mig til så tør en bas. De mere konventionelle basreflekshøjttalere prutter jo lystigt derudi til sammenligning, mens den her nærmest fiser lydløst
Jeg kunne godt ønske mig en dybere bas, men det kræver jo en større enhed. Taget i betragtning af det 'kun' er en 7" synes jeg at den gør det glimrende.
Så for at svare på dit spørgsmål kan jeg med hånden på hjertet sige, at bassen bestemt er vanedannende - jeg skal bare lige vende mig til den

William H. Shakespeare.

Mit stereo

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

hvor længe skal du have de atc stående?

hvis du stadig har dem når jeg kommer op og henter kameraet, så tager jeg en forstærker med du skal lytte til. tror den er lige noget for dig.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

De bliver stående et godt stykke tid. De skal spilles 100 % til så jeg kan vurdere dem ordentligt. På SU-budgettet skal jeg desuden være helt sikker på at gøre det rigtige hvis jeg beslutter mig for at købe dem, så de skal have en god, lang lytning. 

William H. Shakespeare.

Mit stereo

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

jaja.. su budgetter kender jeg alt for godt.. har aldrig haft så fedt et anlæg som da jeg var på SU 
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hej Fournais.

Det lader til, at du har banket et super setup der i kontorbygningen.

Fed beskrivelse af, hvordan ATC'erne arter sig

Og rigtig flotte billeder af både whisky og ordbøger.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hej Brok

Jeg skal forsøge at skrive noget mere snart. Har desværre ikke fået lyttet i aften, men til gengæld set en rigtig god film. Må det komme i morgen.

Og så er der lige det med whiskey og ordbøger. (Billig) sprut blandet med viden - sådan er det at være kommet på universitetet

William H. Shakespeare.

Mit stereo

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 04:50 | IP-adresse registreret  

Af grunde, uvisse for undertegnede, var det aller første der fangede mine øjne - din whisky, derefter tanken "Hvornår skal vi kigge forbi og smage?"

Efterfølgende begyndte jeg at lure lidt på det højttalere - og det er da noget jeg skal lytte til ved lejlighed. For spændende, det lyder de ihvertfald

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

hej stort tillykke med de nye hter hvad er dit første indtryk har ikke lige fuldt så meget med i tråden
Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:
Hej Christian

Har set din tråd. Fint anlæg

Som forstærker bruger jeg sådan en sjover: http://www.parasound.com/halo/a21.php

Trykkammerbassen er meget anderledes i forhold til konkurrenterne i prisklassen. Jeg skal godt nok lige vende mig til så tør en bas. De mere konventionelle basreflekshøjttalere prutter jo lystigt derudi til sammenligning, mens den her nærmest fiser lydløst
Jeg kunne godt ønske mig en dybere bas, men det kræver jo en større enhed. Taget i betragtning af det 'kun' er en 7" synes jeg at den gør det glimrende.
Så for at svare på dit spørgsmål kan jeg med hånden på hjertet sige, at bassen bestemt er vanedannende - jeg skal bare lige vende mig til den

Okay, jeg synes ellers ikke jeg mangler bund? I hvert fald slet ikke til musik... Hvor stort er dit rum?

Nu ved jeg ikke hvordan dine lyttevaner er, men husk at der skal skrues godt op, før de RIGTIG åbner sig :)

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Novisad:

Se længere oppe på denne side.

ChristianK:

Jeg formulerede mig vidst lidt for tvetydigt. Det jeg mener er, at mange basrefleks højttalere bruger porten til at spille bas, hvilket ofte ender med en fed eller ligefrem halvslasket betoning af mellembassen. Det giver f.eks. en kontrabas en sound, der er for rund og fed og som ikke er præcis nok.

Sådan opfører ATC'erne sig selvsagt ikke da det er en lukket konstruktion. Bassen er tight og præcis og ikke overdrevet fed. Lige nu sidder jeg og hører Lisa Ekdahl "When did you leave heaven" - en jazzoptagelse, hvor kontrabassen har fået rimelig store armbevægelser. Det gengiver ATC'erne hurtigt og let, men samtidig med den krop som en kontrabas har. Man får indspilningens store armbevægelser med uden 'ekstra fedme' tilført fra højttaleren (hvilket selvfølgelig er positivt). Mange andre hifi-højttalere bruger vel rigeligt af piskefløden når de laver sovsen - det er ikke tilfældet her, men det er jo heller ikke en decideret hifi-højttaler.

William H. Shakespeare.

Mit stereo

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået lyttet en del mere på ATC'erne. Jeg står ved det jeg allerede har skrevet ovenfor, men her kommer nogle supplerende kommentarer.

Bassen er, hvis jeg ikke allerede har sagt det, uuuultra tør. Jeg er ved at vende mig mere og mere til det. Sætter man noget R&B på finder man ud af, at højttalerne i den grad kan spille bas. Der er dog ingen rigtig dybbas, idet højttalerne ruller af fra omkring 50 hertz. Ned til 50 hertz er der dog fuldt output, hvilket er rigeligt til det meste musik. Jeg er imponeret over denne 7" basenhed. Den spiller bestemt ikke som en 15". Den er ikke i stand til at flytte de mængder luft som en sådan kan, men den lyder af meget mere end 7".

Højttalerne har en åbenlys svaghed. Følsomheden er på lave 85 db. Der skal altså ret mange watt til at sparke ordentligt liv i dem. Min Parasound A21 klarer det dog uden problemer overhovedet - det lyder ubesværet fra top til bund lige meget hvor højt jeg skruger op. I dette setup tror jeg ikke at jeg kan få det til at forvrænge hørbart.

Jeg svor engang, at jeg ikke ville have højttalere ind, som havde lav følsomhed. Det var så også dengang jeg havde en lidt mere fesen forstærker
Der er utallige tilgange til at lave enheder, men i dette tilfælde er den lave følsomhed altså en del af bagsiden af medaljen med disse ATC højttalere.

Ærligt talt er det jo pløkåndssvagt at man udelukker små forstærkere, for det er altså en decideret udelukkelse. Hvis der stod en 4-5 Parasound A21 overfor en "lille" forstærker kunne man næsten tale om gruppemobning! Når først man har hørt den uanstrengthed der er over en rigtig strømstærk og velkonstrueret forstærkerkonstruktion er der ingen vej tilbage. Impulsgengivelsen og roen (to ellers modstridende størrelser, der åbenbart kan gå op i en højere enhed) bliver bare aldrig den samme med en strømsvag forstærker. Min gamle Audio Aero integrerede 50 watter hybrid fætter er et eksempel på en uhyre vellyden forstærker, som ville slå totalt fejl i sammenspil med ATC'erne. Det er brandærgeligt, men man kan jo som bekendt ikke lave om på fysikkens love. Sådan er ATC's enheder bare (i hvert fald dem der sidder i scm 40).

Er der for øvrigt nogen som har en impedanskurve over højttalerne? Jeg har ikke været i stand til at opdrive en, så jeg har ingen anelse om hvor svær en belastning de er for forstærkeren at drive.

Noget andet jeg har lagt mærke til er, at gengivelsen af mine CD'er hænger bemærkelsesværdigt godt sammen i forhold til at det er en 3-vejs højttaler. Sweetspot er en 2½ meters penge fra højttalerne, men alligevel spiller enhederne sammen, så man næsten fristes til at tro, at man hører på en 2-vejs højttaler. Mit store ankepunkt med mange 3-vejs (4-vejs og længere ude for den sags skyld) er, at lyden på ingen måde er homogen. Med ATC'erne er det ikke kritisk med de instrumenter, der ligger lige ved delefrekvenserne. Tidsdomænet lyder også til at være pænt korrekt. Et stort plus i min bog

Et minus ved højttalerne er, at de spreder meget dårligt. Hvis ikke der var den lille hornladning på mellemtone- og diskantenheden ville det uden tvivl være helt håbløst. Jeg har dem vinklet ca. lidt mere end halvt ind mod sweetspot, hvilket giver et acceptabelt resultat i hele min 3-personers sofa. Det er bare SÅ meget bedre lige i sweetspot (midten af sofaen).

På den måde bliver det desværre lidt en egoisthøjttaler. Det er ikke lige så slemt som en elektrostat, men det er til gengæld noget ringere end det man bør forvente fra en dynamisk højttaler.

Et plus er, at de er uhyre nemme at stille op. Der er ingen basrefleks, dvs. intet problem med flytning af luft fra kabinettet. Det sker udelukkende fra enhederne og ud i rummet. De kan spille helt tæt op at muren, men så bliver bassen federe og mindre præcis, mindre tør. Det er bedre at give dem mindst en halv meter til bagvæggen og (selvfølgelig) masser af plads til sidevæggen, så man undgår de tidlige refleksioner derfra.

Håber i nyder hifi-vejret. Man skal huske at udnytte regnvejret lige så længe det varer!!
Opstilling

William H. Shakespeare.

Mit stereo

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Du søgte målinger:

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Tak for det Christian.

Følsomhed på 81,5 dB 
Impedanskurven ser rimelig normal ud. Som forventet. Men den følsomhed kræver altså power... Heldigvis er det ikke et problem for mig, men det er noget man skal have vished om før man køber!

William H. Shakespeare.

Mit stereo

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes