Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dæmpemateriale (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimmadsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:
jazzman skrev:

Debatten om hvad Q skal være bærer præg af kæpheste og u-underbyggede påstande. Tillad mig at minde om, at lydtrykket ved resonansfrekvensen er faldet med 20*logQ, dvs. at Bjørns højttaler med Q 0.4 er 8dB nede ved resonansfrekvens. Med Q=0.25 er det -12dB. Hvis højttaleren ikke spiller bas, anslår den heller ikke resonanser

Room Gain, dvs. forstærkning ved lave frekvenser, er IKKE en entydig størrelse, men afhænger af vægge/loft/gulvets evne til at absorbere energi (som en stor "wavetrap") OG af rummets størrelse.

Bjørns evne til at tro på hans egne erfaringer som endegyldige, universelle sandheder er beundringsværdig, men det kan være et problem at få passet en mangfoldig virkelighed ind.

man kan vel kalde det for en slags hifi'ens pinse mision. al logik, beviser og faktuel viden er sat til side, for ønsker, og tro på egne løsninger

mvh jazzzz

ja vi har jo bla. tidligere fået oplyst at uden roomgain, intet rum... hvis der er negativt roomgain er det så nok et lokale

er det en arkitekt der kan forklare forskellen

Jeg har indtil videre været høflig og ikke kommenteret hvad jeg oplevede på sidste hifi udstilling.

Ganske få ved at du har sendt mig små forstyrrede beskeder privat, men min tålmodighed er efterhånden strakt til det yderste.

Skal vi være pinlige ? valget er dit, jeg skal bare tænde lunten

Har du Hr. Teddy ikke allerede her, skrevet hvad du syntes om den højttaler?

Og regner du med at en eneste tager din evt. mening alvorligt?

Så vidt jeg kunne se, og ved, så er den både med port og centreringsskive. Begge del, som du som en religiøs fanatiker har fordømt, med hold i din Valby kælder videnskab.

Den sammen videnskab, som du på bedste SD dumsmart overlegenhed, brugte til at komme med den alt for skråsikre udtagelse ”intet room gain, intet rum”

Som jo altså viser sig at være noget sludder og vrøvl, som så meget andet af jeres, vi har bevist og eftervist  bla. bla. håbløse religions sludder.

Jeg kan godt forstå du føler dig presset. Du kommer med en smart bemærkning, i en af dine alt for ofte meget smart korte indlæg. Som så pinligt viser sig ikke at holde en eneste dråbe vand. Du ignorere din brøler, men bliver så skole pige fornærmet, da 3DX, laver lidt grin med den og dig.

Slap af du er patetisk… du må gerne, komme med de smart indlæg, om folk med svupherte i hovedet, men når en giver dig lidt igen, kommer du med trusler, referer til private mails. Osv.

Ynkeligt.

Bloker dog for 3DXs mails, hvis de er så frygtelige.

Det du efterlader mig af indtryk, er at alt hvad du siger i bedste fald er misforstået. Men langt fra troværdigt og rigtigt.

Slap dog af, få lidt søvn, og udvis lidt ydmyghed, over for andre og deres holdninger og meninger.

Den med room gain og intet rum, havde du da fået helt galt i halsen, så det er der, sikkert også andet du har ?

Hvad laver du som arbejde ? siden du ved så meget om lyd og hi-fi.

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Administrator skrev:
bjørn skrev:
Jeg har indtil videre været høflig og ikke kommenteret hvad jeg oplevede på sidste hifi udstilling.

Ganske få ved at du har sendt mig små forstyrrede beskeder privat, men min tålmodighed er efterhånden strakt til det yderste.

Nej, I skal debattere i saglig argumenterende- og ordentlig tone - intet andet.
Kan man ikke det, lader man ganske enkelt være med at deltage!

Personfnidder og mundhakkeri skal under ingen omstændigheder finde sted på HIFI4ALL.DK!

Nu har 3DX igen været i min private kasse med sit besynderlige vrøvl. Det er faktisk så sølle at jeg ikke nænner at udbrede indholdet til en større kreds

Man skal ikke delagtiggøre nogen med private beskeder, for de er nemlig private og har ellers ingen interesse for det samlede forum.

Ønsker man ikke at modtage private beskeder fra bestemt brugere, kan man meget nemt selv blokere for dette.

Og så en sidste opfordring til de deltagende i tråden, som kører videre i personfnidderen: Vis dog, at det er voksne mennesker som færdes i forummet, eller lad helt være med at deltage.

Personlige stridigheder er uden interesse for os andre - så undlad at bruge spalteplads på det her!!!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Det er klart, at roomgain bevæger sig nedad i frekvens med øget rumstørrelse. Men gain under 10hz er uinteressant. Og nej, jeg behøver ikke at læse hvad Bjørn har skrevet om roomgain (hvor?), det er jo en parameter, der er meget nem at høre. Intet måleudstyr nødvendigt...Og sikke da en aggression for en sølle højttaler. Man skulle ikke tro det var vores hobby :-)

fik dfms egentlig nogensinde svar, inden denne tråd druknede? Ellers kunne vi jo passende komme tilbage til sagen.

udsøgte hilsner

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

@Jazzman
Jeg tror @dfms fik svar på første halvdel af første side (faktisk fra os begge).

Håber ikke han (@dfms) tager det alt for tungt at tråden har udviklet sig lidt

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Så venner ikke skændes, Mit spørgsmål gik på om man kan lave en liste, som beskriver hvilke frekvens-områder de forskellige dæmpematerialer virker ved, og det er ikke i sub-området det gælder, det er fra 50Hz og op efter.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Når det kommer til dæmpning i en bil, så kan man købe forskellige dæmpe/resonans-plader, der skal varetage forskellige frekvensområder. Men disse frekvenser gælder dem uden for kassen, ikke inde i.

Samme gælder for de forskellige dæmpeplader man kan få til f.eks. studiebrug. Her er det også forskellige frekvenser for hver type plade, men igen; ikke inde i højttalerenhedens kammer, men i rummet.

Jeg har prøvet (og bruger) mange af de forskellige typer dæmpemidler, men er kommer til en konklusion; det eneste nogenlunde universielle er fåreuld/acoustilux. Og det afhænger alligevel hver gang af enheden der skal dæmpes, hvor meget der skal bruges.

(Det er lørdag = et par gode glas rom (jeg er ikke whiskey-mand), så håber jeg stadig giver mening).

P.S
Hr. Bjørn, jeg har ikke fået svupperen i øjet endnu, men du gav mig en glimrende ide til en festleg...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

hej dmfs

Jeg har faktisk set en kurve med test af mange materialer, vil poste link når jeg finder det.
Generelt er det problematisk at absorbere energi i basområdet, da absorptionen vil sluge energi (det er jo det vi ønsker med dæmpning!). Men stående bølger skal selvfølgelig væk, de kommer bare først over ca. 150Hz. Mere senere! 

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
..Men stående bølger skal selvfølgelig væk, de kommer bare først over ca. 150Hz.  

Det kommer jo an på rummets størrelse.

I et rum med længden 2,85 m vil den første stående bølge være ved 60 Hz, altså hvor ½ bølgelænge er rummets længde. Det var derfor jeg gættede på at dfms' rum er på ca 2,85 m.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

jeg tænkte på internt i kabinettet....i stuen har Boye seføli ret.....

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

kimmadsen skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
jazzman skrev:

Debatten om hvad Q skal være bærer præg af kæpheste og u-underbyggede påstande. Tillad mig at minde om, at lydtrykket ved resonansfrekvensen er faldet med 20*logQ, dvs. at Bjørns højttaler med Q 0.4 er 8dB nede ved resonansfrekvens. Med Q=0.25 er det -12dB. Hvis højttaleren ikke spiller bas, anslår den heller ikke resonanser

Room Gain, dvs. forstærkning ved lave frekvenser, er IKKE en entydig størrelse, men afhænger af vægge/loft/gulvets evne til at absorbere energi (som en stor "wavetrap") OG af rummets størrelse.

Bjørns evne til at tro på hans egne erfaringer som endegyldige, universelle sandheder er beundringsværdig, men det kan være et problem at få passet en mangfoldig virkelighed ind.

man kan vel kalde det for en slags hifi'ens pinse mision. al logik, beviser og faktuel viden er sat til side, for ønsker, og tro på egne løsninger

mvh jazzzz

ja vi har jo bla. tidligere fået oplyst at uden roomgain, intet rum... hvis der er negativt roomgain er det så nok et lokale

er det en arkitekt der kan forklare forskellen

Har du Hr. Teddy ikke allerede her, skrevet hvad du syntes om den højttaler?

Og regner du med at en eneste tager din evt. mening alvorligt?

Så vidt jeg kunne se, og ved, så er den både med port og centreringsskive. Begge del, som du som en religiøs fanatiker har fordømt, med hold i din Valby kælder videnskab.

Den sammen videnskab, som du på bedste SD dumsmart overlegenhed, brugte til at komme med den alt for skråsikre udtagelse ”intet room gain, intet rum”

Som jo altså viser sig at være noget sludder og vrøvl, som så meget andet af jeres, vi har bevist og eftervist  bla. bla. håbløse religions sludder.

Jeg kan godt forstå du føler dig presset. Du kommer med en smart bemærkning, i en af dine alt for ofte meget smart korte indlæg. Som så pinligt viser sig ikke at holde en eneste dråbe vand. Du ignorere din brøler, men bliver så skole pige fornærmet, da 3DX, laver lidt grin med den og dig.

Slap af du er patetisk… du må gerne, komme med de smart indlæg, om folk med svupherte i hovedet, men når en giver dig lidt igen, kommer du med trusler, referer til private mails. Osv.

Ynkeligt.

Bloker dog for 3DXs mails, hvis de er så frygtelige.

Det du efterlader mig af indtryk, er at alt hvad du siger i bedste fald er misforstået. Men langt fra troværdigt og rigtigt.

Slap dog af, få lidt søvn, og udvis lidt ydmyghed, over for andre og deres holdninger og meninger.

Den med room gain og intet rum, havde du da fået helt galt i halsen, så det er der, sikkert også andet du har ?

Hvad laver du som arbejde ? siden du ved så meget om lyd og hi-fi.

sikke en svade hr. Kim Madsen

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kimmadsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Hvor blev Teddy, hans intet rum, og så skråsikre jeg skal jorde jer kommentarer ?

Har han endelig indset at han ikke ved alt, og at ham og Duelund ikke opfandt lyd.

Det er da en god nyhed så. Måske kunne det danne præcedens,  for at udvise lidt mere respekt, og ikke altid tro man har 112% ret ALTID.

God weekend til jer alle… også til dig bamse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes