Emne: Rensning af laser...måske? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet både vodka, isopropanol og brillerens. Det virker det hele og div. lasere har aldrig taget skade af noget af det. Forresten står der på den flaske brillererens jeg har stående, at indholdet også kan bruges til rens af f.eks cd-linser... Og indholdet er: Isopropylalkohol! Ja, er verden ikke lille..?
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Phat Simon skrev:
puha hva'...det var ikke så let som jeg troede - er der nogen der nogensinde har prøvet at rense deres linse med en eller anden form for væske og undgået enhver form for nedsmeltning? - og er I rendt end i prob. ville jeg osse gerne høre om det...
men bortset fra det, så som du (bjørn) selv siger virker brillerens som en "logisk" metode.
|
|
|
Jeg har faktisk i snart mange år brugt vodka uden problemer , både på plast og glaslinse. Jeg renser laser en gang i kvartalet for optimal lyd, det er hørebart hver gang.
Vodka er det der fordamper hurtigts og derved undgår du at skulle tørre efter med en tør vatpind,det er nemlig den tørre vatpind der kan være det skadelige moment her, for en tør vatpind kan ridse linsen.
Let fugtet vatpind i vodka og så forsigtigt, ikke noget med trykke hårdt ned på linsen.
Isopropanol alkohol vil jeg fraråde på plastlinse i hvert fald, det laver nogle regnbue skjolder der gør linsen uklar.
Rense cd skal du undgå, de renser stort set slet ikke og kan skade din laser.
Er du usikker på hånden så får et service værksted til at kigge på den, det kan jo også være at din laser er ved at have udtjent sin værnepligt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor vodka anbefales. For det første, er f.eks. Boris Jeltsin vel et godt bevis på, at det ikke skaber klarhed og øger fokus. For det andet indeholder Vodka ud over ren alkohol, vand også noget udefinerligt smagsstof.
Det bedste må være en vædske, som fordamper så meget som muligt uden at efterlade en hinde. Problemet er, at man ikke kan polere hinden væk, som man bl.a. gør med briller. Brillerens er derfor ikke optimalt, og jeg mener at det indeholder en smule sæbe. Destileret vand tilsat en alkohol vel det bedste. Isopropylalkohol er rent, men måske lidt kradst for linsen. Propylalkohol er næsten det samme, bare med tilsat vand, så det vil jeg anbefale.
De fleste high-end laserlinser er vel af glas fremfor plast, så linsen skulle egentlig ikke kunne tage skade.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Jeg har faktisk i snart mange år brugt vodka uden problemer , både på plast og glaslinse. Jeg renser laser en gang i kvartalet for optimal lyd, det er hørebart hver gang.
Vodka er det der fordamper hurtigts (Vodka fordamper da langsomst, det er jo halvt vand og halvt sprit) og derved undgår du at skulle tørre efter med en tør vatpind,det er nemlig den tørre vatpind der kan være det skadelige moment her, for en tør vatpind kan ridse linsen.
Let fugtet vatpind i vodka og så forsigtigt, ikke noget med trykke hårdt ned på linsen.
Isopropanol alkohol vil jeg fraråde på plastlinse i hvert fald, det laver nogle regnbue skjolder der gør linsen uklar.
Rense cd skal du undgå, de renser stort set slet ikke og kan skade din laser.
Er du usikker på hånden så får et service værksted til at kigge på den, det kan jo også være at din laser er ved at have udtjent sin værnepligt.
|
|
|
Jeg har flere løsninger, der er blevet afprøvet.
- Isopropanol, som er det samme som propylalkohol, som desværre efterlader en film af en slags, linsen bliver ikke klar af sådan en omgang.
- Isopropylalkohol er lidt hurtigeree til at fordampe, men virkningen er heller ikke strålende.
- Brilleblank, som er et produkt med isopropylalkohol tilsat polymert stof. Linsen bliver klar og blank, måske mere end godt er.
- Kodak linserens til kameralinser føler jeg mig bedre tilpas med.
- Trichl**trifluorethan er bare vildt godt, det opløser fedt fuldstændigt og fordufter uden spor, total affedtning. Stoffet er ikke i handelen som nyt, men kan købes genoparbejdet hos kemiske forretninger. Det hedder også Freon 113 tror jeg. Stoffet er ugiftigt, men det smager ikke godt
renser man stikforbindelser med det, så udmærker det sig ved, at der ikke går lang tid, før set-uppet bliver til at holde ud at høre på igen. Det eterlader ikke denne film, som for kontakter der er rengjort i isopropylalkohol til at lyde lidt presente i begyndelsen. Det blev i sin tid brugt af AudioQuest i deres kontaktrens. Nu bruger de noget andet, som jeg ikke kender.
- Den ultimative løsning finder jeg dog er en helt anden. Undlad at ryge i lokalet, sørg for at andre heller ikke gør det. Støvsug kun med en støvsuger, der filtrerer grundigt - eller står udenfor døren.
Undgå at placere spillen på et sted, hvor luften cirkulerer meget, stille luft er bedre for den. Og hold så fingrene væk fra laseren så længe det er muligt.
Grunden til, at jeg mener man skal holde nallerne for sig selv er, at laseren bliver blank af de fleste rensemidler. Kig engang på en brillebærer der bærer blanke briller. Det generer ikke ham, at der reflektes lys fra brilleglassene, men det generer alle andre, eftersom de ikke kan få øjenkontakt. En mat linse er i min verden en fordel. Jeg vil i stedet foreslå en optikrenser med blød børste og gummibold og det hele. Først hvis den ikke kan klare mosten, bør du skride til kemikalierne.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Isopropanol er det samme som Isopropylalkohol  .
http://www.encyclopedia.com/html/i1/isopropa.asp
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
| Det bedste må være en vædske, som fordamper så meget som muligt uden at efterlade en hinde. |
|
|
Også min tanke i sin tid - derfor: Vinduespuds på en vatpind. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Isopropylalkohol er det du skal bruge. Og hvad for en Denon afspiller er det??
|
| Til top |
|
| |
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristiankk skrev:
Isopropylalkohol er det du skal bruge. Og hvad for en Denon afspiller er det??
|
|
|
DCD635 - viker lidt billig for at sige det mildt.
__________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 04:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nah; hr von Auspuff. Jeg har undersögt det og förste version af Audio-Quest Ultraconnect var med Freon 13 og det er strengt forbudt, men den nyere version af samme (Ultraconnect 2) er ganske rigtigt med Freon 113, som er den giftiges aflöser.
En opfyldning hos "frost-manden" koster 20kr for den lille flaske og så er der sparet 280kr. Meeen så er det heller ikke märket med "hifi and very expensive", bare ärgeligt!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Nah; hr von Auspuff. Jeg har undersögt det og förste version af Audio-Quest Ultraconnect var med Freon 13 og det er strengt forbudt, men den nyere version af samme (Ultraconnect 2) er ganske rigtigt med Freon 113, som er den giftiges aflöser.
En opfyldning hos "frost-manden" koster 20kr for den lille flaske og så er der sparet 280kr. Meeen så er det heller ikke märket med "hifi and very expensive", bare ärgeligt!
|
|
|
Hej F.Christians...
Hvem/hvad er "frostmanden" i dit tilfælde? Jeg mener...hvor henvendte du dig?
Skal man 'bruge' en bestemt slags flaske til 'Freon 113"?
Hilsner...
Niels L.
____________________________________________________________ ______
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
F.Christians skrev:
|
|
|
|
Hej F.Christians...
Hvem/hvad er "frostmanden" i dit tilfælde? Jeg mener...hvor henvendte du dig?
Skal man 'bruge' en bestemt slags flaske til 'Freon 113"?
Hilsner...
Niels L.
____________________________________________________________ ______ |
|
|
HVis ikke den er 100% tæt, så kan du godt vinke farvel til det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
En opfyldning hos "frost-manden" koster 20kr for den lille flaske og så er der sparet 280kr. Meeen så er det heller ikke märket med "hifi and very expensive", bare ärgeligt! |
|
|
Det de bruger i deres Ultra Connect, lugter ikke ligesom Freon 113. Jeg har lidt 113 på lager og sniffer lidt i ny og næ  . Man bliver desværre ikke fjollet af det  , så det må have en anden årsag - tralala! Det du køber hos ismanden, skal være genoparbejdet. Det er vistnok strengt forbudt at fremstille Fluoriserede klorkulstoffer i hele EU. Så det er tappet af en eller anden kølefidus et sted.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas hr von Auspuff; det var bare hvad manden, den lokale kølemontør, sagde!
Jeg har ikke fået fyldt op endnu, da jeg har henved en trediedel flaske tilbage, såeh!
NB: En flaske Ultra-connect er heller ikke helt tæt, desværre!
Nah; det gik SQ lidt hurtigt, så klokken 2.12 i en helt anden by: Den lokale kølemontør sagde, at han skam havde Freon 113 på lager. Freon 113 er en ugiftig/mindre giftig version af det nu forbudte Freon 13. En opfyldning af min max. 100ml flaske (1 ounce, 28ml) ville koste en rund tyver! Hvad der lugter af hvad, ved jeg intet om, nej!
Kan man godtgøre at man stammer fra et U-land, så kan man i overensstemmelse med Montreal-aftalen frem til 2008 fortsat bruge CFC-gasser!
Audio-Quest´s Ultra-connect 2 er "no CFC", det står der i allerfald på flasken!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Pas hr von Auspuff; det var bare hvad manden, den lokale kølemontør, sagde!
Jeg har ikke fået fyldt op endnu, da jeg har henved en trediedel flaske tilbage, såeh!
NB: En flaske Ultra-connect er heller ikke helt tæt, desværre!
Nah; det gik SQ lidt hurtigt, så klokken 2.12 i en helt anden by: Den lokale kølemontør sagde, at han skam havde Freon 113 på lager. Freon 113 er en ugiftig/mindre giftig version af det nu forbudte Freon 13. En opfyldning af min max. 100ml flaske (1 ounce, 28ml) ville koste en rund tyver! Hvad der lugter af hvad, ved jeg intet om, nej!
Kan man godtgøre at man stammer fra et U-land, så kan man i overensstemmelse med Montreal-aftalen frem til 2008 fortsat bruge CFC-gasser!
Audio-Quest´s Ultra-connect 2 er "no CFC", det står der i allerfald på flasken! |
|
|
Den opfyldning er da dyr. Jeg købte da en dunk for et par hundrede, men uanset hvor godt du lukker den til, så forsvinder det ligeså stille
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående de 100ml = 1dl (nå, det vidste I godt); det er maximal-mængden jeg som privat må håndtere, såeh! (Gælder også isopropyl-alkohol og æter, før kunne det fåes i 2dl-flasker, men ikke mere!)
"En rund tyver"; jeg tror at det er hans valgsprog!
Isopropyl-alkohol har det også med at gå uden at spørge om lov først, men hvis flasken pakkes i en frysepose, så holder indholdet i længere tid!
Hvorledes med citron-syre? Det er der elektronik-fabrikanter som bruger til affedtning af printplader, måske det også kan bruges til noget, måske?
I øvrigt kender jeg een, som går mere radikalt til værks. Slet-fil eller i det mindste en nåle-fil og så bare i gang, men det kan IKKE anbefales, 10hver10fald ikke af mig! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Angående de 100ml = 1dl (nå, det vidste I godt); det er maximal-mængden jeg som privat må håndtere, såeh! (Gælder også isopropyl-alkohol og æter, før kunne det fåes i 2dl-flasker, men ikke mere!)AHA!
"En rund tyver"; jeg tror at det er hans valgsprog!Er det ikke maksimalmængden, som mænd får lov at håndtere for deres koner
Isopropyl-alkohol har det også med at gå uden at spørge om lov først, men hvis flasken pakkes i en frysepose, så holder indholdet i længere tid!Det kan jeg nu godt holde hjemme.
Hvorledes med citron-syre? Det er der elektronik-fabrikanter som bruger til affedtning af printplader, måske det også kan bruges til noget, måske?Maybe! Jeg har det kun på lager i pulverform.
I øvrigt kender jeg een, som går mere radikalt til værks. Slet-fil eller i det mindste en nåle-fil og så bare i gang, men det kan IKKE anbefales, 10hver10fald ikke af mig! Du milde himmel, hvor blev guldet af.
Jeg må dog erkende mig skyldig i, at lige snurre gamle sortirrede netstik over med stålbørsten på min Dremmel før jeg bruger dem, men så kører grovfilen ikke længere. Hvis man mener der er behov for det, så mener jeg der er noget helt galt et sted. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er de nye riflede hvide 100ml´s flasker; de er SQ ikke så tætte og det virker som om at låget ikke kan skrues helt i bund efter første åbning!
Hvis "frost-manden" vil tjene afrikanske penge, så kan han altså ikke kræve mere end de 20 kr, logik da!
Nah; hans "guld-kabler" er rene! Hans anlæg balancerer på grænsen af klasse A og den totale rundgang og en finmekaniker skal man ikke lære noget. Bare måden han tager stikkene ud af apparaterne på med fuld spænding, så en fil og et pust og så på med møllen igen! NB: Han er ikke audiophil og der er meget galt med hans anlæg, ikke bare et eller andet sted!
Stålbørster laver dybe ridser med grobund for endnu mere snavs, og du ved det godt hr von Auspuff. Brasso er godt og kan bruges til kobber og sølvtøj også, snedigt med flere formål i een flaske! Slipol og den mildere Slipoline er også OK!
En isopropyl-alkohol vådslibning med slibepapir/smergellærred i korn 800-1600 (ca. 10kr pr. ark) går nok også!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå; tråden handler jo først og fremmest om linse-rens og her må man ikke bruge grovfil eller vinkelsliber. Heller ikke som vådslibning!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Problemet er de nye riflede hvide 100ml´s flasker; de er SQ ikke så tætte og det virker som om at låget ikke kan skrues helt i bund efter første åbning!
Hvis "frost-manden" vil tjene afrikanske penge, så kan han altså ikke kræve mere end de 20 kr, logik da!
Nah; hans "guld-kabler" er rene! Hans anlæg balancerer på grænsen af klasse A og den totale rundgang og en finmekaniker skal man ikke lære noget. Bare måden han tager stikkene ud af apparaterne på med fuld spænding, så en fil og et pust og så på med møllen igen! NB: Han er ikke audiophil og der er meget galt med hans anlæg, ikke bare et eller andet sted!
Stålbørster laver dybe ridser med grobund for endnu mere snavs, og du ved det godt hr von Auspuff. Brasso er godt og kan bruges til kobber og sølvtøj også, snedigt med flere formål i een flaske! Slipol og den mildere Slipoline er også OK!
En isopropyl-alkohol vådslibning med slibepapir/smergellærred i korn 800-1600 (ca. 10kr pr. ark) går nok også! |
|
|
Nu er det altså ikke sådan, at jeg rigtig gider at starte et forskningsprojekt udi rens af alt muligt. Forniklede stik med snask og korrosion på får i dovenskabens hellige navn, bare en tur med fars Dremmel påmonteret en stål - eller plastfidus, der kan rengøre dem grundigt og ikke mindst hurtigt. Jeg har ellers poler fiduser og pasta til den osse, meen skal jeg nu osse til den slags? Jeg tror på, at jeg får mere ud af at pladsere opmærksomheden andre steder. Gode gennemtænkte kontakter, der ikke er alt for tilsnavsede tihvertifald er nok det jeg kan strække mig til. Freon113 tingen bruges foordi, at isopropylalkoholen er lidt skinger til en begyndelse. Det synes jeg det her er fri for. Set med cm3 øjne er det en fordel.
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
- ... Støvsug kun med en støvsuger, der filtrerer grundigt - eller står udenfor døren.
|
|
|
Hov! - hvem husker lige at føje "meget lange støvsugerslanger" til listen over "hifinørdernes bizarre tweaks!". Der er formentlig endda forskel på forskellige støvsugerslangers sugeevne. Hvad ville være en rimelig pris for 20 meter teflon belagt hifi-støvsugerslange med polykarbonat termineringer? - 4998,-? Måske man skulle starte en produktion - den sidste hifinørd er ikke født endnu  __________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|