| Forfatter |
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har erfaringen med den type delefilter, som forefindes i Sonus Faber Extrema.
Her har man - ifølge bl.a. Stereophile anvendt en sine-cap risistor/inductor filter ved afskæringen af diskanten.
"If, however, the tweeter has an extra-wide bandwidth, exceptional power handling, and higher-than-necessary sensitivity, another route is available to the designer. A first-order crossover can be achieved, not with a series capacitor but with a single inductor, this connected in parallel with the tweeter. The parallel inductor connection terminates the high-frequency driver well, helping to control its natural fundamental resonance. For the inductor to give a defined filter characteristic, however, there must be a series impedance; in the case of the Extrema, a resistor (fig.B). This resistor/inductor combination appears wired across the speaker input terminals; it will dissipate power over the speaker's entire frequency range, mainly according to the resistor value.
Fig.B Conventional first-order high-pass crossover filter (top) vs "Sine-Cap" filter (bottom).
Kilde Sterophile!
Er der nogen der har prøvet denne type filter - Extrema lyder jo ganske godt må man sige - går og overvjer en opdateret clone!
SATMIt
|
| Til top |
|
| |
neist Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver en ret følsom diskant, idet at serie modstanden lægges parellelt med den øvrige impedans i basområdet skal den op på en værdi vel større end 6 ohm. Ellers virker det fint, dog skal modstanden være en krafig sag på op omkring 50W af fornem kvalitet, evt tykfilm fra Vishay. Det sætter dog også visse krav til diskanten med 6dB afskæringen.
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, sådan er det bare!
__________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok ... så langt så godt
Det har jeg også fattet - hvis man nu tager f.eks. Scanspeak/Vifa dikant- kunne nogle af disse spille i sådan en konfiguration.
Jeg tænker her på: SS 2904/7000 - 94,5 DB, SS 2905/9900 - 91 DB V, Vifa xt25tg30-04 91,5 DB
sammen med f.eks. SS 18W/4531G eller to stk. SS 15W/4531G.
Eller er følsomhedsspændet for lille?
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan beregner man i øvrigt filteret - formler eller program ønskes - eller henvisning til disse.
På forhånd tak
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et lille problem. Ganske vist har disse diskanter en lav resonansfrekvens, hvilket er en fordel ved 1. ordens filter. Det er også gode enheder, men da de har et lavt mekanisk tab - dvs. høj (og smal) impedanspukkel, vil denne slå igennem på et filter af ulige orden - værst på 1. ordens filteret. Løsningen er da et LCR-led over enheden (som fx ikke kan anbefales ved 2. ordens filteret, da det her ofte ødelægger fasen, men det er jo en anden historie), men så ryger grund-idéen i sine cap filteret lidt fløjten. Idéen er netop helt at undgå kondensatorer i filteret. I LCR-leddet betyder det dog nok ikke så meget som en kondensator i serie med enheden.
Sonus faber Extrema bruger (så vidt jeg husker) en Dynaudio Esotar, som er meget dæmpet og derfor har en flad/blød impedanspukkel. Det gør denne enhed velegnet til denne type filter - om man så kan lide lyden er vel et individuelt spørgsmål. __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak USXX
Det er ganske enkelt ESOTAR der sidder i Extrema. Jeg er ikke nødvendigvis den store tilhænger af Esotar, så derfor ville jeg måske finde på noget andet - bedre.... mindre dæmpet!
Spørgsmålet er om man kan leve med denne impedanspukkel - jeg kan se at der også er en pukkel på Extremaen - se nedenstående:
In the case of the Extrema, the series resistor for the treble section is typically 20 ohms. This provides the required source impedance for the crossover inductor, and also correctly attenuates the treble unit by the required 4dB or so. Yet with the Extrema's nominal 8 ohm drivers, the total system impedance does not fall below a 4 ohm minimum—it is nominally a 5 ohm-rated design. Fig.C shows the high-pass filter's impedance curves, both for a normal crossover with a series capacitor (upper trace) and for Sonus Faber's "Sine Cap," parallel inductor case (lower trace). The former's variations are normal and show a typical 8 ohm system, one without that 20 ohm power in parallel over most of the range.
Fig.C Sonus Faber Extrema, electrical impedance with "Sine-Cap" crossover (solid) and conventional crossover (dotted). (5 ohms/vertical div.)
Ved ikke rigtigt hvordan jeg skal tolke figuren ...
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den øverste kurve (dotted) viser impedansforløbet for en 2-vejs med traditionelt filter - altså ikke den endelige Extrama. Puklen her er IKKE diskantens impedanspukkel ved resonansfrekvensen men derimod resonanspuklen mellem høj- og lavpas-filter omkring delefrekvensen. Den nederste kurve viser den samme 2-vejs (den endelige Extrema) med Sine Cap filter.
__________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey....vent lige lidt, jeg tage måske fejl (ikke mht. ovenstående). Måske er puklen slet ikke et problem med Sine-cap. Her ER der jo en spole i parallel med enheden (som på et alm. 2. ordensfilter). Jeg kigger lige på det og vender tilbage. __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kører fint fint!
Du kan rolig gå i gang med SS og Sine Cap - selvfølgelig er det ikke et problem.
Du får en lavere spole-værdi end i fx et alm. 2. ordensfilter. Hold denne spole langt væk fra jern, magneter og andre spoler (skal have 90 grader mellem akserne - det gælder altid). __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak - US
Det er sku ikke helt traditionelt det filter - så jeg må indrømme at jeg ikke helt kan overskue det.
Men det er jo dejligt simpelt på en eller anden måde + at jeg har et par et par B139 KEF og ligger som jeg godt kunne tænke mig at smide om bag i systemet - som en dæmpet "passiv" membran.
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Danm! Vi indrykkede svar samtidig - nåede du at få den sidste kommentar med?
Den bevægelige masse på dine KEF B139 er sandsynligvis for lav. Extrema kører med en speciel enhed. Hvis det er aktive enheder, du vil bruge som slaver, kan du eksperimentere med passiv elektrisk styring, hvor man dæmper den inducerede spænding med fx RC-led eller lignende. __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej US
Stereophile nævner en stor varmeudvikling fra komponenterne og at man skal bruge heat-sink til at aflede denne varme. Lyder ret dramatisk - er det nødvendigt...?!
On the minus side, the resistor must be capable of dissipating considerable power. Assuming a 200W power handling for the speaker and a worst-case 10dB peak:mean program dynamic range ratio, a 200W, 8 ohm delivery translates to 40V peak, or 26.4V mean. In theory, up to 20V of program energy applied to the power resistor results in a possible flat-out dissipation of 20W. Taking no chances, Sonus Faber has chosen a high-quality, metal-clad power resistor of the type which may be bolted to a heatsink for optimum heat release. (The latter is the small finned metal structure visible on the back of the speaker.)
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?915
Løsningsmodellen er pt. to SS 15W/4531G + SS9900 eller Vifa XT25 i en MTM konfiguration - hvor de to SS15W er i samme kabinett, med B139 på bagsiden.
Og i øvrigt mange tak for hjælpen.
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine B139 er aktive enheder og jeg vil som på Ekstrema prøve at lave et justerbart system.
Prøver at skaffe noget info fra folk der har modificeret Extrema.
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modstanden bliver VARM og kræver køleplade - den ses også på bagsiden af Extrema.
Hvis det er 15W, du vil køre med, vil jeg anbefale 9700 fremfor 9900. Nu er spørgamålet så om de to enheder overhovedet kan gå i fase med 1. ordens filtre?
Du siger 2 stk. 15W og MTM. Hvorfor så 15W/4531G00 - det er en 4 ohm enhed - kører du dem i serie?
Pas i øvrigt på med 15W og MTM. Det giver nogle diffraktionsproblemer med diskanten, som sidder tæt på de to bas/mellemtoner - og symmetrisk.
Jeg har lavet en MTM med 15W/8531K00 og XT25BG60-04. Den endte med at blive ret vellykket, men du kommer til at slås med diffraktions-problemet.
Bas/mellemtonernes kantophæng stikker frem. Dem ser diskanten først. Dernæst kommer "hullerne" - 15W har en relativt dyb membran. Dertil kommer evt. kabinet-diffraktion(er), med det er til at klare.
Diffraktions-problemet med bas/mellemtonen ses ikke i en alm. 2-vejs konstruktion, men i en MTM ser diskanten problemet symmetrisk - og det er straks noget andet. __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm...
Ok ... grunden til at jeg vill sætte dem i serie er det tab jeg får i effektivitet i diskanten ved Sine-cab. Hvis jeg kobler dem parallelt så vil jeg øge effektiviteten - hvilket jeg sikkert ikke har behov for!.
Min begundelse for at bruge 2x15W isetdet for en 18W er at de alt andet lige må spille en bedre mellemtone - mindre enhed = bedre resultat i mellemtonen.
Og for at få noget membran at spille bas med - så to små... istedet for en 18W
Men jeg ved godt at MTM giver problemer med diffraktion - så måske bliver det en MMT hvor jeg vel alt andet lige mindsker problemet.
Men kunne måske også tage en enkelt 18W8531G00 - har ikke lagt mig 100% fast!
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil køre MMT skal det være 2½-vejs, da diskanten ikke vil arbejde ens med de to 15W - med ren 2-vejs bliver det noget rod. I stedet for to 15W/4 ohm i serie kunne du også køre to 15W/8ohm i parallel.
15W er ikke entydigt bedre end 18W i mellemtonen - selv om man skulle tro det. Det er smag og behag.
Hvis du vælger én 18W, vil jeg anbefale den i 4 ohm - 18W/4531G00. Ellers tror jeg dit system bliver lidt for ineffektivt, når vi tager baffelkorrektion med i betragtningerne. __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak...
Lyder rigtigt ... er ikke meget for at rode mig ud i en 2½ vejs løsning, da jeg herved skal til at lave et opdelt kabinet. Vil ikke ud i samme problemer som der er i f.eks. TNT med to bas/mellemtoner i samme kabinet.
To rum i kabinettet vil udgøre et designmæssigt problem, hvis jeg skal bruge den passive bas på bagsiden.
Så hermed ser det ud til at jeg skal prøve med
18W/4531G00
Endnu engang tak for de gode overvejlser og kommentarer!
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg vil gerne vide hvad det er for en artikel I henviser til i Streophile.
Ved I godt en Extrema er vildt svær at drive?
Mvh
Jagge
|
| Til top |
|
| |
Bryde Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 396
|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|