| Forfatter |
|
raidho Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor kontakter du ikke Per fra Audio technology Han leverede Bas-enheden til Sonusfaber. Han kan sikkert hjælpe med at frembringe en enhed som ligger tæt op ad den oprindelige. Så vidt jeg husker var det noget med en kæmpe magnet. og en 6" membran
mvh
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 19 September 2003 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det var en ret heftig sag.
__________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 19 September 2003 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været inde og checke deres hjemmeside.
Nu ved jeg ikke hvordan de har det med at lave en enhed, der er lavet specielt til Sonus Faber i sin tid. Tror det var en special version....
Men det er da en overvejelse værd - der er jo også lige en økonomisk side af sagen .
Men er nu egentlig tilhænger af at bruge Scanspeak - ikke bare for at glæde US... de bruges jo af mange også Sonus Faber idag.
Er heller ikke så meget til Esotar - lyder ok, men er nogen gange lidt "sovset" i mine ører... er der i øvrigt nogen der har spec på esotar T330, som benyttes i Extrema.
US: Er der stor lydmæssig forskel på 8 og 4 (18W/4531G00) ohms versionen af 18W. Hvis Sine-cap sænker følsomheden i diskantdelen så er der vel grænser for hvor meget følsomhed jeg har brug for fra bas- mellemtone. SÅ spørgsmålet er om 8 ohm giver nok effektivitet i virkeligheden!
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 19 September 2003 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så meget mister du heller ikke. Det afhænger jo helt af serie-modstanden (og en R29 har nok at give af) - men den skal selvfølgelig have en vis størrelse af andre hensyn.
Du mister min. 3dB p.g.a. den endelige baffel (med mindre du klasker højttalerne op ad bagvæggen), så hvis du bruger én 8 ohm 18W, bliver det en ret ineffektiv højttaler. Til gengæld er der impedansen at tage hensyn til p.g.a. Sine-cap.
Ja, jeg jager også stadig den kompromis-løse konstruktion - det er ikke let. __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 19 September 2003 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 20 September 2003 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Last,
Hvilke enheder har du prøvet med?
Patentet ser spændende ud ... god dokumentation!
Kan ikke rigtigt finde AR-SXO filteret - hvor findes det?
Jeg er først nu ved at lave tegninger mm. til projektet, som får et kabinett som er lavet på samme måde som Extrema - lag på lag.
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 September 2003 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er her, kan godt forstå du ikke kan finde det, da man ikke kan linke sig til siden fra AR's hjemmeside.
http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm
Dette filter er også patenteret, selvom de to løsninger er identiske. AR-SXO er dog et seriefilter, hvor sonus faber er et prallelfilter (så vidt jeg lige kunne bedømme).
Hilsen
Brian
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 20 September 2003 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Kjeldsen,
Har ikke checket AR-SXO filtret nøje. Kan se at det er et seriefilter. Ved ikke om det giver helt samme værdier som sine-cap - for diskantens vedkommende!
Nogen der kender folkene fra Audio Technology - er de til at tale med omkring enhederne. Har slet ikke set priser på Skaaning i lang tid.
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2003 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til SATMIT
Jeg bruger Monacor's sph-165kep + dt-300 med samme værdier som i AR-SXO.
1,2 mH til bas, 0,1 mH til diskant, 6,8 ohm 50W dæmpning. Husk at modstanden sidder parrallel over bassen. Derfor min. 8 ohm's bas (total) + 6,8 ohm's dæmpning. Gå efter en diskant der skal dæmpes min. 6-7 dB !
LAST
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 04 September 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er spørgsmålet bare hvad der lyder bedst? Det er selvfølgelig et plus, at der ikke sidder en kondensator i signalvejen til diskanten, men grundet den større seriemodstand, vil diskanten vel miste en del af sin dynamik (forstærkeren har sværere ved at se diskant-enheden igennem en stor modstand).
Den anden mulighed er, at du har en lille seriemodstand (mere dynamik), men nu med en kondensator i signalvejen. Hvis denne kondensator vælges af en ordentlig kvalitet, opnåes i sidste ende måske en bedre diskantlyd alligevel....?
Er der nogen som ved noget om dette?
mvh. Lars
P.s. Har lige prøvet "sine-cap" princippet af på mine HT'ere. Serie modstanden bliver ikke varm overhovedet ved middelhøj lydstyrke .
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars E
Det er ikke mit indtryk at man mister så meget dynamik, ved at bruge store værdier på modstandene. I mine Theobroma højttalere bruger jeg i dag dæmpe modstande på 10 ohm.
Du kan læse mere om mit Theobroma projekt her 
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |