Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Har du for mange penge?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Her kan man bruge lidt flere penge.

Jeg skal bruge lidt sand til mine højttalere og det skal være musikalsk sand.

Sand from Hawaii that Elvis Presley walked on

http://i23.ebayimg.com/02/i/04/39/93/19_2.JPG 

hov glemte lige prisen: < =http://offer.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll method=get>
Starting bid: US $29,000.00  

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Et højttalerkabel til 50.000kr bygger helt oplagt på fup!

Hvis et kabel til 50000 kr. indgår som langt det billigste element i et anlæg, er det hele så fup eller gælder det stadig kun kablet?. 

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hvad med luften mellem højttalerne og dine ører. Den skal vel også parfumeres med den rette aroma til 100.000kr flasken for at få de sidste mikrodetaljer med. Du har vel en lille sølvklokke, du ringer med, inden du hører musik, for at forberede rummet.

Ingen studier eller proffessionelle lydfolk kunne drømme om at give 50.000kr for 6 meter kabel! Den musik du spiller har passeret kilometervis af almindelig studiekabel før den kom på cd.

Hvis man har for mange penge kan man da godt betale en formue for en ledning, hvis man får et kick ud af det. Men lad dog være med at tro, at det lyder bedre. At bruge gode penge på det og så gå glip af noget andet, fordi man ikke har råd, det er da idioti!

En gang til: Vis mig en artikel, hvor man har gennemført en ægte blindtest, og hvor man med sikkerhed kunne høre forskel.

50.000kr er mange penge....

Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Hvad med luften mellem højttalerne og dine ører. Den skal vel også parfumeres med den rette aroma til 100.000kr flasken for at få de sidste mikrodetaljer med. Du har vel en lille sølvklokke, du ringer med, inden du hører musik, for at forberede rummet.

Ingen studier eller proffessionelle lydfolk kunne drømme om at give 50.000kr for 6 meter kabel! Den musik du spiller har passeret kilometervis af almindelig studiekabel før den kom på cd.

Hvis man har for mange penge kan man da godt betale en formue for en ledning, hvis man får et kick ud af det. Men lad dog være med at tro, at det lyder bedre. At bruge gode penge på det og så gå glip af noget andet, fordi man ikke har råd, det er da idioti!

En gang til: Vis mig en artikel, hvor man har gennemført en ægte blindtest, og hvor man med sikkerhed kunne høre forskel.

50.000kr er mange penge....

600000 kr. for én højttaler eller 120000 for en D/A converter er også mange penge. I den sammenhæng fremstår et sådan kabel jo som en ubetydelig udgift.

Jeg spørger da gerne igen, om produkter i denne prisklasse kan tilbyde noget de billigere ikke kan?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Bundgård skrev:

Hvis dyrt HIFI byggede på fup, var der slet ikke basis for en diskution som denne idag. Så ville det med tiden blive velkendt for alle, at det ikke kunne betale sig at investere i den slags. Jeg er helt enig i, at kvaliteten og prisen generelt følges ad. Det er simpelthen nødvendigt, hvis man vil overleve som highend producent.

Mvh

Lige præcis den fejlslutning samme producenter er så glade for

Ja, bjørnen har ramt hovedet på sømmet her.

Eftersom et kabel som sælges til 50.000 Kroner, koster ca. nul-komma-nul-dut at fremstille, så er der masser af penge til marketing-afdelingen, og de marketing-drenge er dygtige nu om dage. Som eksempel kan jeg nævne Bose højttalere. Hvordan er det lykkedes Bose at opnå den markedsposition de har idag? Hvordan er det overhovedet muligt for Bose at overleve på markedet? Deres højttalere koster det hvide ud af øjnene, og spiller elendigt. Enhver kan opnå "Bose-sound" ved at montere nogle billige enheder fra en clockradio i tomme mælkekartoner. Men Boses marketing-afdeling har helt sikkert nogle rigtigt skrappe folk, som ved hvad der skal til.

På samme måde er det med kabler. Det handler om at oppiske en stemning, og det sørger marketing afdelingen for. Og forhandlerne gør naturligtvis deres til at "holde gryden i kog". Kabler er det produkt, der er den højeste avance på i hi-fi branchen, så sælgerne skal nok huske at fortælle hifi nørderne hvor vigtigt det er med disse "fantastiske" kabler.

Jeg kan iøvrigt fortælle at en række Hi-fi butikker sælger et højttalerkabel til 30 Kroner pr. meter. Selvom de selv giver under 2 Kroner for det i indkøb, kan man jo ikke sige at der er tale om hverken fup eller svindel. Men man må da sige at det er en god handel - altså for butikken

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
bjørn skrev:
Bundgård skrev:

Hvis dyrt HIFI byggede på fup, var der slet ikke basis for en diskution som denne idag. Så ville det med tiden blive velkendt for alle, at det ikke kunne betale sig at investere i den slags. Jeg er helt enig i, at kvaliteten og prisen generelt følges ad. Det er simpelthen nødvendigt, hvis man vil overleve som highend producent.

Mvh

Lige præcis den fejlslutning samme producenter er så glade for

Ja, bjørnen har ramt hovedet på sømmet her.

Eftersom et kabel som sælges til 50.000 Kroner, koster ca. nul-komma-nul-dut at fremstille, så er der masser af penge til marketing-afdelingen, og de marketing-drenge er dygtige nu om dage. Som eksempel kan jeg nævne Bose højttalere. Hvordan er det lykkedes Bose at opnå den markedsposition de har idag? Hvordan er det overhovedet muligt for Bose at overleve på markedet? Deres højttalere koster det hvide ud af øjnene, og spiller elendigt. Enhver kan opnå "Bose-sound" ved at montere nogle billige enheder fra en clockradio i tomme mælkekartoner. Men Boses marketing-afdeling har helt sikkert nogle rigtigt skrappe folk, som ved hvad der skal til.

På samme måde er det med kabler. Det handler om at oppiske en stemning, og det sørger marketing afdelingen for. Og forhandlerne gør naturligtvis deres til at "holde gryden i kog". Kabler er det produkt, der er den højeste avance på i hi-fi branchen, så sælgerne skal nok huske at fortælle hifi nørderne hvor vigtigt det er med disse "fantastiske" kabler.

Jeg kan iøvrigt fortælle at en række Hi-fi butikker sælger et højttalerkabel til 30 Kroner pr. meter. Selvom de selv giver under 2 Kroner for det i indkøb, kan man jo ikke sige at der er tale om hverken fup eller svindel. Men man må da sige at det er en god handel - altså for butikken

Der er høje avancer på alt hifi og specielt kabler. Man bliver virkelig overrasket gang på gang, når man hører hvor lidt elektronik kan produceres til. Jeg synes det er imponerende når håndværktøj, musikanlæg og andet kan produceres og sælges for under 100 kr. Kommer man med en materialistisk indgangsvinkel, bør man gå udenom hifi og specielt highend efter min mening.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Nej Jan; jeg hørte Peter Pan-musical og M. Oldfield´s Amarok!

SVDI (svedig?) Hvis man ikke i en blindtest kan høre forskel på 2 nines (99,0%) ringeklokkeledning og så eks. vis Nordost´s Valhalla med 8-9 nines (99,9999999%) rent kobber svøbt i rein-silber, så er Hifi4all.dk måske ikke lige forumet for een, eller hvad?

Sidstnævnte er da frekvens-udvidende som stort set intet andet!

At der kun skulle være for 3 kroner kobber i et Fadel-art, det er da en uhyrlighed af de værre!

Valhalla-produktionslinien laver 8 meter kabel i timen og maskineriet skal vel også betales, inden man finder den endelige amerikanske pris og den er da vist også en kende lavere end den danske pris med moms og alt muligt andet!

Glæd jer over at nogen godt vil betale for nyudvikling, som vi så kan købe nedskaleret om nogle år til en pris selv danskere kan kapere!

Søndagens gode råd: Stik bare ud og vær jer selv. Op i lommen med de andres mening om dette; de kender jer jo slet ikke!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Ærgeligt at Mr. High Fy har forladt dette forum; vær ikke for rå mod dine medmennesker, tak!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

SVDI (svedig?) Hvis man ikke i en blindtest kan høre forskel på 2 nines (99,0%) ringeklokkeledning og så eks. vis Nordost´s Valhalla med 8-9 nines (99,9999999%) rent kobber svøbt i rein-silber, så er Hifi4all.dk måske ikke lige forumet for een, eller hvad?

At der kun skulle være for 3 kroner kobber i et Fadel-art, det er da en uhyrlighed af de værre!

Valhalla-produktionslinien laver 8 meter kabel i timen og maskineriet skal vel også betales, inden man finder den endelige amerikanske pris og den er da vist også en kende lavere end den danske pris med moms og alt muligt andet!

Glæd jer over at nogen godt vil betale for nyudvikling, som vi så kan købe nedskaleret om nogle år til en pris selv danskere kan kapere!

Søndagens gode råd: Stik bare ud og vær jer selv. Op i lommen med de andres mening om dette; de kender jer jo slet ikke!  

Hvis det er betingelsen for at deltage i forummet, at man kan høre forskel på 2 forskellige kobberlegeringer i højttalerkablet i en blindtest, så bliver der vist meget stille i forummet.

Det er fortsat min påstand, at du ikke i en ærlig blindtest kan høre forskel. Men det kan jo være surt at indse, særlig hvil man har købt kablerne. Kejserens nye klæder!

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
F.Christians skrev:

Hvis det er betingelsen for at deltage i forummet, at man kan høre forskel på 2 forskellige kobberlegeringer i højttalerkablet i en blindtest, så bliver der vist meget stille i forummet.

Det er fortsat min påstand, at du ikke i en ærlig blindtest kan høre forskel. Men det kan jo være surt at indse, særlig hvil man har købt kablerne. Kejserens nye klæder!

Som jeg selv og andre påpegede i begyndelsen, kan det ikke betale sig at diskutere dette emne yderligere.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

SVDI; alle kan høre forskel på ringeklokkeledning og så Valhalla, det lover jeg dig.

Selv de døve kan høre/mærke, at der med det dyre kabel er mere/bedre bas!

Nah; hvis kablerne afprøves på et Bilka-Hifi, så kan det godt være at de medleverede kabler er de bedste og hvor jokker man et 4 mm Z-plug i på et sådant anlæg!  

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Bundgård  skrev:

Som jeg selv og andre påpegede i begyndelsen, kan det ikke betale sig at diskutere dette emne yderligere

det har du ret i, hvis mand ikke kan høre forskel på kabler skal man holde sig til NKT's billigste og lade andre om at få mere ud af deres anlæg med bedre kabler

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

SVDI; alle kan høre forskel på ringeklokkeledning og så Valhalla, det lover jeg dig.

Selv de døve kan høre/mærke, at der med det dyre kabel er mere/bedre bas!

Nah; hvis kablerne afprøves på et Bilka-Hifi, så kan det godt være at de medleverede kabler er de bedste og hvor jokker man et 4 mm Z-plug i på et sådant anlæg!  

Det må være sommervarmen der får tallene til at flimre for dine øjne.

De rå kobberanoder der forlader minen/møllen er rigtig nok ca. 99% men de bliver raffinret (elektrolyse) til ca. 99,99% inden kobberet bliver til anvendelig tråd m.v.

Den sidste procent af den rå metalliske kobber består bl.a. værdifulde metaller så det er ikke alene for kabelproducenternes skyld at der raffinres yderligere.

Hvis du skal sammenligne (du nævner selv bassen) så skal begge kabler selvfølgelig have samme dc modstand (tværsnit)

NKT 0.5^ er med 99,99 % sandsynlighed lavet af 99,99% rent kobber. Finsølv er 99,99% rent. Det skal det være.

I almindelighed: rent kobber er ikke en legering (den var ej til dig)

I særdelsehed: Hvorfra har du renhedsoplysningerne fra Nordost ?, de kommer ikke fra firmaets hjemmeside, den er støvsuget for tekniske oplysninger.

Jeg vil til hver en tid fortrække en simpel 1^ eller 1½^ kobberleder frem for dine fancy Nordostkabler

Og for at det ikke skal være løgn så er isolationsmaterialet langt mere interessant end ledermaterialet.

Min hørelse er intakt og jeg har aldrig sat mine ben i Bilka (i bogstaveligste forstand) men jeg er dog kørt forbi så jeg er bekendt med beliggenheden.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst mange artikler om kabler, bla.a. i High Fidelity, hvor anmelderen kunne høre Valhalla-kablerne "ånde i rummet" allerede inden der blev tændt for musikken!!! (det siger da vist alt).

Jeg har dog aldrig læst en artikel, hvor der blev foretaget en ærlig blindtest og hvor der var forskel. Inden I går ud og giver mange tusind kroner for et stykke ledning, så bed forhandleren demonstrere forskellen i en blindtest og se, om I kan høre forskel. Det vil han garanteret ikke gå med til.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Bjørn; så kalder vi NKT for 4 nines, jeg er græsk/katolsk!  

Og i særdeleshed så har jeg oplysningerne fra netop Nordost´s hjemmeside, men jeg kan ikke gøre for, at du ikke kan læse indenad, eller hvad?

Hvis du er ligeså ugrundig med den hjemlige støvsugning, så siger jeg nej tak til kaffe!

http://nordost.com/cables/speaker-flatline.htm nederst på siden skulle der være lidt oplysninger, såeh!

NB: Jeg har haft mange højttalerkabler og såmænd også signalkabler og jeg har ALTID kunne høre forskel på kablerne, om de var af samme slags men tykkere, eller af en helt anden opbygning!

Schönes Tag!  

Peter P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Kunne godt finde på at bruge mine penge på andet en kabler.... Fx. en stol... (Ægget i læder - det er lige mig!)

Tilslutter mig til dem der snakker om at billige kabler er lige så gode - omend måske ikke helt men så næsten. Er helt tilfreds med mine lampe kabler og mit billige anlæg levere det jeg vil have; og spar mig for jeres "så er hifi4all måske ikke stedet....."  - .4all hmm, gad vide hvad det dækker over??

Det næste jeg køber må da være en surround-forstærker, da den kan noget mine gamle forstærker ikke kan. Ihvertfald ikke nogle nye kabler, da jeg mener de levere det samme....

- Er mærkevare tøj mere slidstærkt end billigt? Alt laves jo alligevel i bomuld, den eneste grund til man køber mærketøj, er navn og design/udseende - kan det overføres til kabler? Ville da iverhtfald ikke købe et kabel af 'nord-ost'; eller mig der ikke læser det rigtigt

My 5 cents

Afspiller: Toshiba VCR/DVD - Computer 405 CD'er
Til top Vis Peter P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter P.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Selvom vi når til side 50, vil disse udvekslinger af holdninger ikke flytte noget for nogen. I hvert fald ikke når det drejer sig om kabler. 

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Ærgeligt at Mr. High Fy har forladt dette forum; vær ikke for rå mod dine medmennesker, tak!  

Det var et valg han traf -  det var ikke møntet specifikt på denne tråd (ej heller bestemte personer), det var vist flere ting der spillede ind. Han trængte mest til en pause og jeg tror såmænd nok at han kommer igen med tiden. Flere har truffet den beslutning, og i de fleste tilfælde er det om sommeren, og der burde tiden jo også bruges på at hygge sig, nyde vejret, tænde grillen og opleve noget inden der bliver koldt igen!

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Bjørn; så kalder vi NKT for 4 nines, jeg er græsk/katolsk!  

Og i særdeleshed så har jeg oplysningerne fra netop Nordost´s hjemmeside, men jeg kan ikke gøre for, at du ikke kan læse indenad, eller hvad?

God dag Karl S, hygger vi os ?

Hvis du er ligeså ugrundig med den hjemlige støvsugning, så siger jeg nej tak til kaffe!

I lige måde med dine græsk katolske 9 taller

http://nordost.com/cables/speaker-flatline.htm nederst på siden skulle der være lidt oplysninger, såeh!

Så mangler vi bare at få det verficeret fra kobberleverandøren - og efterfølgende finde ud af om det i det hele taget har nogen betydning.

NB: Jeg har haft mange højttalerkabler og såmænd også signalkabler og jeg har ALTID kunne høre forskel på kablerne, om de var af samme slags men tykkere, eller af en helt anden opbygning!

Jeg kan såmænd også høre forskel på kabler, men vi er nok dybt uenige om hvad der er mest neutralt

Schönes Tag!  

Må jeg selv bestemme ?

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Ja Bjørn; det må du selv bestemme.

Så en dejlig dag til alle andre!  

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes