Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 03:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: netkabler... Lad os lave en lytteaften (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 September 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Ja, der var 2 modeller en af ældre herkomst, og en nyere type, her foretrak jeg den ældre type, da denne var mest/udpræget neutral, den nyere type var lidt mere volumiøs(gjore tingene smukkere/fyldigere end de var/skulle være)

De kabler jeg lige umiddelbart kunne få fat i var type 025+017, som er et ikke skærmet kabel, det der er vist herunder.

Og det nye af de typer som vi hørte hos KvK, denne hedder type 025+017 til hospitalsbrug, og er skærmet med en folieskærm, det er denne herunder.

Nu har jeg afprøvet disse under hjemlige forhold, og de ligner hinanden temmeligt meget lydmæssigt. Dog er dette NKT kabel ikke helt så udpræget neutral på mit setup, som på KvK's setup, men dog stadigvæk et ganske godt netkabel, ingen tvivl om det.

mvh.

Jeg tror i øvrigt den øverste er en 0,75kvmm, hvor den øverste er 1,0
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 September 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er i tvivl om den grå type er en 0,75mm2, for den fåes både som en 3x0,75 og en 3x1,0 PKAJ, da de jo laves efter aftale i bundter af 50 stk.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 September 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Heløjsa....Hmmm ja det er forskel. Men priserne er ikke til at forsvare på nogen som helst måde. Jeg kunne godt tænke mig at teste mine selbyg (kabler med skærm og med eller uden støj filter i stikket) imod de dyre drenge.....

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 September 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Jeg er i tvivl om den grå type er en 0,75mm2, for den fåes både som en 3x0,75 og en 3x1,0 PKAJ, da de jo laves efter aftale i bundter af 50 stk.

mvh.

Hej Gorm...

Hvordan fik du fat i disse 'hospitalskabler'? Og hvad kostede de cirka?

Hilsen Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 02 September 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror netstik med knæk er en smule uhensigtsmæssigt. Lige må være bedre.

Om et støbt knæk-stik så er bedre end et lige DIY stik er så spørgsmålet.

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 September 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Glem de sure netkabler brug alm skærmet .

så fix din ejen gruppe til hifi også en strøm renser .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 September 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Tillad ærbødigst at lade en stor ros tilflyde til alle  dem der aktivt og positivt har været involveret i denne lytteseance - indsat energi i det - i  lytningen - og med fremsendelse af materialer - og involveret os andre i processen og resultaterne.

Noget af det mest spændende der er hændt i lang tid. Det viser en stor værdi i dette forum. Uanset om man tror der er lydmæssig forskel på netkabler eller ej.

Graccias

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Sendt: 02 September 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Vores netkabler er skam glade  , det er fordi de siger de ser godt ud og er gode til at spille musik.

Hvis i en dag finder på at teste andre kabler f.eks. højttalerkabler har vi også flere interssante emner der som ikke er særlig kendte på det danske marked som vi gerne fremsender.

Med venlig hilsen

Holmbye

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 02 September 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

jensen skrev:
Glem de sure netkabler brug alm skærmet . så fix din ejen gruppe til hifi også en strøm renser .

Vores netkabler er skam glade  , det er fordi de siger de ser godt ud og er gode til at spille musik.

Hvis i en dag finder på at teste andre kabler f.eks. højttalerkabler har vi også flere interssante emner der som ikke er særlig kendte på det danske marked som vi gerne fremsender.

Med venlig hilsen

Holmbye

Ja kan være , men føj nå jeg sidder og kikker på de priser de vil have for kabler bliver jeg helt dårlig .

Og jeg ved mange af dem er lavet af det samme .

Det er meget bedre at starte med at lave en gruppe til sit anlæg det giver meget mere end net kabler også koster det ikke mange øre .

Så derefter kan man begynde at lege med kabler eller en strøm renser som nok er bdre at starte med før kabler også .

Ja nogle vil nok sige jaja , men prøv det selv og oplev det .

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 02 September 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jensen

Jensen - der er bestemt ingen tvivl om at god lyd starter ude ved måleren. Men det er ikke altid så lige til, alt efter hvor man bor.
Men jensen - der er heller ikke tvivl om at nye net-kabler hjælper uden at man går helt ud til målere.
At så net-kabler ikke skal koste formuer er noget helt andet, og det giver jeg dig ret i, det er helt til grin når et netkabel skal koste 6.000 kroner.

Derfor er det også hamrende godt, at disse gutter satte sig sammen og testede det, deres arbejde er netop vejen frem og beviset på det du siger.
Men uden den slags forsøg vidste vi jo ikke det vi ved.

Lige hvad net-kabler angår, mener jeg man skal tænke sig meget om og ikke betale formuer for dem. Man kan sagtens lave noget selv, men så havner vi hos de gutter igen, deres arbejde og test's er så vigtige, hvis vi skal have gode og billige netkabler, mange hoveder kan nu udrette meget.

Derfor bør du ikke hugge så hårdt til dem, det har du nemlig ikke belæg for at gøre - DENNE GANG, lige netop dette arbejde bør respekteres.
Forskellige typer kabel / ledere der anvendes til at fremstillle net-kabler, giver ændringer meget forskellige steder - bund eller top eller dynamik.
Derfor vil jeg tillade mig at sige, det er ikke helt så enkelt som du prøver at gøre det til, at man bare kan bruge alm. skærmnet. 
Der er bestemt mange andre hensyn at tage - mød dem og vis dine hjemmelavede kabler med alm. skærmnet i en test, så vil du sikkert opleve noget andet.

Jensen - det er skrevet i en god mening og med repekt for dine meninger og arbejde.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

M

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

jensen skrev:

Sig mig lige en gang, hvordan kan et netkabel spille musik eftersom der det er 230V der løber igennem det??? .

Det er lidt trættene at blive ved at læse om hvordan det og det netkabel lyder, det er vrøvl for enden til anden, men man kan højst sansynligt få sit appearat til at lyde anderledes med forskelige former for netkabler, men det ændre ikke ved at det er apperatet der kommer musik ud af og ikke netkablet.  

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 September 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Sig mig lige en gang, hvordan kan et netkabel spille musik eftersom der det er 230V der løber igennem det??? .

Det er lidt trættene at blive ved at læse om hvordan det og det netkabel lyder, det er vrøvl for enden til anden, men man kan højst sansynligt få sit appearat til at lyde anderledes med forskelige former for netkabler, men det ændre ikke ved at det er apperatet der kommer musik ud af og ikke netkablet.  

[/QUOTE]

1. Hvis man undre sig over hvordan lyden kan ændres bare ved skift af net kabler, kan man bare læse hvad andre skriver om det. Så får man inspiration.

2. Hvis man ikke kan høre ændring i sit eget anlæg, kan man glæde sig over at der ingen forskel er på kabler (og så sparer man penge) eller at ens anlæg eller hørelse ikke kan afsløre det (og så sparer man også penge)

3. Hvis man er træt af at læse om andres mening om at ændre netkabler kan man skyndsomt bladre videre til et andet indlæg, eller et helt andet forum.

4. Hvis man vil trætte andre, kan man skrive noget vrøvl. Muligvis har jeg lige gjort det!

mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

[/QUOTE]

1. Hvis man undre sig over hvordan lyden kan ændres bare ved skift af net kabler, kan man bare læse hvad andre skriver om det. Så får man inspiration.

2. Hvis man ikke kan høre ændring i sit eget anlæg, kan man glæde sig over at der ingen forskel er på kabler (og så sparer man penge) eller at ens anlæg eller hørelse ikke kan afsløre det (og så sparer man også penge)

3. Hvis man er træt af at læse om andres mening om at ændre netkabler kan man skyndsomt bladre videre til et andet indlæg, eller et helt andet forum.

4. Hvis man vil trætte andre, kan man skrive noget vrøvl. Muligvis har jeg lige gjort det!

mvh

[/QUOTE]

I hvert fald må du love mig lige at læse hvad det er jeg skriver før du skriver noget vrøvl.. Jeg gjorde bare opmærksom på at der ikke kommer lyd ud at et netkabel, men strøm. Men netkabler kan sikkert ÆNDRE lyden på ens apperat. Det er derfor forkert at skrive at ens netkabler spiller god musik, min lampe kommer der faeme ingen lyd ud af.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Holmbye skrev:

jensen skrev:

Hmm...ja, noget sker der altså med lyden.

Jeg har for første gange 'leget' en smule med netkabler. Jeg købte et stykke Supra LoRad netkabel til min Audio Note DAC 3.1x konverter. I mit tilfælde skete der simpelthen det, at lyden blev betydeligt mørkere...alt for mørk! Dynamikken blev voldsomt begrænset og det hele blev temmelig 'kontrastløst' og kedeligt. Mht. dynamikken skete begrænsningen både på mikro- og makroplan. Det blev nærmest umuligt at lade sig rive med af musikken.

Til min store overraskelse var det ikke længere muligt at lytte ved lav styrke og alligevel kunne høre myriader af detaljer. Det var helt slut med det! 

Min første erfaring med udskiftning af netkabel er, at der kan opstå forskelle (mindst) lige så store som ved udskiftning af signalkabler. Det havde jeg trods alt ikke regnet med...

Forhåbentlig har jeg bare været uheldig med kombinationen af Audio Note DAC 3 og Supra LoRad? Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg har helt separate lysnetgrupper til hifi. Og kablet er afprøvet både med og uden jordforbindelse.

Har andre haft lignende oplevelser med 'nye' netkabler, hvor kvaliteten virkelig dalede? 

Med venlig hilsen

Niels L.  (Nilau)

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 September 2005 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at mange af os kunne spare, så Jensen nævner, penge på netkabler og bruge gode og billige kabler, hvis (når) vi etablerer en ordentlig net forsyning.

Så vidt jeg husker kostede Jensen's 11-1200 kr, det er jo ikke noget sammenlignet med et super netkable til ++ tusinde kr, så start der.

Om man skal investere i et power conditioner, eller hvad de nu hedder til 10-25.000 kr, det er nok de færeste der gør, ingen tvivl om det har indflydelse på lyden der kommer ud af udstyret tilkoblet (og jeg vil sgu gerne prøve et par stykker i det hjemlige), men er vel som så meget andet, afhængig af ens smag for lyden, men prøv det. MEN start med ordentlige netforbindelse, giv elektrikeren arbejde, egen gruppe eller grupper, ordentlige sikringer osv.

Har lige læst artikel i HIFI+ hvor anmelderen har installeret 40A afbrydere, specielle sikringer og tykke kabler, samt at han aktiverer bryderne ind imellem, og at sikringerne bliver taget ud for at forbedre overgangen mellem sikring og sikringsholder (kontaktrens af en art, vel?) for at mindske impedancen i netledningerne.

Der har tidligere været artikler i forum med hvilæke sikringsholdere der er værd at benytte, så lad os komme igang.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 September 2005 kl. 04:22 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Forhåbentlig har jeg bare været uheldig med kombinationen af Audio Note DAC 3 og Supra LoRad? Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg har helt separate lysnetgrupper til hifi. Og kablet er afprøvet både med og uden jordforbindelse.

Har andre haft lignende oplevelser med 'nye' netkabler, hvor kvaliteten virkelig dalede? 

Yes. Jeg har ligeledes afprøvet Supra + et hav af andre netkabler og alle med   forskellelige "udtryk"! Supra var ikke et hit, ej heller Vdh og Jorma ...

Ikke skærmet netkabel i solid dimension( 1.5 - 2.5 kvmm) er absolut at foretrække. Der skabes mere overblik i lydbilledet, mere dynamik, og transprans...Nordöst er ej at foragte i denne sammenhæng

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2005 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Blev der ikke lyttet på Jorma's kabler ?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 03 September 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Jensen

Jensen - der er bestemt ingen tvivl om at god lyd starter ude ved måleren. Men det er ikke altid så lige til, alt efter hvor man bor. Men jensen - der er heller ikke tvivl om at nye net-kabler hjælper uden at man går helt ud til målere. At så net-kabler ikke skal koste formuer er noget helt andet, og det giver jeg dig ret i, det er helt til grin når et netkabel skal koste 6.000 kroner.

Derfor er det også hamrende godt, at disse gutter satte sig sammen og testede det, deres arbejde er netop vejen frem og beviset på det du siger. Men uden den slags forsøg vidste vi jo ikke det vi ved.

Lige hvad net-kabler angår, mener jeg man skal tænke sig meget om og ikke betale formuer for dem. Man kan sagtens lave noget selv, men så havner vi hos de gutter igen, deres arbejde og test's er så vigtige, hvis vi skal have gode og billige netkabler, mange hoveder kan nu udrette meget.

Derfor bør du ikke hugge så hårdt til dem, det har du nemlig ikke belæg for at gøre - DENNE GANG, lige netop dette arbejde bør respekteres. Forskellige typer kabel / ledere der anvendes til at fremstillle net-kabler, giver ændringer meget forskellige steder - bund eller top eller dynamik. Derfor vil jeg tillade mig at sige, det er ikke helt så enkelt som du prøver at gøre det til, at man bare kan bruge alm. skærmnet.  Der er bestemt mange andre hensyn at tage - mød dem og vis dine hjemmelavede kabler med alm. skærmnet i en test, så vil du sikkert opleve noget andet.

Jensen - det er skrevet i en god mening og med repekt for dine meninger og arbejde.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

M

Ja det er måske lidt hårde ord fra mig .

Men jeg har prøver lidt frem og tilbage .

En ny gruppe samt en kasse som EX power , så kan du for min skyld bruge alm kabel og du høre ja nogle gange ingen forskel .

Men en ting er sikkert tager jeg den EX fra falder alt til jorden så kan du bruge de netkabler du vil lige meget hjælper det .

Det er enda meget bedre bare at sætte den til også bruge nogle alm kabler .

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Sendt: 03 September 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Holmbye skrev:

jensen skrev:

Hvis man ikke gider at læse om hvordan det eller det netkabel lyder så skal man nok ikke give sig i kast med en tråd om .....netkabler !!!

Om det er apparattet der ændrer lyd med et andet netkabel og derfor ikke netkablet der giver ny lyd men apparatet i forbindelse med det nye netkabel osv..... er for mig ordkløveri.

Hvis du alvorligt har opfattet det jeg siger som at vores netkabler spiller musik uden et anlæg, så har jeg ikke formuleret mig klart nok.......beklager.

Det undrer mig at du slet ikke syntes det er "trættende" at vores netkabler både kan snakke og være sure og glade......... :-)

Men til sagens kerne for at undgå misforståelser, mit lille indlæg var ment som en spøg fordi Jensen, også lidt i spøg tror jeg, skrev noget om sure netkabler så blev jeg inspireret af en brød reklame i fjernsynet og skrev "de siger de...osv.

Hvis du en anden gang har brug for en grundig forklaring kunne du måske skrive mig en PB så vi ikke behøver trætte resten af læserne med halv dumme indlæg som det her.

Godt ord igen.

Med venlig hilsen

Holmbye

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 September 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Bare lige for at få tråden tilbage på sporet

Jeg kunne godt tænke mig at prøve de der NKT PKAJS.

Jeg anvender lige nu Jorma JPC 2.5 (mit første eksperiment udi netkabler) og jeg må som gammel skeptiker indrømme at de har en effekt på lyden. I mit set-up dog mest på cd-afspilleren. Jeg synes dog at der er både gode og mindre gode ting at sige om hvad JPC'erne tilfører i mit setup og beskrivelsen af PKAJS lyder som noget jeg godt kunne bruge

Send en PB hvis der er en der vil sælge 2-3 stk. PKAJS i 1,5 meters længde...

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum