Forfatter |
|
nielspf Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
haaning79 skrev ".. originale eller den modifiserede hulskærer i søjleboremaskine ..."
Der er ellers leverandører, som foreslår, netop at sætte den originale hulskærer i søjleboremaskine - dog ved max. 300 rpm
Tak for dine gode råd - jeg fortsætter så med at blive gode venner med den i lørdags indkøbte overfræser (til 117,- i H.N.)
mvh nielspf
__________________ mvh niels
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
haaning79 skrev:
Jeg søger praktisk hjælp til at få målt mine kasser igennem og dernæst få bygget et delefilter som passer dertil. Jeg bor i Århus, og vil være meget taknemlig hvis nogle vil tilbyde deres hjælp.
Haaning79
|
|
|
Hej
Jeg har ikke håndelaget til at bygge kabinetter - og har ikke viden om delefiltre... så lad os bytte
Du bygger et sæt højttalerkabinetter for mig og jeg måler, simulerer og justerer et delefilter til dig ?
Jeg betaler selvfølgelig materialeudgifterne til kabinetterne - og du betaler delefiltrekomponenterne.
Du skal dog være forberedt på evt. at skifte mellemtone, hvis målingerne viser den ikke er effektiv nok. Det kan jeg godt frygte 
PS: Jeg bor i Aalborg
Hilsen
Nørd
|
|
|
Hej
Okay - en lidt fatal skrivefejl.... jeg mente selvfølgelig:
Jeg har ikke håndelaget til at bygge kabinetter - og du har ikke viden om delefiltre... så lad os bytte
Jeg har CLIO måleudstyr og anvender CALSOD til simuleringer.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
haaning79 Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er HT’erne endelige fuld kampklare.
Jeg var så heldig at få Troels Gravesen til at hjælpe mig med udfærdigelsen af delefiltret. Han har det rigtige måleudstyr og alt det Know-how man overhovedet kan forestille sig. Vi endte op med delefrekvenser på 450Hz og 3 KHz og et delefilter som ser sådan ud.

Det viste sig, at de to lukkede bas kabinetter ikke kunne levere tilstrækkelig dyb bas. Så jeg måtte i gang med stiksaven og fræseren igen. De ”rumdelere” mellem basserne blev perforeret og der blev smidt en refleksport i bagsiden, så basserne nu spiller i et 85 liters basreflekskabinet. Det har resulteret i en f3 på 26 Hz.

Det endelige resultat er blevet en stor højttaler med en stor lyd. Lyden er utrolig klar i toppen og især kvindestemmer fremstår knivskarp. Samtidig leverer to basser et solidt hug og når virkeligt dybt.
Så konklussionen må være følgende: Jeg har brugt 7 måneder og flere tusinde kroner på dette projekt, og det har været det hele værd !!! Arbejdet med kabinetterne tog lang tid... meget lang tid, men nu hvor jeg kan sidde foran det færdige resultat og nyde de skønne toner, ja man bliver jo helt følelsesladet. Jeg har igennem tiden lyttet på mange Ht'er og nogle af dem har været frygtelig dyre. Jeg synes det er lykkedes mig at bygge et par højttalere som passer til min smag i lyd, og hvis jeg skulle sætte en pris på et par købe HT'er som kan det samme som mine vil de ligge i klassen 30.000 til 50.000 kr.
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fantastisk at kunne nyde toner fra et selvgjort projekt - tillykke med vellyden!
-BR
|
Til top |
|
|
haaning79 Forum Bruger

|
Sendt: 19 September 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kæresten er blevet træt af de mange ledninger og den "grimme" elektronink fra delfiltrene, det kan man jo ikke forstå... Så jeg skal igang med at bygge nogle kasser til dem.
Er der nogen herinde som ved hvor man kan skaffe nogle billige metal kabinetter?
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Suk suk, hvor er det smuk håndværk. Tillykke med dine nye højttalere, det er SÅ fortjent efter alt det arbejde det nu engang kræver.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
haaning79 Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er højttalerne fuld kampklare!!! Efter pres fra den bedre halvdel, har jeg nu lavet et par kabinetter til delefiltrene.

Kabinetterne er lavet at overskudstræ fra HT projektet, således at fronttræet og fineren er matcher højttalerne.

I tilfælde af jeg en dag vil opgradere delefiltret (Det er jo vores hobbys evige forbandelse), har jeg konstrueret kabinetterne så man kan tage låget af. (En dyr købt erfaring af HT'erne).

|
Til top |
|
|
KasperP Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 567
|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkelig et flot resultat du har fået der.  Hvordan ser udstyrslisten ud?
|
Til top |
|
|
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da k*ft hvor er de fine/kanon - der er virkelig arbejdet med detaljerne 
|
Til top |
|
|
haaning79 Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KasperP
Udstyrslisten er som følger:
CD: En gammel Pioneer PD S505. Den står snart for udskiftning, da jeg nu kan høre høre de små fejl den engang imellem laver i de høje toner. Efter hvad jeg har læst mig til må det være jitter.
Forforstærker: Denon AVR 1801
Effektforstærker: Thule PA 100-3
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkelig flot og gennemført. Og selvfølgelig skal delefilterkabinetterne også være af træ! Kom der sand i?
|
Til top |
|
|
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, meget flot projekt, og man kan sige mange ting om delefiltre i kabinetter osv. men din løsning er bare så fantastisk.
Det oser væk af klasse, og dyr højttaler, giver et utrolig "indtryk" at se kasserne ved siden af med delefiltre, virker lidt mere luksuiøst!
Men men men, hvis højttalerne er så godt bygget, hvordan pokker kan man så lade en Denon 1801 være forforstærker? Det kan du vist ikke helt være bekendt :P
Igang med at opgradere de svage led, de må unægtelig give dig noget helt ekstravagant!
Ps. har selv denon 1803, så ikke for at rakke ned på noget jeg ikke selv har 
Virkelig flot 
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er bare flot andet er der ik at sige
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Dejligt at nogen går igang med sådan noget, og et flot resultat gør det bestemt umagen værd.
Er det her bøjeligt MDF dyrt og hvor fås det.
|
|
|
ville lige skrive på den her..
10mm nøjeligt mdf har jeg selv forhørt hos stark hva det ville koste.. husk en lang trailer når du henter det
En plade på 280 x 103 cm som er bøjelig på den lange led koster kr. 468,65 med moms. En plade på 244 x 122 cm som er bøjelig på den korte led koster kr. 483,75 med moms
ellers koster udbringning 100kr med moms hvilket nok er at foretrække når det gælder en plade på næsten 3 meter.
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hvad kan man sige.....SUPER! der er sikker godt med rock i synagogen med de "basser" der. Gid man kunne den slags, så man ikke var "tvunget" til at lave et sæt som var "pre lavet" i forvejen
Michael
|
Til top |
|
|
niels_k Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey mester!
Ser sku godt ud dit resultat
Det er ikke tilfældigvis sådan. at man kan se tegningen på dit kabinet? - er ret vild med formen nemlig
vh niels
__________________ Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er sku da mega fedt det der! hvordan spiller de? hvor dyr en "købe" højtaler skal man op i før at den spiller lige så godt?
|
Til top |
|
|