Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: WBT Nextgen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

dude skrev:
Kurt von Kubik skrev:
dude skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Men man kan t�nke p� det, som de �ndringer signalet m�der undervejs, herunder afstand mellem lederne (ak ak WBT der r�g de 75 Ohm).

G�lder denne afstand mellem lederne ogs� for hun-stik?

En interessant artikel der underst�tter Kurt von Kubik meninger:
http://www.bluejeanscable.com/articles/75ohmrca.htm

Nice!

øv - du glemte at svare på mit spørgsmål...
Men hvis jeg gætter rigtigt, så er det samme gældende for RCA hun-stik - og så opfylder samtlige RCA hun-stik, som sidder bag i vores dyrekøbte forstærkere, heller ikke 75 Ohm kravene...
Gætter jeg rigtigt?

JÆB!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
hvorfra og hvortil skal der være 75ohm! jeg er IKKE digital mand, men det må da være hele vejen. det er vel ikke en 75ohms forbindelse, hvis der inde i aparatet sidder 30mm ledninger, eller metal bøjler, efter for godt befindene.

Som skrevet tidligere er der ikke nogen problemer i at lave stubtilpasninger, således impedansovergange ikke giver anledning til refleksioner. Internt i apparatet er tingene kørt sammen med printbaner, ledninger osv., og konstrueres dette korrekt giver det ikke anledning til problemer.

Problemet opstår til gengæld når der skal føres et stik uden for apparatet. Pludseligt skal hf-signalet føres igennem ledninger som IKKE er den del af apparatets eget design, og her er det standardisering bliver nødvendigt. En karakterisktisk impedans på 75 ohm har vist sig hensigtsmæssig til overførsel af signaler inden for det frekvensområde der arbejdes med, hvorfor denne impedans bliver lagt til grund for standarden.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 05:50 | IP-adresse registreret  

OK!

tak, så blev jeg også klogere i dag

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Med fare for at blive kørt over, vover jeg alligevel pelsen.

Kurt von Kubik kører hårdt på med teoretiske overvejelser der skal tydeliggøre, hvorfor Dit virker bedre end Dat. Kurt ville, hvis han var biolog, på samme vis kunne hudflette folk der påstod at de havde set en brumbasse flyve, for sådan en sjover KAN ikke flyve. Der ville blive oprullet tal, grafer og ligninger der uden tvivl ville latterliggøre alle der mente at have set Bassen flyve, men er det egentligt interessant ? Som jeg læser folks indlæg, så er interessen samlet omkring lyden disse stik er istand til at levere og hvis Kurt havde hørt Bulletplug, der iøvrigt også kan loddes helt ude i spidsen af den varme leder, så ville han for det første ikke være så skråsikker omkring lydgengivelsen og for det andet så ville han vide at stikket, der bliver leveret i en pakke med navnet påtrykt, ikke hedder Bullit, men Bullet. Jeg synes også, at det farer ud af en tangent, når han så plæderer for, at alle burde bruge BNC stik, fint nok Kurt, så skal vi bare have alle ignorantfirmaerne til at putte det på deres apparater.

Bulletplug er et stik, hvor man minimerer materialebruget, hvor der er minimalt  forgyldning, ingen messing og hvor signalgennemgangen er optimal. Om man er enig i teorierne er, for mig at se ligegyldigt, hvis man hører en forbedring man mener modsvarer prisen og det er der, trods alt,  mange der gør.

Mit råd er ganske enkelt, kan du høre en forbedring, så køb stikket, kan du ikke så køb et BNC stik, læg det i en lille æske, hvor det så kan afvente ankomsten af almindelig oplysthed og dermed BNC stik på alle apparater.

Venligst

Bent

Venligst

Bent 

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige, at jeg i høj grad er tilbøjelig til at give Bent ret.

Et er jo teori og noget andet praksis. Og hvad skal vi med alle de højtflyvende teorier og 75 ohms betragtninger? Det har i hvert fald ikke ikke ret meget at gøre med det grundlag, som tråden blev startet på.

Detteher handler jo om bedst mulig lyd - og vel ikke bare om at få ret?

Uanset om man synes, at teorien om så lidt materiale som muligt er helt perfekt eller ej, så viser en lang række afprøvninger (også blindtests), som jeg og mange andre har lavet med Bullet Plugs (og nu senest WBT Nextgen), at disse stiktyper i de fleste tilfælde (læs: på de fleste kabler) lyder indtil flere klasser bedre end standard metalklump-stik. Rent faktisk er det også muligt at høre forskel på Bullet Plugs af kobber og sølv, men her har kombinationen med kablet en del at sige.

Jeg må også sige, at jeg undrer mig over, at Miju stort set ikke har kunnet høre forskel på Bullet Plugs og andet. Mijus anlæg er bestemt oppe i en klasse, hvor man normalt med lethed hører disse forskelle ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Medlyd bruger man det salgsfremmende, at stikket ER 75 ohm.Skal WBT vel kunne eftervise det.Så er det vel underordnet, at du ikke mener det er vigtigt.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hej Andrè

Nu vil nødigt rode mig ud i om, hvorvidt WBT begår helligbrøde i deres markedsføring, dertil kender jeg forudsætningerne for dårligt, mit indlæg var mere omkring diskussionen og måden den blev ført på. Derudover sælger vi Bulletplugs med god samvittighed, hvordan WBT`s samvittighed har det er op til dem at håndtere.

Venligst

Bent

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Er det ikke flueknepperi om stikket ganz genau har en impendans på 75 ohm når det, ifølge Miju, primært er kablet der afgør lyden ?

dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2005
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Kurt von Kubik kører hårdt på med teoretiske overvejelser der skal tydeliggøre, hvorfor Dit virker bedre end Dat. Kurt ville, hvis han var biolog, på samme vis kunne hudflette folk der påstod at de havde set en brumbasse flyve, for sådan en sjover KAN ikke flyve. Der ville blive oprullet tal, grafer og ligninger der uden tvivl ville latterliggøre alle der mente at have set Bassen flyve, men er det egentligt interessant ?

Ovenstående er på grænsen til at være meget grov.
Jeg kender ikke Kurt, og vil ikke forsvare ham - det kan han uden tvivl gøre bedre selv.
Men jeg vil da alligevel lige komme med en kommentar: det var faktisk ikke ham der begyndte med påstande om 75ohm's RCA-stik. Han tilbageviste det såmænd bare. Det er da dejligt, når nogen kan fortælle om producenternes fordrejede sandheder.
Endvidere så er det meget sandsynligt at bulletplugs/WBT lyder godt - men jeg kan da godt li' at få oplyst andre alternativer (og at der er lidt teori bag evt. fordele/ulemper gør da ikke noget - tværtimod - det er da alletiders).
Tjae - selvfølgelig er det flueknepperi, men personligt synes jeg, at det er fedt at høre om alle de små finesser hvormed man kan "toptune" sin lyd/billede.
Til top Vis dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dude

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej Dude

Du kan have ret i at det var et grænsesøgende indlæg, men hvis ikke min finfølelse svigter, så er han temmelig hårdhudet ham Kubik, jeg tror ovenikøbet at han kan lide en god diskussion. Hvis ikke man skal tabe alle på gulvet, så er det bare frugtesløst, at rode sig ud i videnskabelige konstruktioner der efterlader folk i en gold ørken af teorisme (ved ikke om ordet findes, men det dækker meget godt)

Jeg er ikke, som en tidligere tråd var inde på, enig i at Kurt`s indlæg ikke er valide, når han nu ikke har startet sit eget firma, man kan godt vide en masse om elektronik uden at have lyst til at starte en produktion selv og det gør ikke Kurt`s indlæg mindre troværdige, i mine øjne, at han vælger hobbyindgangen.

Det er også korrekt at Kurt`s mission var at tilbagevise en påstand om at WBT stikket var en ren 75 ohms modstand, men anyway, som Kurt selv er inde på så er 75 ohm ikke en betingelse for god lyd i Hi Fi sammenhæng og da det lader til at det var det spørgeren var interesseret i, så er det måske lige vel meget der blev gjort ud af emnet.

Tilsidst vil jeg blot anbefale, at man selv gør sig sine erfaringer, det er også sjovere end, at få angivet en andens vej til Nirvarna.

Venligst

Bent 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

75Ohm teoremet er da ganske vist teoretisk.
For de der måske ikke helt er med endnu, så bevirker konstruktionen af de nævnte bullEt plugs og WBT nextgen, at de ikke kan være 75ohm.
I den virkelige verden betyder det, at de ikke kan bruges til digitalkabler. De vil ødelægge ca. ligeså meget som et mistilpasset digitalkabel.
Alle kender sikker virkningen af, lige i en håndevending at tilslutte TV antennen med lidt forhåndenværende ledningsstumper. Billedet ser undertiden ganske frygteligt ud, det samme gør sig gældende i SPDIF.
Derfor er impedanstilpasning vigtig, og derfor bør WBT ikke skrive, at Nextgen er 75ohm optimeret, fordi så havner de på digitalkabler, hvor de jo ikke hører hjemme.
BullEt pluggen har jeg ikke hørt nogen sige var 75Ohm optimeret, men for god ordens skyld, så er den det ikke.
Van den Huls stik kan med lidt bob bob siges, at være mindre skadelige end så mange andre, Canare er tæt på at være unbeatable i den sammenhæng, jeg tror faktisk ikke et RCA kan komme nærmere end det, men vi må se.

Lyden fra de forskellige stik, har jag da vist ikke kommenteret.
Jeg har hørt BullEt, men aldrig nextgen.
Skulle jeg ud fra et konstruktionsmæssigt synspunkt vælge mellem dem, så blev det  BullEt. WBT er ganske vist meget mere lækker, men den er ikke ægte low mass.
Når det så er sagt, så kunne jeg da være ekstremt interesseret i dokumentation, der beskriver one point stelforbindelsens fordele, ligesom jeg da gerne, på hudløs ærlig vis, vil have demonstreret de lydmæssige fordele ved princippet.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Bullet med e, den er optaget i kaburatoren kan jeg se. Fint med en demo der kan skille snot og skæg, den er jeg altid med på. Vi kan eventulet gøre det i forbindelse med en Århus hifi klub aften. Når så du tilsidst må krybe til korset, så skal jeg gerne nøjes med en øl fra det lokale bryggeri og viser det sig, noget mod forventning, at du ikke kan høre forbedringen, så medbringer jeg det fineste øl fra Thisted bryghus, som du ihvertfald kan smage er det bedste.

Venligst

Bent

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

i denne stik snak. er der nogen der ville kunne, i ægte blind test, ikke en DCA version , om der sidder for 30 eller for 200 stik på. samme kabel type, bevars guld osv er godt og forhindre en masse. men alle disse forskellige matereialer skaber en masse diode ligende overgange, som næppe kan være en fordel.

så er spørgsmålet hvad er bedst. diode overgangene, eller den koresion der måtte kommer med et godt ledene materiale?

Jeg er lidt til Miju jeg tro næppe mange kan høre det ene stik fra det andet.

men tro kan jo flytte bjerge, så måske alligevel

En DCA blindtest ? sår'n en har jeg s'gu aldrig hørt om, så den må du da godt definere nærmere.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hvis ikke man skal tabe alle på gulvet, så er det bare frugtesløst, at rode sig ud i videnskabelige konstruktioner der efterlader folk i en gold ørken af teorisme (ved ikke om ordet findes, men det dækker meget godt)

Godaw Medlyd

Nu har jeg brugt noget tid på at forsøge at forklare lidt bag den tekniske baggrund for HVORFOR det er nødvendigt at tænke sig godt om når man konstruerer kabler til HF signaloverførsel. Om det er spild af tid eller ej er jo op til den enkelte læser, men min egen mission med dette er ganske enkelt at forsøge at give læseren et indblik i den teoretiske (og praktiske) baggrund, for herefter SELV at kunne tage stilling til validiteten af det der skrives.

Har man lidt indsigt er det påfaldende hvor ofte man støder på indlæg som ganske enkelt er helt ude i hampen (inklusive i denne tråd). Lidt oplysning (også på højere teoretisk plan) er vel ikke at foragte, eller skal vi virkeligt sigte efter laveste fællesnævner?

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Hej Shras

Nej, man skal ikke gå efter laveste fællesnævner og jeg beundrer den ildhu både du og Kubikken lægger for dagen, men et godt pædagogisk grundprincip er at man lægger et niveau der er tilpasset tilhørerne, så de ikke taber tråden, for så er det spild af tid, i det mindste deres.

Du har ret i at meget mombo jumbo får fri floreringsret i visse hi fi kredse og det kan da godt være at intensiv podning af vores hjerneceller kan have en forbedrende effekt, måske det ville være fint i en tråd der hed "krudt eller ukrudt"

Venligst

Bent

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej Shras

Nej, man skal ikke gå efter laveste fællesnævner og jeg beundrer den ildhu både du og Kubikken lægger for dagen, men et godt pædagogisk grundprincip er at man lægger et niveau der er tilpasset tilhørerne, så de ikke taber tråden, for så er det spild af tid, i det mindste deres.

Du har ret i at meget mombo jumbo får fri floreringsret i visse hi fi kredse og det kan da godt være at intensiv podning af vores hjerneceller kan have en forbedrende effekt, måske det ville være fint i en tråd der hed "krudt eller ukrudt"

Venligst

Bent

Hej igen, Bent

Nu er dette jo et åbent forum, så tilhørerne kan jo for så vidt være enhver fra Maren i kæret til Dr. Prof. Anspuff og Kubik. Jeg har på fornemmelsen at budskabet fes ind minimum 2 steder, og så er der da blevet flyttet noget.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hej shras

Ja, det kan du da have ret i, den fes dog ikke ind hos mig, altså er jeg MarenCry

Venligst

Bent

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 05:56 | IP-adresse registreret  

Nogen der kender Bertrams low mass RCA?

http://www.audiokabel.dk/da-digital.htm

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hejsa!

75Ohm teoremet er da ganske vist teoretisk.
For de der måske ikke helt er med endnu, så bevirker konstruktionen af de nævnte bullEt plugs og WBT nextgen, at de ikke kan være 75ohm.
I den virkelige verden betyder det, at de ikke kan bruges til digitalkabler. De vil ødelægge ca. ligeså meget som et mistilpasset digitalkabel.
Alle kender sikker virkningen af, lige i en håndevending at tilslutte TV antennen med lidt forhåndenværende ledningsstumper. Billedet ser undertiden ganske frygteligt ud, det samme gør sig gældende i SPDIF.
Derfor er impedanstilpasning vigtig, og derfor bør WBT ikke skrive, at Nextgen er 75ohm optimeret, fordi så havner de på digitalkabler, hvor de jo ikke hører hjemme.
BullEt pluggen har jeg ikke hørt nogen sige var 75Ohm optimeret, men for god ordens skyld, så er den det ikke.
Van den Huls stik kan med lidt bob bob siges, at være mindre skadelige end så mange andre, Canare er tæt på at være unbeatable i den sammenhæng, jeg tror faktisk ikke et RCA kan komme nærmere end det, men vi må se.

Lyden fra de forskellige stik, har jag da vist ikke kommenteret.
Jeg har hørt BullEt, men aldrig nextgen.
Skulle jeg ud fra et konstruktionsmæssigt synspunkt vælge mellem dem, så blev det  BullEt. WBT er ganske vist meget mere lækker, men den er ikke ægte low mass.
Når det så er sagt, så kunne jeg da være ekstremt interesseret i dokumentation, der beskriver one point stelforbindelsens fordele, ligesom jeg da gerne, på hudløs ærlig vis, vil have demonstreret de lydmæssige fordele ved princippet.

Hmmmm...jeg synes nu det nærmer sig det patetiske. Miju påstår han ikke kan høre forskel på forskellige RCA stik...lad ham finde sig en anden hobby. Jeg for mit vedkommende kan overhovedet ikke tage hans indlæg alvorligt! Det viser alene hvor hovedrystende uvidende han er.

Kurts fjollede fremturen over for WBT har igen taget overhånd. Blot fordi han provokerende påstår at WBT Nextgen ikke er 75 ohm er det hans selvhøjtidelige postulat der gælder. Mere vås - prøv dog at sætte jer ned og lyt til de forskellige stik. Alternativt meld jer ind i Hother Bak klanen - Kurt må være æresmedlem.
Og jo - Kurt har hørt Nextgen - Århus Musik & HiFi klub havde en seance ved Stoplite - hvor der blev lyttet på single core kobberkabler med Nextgen. Min mistanke er at da kurt så at det var WBT stik dødsdømte han kablerne med det samme, hvem siger forudindtagethed?!

Selv er jeg begejstret for både Bullit og Nextgen - hvor Bullit oftest er det stik der lydmæssigt falder i folks smag. Nextgen har en mere fed mellemtone - Bullit virker mere homogen. At Bullit så ligner et discount stik er til at leve med.

Lige et lille ord om VdH kabler - har igen prøvet Clearwater i dobbeltrul. Og har nu fået det til at matche resten af mit setup. Men VdH Mc501 hybrid ryger nok ud igen. Det er for behagesygt.

Der er dog ting som vi kan blive enige om - nemlig at de gamle WBT stik ikke duer. Mage til filter skal man lede længe efter...

Kan dog synes det er morsomt at der sidder WBT HT stik i Kurts effekttrin...

You have to keep moving - after all no dog has ever p***ed on a moving car.
Til top Vis LassePedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LassePedersen

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Aksa]Jeg må også sige, at jeg undrer mig over, at Miju stort set ikke har kunnet høre forskel på Bullet Plugs og andet. Mijus anlæg er bestemt oppe i en klasse, hvor man normalt med lethed hører disse forskelle ...[/QUOTE]

På Analoge kabler er der da en lille forskel på phonostik, ingen tvivl om det!..

Hvilke der er bedst rent kvalitativt er dog svært at sige?..

Jeg må indrømme at jeg har ganske svært ved om at afgøre om Bullet plugs er bedre end WBT. next gen eller andre gode stik for den sags skyld..

Man kan da høre der sker et og andet når de skiftes?.. MEN! hvad der er bedst eller emst rigtigt osv...????  tjaaa...  det skal godt nok være ringe før man kan høre det!.. ( og det uanset hvad udstyr det prøves på efter hvad jeg har prøvet!) der kan være små klanglige forskelle der gør at den sidste lille tilpasning i klang balance mm. mellem anlæg og kabel kan ultra fin justeres her!..  men det er så små ting at jeg ærligt vil påstå at vi skal op i det dyreste udstyr for VIRKELIG at høre disse små forskelle!..

Det jeg skriver er at på DIGITALE! kabler kan jeg godtnok ikke høre forskelle på hvilke stik der anvendes..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum