Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: WBT Nextgen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

DillerMand : Miju påstår han ikke kan høre forskel på forskellige RCA stik...

Jeg kan sgu da sagtens høre små forskelle på stik ( samt terminaler mm.) på analoge kabler!!  de er små! men der er der!...

På DIGITALE! kabler og om disse stik er 75 ohm. eller ej.. NOT!!!  her kan jeg ( og flere andre )i en blindtest IKKE! høre en skid forskel!.. ( og det er jeg ganske sikker på du heller ikke vil kunne!.. )

Det er ren indbildning!

Der er er bitte små forskelle i digitale kabler!.. jo vist! men disse er så små at stikket på disse absolut ikke gør sig bemærket!..

Jeg for mit vedkommende kan overhovedet ikke tage hans indlæg alvorligt! Det viser alene hvor hovedrystende uvidende han er.

Hvad du tager alvorligt eller ej!!.. vil jeg lukke op og skide i!!!....

Din fornærmende formulering siger ALT! om dig!..

Og jeg kan også kun ryste på hoved over DIG! og dine bemærkninger!!!..

Så kan vi sidde her i hver sin ende og ryste på hoved!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

DillerMand skrev:

Hmmmm...jeg synes nu det nærmer sig det patetiske. Miju påstår han ikke kan høre forskel på forskellige RCA stik...lad ham finde sig en anden hobby. Jeg for mit vedkommende kan overhovedet ikke tage hans indlæg alvorligt! Det viser alene hvor hovedrystende uvidende han er.

Kurts fjollede fremturen over for WBT har igen taget overhånd. Blot fordi han provokerende påstår at WBT Nextgen ikke er 75 ohm er det hans selvhøjtidelige postulat der gælder. Mere vås - prøv dog at sætte jer ned og lyt til de forskellige stik. Alternativt meld jer ind i Hother Bak klanen - Kurt må være æresmedlem.
Og jo - Kurt har hørt Nextgen - Århus Musik & HiFi klub havde en seance ved Stoplite - hvor der blev lyttet på single core kobberkabler med Nextgen. Min mistanke er at da kurt så at det var WBT stik dødsdømte han kablerne med det samme, hvem siger forudindtagethed?!
Hvornår i alverden har jeg kommenteret lyden af WBT nextgen?
Jeg aner ikke hvordan de lyder, kun at de ikke kan være 75 Ohm.
Forudindtaget??
Hvad i alverden har du gang i?

Selv er jeg begejstret for både Bullit og Nextgen - hvor Bullit oftest er det stik der lydmæssigt falder i folks smag. Nextgen har en mere fed mellemtone - Bullit virker mere homogen. At Bullit så ligner et discount stik er til at leve med.
Jamen det er da sikkert rigtigt.

Lige et lille ord om VdH kabler - har igen prøvet Clearwater i dobbeltrul. Og har nu fået det til at matche resten af mit setup. Men VdH Mc501 hybrid ryger nok ud igen. Det er for behagesygt. Hybrid er desværre blødere end den behøvede at være, jeg ved dog ikke lige, hvad jeg ellers ville kigge på. Men skulle man forsvare det lidt, så kunne udsagnet da være noget i retning af, at Holfi måske er begyndt at skinne lidt igennem

Der er dog ting som vi kan blive enige om - nemlig at de gamle WBT stik ikke duer. Mage til filter skal man lede længe efter... Det har jeg vist også sagt engang.

Kan dog synes det er morsomt at der sidder WBT HT stik i Kurts effekttrin... Det gør der nu ikke mere, men du har da ret, den er født med 0700 klumperne, som er den ubestridt mest skrækkelige terminal verden endnu har set.
Man skal dog sørge for, at bevare et rimeligt proportions forhold.
Få men velplacerede ændringer i rumakustikken er stadig langt langt mere betydningsfulde end stikkene, omend WBT HT terminalerne godt nok ikke er min livret.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt! har jeg forlængst forkastet alm. pohnostik og ubalanceret drift!..

Jeg køre fuldt balanceret og her er XLR klart alt overlegent.. her loddes lige på en relativ kort og tynd "pind" PUNKTUM & BASTA!..  ik så meget metal der eller så meget pjat!..

Og er der noget sted hvor forskel på forskellige typer stik er virkelig ikke eksisterende reelt (set bort fra  teoretisk og psudo akustisk ) så er det HER!..

Kablerne i sig selv bliver en lille smule mindre kritisk!... ( dog stadig kritisk nok til at man dog ikke bør spare alt for meget her!) hele det balancerede princip giver bare nogle fordele er ophæver ting der i ubalancerede kabler et meget kritisk og følsomt! sådan er det!..

Og når udstyret er fuldt ægte balanceret samt til og med lyder bedst med dette ( ikke nødvendigvis alt gør det!) så er ubalanceret yt!! og herved alm phonostik!..

Hvad angår XLR??  så sværger jeg til gode "alm" forgyldt "pin" Neutrick!

Bedre bliver det sgu reelt ikke!.. ( man kan jo sagtens få dyre typer, men den relle gevinst her er så minimal at det er latterligt!! og spild af penge..)

Hvad jeg gik ind i debatten her om.. var DIGITAL kabler og stik her på! og forskellen her på!...  og som efter mine erfaringer er nærmest ikke eksisterende!..

Jeg er da klart enig i at der er forskelle på div. stik mm. når vi taler om analoge forbindelser.. ( selv om disse er meget små og nærmest "flue knæpperi" )

At der er store forskelle på ALT! hvad angår ubalancerede kabler, er nok det ubalancerede princips skyld!.. der er meget der her fårt indflydelse og følsomheden af signalet er meget støre!.. 

Phono stik har analogt set derfor un ringe interesse for mig!..

Men fred med det og de der stadig gider at "rode" med det!...

mvh.

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Nå - nok om Mijus håbløse lange og ligegyldige indlæg. Kubikken er også ude på glidebanen med brun sæbe. Fakta er at WBT nextgen er født med en karakteristisk impedans på 75 ohm - jævnfør patent nummer: 102 58 689

You have to keep moving - after all no dog has ever p***ed on a moving car.
Til top Vis LassePedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LassePedersen

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Juli 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hummmmm  hvis noget er ligegyldigt og håbløst her, må det sgu da være DIG!.. Diller!!  

Du kan åbenbart ikke være uenig eller skrive uden at fornærme eller nedgøre!..  

Og på den måde lever du godt op til dit navn her!. : DillerMand...

Der kan oversættes til mere passende og sigende P**  og hvor jeg vil tilføje : Hovede!!..

Meget mere har jeg ikke at sige til DIG!..

Din måde at debatere / argumentere på er for lav!... ( hvilket påvirker mig i negativ retning til det samme! hvilket ingen kan være tjent med!..)

Så jeg anmoder venligst om at du ikke kommentere hvad jeg skriver her efter! det anser jeg dig ikke kompotent til!..

Der udover..

WBT next gen er rigtig nok speceficeret til 75 ohm.. og jeg ser ingen reel grund til at tvivle på det!.. 

Iøvrigt ser de godt ud.. og fungere sikkert rigtig fint, de lyder sikkert også udemærket, ( hvis man overhoved kan høre dem??  hvilket jeg er ganske overbevist om at man ikke kan når de bruges til digital signal førsel!)

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

DillerMand skrev:

Nå - nok om Mijus håbløse lange og ligegyldige indlæg. Kubikken er også ude på glidebanen med brun sæbe. Fakta er at WBT nextgen er født med en karakteristisk impedans på 75 ohm - jævnfør patent nummer: 102 58 689

Båt DillerBørge!
Du er da vist slemt glad for dine Nextgen hva`?
De ser da også fine ud, faktisk kan jeg ret nemt styre trangen til, at omsmelte dem. De kunne da ellers blive en fin ny hofte til min moster Olga. Hun er lidt skidt gående pga. gigt og så den her hofte for tiden, så hun er svær at lokke op på Tomosén. Kunne da være sådan en stak WBT fiduser kunne sætte lidt fut i hende igen.
Nå men skidt da, vi finder nok på noget.
Mht. de 75 ohm, så kan jeg da godt læse, når rusen ind imellem lægger sig lidt.
WBT er vist efterhånden nr. 132 til at lave et 75Ohm RCA stik, som ikke er 75 Ohm.
Gud og hver mand påstår sig som 75Ohms nørder.
RCA stikkene er dejligt simple, billige og nemme at omgås. Hvorfor gider man overhovedet lave en BNC så? Hvorfor er den altid standard i prof grej, hvorfor bruger alle der vil noget med HF netop BNC - måleudstyr, radar, netværk etc etc.?
Svaret er simpelt, RCA er bare ikke 75 Ohm, målene er forkerte, ligesom konstruktionen ofte står i vejen. Nextgen er ingen undtagelse, selvom WBT siger noget andet.
Kunne være sjovt at måle det i øvrigt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Hummmmm  hvis noget er ligegyldigt og håbløst her, må det sgu da være DIG!.. Diller!!  

Du kan åbenbart ikke være uenig eller skrive uden at fornærme eller nedgøre!..  

Og på den måde lever du godt op til dit navn her!. : DillerMand...

Der kan oversættes til mere passende og sigende P**  og hvor jeg vil tilføje : Hovede!!..

Meget mere har jeg ikke at sige til DIG!..

Din måde at debatere / argumentere på er for lav!... ( hvilket påvirker mig i negativ retning til det samme! hvilket ingen kan være tjent med!..)

Fornøjelsen er helt på min side - jeg finder det umådeligt morsomt at du gang på gang udstiller dig selv som negativ reference mht. saglighed og fakta.

Til top Vis LassePedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LassePedersen

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

STOP med det der person-fnidder og benyt saglige argumenter !!!

Hvis du ikke synes, at din modparts argument er sagligt nok, så skrive DET og lad den ligge der.

Der gives IKKE en advarsel nr. 2

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

WBT Nextgen

Erfaringen viser at WBT Nextgen er det bedste RCA stik for indeværende, ved sammenligningstest. Lodder man de forskellige typer stik (prof fagarbejde) på det samme kabel er der hørbar forskel. Tester man 3 kabler ( samme model) med de forskellige stik påmonteret, er der samme hørbare forskel.
Bullet er heller ikke dårlige men der er en forskel og så har de en meget kedelig finish, ligesom monteringen med den lille skrue i kappen bestemt ikke er det bedste ved færdigmonteringen til yderkablet.
Bullet passer nok bedst til firmaets egen kabeltyper og montage teknik, men er ikke gode som et multistik til alle kabeltyper.
Står man med de nye WBT Nextgen i hånden, er de i sig selv en fryd for øjet, pga. den flotte finish - og ikke mindst det håndværksmæssige og mulighederne.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

STOP med det der person-fnidder og benyt saglige argumenter !!!

Hvis du ikke synes, at din modparts argument er sagligt nok, så skrive DET og lad den ligge der.

Der gives IKKE en advarsel nr. 2

Jeg synes min modparts argumenter er usaglige. Hehehehe...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

WBT Nextgen

Erfaringen viser at WBT Nextgen er det bedste RCA stik for indeværende, ved sammenligningstest. Lodder man de forskellige typer stik (prof fagarbejde) på det samme kabel er der hørbar forskel. Tester man 3 kabler ( samme model) med de forskellige stik påmonteret, er der samme hørbare forskel.
Bullet er heller ikke dårlige men der er en forskel og så har de en meget kedelig finish, ligesom monteringen med den lille skrue i kappen bestemt ikke er det bedste ved færdigmonteringen til yderkablet.
Bullet passer nok bedst til firmaets egen kabeltyper og montage teknik, men er ikke gode som et multistik til alle kabeltyper.
Står man med de nye WBT Nextgen i hånden, er de i sig selv en fryd for øjet, pga. den flotte finish - og ikke mindst det håndværksmæssige og mulighederne.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg forstår slet ikke, at man kan konkludere at WBT er gode ud fra en sammenligning af 3 forskellige stik??
Var f.eks. SME med i sammenligningen, de har da forresten lavet ultra low mass stik i 17 år nu.
At WBT har en fornem finish er da ingen hemmelighed, det er den eneste parameter de har kunnet måle sig med selv 5 kr. stik på.
De har i 20 år lavet nogle af markedets dårligste stik, alligevel har folk været vilde med "Mercedes effekten" der følger med.
Jeg tror jeg holder mig til mine uopslidelige low mass SME stik, som er helt og aldeles NO fri zone

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

det er en tråd om stik

i lyder som om det er liv og død

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik

Det er din oplevelse og det skal jeg ikke argumentere imod.
Dog vil jeg sige, at der er vel ikke nogen grund til at teste alle stik fra 5 kroner og op, men hvis man tager det der regnes normalt regnes for at være blandt de tre bedste, så er det vel ikke så ringe endda.
Og hvis du mener at WBT Nextgen er dårlige 5 kroners stik, så er det fint nok med mig, at du vil fremføre tingene på den måde.

Jeg skal dog også lige sige, at kablerne var det vigtigste i samtlige test, men stikkene også havde en betydning i den sidste ende. Jeg kan sagtens leve med de forskellige stik i den bedre anerkendte ende.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Toftdahl skrev:

WBT Nextgen

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg forstår slet ikke, at man kan konkludere at WBT er gode ud fra en sammenligning af 3 forskellige stik??
Var f.eks. SME med i sammenligningen, de har da forresten lavet ultra low mass stik i 17 år nu.
At WBT har en fornem finish er da ingen hemmelighed, det er den eneste parameter de har kunnet måle sig med selv 5 kr. stik på.
De har i 20 år lavet nogle af markedets dårligste stik, alligevel har folk været vilde med "Mercedes effekten" der følger med.
Jeg tror jeg holder mig til mine uopslidelige low mass SME stik, som er helt og aldeles NO fri zone

er det et kald fra gud, eller noget i den stil

hvad i himlens navn er det du har i mod, at nogen fortrækker WBT ?

hvis de har testet og fundet dem bedst, så er det vel det. hvad går der af dig, ved at de bruger WBT.

i bedste fald, kan du jo bare grine over du mener de er taget i R.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Gud og hver mand påstår sig som 75Ohms nørder.
RCA stikkene er dejligt simple, billige og nemme at omgås. Hvorfor gider man overhovedet lave en BNC så? Hvorfor er den altid standard i prof grej, hvorfor bruger alle der vil noget med HF netop BNC - måleudstyr, radar, netværk etc etc.?
Svaret er simpelt, RCA er bare ikke 75 Ohm, målene er forkerte, ligesom konstruktionen ofte står i vejen. Nextgen er ingen undtagelse, selvom WBT siger noget andet.
Kunne være sjovt at måle det i øvrigt.

Der hvor du fejler er ved ikke at underbygge din påstand. Du postulerer blot at RCA ikke kan være 75 Ohm-og er der nogen der ikke er enige med dig er de fattesvage. Det er omvendt logik. Prøv i stedet at bevise at WBT nextgen ikke kan være 75 Ohm!

Det kunne være morsomt at gennemmåle et WBT stik-men desværre har vi  her i udviklingsafdelingen ikke udstyr til det. Men vi kan designe og gennemmåle en "stripline antenne". Og her er mit argument at kan du designe et stykke print til at blive 75 Ohm-kan det naturligvis også lade sig gøre med et RCA stik. Materiale valg og dimensioner er afgørende.

Det kunne egentlig være interessant at prøve en lille test med Bullit Plugs WBT nextgen og dit SME stik. Sidst der var besøg af folk fra klubben (Århus Musik & HiFi) var ingen i tvivl om at stik bidrager til det samlede indtryk.

Grunden til at der anvendes BNC til industriformål er nok snarere at de er mere holdbare og enklere at anvende end RCA eller andre stik. Samt at der givet på et tidspunkt var én der fik designet et  "ægte" 75 Ohms stik-BNC eller ej.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej DillerBørge!

Nu har jeg efterhånden læst en håndfuld artikler om 75 Ohm og kravene hertil.
Før var jeg overbevist om, at NextG ikke kunne optræde som en 75 Ohm transmissionslinie. Nu er jeg indædt og totalt overbevist om at det er 100% rigtigt.

Next G er 0,0 dut 75 ohm.

Een af grundene er loddeterminalerne er helt anderledes udformede end selve benene. Det er dog bare ét sted, hvor der fejles.

Men lad det nu ligge.

Nextgen lyder sikkert fint.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Daws!       

Jeg mener ligesom hr. Kubik heller ikke, at der findes       
et 75 Ohms WBT RCA stik.       

Som man kan læse i nedenstående artikel, så er WBT's       
ræssonement for en 75 Ohms terminering en       
karakteristisk impedans, opnået i sammenspil mellem       
BÅDE RCA stik og RCA bøsning... fra WBT        

Og det anvendte kabel må vel også have en betydning...?       

Side      
1

Side     
2

Side    
3

Side   
4

Side
5

Side
6

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Får eventyrlig lyst til at lige vise denne!!..

The 10 Biggest Lies In Audio

strongly suspect that people are

more gullible today than they were in

my younger years. Back then we didn’t

put magnets in our shoes, the police

didn’t use psychics to search for

missing persons, and no head of state

since Hitler had consulted astrologers.

Most of us believed in science without

any reservations. When the hi-fi era

dawned, engineers like Paul Klipsch,

Lincoln Walsh, Stew Hegeman, Dave

Hafler, Ed Villchur, and C. G.

McProud were our fountainhead of

audio information. The untutored

tweako/weirdo pundits who don’t

know the integral of ex were still in the

benighted future.

Don’t misunderstand me. In terms

of the existing spectrum of knowledge,

the audio scene today is clearly ahead of

the early years; at one end of the spectrum

there are brilliant practitioners

who far outshine the founding fathers.

At the dark end of that spectrum, however,

a new age of ignorance, superstition,

and dishonesty holds sway. Why

and how that came about has been

amply covered in past issues of this

publication; here I shall focus on the

rogues’ gallery of currently proffered

mendacities to snare the credulous.

1. The Cable Lie

Logically this is not the lie to start with

because cables are accessories, not primary

audio components. But it is the

hugest, dirtiest, most cynical, most intelligence-

insulting and, above all, most

fraudulently profitable lie in audio, and

therefore must go to the head of the list.

The lie is that high-priced speaker

cables and interconnects sound better

than the standard, run-of-the-mill (say,

Radio Shack) ones. It is a lie that has

been exposed, shamed, and refuted

over and over again by every genuine

authority under the sun, but the

tweako audio cultists hate authority

and the innocents can’t distinguish it

from self-serving charlatanry.

The simple truth is that resistance,

inductance, and capacitance (R, L, and

C) are the only cable parameters that

affect performance in the range below

radio frequencies. The signal has no

idea whether it is being transmitted

through cheap or expensive RLC. Yes,

you have to pay a little more than rock

bottom for decent plugs, shielding, insulation,

etc., to avoid reliability problems,

and you have to pay attention to

resistance in longer connections. In

basic electrical performance, however,

a nice pair of straightened-out wire

coat hangers with the ends scraped is

not a whit inferior to a $2000 gee-whiz

miracle cable. Nor is 16-gauge lamp

cord at 18¢ a foot. Ultrahigh-priced

cables are the biggest scam in consumer

electronics, and the cowardly

surrender of nearly all audio publications

to the pressures of the cable marketers

is truly depressing to behold.

(For an in-depth examination of

fact and fiction in speaker cables and

audio interconnects, see Issues No. 16

2. The Vacuum-Tube

Lie

This lie is also, in a sense, about a peripheral

matter, since vacuum tubes are

hardly mainstream in the age of silicon.

It’s an all-pervasive lie, however,

in the high-end audio market; just

count the tube-equipment ads as a percentage

of total ad pages in the typical

high-end magazine. Unbelievable! And

so is, of course, the claim that vacuum

tubes are inherently superior to transistors

in audio applications—don’t

you believe it.

Tubes are great for high-powered

RF transmitters and microwave ovens

but not, at the turn of the century, for

amplifiers, preamps, or (good grief!)

digital components like CD and DVD

players. What’s wrong with tubes?

Nothing, really. There’s nothing wrong

with gold teeth, either, even for upper

incisors (that Mideastern grin); it’s just

that modern dentistry offers more attractive

options. Whatever vacuum

tubes can do in a piece of audio equipment,

solid-state devices can do better,

at lower cost, with greater reliability.

Even the world’s best-designed tube

amplifier will have higher distortion

than an equally well-designed transistor

amplifier and will almost certainly need

more servicing (tube replacements,

rebiasing, etc.) during its lifetime. (Idiotic

designs such as 8-watt single-ended

triode amplifiers are of course exempt,

by default, from such comparisons since

they have no solid-state counterpart.)

As for the “tube sound,” there are

two possibilities: (1) It’s a figment of

the deluded audiophile’s imagination,

or (2) it’s a deliberate coloration introduced

by the manufacturer to appeal

to corrupted tastes, in which case a

solid-state design could easily mimic

the sound if the designer were perverse

enough to want it that way.

Yes, there exist very special situations

where a sophisticated designer of hi-fi

electronics might consider using a tube

(e.g., the RF stage of an FM tuner), but

those rare and narrowly qualified exceptions

cannot redeem the common,

garden-variety lies of the tube marketers,

who want you to buy into an obsolete

technology.

1. The Antidigital Lie

You have heard this one often, in one

form or another. To wit: Digital sound

is vastly inferior to analog. Digitized

audio is a like a crude newspaper photograph

made up of dots. The

Nyquist-Shannon sampling theorem is

all wet. The 44.1 kHz sampling rate of

the compact disc cannot resolve the

highest audio frequencies where there

are only two or three sampling points.

Digital sound, even in the best cases, is

hard and edgy. And so on and so

forth—all of it, without exception, ignorant

drivel or deliberate misrepresentation.

Once again, the lie has little

bearing on the mainstream, where the

digital technology has gained complete

acceptance; but in the byways and tributaries

of the audio world, in unregenerate

high-end audio salons and the

listening rooms of various tweako

mandarins, it remains the party line.

The most ludicrous manifestation of

the antidigital fallacy is the preference

for the obsolete LP over the CD. Not

the analog master tape over the digital

master tape, which remains a semirespectable

controversy, but the clicks,

crackles and pops of the vinyl over the

digital data pits’ background silence,

which is a perverse rejection of reality.

Here are the scientific facts any

second-year E.E. student can verify for

you: Digital audio is bulletproof in a

way analog audio never was and never

can be. The 0’s and 1’s are inherently

incapable of being distorted in the

signal path, unlike an analog waveform.

Even a sampling rate of 44.1

kHz, the lowest used in today’s high-fidelity

applications, more than adequately

resolves all audio frequencies.

It will not cause any loss of information

in the audio range—not an iota,

not a scintilla. The “how can two sampling

points resolve 20 kHz?” argument

is an untutored misinterpretation

of the Nyquist-Shannon sampling theorem.

(Doubters are advised to take an

elementary course in digital systems.)

The reason why certain analog

recordings sound better than certain

digital recordings is that the engineers

did a better job with microphone

placement, levels, balance, and equalization,

or that the recording venue

was acoustically superior. Some early

digital recordings were indeed hard

and edgy, not because they were digital

but because the engineers were still

thinking analog, compensating for anticipated

losses that did not exist.

Today’s best digital recordings are the

best recordings ever made. To be fair, it

must be admitted that a state-of the-art

analog recording and a state-of-the-art

digital recording, at this stage of their

respective technologies, will probably

be of comparable quality. Even so, the

number of Tree-Worshiping Analog

Druids is rapidly dwindling in the professional

recording world. The digital

way is simply the better way.

4. The Listening-Test

Lie

Regular readers of this publication

know how to refute the various lies invoked

by the high-end cultists in opposition

to double-blind listening tests

at matched levels (ABX testing), but a

brief overview is in order here.

The ABX methodology requires

device A and device B to be levelmatched

within ±0.1 dB, after which

you can listen to fully identified A and

fully identified B for as long as you

like. If you then think they sound different,

you are asked to identify X,

which may be either A or B (as determined

by a double-blind randomization

process). You are allowed to make

an A/X or B/X comparison at any

time, as many times as you like, to decide

whether X=A or X=B. Since sheer

guessing will yield the correct answer

50% of the time, a minimum of 12

trials is needed for statistical validity

(16 is better, 20 better yet). There is no

better way to determine scientifically

whether you are just claiming to hear a

difference or can actually hear one.

The tweako cultists will tell you

that ABX tests are completely invalid.

Everybody knows that a Krell sounds

better than a Pioneer, so if they are indistinguishable

from each other in an

ABX test, then the ABX method is all

wet—that’s their logic. Everybody

knows that Joe is taller than Mike, so if

they both measure exactly 5 feet 1114

inches, then there is something wrong

with the Stanley tape measure, right?

The standard tweako objections to

ABX tests are too much pressure (as in

let’s see how well you really hear”),

too little time (as in “get on with it, we

need to do 16 trials”), too many devices

inserted in the signal path (viz.,

relays, switches, attenuators, etc.), and

of course assorted psychobabble on the

subject of aural perception. None of

that amounts to anything more than a

red herring, of one flavor or another, to

divert attention from the basics of controlled

testing. The truth is that you

can perform an ABX test all by yourself

without any pressure from other

participants, that you can take as much

time as wish (how about 16 trials over

16 weeks?), and that you can verify the

transparency of the inserted control

devices with a straight-wire bypass.

The objections are totally bogus and

hypocritical.

Here’s how you smoke out a lying,

weaseling, obfuscating anti-ABX hypocrite.

Ask him if he believes in any

kind of A/B testing at all. He will

probably say yes. Then ask him what

special insights he gains by (1) not

matching levels and (2) peeking at

the nameplates. Watch him squirm

and fume.

5. The Feedback Lie

Negative feedback, in an amplifier or

preamplifier, is baaaad. No feedback at

all is gooood. So goes this widely invoked

untruth.

The fact is that negative feedback is

one of the most useful tools available to

the circuit designer. It reduces

distortion and increases stability. Only

in the Bronze Age of solid-state amplifier

design, back in the late ’60s and

early ’70s, was feedback applied so

recklessly and indiscriminately by certain

practitioners that the circuit could

get into various kinds of trouble. That

was the origin of the no-feedback

fetish. In the early ’80s a number of

seminal papers by Edward Cherry

(Australia) and Robert Cordell (USA)

made it clear, beyond the shadow of a

doubt, that negative feedback is totally

benign as long as certain basic guidelines

are strictly observed. Enough time

has elapsed since then for that truth to

sink in. Today’s no-feedback dogmatists

are either dishonest or ignorant.

6. The Burn-In Lie

This widely reiterated piece of B.S.

would have you believe that audio

electronics, and even cables, will

sound better” after a burn-in period

of days or weeks or months (yes,

months). Pure garbage. Capacitors will

form” in a matter of seconds after

power-on. Bias will stabilize in a

matter of minutes (and shouldn’t be all

that critical in well-designed equipment,

to begin with). There is absolutely

no difference in performance

between a correctly designed amplifier’s

(or preamp’s or CD player’s) firsthour

firsthour

and 1000th-hour performance.

As for cables, yecch… We’re dealing

with audiophile voodoo here rather

than science. (See also the Duo-Tech

review in Issue No. 19, page 36.)

Loudspeakers, however, may require

a break-in period of a few hours,

perhaps even a day or two, before

reaching optimum performance. That’s

because they are mechanical devices

with moving parts under stress that

need to settle in. (The same is true of

reciprocating engines and firearms.)

That doesn’t mean a good loudspeaker

won’t “sound good” right out of the

box, any more than a new car with 10

miles on it won’t be good to drive.

7. The Biwiring Lie

Even fairly sophisticated audiophiles

fall for this hocus-pocus. What’s more,

loudspeaker manufacturers participate

in the sham when they tell you that

those two pairs of terminals on the

back of the speaker are for biwiring as

well as biamping. Some of the most

highly respected names in loudspeakers

are guilty of this hypocritical genuflection

to the tweako sacraments—

they are in effect surrendering to the

realities” of the market.

The truth is that biamping makes

sense in certain cases, even with a passive

crossover, but biwiring is pure voodoo.

If you move one pair of speaker wires to

the same terminals where the other pair

is connected, absolutely nothing changes

electrically. The law of physics that says

so is called the superposition principle.

In terms of electronics, the superposition

theorem states that any number of voltages

applied simultaneously to a linear

network will result in a current which is

the exact sum of the currents that would

result if the voltages were applied individually.

The audio salesman or ’phile

who can prove the contrary will be an

instant candidate for some truly major

scientific prizes and academic honors. At

ISSUE NO. 26 • FALL 2000 7

the same time it is only fair to point out

that biwiring does no harm. It just

doesn’t do anything. Like magnets in

your shoes.

8. The Power

Conditioner Lie

Just about all that needs to be said on

this subject has been said by Bryston in

their owner’s manuals:

All Bryston amplifiers contain

high-quality, dedicated circuitry in the

power supplies to reject RF, line spikes

and other power-line problems. Bryston

power amplifiers do not require specialized

power line conditioners. Plug the

amplifier directly into its own wall

socket.”

What they don’t say is that the same

is true, more or less, of all well-designed

amplifiers. They may not all be the Brystons’

equal in regulation and PSRR, but

if they are any good they can be plugged

directly into a wall socket. If you can afford

a fancy power conditioner you can

also afford a well-designed amplifier, in

which case you don’t need the fancy

power conditioner. It will do absolutely

nothing for you. (Please note that we

aren’t talking about surge-protected

power strips for computer equipment.

They cost a lot less than a Tice Audio

magic box, and computers with their peripherals

are electrically more vulnerable

than decent audio equipment.)

The biggest and stupidest lie of

them all on the subject of “clean” power

is that you need a specially designed

high-priced line cord to obtain the best

possible sound. Any line cord rated to

handle domestic ac voltages and currents

will perform like any other. Ultrahigh-

end line cords are a fraud. Your

audio circuits don’t know, and don’t

care, what’s on the ac side of the power

transformer. All they’re interested in is

the dc voltages they need. Think about

it. Does your car care about the hose

you filled the tank with?

9. The CD Treatment

Lie

This goes back to the vinyl days, when

treating the LP surface with various

magic liquids and sprays sometimes

(but far from always) resulted in improved

playback, especially when the

pressing process left some residue in the

grooves. Commercial logic then

brought forth, in the 1980s and ’90s,

similarly magical products for the treatment

of CDs. The trouble is that the

only thing a CD has in common with

an LP is that it has a surface you can

put gunk on. The CD surface, however,

is very different. Its tiny indentations

do not correspond to analog

waveforms but merely carry a numerical

code made up of 0’s and 1’s. Those

0’s and 1’s cannot be made “better” (or

worse,” for that matter) the way the

undulations of an LP groove can sometimes

be made more smoothly trackable.

They are read as either 0’s or 1’s,

and that’s that. You might as well polish

a quarter to a high shine so the cashier

won’t mistake it for a dime.

Just say no to CD treatments,

from green markers to spray-ons and

rub-ons. The idiophiles who claim to

hear the improvement can never,

never identify the treated CD blind.

(Needless to say, all of the above also

goes for DVDs.)

10. The Golden

Ear Lie

This is the catchall lie that should perhaps

go to the head of the list as No.

1 but will also do nicely as a wrap-up.

The Golden Ears want you to believe

that their hearing is so keen, so exquisite,

that they can hear tiny nuances

of reproduced sound too elusive

for the rest of us. Absolutely not true.

Anyone without actual hearing impairment

can hear what they hear, but

only those with training and experience

know what to make of it, how to

interpret it.

Thus, if a loudspeaker has a huge

dip at 3 kHz, it will not sound like

one with flat response to any ear,

golden or tin, but only the experienced

ear will quickly identify the

problem. It’s like an automobile mechanic

listening to engine sounds and

knowing almost instantly what’s

wrong. His hearing is no keener than

yours; he just knows what to listen for.

You could do it too if you had dealt

with as many engines as he has.

Now here comes the really bad

part. The self-appointed Golden

Ears—tweako subjective reviewers,

high-end audio-salon salesmen, audioclub

ringleaders, etc.—often use their

falsely assumed superior hearing to intimidate

you. “Can’t you hear that?”

they say when comparing two amplifiers.

You are supposed to hear huge

differences between the two when in

reality there are none—the GE’s can’t

hear it either; they just say they do, relying

on your acceptance of their GE

status. Bad scene.

The best defense against the Golden

Ear lie is of course the double-blind

ABX test (see No. 4 above). That separates

those who claim to hear something

from those who really do. It is amazing

how few, if any, GE’s are left in the

room once the ABX results are tallied.

There are of course more Big Lies in

audio than these ten, but let’s save a few

for another time. Besides, it’s not really

the audio industry that should be

blamed but our crazy consumer culture

coupled with the widespread acceptance

of voodoo science. The audio industry,

specifically the high-end sector, is merely

responding to the prevailing climate. In

the end, every culture gets exactly what

it deserves. TAC

Tankevækkende!!!!!!!

mvh.

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2005 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Daws!       

Jeg mener ligesom hr. Kubik heller ikke, at der findes       
et 75 Ohms WBT RCA stik.       

Som man kan læse i nedenstående artikel, så er WBT's       
ræssonement for en 75 Ohms terminering en       
karakteristisk impedans, opnået i sammenspil mellem       
BÅDE RCA stik og RCA bøsning... fra WBT        

Og det anvendte kabel må vel også have en betydning...?       

Hvad havde du forventet?! Naturligvis har det tilsluttede kabel betydning!

Og så ser jeg endnu et maraton indlæg fra miju. Igen må jeg på det bestemteste pointere at jeg anser hans nedsatte hørelse som hans største problem. Eller måske er Miju en forkortelse for "kloge Åge"?!

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes