| Forfatter |
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
gichael3257 skrev:
| Jeg har lige købt Dire Straits SACD.
Jeg har smidt den i den bærbare, og vupti åbner Windows Mediaplayer og fortæller at det er en SACD, og at om jeg ønsker at afspille den.
Så SACD kan aflæses på en PC. Jeg har læst rundomkring på nettet at det kun er nogen CD/DVD dreve der kan læse dem, men det virker godt nok.
|
|
|
Mon ikke det er fordi den har et cd-lag udover sacd-laget? Og der er noget andet der ikke stemmer: Afspilning af sacd-formatet, kræver en afspiller med 5.1 udgang og tilslutning af analoge kabler før der kommer lyd. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
gichael3257 skrev:
|
Jeg har lige købt Dire Straits SACD.
Jeg har smidt den i den bærbare, og vupti åbner Windows Mediaplayer og fortæller at det er en SACD, og at om jeg ønsker at afspille den.
Så SACD kan aflæses på en PC. Jeg har læst rundomkring på nettet at det kun er nogen CD/DVD dreve der kan læse dem, men det virker godt nok.
Mht til kopiering, kan det ikke lade sig gøre. En SACD er opbygget anderledes end en CD/DVD, så ingen PC brændere kan brænde dem.
|
|
|
Ked af at ødelægge festen, men det er altså ikke SACD, din computer læser. Dire Straits-skiven er en hybrid, dvs. at den udover SACD også indeholder et almindeligt cd-spor, som pcere uden problemer kan læse og brænde en kopi af.
Men selve SACD-sporet kan den slet ikke identificere. Hvis din Media Player fortæller, at det er en SACD, er det så ikke blot fordi det er indlagt i cd text ved siden af skivens og numrenes navne?
Hvis du kan lave samme trick med en SACD, der ikke er hybrid, må jeg tilstå, at jeg er imponeret.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
micma18 skrev:
| Men lyden på en DVD ligger stadig komprimeret med mpeg! |
|
|
Nej. Du er stadig fuldstændig forkert på den. Der er yders sjældent at lyden er komprimeret med mpeg. Jeg er kun støt på en enkelt. Derimod har jeg omkring 20 med et PCM spor. |
|
|
Ja, du får lyden ud som PCM... men audio sporet på en DVD er komprimeret, fuldstændig ligesom video sporet er!
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da nogle dvd'er, der har et dedikeret PCM-spor, altså ukomprimeret, men i min erfaring er det dog kun musikdvd'er, hvor jeg er stødt på det.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Sir Round skrev:
micma18 skrev:
|
|
Nej. Du er stadig fuldstændig forkert på den. Der er yders sjældent at lyden er komprimeret med mpeg. Jeg er kun støt på en enkelt. Derimod har jeg omkring 20 med et PCM spor. |
|
|
Ja, du får lyden ud som PCM... men audio sporet på en DVD er komprimeret, fuldstændig ligesom video sporet er! |
|
|
Nej. Og atter nej. Det er tydeligt du ikke har forstand på hvad du snakker om.
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
| Der er da nogle dvd'er, der har et dedikeret PCM-spor, altså ukomprimeret, men i min erfaring er det dog kun musikdvd'er, hvor jeg er stødt på det. |
|
|
Der eksister nogle film udgivelser som har. Desværre er de meget sjælende.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
micma18 skrev:
Sir Round skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
Ja, du får lyden ud som PCM... men audio sporet på en DVD er komprimeret, fuldstændig ligesom video sporet er!
|
|
|
|
|
|
Jeg giver SirRound ret! DVD-Audio er som regel i et 24bit/96Khz PCM format i surround og 24bit/192Khz i stereo! Det er noget andet med DVD-Video, hvor lydsporet kan være komprimeret (men ikke behøver at være det). __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
Sir Round skrev:
micma18 skrev:
Sir Round skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg giver SirRound ret! DVD-Audio er som regel i et 24bit/96Khz PCM format i surround og 24bit/192Khz i stereo! Det er noget andet med DVD-Video, hvor lydsporet kan være komprimeret (men ikke behøver at være det).
|
|
|
Nu er det jo heller ikke DVD-A vi snakker om, men alm. DVD!
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Nu er det jo heller ikke DVD-A vi snakker om, men alm. DVD! |
|
|
Undskyld mange gange... Men denne tråd omhandler jo lyd-skiver og startede med SACD, så hvad har DVD-Video med emnet at gøre? __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
Sir Round skrev:
micma18 skrev:
Sir Round skrev:
micma18 skrev:
| Men lyden på en DVD ligger stadig
komprimeret med mpeg! |
|
|
Nej. Du er stadig fuldstændig forkert på
den. Der er yders sjældent at lyden er komprimeret med mpeg. Jeg er kun
støt på en enkelt. Derimod har jeg omkring 20 med et PCM spor. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg giver SirRound ret! DVD-Audio er som regel i et 24bit/96Khz PCM
format i surround og 24bit/192Khz i stereo! Det er noget andet med
DVD-Video, hvor lydsporet kan være komprimeret (men ikke behøver at
være det). |
|
|
Jeg blander mig lige men så vidt jeg har forstået så er dts og DD da
netop komprimerede formater eller hvad? De er normalt "begrænset til en
bit rate på enten 320kbps( nogle er op til 450 mener jeg) for DD og ca. 640 k bps for dts..
Fandt dette;
AC-3 was developed by the Digital Coder group at Dolby Labs.
AC-3 is a high-quality, low-complexity multichannel audio coding
format. It is the sound format for digital television (DTV), digital
versatile discs (DVDs), high definition television (HDTV), and digital
cable and satellite transmissions. It operates at lower data rates for
a given level of audio quality than an ensemble of single channels by
coding several channels into a single transmission channel. By coding a
multiplicity of channels as a single entity, AC-3 is able to achieve
greater efficiency than with single channels. Dolby AC-3 was conceived
as a multichannel audio coder operating at a bit-rate only little more
than required for two channel coding. It takes advantage of the human
auditory masking.
The AC-3 algorithm is independent of the number of coded channels.
Parameters as bit-rate and number of channels can be tailored to
particular applications. Current implementations have standardized on
the SMPTE-recommended 5.1 channel arrangement. AC-3 conveys the 5.1
channel arrangement with data rate of 320 Kbps. It provides five
full-bandwidth channels, front left, front right, center, surround
left, and surround right plus a low-frequency effects channel (LFE).
The LFE channel is one-tenth of the bandwidth of the other channels.
AC-3 also has a downmixing feature that ensures compatibility with devices that do not support the 5.1 format.
AC-3 is a block-structured coder with typically 512 samples per block.
One or more blocks are collected in an input buffer from each channel
before proceding with the additional processing.
The decoder, like the encoder, is block structured and maintains sync with the incoming datastream.
AC-3 has been in active use for years in the production of Dolby Digital film soundtracks.
AC-3 can process 20-bit dynamic range digital audio signals over a
frequency range from 20Hz to 20kHz (-3dB at 3Hz and 20.3 kHz). The
lo-frequency effects channel covers 20 to 120 Hz (-3 dB at 3Hz and
121Hz).
Sampling rates are supported: 32kHz, 44.1kHz, and 48kHz.
Data rates range from 32 kb/s for a single mono channel to up 640 kb/s for special applications.
og dette ;
What's the Bit Idea? In order to minimize the limited space allocated on a DVD for audio soundtracks, DD and DTS utilize lossy data reduction algorithms, which reduce the number of bits needed to encode an audio signal. DD compresses a 5.1 channel surround track to 384 kbps to 448 kbps (DVD Standard limited, DD has the potential of up to 640 kbps) while DTS uses much higher bit rates up to 1.4 Mbps for CD's / LD's and 1.5 Mbps for DVD. A higher bit rate must imply DTS will be superior sounding right? In theory, the less compression used in the encoding process, the more realistic the sound will be, as it will better represent the original source. DD tends to boast that its encoding method is more efficient than DTS and thus does not require the extra bit rates. However, even if DD is slightly more efficient, it is still not 1.5 / .448 = 3.35 times more efficient.. However, both DD & DTS will boast data rates, efficiency, etc, but what actually translates to better sound is a very ambiguous matter as there are more factors involved here that goes beyond the scope of this article.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 20 Juni 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round, er det ikke lidt modsigende når du først skriver:
Sir Round skrev:
micma18 skrev:
Men lyden på en DVD ligger stadig komprimeret med mpeg! |
|
|
|
|
Og så bagefter skriver at de skiver, hvor det er tilfældet er så sjældne...
Sir Round skrev:
Vanderlay skrev:
| Der er da nogle dvd'er, der har et dedikeret PCM-spor, altså ukomprimeret, men i min erfaring er det dog kun musikdvd'er, hvor jeg er stødt på det. |
|
|
Der eksister nogle film udgivelser som har. Desværre er de meget sjælende. |
|
|
Skal vi ikke bare konkludere følgende: - CD = PCM (16bit 44,1khz.) - HDCD = PCM (20bit 44,1khz.) - SACD = DSD (~ 96khz./ch.) - DVD = (forskellige formater, men på de fleste udgivelser ligger lydsporet komprimeret sammen med video sporet og, hvad angår, alt udover "2.0" audio, så er audio kanalerne desuden komprimeret med div. consumer formater, ala. DTS/DD) - DVD-A = PCM (~ 24bit 192khz.)
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| - SACD = DSD (~ 96khz./ch.) |
|
|
Det kan du ikke sige. Du kan ikke sammenligne PCM og DSD da de lagrer data på helt forskellige metoder.
PCM går ud fra 0 og bestemmer så hvor højt op eller ned det skal hver gang der samples, for at lave den korrekte waveform. Dette bliver så mere og mere præcist jo højere opløsning du har at gøre med (selve matematikken bag det vil jeg lade andre om). DSD arbejder ud fra den foregående position. Du sætter ved recording et 0-punkt, men waveformen bliver hele tiden tegnet ud fra det sidste punkt på den. Dette kan give nogle uhyre præcise waveforms. Du kan ikke sammenligne de to formater på data kapacitet eller hvad det ene svarer til, da de fundamentalt behandler dataen forskelligt.
Grunden til at SACD'er ikke kan brændes og læses af almindelige DVD drev er at de bliver brændt med variable pit length. Jeg er ikke 100% inde i det tekniske, men kort og godt betyder det at Sony sidder tungt på teknologien som kan skrive og læse dette. Forsøger nogen at gøre det efter, så vil de få et sagsanlæg på halsen for patentbrud (or whatever). Det gør det umuligt for nogen at lave brændere og drev til SACD og gør formatet sikkert (for den slags, for øjeblikket), hvilket pladeselskaberne godt kan lide. En SACD er bare en DVD, med det trick at de er brændt lidt anderledes.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal lige siges at min brænder godt vil læse mine Hybrid SACDer. Kun sacd tror jeg heller ikke den vil æde.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Viper skrev:
micma18 skrev:
| - SACD = DSD (~ 96khz./ch.) |
|
|
Det kan du ikke sige. Du kan ikke sammenligne PCM og DSD da de lagrer data på helt forskellige metoder.
PCM går ud fra 0 og bestemmer så hvor højt op eller ned det skal hver gang der samples, for at lave den korrekte waveform. Dette bliver så mere og mere præcist jo højere opløsning du har at gøre med (selve matematikken bag det vil jeg lade andre om). DSD arbejder ud fra den foregående position. Du sætter ved recording et 0-punkt, men waveformen bliver hele tiden tegnet ud fra det sidste punkt på den. Dette kan give nogle uhyre præcise waveforms. Du kan ikke sammenligne de to formater på data kapacitet eller hvad det ene svarer til, da de fundamentalt behandler dataen forskelligt.
Grunden til at SACD'er ikke kan brændes og læses af almindelige DVD drev er at de bliver brændt med variable pit length. Jeg er ikke 100% inde i det tekniske, men kort og godt betyder det at Sony sidder tungt på teknologien som kan skrive og læse dette. Forsøger nogen at gøre det efter, så vil de få et sagsanlæg på halsen for patentbrud (or whatever). Det gør det umuligt for nogen at lave brændere og drev til SACD og gør formatet sikkert (for den slags, for øjeblikket), hvilket pladeselskaberne godt kan lide. En SACD er bare en DVD, med det trick at de er brændt lidt anderledes.
|
|
|
nemlig, men det jeg mente var også at formatet understøtter en variabel båndbredde, op til 96khz. pr. kanal.
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes faktisk et program der kan kovertere DSD til DVD-Audio. Efter at have læst følgende tråd kunne det tyde på at det bliver noget nært umuligt at få et DSD trax ind på pc'en.
Jeg bruger DiscWelder til at mixe DVD-Audio skiver. Dog kun i 44,1 khz / 16 bit / 2 ch. Programmet kan også brænde i rigtigt DVD-Audio lydkvalitet, men det krævet at man kan rippe i 6 kanaler. Er der nogen der har erfaring med at rippe et DVD-Audio signal til PC ?
Det kunne jo være nice at samle sine favorit DVD-Audio trax på en skive. __________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audi A3 skrev:
| Er der nogen der har erfaring med at rippe et DVD-Audio signal til PC ?
Det kunne jo være nice at samle sine favorit DVD-Audio trax på en skive. Hmm - sikker på at det er det du skal bruge en dvd-ripper til?  |
|
|
Søg og du skal finde: http://www.google.dk/search?hl=da&q=dvd-audio+ripper __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
Audi A3 skrev:
| Er der nogen der har erfaring med at rippe et DVD-Audio signal til PC ?
Det kunne jo være nice at samle sine favorit DVD-Audio trax på en skive. Hmm - sikker på at det er det du skal bruge en dvd-ripper til? (rent faktisk - ja :-) - alm. ripperer er ikke så svære at få fat i)  |
|
|
Søg og du skal finde: http://www.google.dk/search?hl=da&q=dvd-audio+ripper
|
|
|
Min kære ven Google har jeg besøgt, men uden held. Der kommer masser af hits ved at søge på DVD-Audio ripper, men de har alle den svaghed at de converterer til wav eller mp3 __________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| nemlig, men det jeg mente var også at formatet understøtter en variabel båndbredde, op til 96khz. pr. kanal. |
|
|
Hvis du tænker på SACD, så tager du fejl. DSD på en SACD kører altid i (hvad der for SACD er) fuld opløsning, både i stereo og multichannel. Der findes endnu højere opløsning for DSD (DSD Wide hedder det populært), hvilket bl.a. bliver brugt til lagring. Dette har den dobbelte opløsning af hvad vi kender fra SACD'er, men det kom ikke med på SACD pga. pladsen (eller mangel på samme) på skiverne.
Hvis du tænker på deres dynamikområder og den slags, så er det noget helt andet og ikke noget du igen kan sammenligne ved at bruge "data kapacitet", det er misvisende.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Skal vi ikke bare konkludere følgende: - CD = PCM (16bit 44,1khz.) |
|
|
Ja.
micma18 skrev:
| - HDCD = PCM (20bit 44,1khz.) |
|
|
Nej! CD er _altid_ 16 bit 44.1 kHz, uden undtagelse. HDCD er et 20 bit format der er downsamplet til 16 bit via en særlig algoritme. Når en HDCD afspilles upsmampler HDCD dekoderen signalet til 20 bit gennem samme algoritme. Dette er mere effektivt end bare at nedkonvertere og opkonvertere. Derfor er en HDCD tættere på det oprindelige 20 bit signal end en standard CD ville være det. Men det er ikke et 20 bit signal der ligger på skiven.
Ja. SACD ligger i et format der ligner DVD, men det har intet med DVD eller DVD-specifikationerne at gøre. SACD er _ikke_ bare en DVD-plade med DSD-data. Af samme årsag er dét at kopiere en SACD ikke "bare lige" at flytte 1'erne og 0'erne over på en DVD.
micma18 skrev:
| - DVD = (forskellige formater, men på de fleste udgivelser ligger lydsporet komprimeret sammen med video sporet og, hvad angår, alt udover "2.0" audio, så er audio kanalerne desuden komprimeret med div. consumer formater, ala. DTS/DD) |
|
|
Punkt 1: Nu kalder du det bare "DVD", ikke "DVD-Video". DVD-standarden indeholdt fra starten både DVD-video og DVD-audio specifikationer. Hvis vi tager fat i DVD-video, så har du ret i at sporet på de fleste udgivelser er komprimeret. Dette med enten Dolby Digital, DTS eller MPEG Multichannel. Men et stereo-signal kan være enten komprimeret med en af de tre ovenstående, eller et PCM-signal. Dette PCM-signal behøver ikke være 16 bit 44.1 kHz, det kan også være et 24 bit 96 kHz signal - ukomprimeret. Det bruges ikke særligt tit, nej - men det er en grundlæggende del af DVD-standarden, og der findes enkelte udgivelser med dette format.
micma18 skrev:
| - DVD-A = PCM (~ 24bit 192khz.) |
|
|
Helt præcist: Et MLP-komprimeret PCM-signal (dvs. lossless komprimering). 2 kanaler kan være op til 24 bit 192 kHz, 5.1 kanaler kan være op til 24 bit 96 kHz. Men det behøver ikke være det - i princippet kan en DVD-audio skive indeholde et 2-kanals 16 bit 44.1 kHz signal hvis det skulle være dét, der ville bare ikke være så meget grund til det. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |