Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Spikes og trægulv! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Er en metalplade under en spike en afkobling?...

- Er der nogen der anser en spike for at være en afkobling?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:

Er en metalplade under en spike en afkobling? Deet er jo hårdt mod hårdt mod hårdt; spike, plade, gulv...

Desuden er der lidt 80`er disko over de der Barry White guldlammeller..?

Det er fint nok du kører med det, men hvad er ideen rent teknisk? Hvorfor er der ikke blød/hård?

Det er nok en smagssag hvad man vil. Jeg har fjernet alt gummi fra anlægget, også det som sad under hver højttaler, så træet nu er i berøring med jernstanderen. Jeg synes det giver mere transperens og præcis basgengivelse - simpelthen! Gummi og lign (sikkert også kork?). har det med at fede lyden op, men hvis det er det man vil, er det jo det helt rigtige.

Jeg har for resten også haft SD fødder under cd-afspilleren, de er nu skiftet ud til fordel for coldrays med mere transperens og klarhed til følge.   

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:

Jeg har set man kan få spikes med et lille kugleled i spidsen, der så er i forbindelse med en lille fod. Så slipper man for besværet med selv at placere mønter o. lign. under sine alm. spikes, hvilket kan være besværligt.

Jeg ved desværre ikke hvor sådan nogle forhandles.

Måske det er disse du tænker på. http://www.soundcare.no/

Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

Endnu en mulig løsning.  Granitpladen er en ganske almindelig afsætningsplade købt i Bauhaus, som derefter er blevet tilpasset og pudset op af en stenhugger. Lyden strammes betragteligt op, og ikke skyggen af 'blød' afkobling og også efter min erfaring feder lyden op.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

kontrast skrev:

Ja

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Boye skrev:

kontrast skrev:

Ja

Jeg er bange for at du har ret. Sådan markedsføres de jo desværre også ofte. Man kan jo så spørge sig selv - eller andre kloge hoveder - hvorfor biler ikke er ophængt med spikes, hvis de afkobler så pokkers effektivt.

Du antyder med dit glimt i øjet, at du godt selv ved, at det forholder sig omvendt, og MaltheK og Shras melder også klart ud at stiv sammenkobling skal gennemføres konsekvent, hvis det er det man vil.

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Ja, man skal nok vælge en vej og så være konsekvent. Hårde tilkoblinger hele vejen; Cold RAys, Pulsar Points, spikes, marmor, etc. Det er da også rigtigt at så er der ikke noget der feder lyden op, blødgør præsentationen, der er ingen tilgivelse. Præcision får man, men min erfaring er at jeg bliver træt af at høre på det i længden. Det er jo slet ikke hyggeligt mere.

For mig virker det at veksle mellem hårde og bløde afkoblinger. Jeg har hård kobling under cd´en, blød (originale gummipropper) under forstærkeren og en blanding under højttalerne. De står på en marmorfod der har kork under sig.

Jeg vil dog straks indrømme at jeg dels ikke aner hvad der egentlig foregår og hvorfor, men at jeg lytter og sjusser mig frem. Mener at hvordan er det nu med af- og tilkobling? Hvis jeg har en standerHT, skal jeg så sætte HT´en i forbindelse med foden eller isolere den fra foden vhj kork? Hvad er "rigtigt" eler konsekvent? HVor er det meningen jeg vil lede kabinetenergien hen?

Hvis jeg vil lede den væk fra højttaleren skulle jeg koble den hårdt til foden og foden hårdt til gulvet. Og jeg vil kunne høre energien i gulvet der spiller med.

Hvis jeg derimod bruger sten eller marmor stopper jeg vel energien der? Og så løber den vel tilbage til højttalere, oder??

Vil gerne om en ingeniør eller lignende kunne opstille valide sammenhænge i denne retning.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej kontrast

Grundlæggende stiller jeg mig spørgsmålet om jeg ønsker at højtaleren skal arve underlagets soniske egenskaber eller ej. Jeg er bestemt ikke interesseret i at mit parketgulvs 'sing-along' egenskaber dyrkes i gengivelsen, og jeg forsøger derfor at lave et mere dødt underlag vha. granitflisen.

Principielt burde denne granitflise AFKOBLES mest muligt fra gulvet (eks via kork eller andre bløde afkoblinger), men mine erfaringer siger mig at jeg mister præcision og perspektiv ved denne manøvre. Derfor en anden strategi:

Materialer har som bekendt forskellige egensvingninger, hvorved det er udvalgte frekvensområder som forplantes og forstærkes af et givet materiale (eks gulvet). Se, hvis jeg nu kunne sikre at kun et smalt frekvensspektrum forplantes (TILKOBLES) til underlaget, og at dette spektrum ligger langt fra underlagets egensvingning, så er jeg ved at være tæt på målet. De nuværende spikes begrænser frekvensområdet ganske godt, men efter hvad jeg har hørt gør Coldrays det endnu bedre hvorfor dette skal prøves.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:

Vil gerne om en ingeniør eller lignende kunne opstille valide sammenhænge i denne retning.

Vi skal have kaldt Shras til ekspert-panelet!  (UPS - too late!)

Her er for øvrigt et par artikler fra det udmærkede arkiv

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=121&zoneid=2

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=366&zoneid=2

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
Vi skal have kaldt Shras til ekspert-panelet!  (UPS - too late!)

Ja, travlheden er ved at aftage, og responstiden falder derfor igen.

Et par gode artiker forresten!

Edit: Tak for tilliden.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Underordnet af- eller tilkobling; der skal også tages hensyn til de luftbårne bølger, især i basområdet, og hvad de gør for eks. vis et bøgeparketgulv!  

Selvom jeg er rimeligt i mål ved hjælp af "blød" afkobling i form af kork, så er der stadigvæk rumresonanser, grundet rummet størrelse! I mit lytterum er der plads til en halv bølge ca. 35hz og en hel bølge ca. 70hz og disse vil også bidrage til vibrerende parketgulv, især ved væggene! Tæpper og møbler er eneste vej frem! (Dæk gulvet eller gør det tungere!)  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Underordnet af- eller tilkobling; der skal også tages hensyn til de luftbårne bølger, især i basområdet, og hvad de gør for eks. vis et bøgeparketgulv!  

Selvom jeg er rimeligt i mål ved hjælp af "blød" afkobling i form af kork, så er der stadigvæk rumresonanser, grundet rummet størrelse! I mit lytterum er der plads til en halv bølge ca. 35hz og en hel bølge ca. 70hz og disse vil også bidrage til vibrerende parketgulv, især ved væggene! Tæpper og møbler er eneste vej frem! (Dæk gulvet eller gør det tungere!)  

Jeps, det er fuldstændig rigtigt. Når vi når til dette punkt begynder min egen forfængelighed mht. indretning dog at spille kraftigt ind. Gid man dog havde et dedikeret lytterum hvor man kunne gøre hvad man ville.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Det har jeg Søren! Men der skal også være plads til akvarie, bøger og sår´n; et rigtigt herreværelse, hæ!

(Blot må man ikke ryge derinde, men det må man så i køkkenet og på toilettet)  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Det har jeg Søren! Men der skal også være plads til akvarie, bøger og sår´n; et rigtigt herreværelse, hæ!

(Blot må man ikke ryge derinde, men det må man så i køkkenet og på toilettet)  

Se sådan et rum ville aldrig kunne blive et herreværelse her på residensen. Tøsen er mindst lige så interesseret som jeg (og heldigvis for det). Jeg håber dog med tiden vi får et bedre rum til vores fælles hobby.

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

En af konklusionerne i den ene af de artikler der henvises til, er netop at beton/andre hårde og tunge materialer ikke absorberer lyd, men sender den tilbage hvor den kom fra. Altså op i højttaleren.

Det synes jeg ikke er smart. Man må kunne lave en afgrænset resonnansplade under HT´en. Eks en MDF plade på 30 x 30 eller større, som er isoleret fra gulvet med gummi eller kork. Og som er fastspændt HT eller HTfod. På den måde kan de komme af med ressonanserne og de forplanter sig ikke til hele gulvet.

En sådan plade kan laves pænt. Der må forsøges...

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
....Jeg håber dog med tiden vi får et bedre rum til vores fælles hobby.

Jeg troede det var soveværelset - men jeg er nok bare gammeldags.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
En af konklusionerne i den ene af de artikler der henvises til, er netop at beton/andre hårde og tunge materialer ikke absorberer lyd, men sender den tilbage hvor den kom fra. Altså op i højttaleren.

Det er jo også præcist dér man ønsker energien skal være. Jeg tror dog du misfortolker artiklen en smule. Hårde overflader reflekterer lyden, hvilket der skal tages hensyn til under indretningen af rummet. Det er ikke direkte møntet på af- og tilkobling.

kontrast skrev:
Det synes jeg ikke er smart. Man må kunne lave en afgrænset resonnansplade under HT´en. Eks en MDF plade på 30 x 30 eller større, som er isoleret fra gulvet med gummi eller kork. Og som er fastspændt HT eller HTfod. På den måde kan de komme af med ressonanserne og de forplanter sig ikke til hele gulvet.

En sådan plade kan laves pænt. Der må forsøges...

Det er altid godt at prøve sig frem. Et godt råd når du gør dette er at lade tweaket spille i et godt stykke tid således du vænner øret til lyden. Fjern herefter tweaket igen og se hvad der sker. -Det er ofte på dette tidspunkt sandheden går op for én.  

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

shras skrev:
....Jeg håber dog med tiden vi får et bedre rum til vores fælles hobby.

Jeg troede det var soveværelset - men jeg er nok bare gammeldags.

Nu kan vi godt overskue mere end én hobby, og pauserne skal jo også fyldes ud med noget. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes