Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 02:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forum support (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Forum support
Emne Emne: Tegnsætning er kun for sprognørder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg så fået læst hele hans indlæg igennem, og der er så vidt jeg lige kan se ikke en eneste stavefejl. Dette ser for mig ud som om det er 'sms'-generationen der her er ind over. Sproget er udenmærket, det er kun tegnsætningen der halter.

Hmmmm....  Halter er nok ikke det rigtige ord, for den eksisterer slet ikke. Men manden er åbenlyst glad og har stor interesse for de ting han har med at gøre. Havde der været nogle punktummer og kommaer, lidt linjeskift, så havde det da været en kanon test

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Well, problemet er naturligvis også kendt på redaktionen eftersom det er os der læser korrektur. Desværre har vi ikke den tid i øjeblikket grundet arbejdet med opdateringerne på siden og den kommende nye version, og derfor er der blevet set let på nogle af de tekster der er kommet ind medmindre at de har været virkelig grove.

Det nævnte eksempel er ganske godt - det er meget mangelfuldt. Problemet er, som enkelte har nævnt, at ikke alle er lige velbevandrede i kunsten grammatik, og det gør at nogle tekster bliver problematiske at læse og forstå - det er så bare trist at nogle mener at det enten er dovenskab eller åbenlyst sløseri - hvor ved i det fra??? Ikke alle er lige dygtige, og ligesom der findes folk der ikke er gode til at stave, ja endda ordblinde, så findes der rent faktisk også folk som har den uheldige kombination med mangelfuld tegnsætning som "krydderi", og det må egentlig være lidt træls for den eller de der har skrevet en tekst om noget de virkelig gerne vil fortælle, og straks er der nogle der piller dem ned med dovenskab og sløseri! Prøv nu liiiige.....

Jeg kan nævne at der faktisk har været tekster som har været meget værre - nogle har vi fået sat op til noget rimeligt fornuftigt og enkelte har vi desværre været nød til at afvise fordi opgaven desværre var for stor, men det er let at skelne og sommetider lyser det langt væk at det er en person som har problemer med grammatikken, og i de fleste tilfælde kan de ikke selv se at der er noget galt - sådan er verden jo nu engang skruet sammen - vi kan ikke alle være gudsbenådede grammatiske talenter!

Dygtighed defineres ikke alene af hvad man er god til, men også af hvorvidt man er opmærksom på sine begrænsninger. Jeg har stor respekt for ordblinde o.lign. som til dagligt kæmper med at formulere sig skriftligt (og hvis mangel vel og mærke konstant udstilles), men omvendt er de ordblinde jeg har mødt meget opmærksomme på problemet, og er derfor gode til at bede om hjælp.

Er den pågældende artikel skrevet af en person som virkeligt har et problem med tegnsætning, ja så burde vedkommende efter min mening tage stilling til dette inden anmeldelsen sendes til redaktionen, og bede om hjælp. Budskabet i det skrevne er jo faktisk rigtigt fint!

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Live21 skrev:
s lnge d r fostlit r d ok md mg ?

ja, lidt den der attitude: "I dont give a sh*t, men jeg smider lige en hurtig kommentar alligevel..."

Ja præcis.

Det eksempel der henvises til af vilmann er meget grelt, og bestemt ik(ke) standard for indlæg her på siden.

hvor tit ser man ik(ke) selvhøjtidelige dansklære wannabees, der tager tykt pis på ordblinde ? se det finder jeg usmageligt ! langt mere end et par glemte punktummer.

I langt højere grad, handler det i mine øjne om at nogle enkelte ik(ke) vil forstå, eller som tidligere skrevet i denne tråd, tager indlæg skrevet med flere grundlæggende grammatiske fejl, mindre alvorligt. længe leve danmark.

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
Ronin skrev:

Well, problemet er naturligvis også kendt på redaktionen eftersom det er os der læser korrektur. Desværre har vi ikke den tid i øjeblikket grundet arbejdet med opdateringerne på siden og den kommende nye version, og derfor er der blevet set let på nogle af de tekster der er kommet ind medmindre at de har været virkelig grove.

Det nævnte eksempel er ganske godt - det er meget mangelfuldt. Problemet er, som enkelte har nævnt, at ikke alle er lige velbevandrede i kunsten grammatik, og det gør at nogle tekster bliver problematiske at læse og forstå - det er så bare trist at nogle mener at det enten er dovenskab eller åbenlyst sløseri - hvor ved i det fra??? Ikke alle er lige dygtige, og ligesom der findes folk der ikke er gode til at stave, ja endda ordblinde, så findes der rent faktisk også folk som har den uheldige kombination med mangelfuld tegnsætning som "krydderi", og det må egentlig være lidt træls for den eller de der har skrevet en tekst om noget de virkelig gerne vil fortælle, og straks er der nogle der piller dem ned med dovenskab og sløseri! Prøv nu liiiige.....

Jeg kan nævne at der faktisk har været tekster som har været meget værre - nogle har vi fået sat op til noget rimeligt fornuftigt og enkelte har vi desværre været nød til at afvise fordi opgaven desværre var for stor, men det er let at skelne og sommetider lyser det langt væk at det er en person som har problemer med grammatikken, og i de fleste tilfælde kan de ikke selv se at der er noget galt - sådan er verden jo nu engang skruet sammen - vi kan ikke alle være gudsbenådede grammatiske talenter!

Dygtighed defineres ikke alene af hvad man er god til, men også af hvorvidt man er opmærksom på sine begrænsninger. Jeg har stor respekt for ordblinde o.lign. som til dagligt kæmper med at formulere sig skriftligt (og hvis mangel vel og mærke konstant udstilles), men omvendt er de ordblinde jeg har mødt meget opmærksomme på problemet, og er derfor gode til at bede om hjælp.

Er den pågældende artikel skrevet af en person som virkeligt har et problem med tegnsætning, ja så burde vedkommende efter min mening tage stilling til dette inden anmeldelsen sendes til redaktionen, og bede om hjælp. Budskabet i det skrevne er jo faktisk rigtigt fint!

Jamen du har da helt ret, men det er desværre heller ikke alle der er opmærksomme på at de rent faktisk ikke er gode til f.eks. tegnsætning og hvis de ikke selv er klar over det, kan de jo af gode grunde ikke være opmærksomme på det. Jeg tror dog næppe at nogle af dem der skriver brugeranmeldelserne, gør det for at genere nogen herinde!

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Jeg tror dog næppe at nogle af dem der skriver brugeranmeldelserne, gør det for at genere nogen herinde!

Nej, og netop dér befinder vi os i lidt af en gråzone. Ingen tvivl om at hvis dokumentation på dette niveau blev præsenteret for undertegenede i professionelt regi, så ville jeg blive gal (med mindre vedkommende beder om hjælp). For mig er der dog en ganske stor forskel på at skrive i forumet, og til at skrive en decideret brugeranmeldelse. -Mine egne krav til formuleringerne ville være langt mere i fokus ved brugeranmeldelsen.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Ronin skrev:
Jeg tror dog næppe at nogle af dem der skriver brugeranmeldelserne, gør det for at genere nogen herinde!

Nej, og netop dér befinder vi os i lidt af en gråzone. Ingen tvivl om at hvis dokumentation på dette niveau blev præsenteret for undertegenede i professionelt regi, så ville jeg blive gal (med mindre vedkommende beder om hjælp). For mig er der dog en ganske stor forskel på at skrive i forumet, og til at skrive en decideret brugeranmeldelse. -Mine egne krav til formuleringerne ville være langt mere i fokus ved brugeranmeldelsen.

Jeg er helt enig - vi forsøger også at nå korrektur på dem der kommer, men grundet tidspres er der som sagt set mellem fingre med nogle tekster. Vi prioriterer den nye version højere, og så må vi tage det andet bagefter - indtil da må folk bare forsøge at få det bedste ud af det der står.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Hvordan kan man overhovedet få sig selv til at skrive sådan noget?
Det er jo ulæseligt alligevel.

/vilmann

Brian7500 skrev:

Det er totalt umuligt at læse en tekst som den der.

Come on.. Jeg er helt enig i, at det ville være federe, og lettere at læse hvis der var en ordentligt tegnsætning. og evt nogle linie skift. Men umuligt at læse?? prøv dog stille og roligt, det tager ganske vidst længere tid, men hvis emnet interesserer jer, så gør det vel ikke noget.

Sådan har jeg det med tyske, og til dels engelske tekster..

micjen skrev:

Nogle gange virker det som om folk slet ikke prøver, at forstå teksten...klart det er belastende uden korrektindsatte punkttegn, men prøv at læse teksten ligeså stille. Der er lidt "det er ikke skrevet ordentligt, så jeg vil ikke forstå det" over det ofte.

Helt enig.

Ronin skrev:

vi kan ikke alle være gudsbenådede grammatiske talenter!

nej, og der hører vi to vidst heller ikke til ..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

vilmann skrev:

Hvordan kan man overhovedet få sig selv til at skrive sådan noget?
Det er jo ulæseligt alligevel.

/vilmann

Brian7500 skrev:

Det er totalt umuligt at læse en tekst som den der.

Come on.. Jeg er helt enig i, at det ville være federe, og lettere at læse hvis der var en ordentligt tegnsætning. og evt nogle linie skift. Men umuligt at læse?? prøv dog stille og roligt, det tager ganske vidst længere tid, men hvis emnet interesserer jer, så gør det vel ikke noget.

Sådan har jeg det med tyske, og til dels engelske tekster..

micjen skrev:

Nogle gange virker det som om folk slet ikke prøver, at forstå teksten...klart det er belastende uden korrektindsatte punkttegn, men prøv at læse teksten ligeså stille. Der er lidt "det er ikke skrevet ordentligt, så jeg vil ikke forstå det" over det ofte.

Helt enig.

Ronin skrev:

vi kan ikke alle være gudsbenådede grammatiske talenter!

nej, og der hører vi to vidst heller ikke til ..

Jeg fik godt nok maksimum-karakter for grammatik og retstavning, men vi kan jo alle falde af på den med tiden! (Af og til betegnes det vidst som dovenskab)

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

....................... ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kan fordeles efter behov

EDIT: nå det er der en der har tilbudt - det er noget værre noget, når man glemmer at trykke på indryk anlæg i flere timer
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

hvis alle skulle stave og tegnsætte korrekt, så udelukker vi ikke bare de ordblinde, men begrænser også det ordforråd folk bruger af frygt for at stave forkert...

meget få mennesker staver eller sætter tegn perfekt, og selvom det er et skriftligt forum, så handler det vel stadigt om musik,, og i min bog er musik på et niveau hvor den slags er bedøvende ligegyldigt...

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jamen hallo

Hvor mange af jer læser bogstaver, hvor mange læser ord og hvor mange læser afsnit. Det tyder da på betydelige læsevanskeligheder hvis der er problemer med at stave sig igennem denne udmærkede anmeldelse

(hov, manglede der ikke et komma)

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hold da op! Man bliver jo helt forpustet af at læse den test.

Jeg har (gudskelov) sjældent set noget lignende  

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

jeg har det tværtimod omvendt, jo mere korrekt/letlæselig tegnsætning, jo flere vil læse anmeldelsen, og det er vel det at man skriver den for?

personligt brugte jeg faktisk længere tid på at tjekke grammatik end på at skrive min brugeranmeldelse, men så igen, jeg staver ikke specielt godt..

mit kritik punkt går ikke på tegnsætning, men på at der er gået total inflation i antallet af stjerner/firkanter. det er muligt at predator er god, men næppe til maks stjerne i begge katagorier. nu skriver han selv at det blå lys er et irritationsmoment, altså er den ikke perfekt, og dermed skal den ikke have maks antal firkanter.

Sjovt du siger du bruger længere tid på grammatik en på at skrive, for jeg tror ikke jeg har set et STORT bogstave fra din side. Sådan noget synes jeg f.eks. er sjusk, da alle ved man starter med stort efter punktum.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Manden har et budskab med anmeldelsen! 
Der er pt. kun 72 brugeranmeldelser, så kan det da ikke være meningen, at han skal pilles ned, bare pga. manglende tegnsætning! Hvis dette er noget der interesserer, så burde man da hellere bruge tiden på at tygge teksten igennem - eller selv skrive én. istedet for at kritisere!

Vi ved jo ikke om det er sløseri eller bare ren dovenskab. Det kan vi kun gætte om, så hvorfor svine ham til ud fra en enkelt anmeldelse?

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

FreZh (wow, et stort bogstav) prøv at læse min brugeranmeldelse, odyssey khartago. det er den jeg hentyder til.

ellers er jeg stor modstander af brugen af stort bogstav, shift knappen falder mig ikke så nemt, desuden er der for meget tysk i det

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:

Jamen hallo

Hvor mange af jer læser bogstaver, hvor mange læser ord og hvor mange læser afsnit.

Jeg læser. Ikke hverken bogstaver, ord eller afsnit. Men tekster.

En tekst karakteriseret ved at være sammenhængende og ved at give mening.

Citér:

Det tyder da på betydelige læsevanskeligheder hvis der er problemer med at stave sig igennem denne udmærkede anmeldelse

Vrøvl. Jeg læser meget. Rigtig meget. Hver dag. Og den omtalte anmeldelse er sådan cirka det værste jeg længe har set, til trods for at der faktisk ikke er nævneværdige stavefejl i den (hvis nogen overhovedet)

Og det er altså ikke mig der har et problem!
Jeg synes det er anmelderen, der har et problem. Det er hans opgave at skrive en tekst, jeg som læser kan forstå og forholde mig til. Kan han ikke det, har han nok ikke noget fornuftigt at sige.

Jeg forstår ikke at det bare accepteres og nærmest forsvares. Hvis hele HIFI4ALL var skrevet på den måde ville sitet være komplet ubrugeligt.
Der er ikke mange af de regelmæssige brugere her, der vil acceptere den form for musik, der gerne karakteriseres med "laveste fællesnævner" - her kan alle være med, men det er ren form uden reelt indhold.
Hvorfor skal laveste fællesnævner så accepteres, når vi diskuterer musikken?

Jeg er langt fra perfekt til at skrive, men jeg ved at en af mine begrænsninger eller problemer er at jeg skriver alt hurtigt. Og derfor gør jeg et forsøg på at læse det jeg har skrevet igennem, før jeg trykker send.

Og for en god ordens skyld skal jeg lige skynde mig at sige at jeg ikke er ude på at rakke ned på folk der har svært ved at stave eller på decideret ordblinde. Det fremgår som regel temmelig tydeligt, når man ramler ind i sådan en tekst. Og jeg kan bare bøje mig mod den nærmeste gud, og takke for at jeg ikke skal kæmpe med den slags problemer, men må nøjes med andre som skærmen ikke afslører

/vilmann

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

så længe det er forståeligt er det ok med mig

faktisk læser man ikke, hjernen genkender blot ord. derfor giver lives sætning mening, da hjernen automatisk indsætter de manglende bogstaver så man kan forstå det, man genkender simpelthen ordene.

En underlig analogi til dette er at klipper man mange små bidder ud af en tale sekvens bliver den uforståelig, men sætter man fx hvid støj ind på de steder hvor talen blev klippet væk, så er det pludselig til at forstå. Hjernen er åbenbart bedre udstyret til at kunne håndtere støj end stilhed når det gælder forståelighed.

Jeg kan desværre ikke huske hvor, men jeg har set en tekst hvor kun de første 2-3 bogstaver var korrekte, og resten var byttet rundt. Alligevel var det ret let at læse og forstå. Ret underligt.

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Meget af det der bliver skrevet herinde og i øvrigt på internettet generelt, er efter min mening vrøvl fra ende til anden. Kunsten er at finde guldkornene imellem alt skidtet. Det er muligt at der er gemt et fornuftigt budskab bag vrøvlet, men min tålmodighed rækker bare ikke til at grave det frem. En tekst behøver ikke at være 100% fejlfri, men hvis næsten hvert et ord skal vendes og drejes, førend det giver nogen mening, klikker jeg hurtigt væk.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 02:56 | IP-adresse registreret  

Bent skrev:

Meget af det der bliver skrevet herinde og i øvrigt på internettet generelt, er efter min mening vrøvl fra ende til anden. Kunsten er at finde guldkornene imellem alt skidtet. Det er muligt at der er gemt et fornuftigt budskab bag vrøvlet, men min tålmodighed rækker bare ikke til at grave det frem. En tekst behøver ikke at være 100% fejlfri, men hvis næsten hvert et ord skal vendes og drejes, førend det giver nogen mening, klikker jeg hurtigt væk.

Jeg gir' dig så evigt ret...

Kald mig bare doven, men om så mit liv afhang af det ville jeg ikke orke at finde hovde og hale på den nævnte anmeldelse. Det er jo som, at prøve at udlede mening med Serberkroatisk dokumentar-TV med grønlandske undertekster. Sjældent har jeg læst noget lingende.

Jeg kan kun give vilmann ret i, at hvis alle medlemmer af HIFI4ALL lagde lige så lidt kræfter i deres gramatiske tegnsætning ville sitet være totalt ubrugeligt!

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

hvor tit ser man ik(ke) selvhøjtidelige dansklære wannabees, der tager tykt pis på ordblinde ? se det finder jeg usmageligt ! langt mere end et par glemte punktummer.

Det handler også om, som Shras er inde på, hvilket felt og miljø man til daglig færdes i.

I universitetsverden, hvor jeg til daglig slår mine folder, er et sprogbrug af den karakter ganske simpelt ikke brugbart, fordi korrekt sproglig og skriftlig formidling er en forudsætning for konstruktiv interaktion.

For andre typer mennesker - eks dem som kører ræs nede på havnen i weekenden - er det selvfølgelig fløjtende ligegyldigt at gå op i korrekt formidling... Jeg kan bare ikke se, hvorfor vi alle skal sigte efter laveste fællesnævner? Det er der for mange, der gør i forvejen

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes