Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 03:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Problemer med en NAD T753 v.2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Novicen skrev:
Du behøver hverken at banke i bordet eller at undvære noget, da du selv bestemmer, om du vil ha' den byttet eller repareret (sakset fra forbrug.dk):

Du har krav på

Hvis du har købt en vare med fejl, kan du vælge mellem at

God at du kalder dig "novicen", for man har ikke krav på en ombytning!...!!!....:

Vidste du at, sælger kan afvise at ombytte
Sælger kan afvise ombytning og i stedet tilbyde afhjælpning, hvis ombytning er umulig, eller hvis det vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Ifølge forbrugerrådet kan man godt forlange ombytning når varen kun er 14 dage gammel - for 2 år siden ku man ikk men nu kan man
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Novicen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej Nitroblast (fantastisk sigende navn)

Nu talte jeg lissem ikke om, hvad man i al almindelighed har krav på, men om mandens nyindkøbte og fejlbehæftede apparat.

"Hvis udgifterne til ombytning (som køber ønsker) overstiger udgifterne til afhjælpning (som sælger ønsker) må sælgeren godtgøre, at denne omkostningsforskel er uforholdsmæssig. En mindre omkostningsforskel betyder ikke i sig selv, at sælgeren har ret til at afvise dit krav.

Hvis det er væsentligt dyrere for sælgeren at ombytte end at afhjælpe, kan det i sig selv betyde, at sælgeren kan afvise dit krav, fordi det påfører ham uforholdsmæssige omkostninger. Men der er også andre hensyn, der kan spille ind i vurderingen:

• Om manglen opstår efter kort tids brug eller lang tids brug.
Hvis manglen opstår på et tidspunkt, hvor varen er faldet meget i værdi som følge af lang tids brug, kan dette tale for, at et ombytningskrav er urimeligt. Hvis fx et par sko går op i syningerne efter 11/2 års brug, og skoene nemt kan repareres, vil et krav om ombytning af skoene være uforholdsmæssigt. Opstår fejlen derimod lige efter leveringen eller efter kort tids brug, kan dette tale for ombytning.

• Om den anden beføjelse – afhjælpning eller ombytning – kan gennemføres uden væsentlig ulempe for forbrugeren.
Hvis der er tale om en vare, som forbrugeren bruger hver dag – fx en barnevogn, et tv-apparat eller en mobiltelefon, taler dette for ombytning.

Hvis sælger har ret til at omlevere eller afhjælpe, skal det ske inden for rimelig tid og uden unødig ulempe for forbrugeren, ellers kan køberen hæve handlen, kræve et afslag i købesummen eller lade manglen afhjælpe for sælgers regning, hvis det kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger."

Generelt kan man vel så sige, at sælger ikke har en ubetinget mulighed for at ombytte, selv hvis han opfylder dine betingelser. Og så kan man vel osse huske på, at HiFi klubben sprøjter garantibeviser fra sig. Det må man ikke, med mindre garantien stiller forbrugeren væsentligt bedre end købeloven, så måske er der yderligere hjælp der...

Til top Vis Novicen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novicen

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Novicen skrev:

Hej Nitroblast (fantastisk sigende navn)

Nu talte jeg lissem ikke om, hvad man i al almindelighed har krav på, men om mandens nyindkøbte og fejlbehæftede apparat.

"Hvis udgifterne til ombytning (som køber ønsker) overstiger udgifterne til afhjælpning (som sælger ønsker) må sælgeren godtgøre, at denne omkostningsforskel er uforholdsmæssig. En mindre omkostningsforskel betyder ikke i sig selv, at sælgeren har ret til at afvise dit krav.

Hvis det er væsentligt dyrere for sælgeren at ombytte end at afhjælpe, kan det i sig selv betyde, at sælgeren kan afvise dit krav, fordi det påfører ham uforholdsmæssige omkostninger. Men der er også andre hensyn, der kan spille ind i vurderingen:

• Om manglen opstår efter kort tids brug eller lang tids brug.
Hvis manglen opstår på et tidspunkt, hvor varen er faldet meget i værdi som følge af lang tids brug, kan dette tale for, at et ombytningskrav er urimeligt. Hvis fx et par sko går op i syningerne efter 11/2 års brug, og skoene nemt kan repareres, vil et krav om ombytning af skoene være uforholdsmæssigt. Opstår fejlen derimod lige efter leveringen eller efter kort tids brug, kan dette tale for ombytning.

• Om den anden beføjelse – afhjælpning eller ombytning – kan gennemføres uden væsentlig ulempe for forbrugeren.
Hvis der er tale om en vare, som forbrugeren bruger hver dag – fx en barnevogn, et tv-apparat eller en mobiltelefon, taler dette for ombytning.

Hvis sælger har ret til at omlevere eller afhjælpe, skal det ske inden for rimelig tid og uden unødig ulempe for forbrugeren, ellers kan køberen hæve handlen, kræve et afslag i købesummen eller lade manglen afhjælpe for sælgers regning, hvis det kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger."

Generelt kan man vel så sige, at sælger ikke har en ubetinget mulighed for at ombytte, selv hvis han opfylder dine betingelser. Og så kan man vel osse huske på, at HiFi klubben sprøjter garantibeviser fra sig. Det må man ikke, med mindre garantien stiller forbrugeren væsentligt bedre end købeloven, så måske er der yderligere hjælp der...

Jeg kender udemærket reglerne... Men man kan ikke forvente, at HFK bare lige smider en 6000,- receiver i tønden, og rykker ud med en ny, bare fordi et relæ er defekt!!!! HFK er i sin gode ret til at prøve på at afhjælpe problemet - i hvert fald éen gang. Og jo dyrere og mere kompliceret varen er, jo flere "afhjælpnings-forsøg" har sælgeren...

Læs reglerne, og forstå dem fra begge sider - ikke kun købers

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hey. Hoppede ned i hifiklubben og jeg nåede knapt nok at fortælle hvad der var i vejen inden de kastede en sprit ny receiver i nakken på mig:) Og den virker fortræffeligt... så thumps up for HFK... kan man da kalde service... Undrede mig dog noget over at de hverken skulle se kvitering eller undersøge om der overhovedet befandt sig en receiver i kassen jeg havde med ind...

Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Demo skrev:
Hey. Hoppede ned i hifiklubben og jeg nåede knapt nok at fortælle hvad der var i vejen inden de kastede en sprit ny receiver i nakken på mig:) Og den virker fortræffeligt... så thumps up for HFK... kan man da kalde service... Undrede mig dog noget over at de hverken skulle se kvitering eller undersøge om der overhovedet befandt sig en receiver i kassen jeg havde med ind...

HFK trænger vist til god omtale, eller også har de fulgt med i din tråd her på stedet ;o)

Men godt at du fik løst dit problem - tillykke med det

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hehe ja godt at du fik en ny.
Umiddelbart ser jeg det ikke som god service at få en receiver smidt i nakken - smag og behag....
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes