Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 07:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Modifikation af D2905/9700 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu ikke stødt på en branche i denne verden, hvor; "hvis det kunne gøres bedre, bliver det gjort" er et firmamotto.

Det er nu engang, som andre også antyder, et spørgsmål om økonomi, og dermed om at lave et produkt, der rammer flest mulige købere.

Det kan vi vel næsten ikke være uenige om(?)

Hver gang man dykker bare lidt længere ned, end hvad reklamerne lover, så kan man jo tydeligt se i alle brancher, at der er en anden lov end "til kundens bedste" der er tællende.

At tro at højttalerbranchen er en unik branche, hvor alt bliver lavet så godt som muligt, til billigeste pris, virker på mig, en anelse naivt. Eller tager jeg helt fejl?

Og så er ti arbejdstimer for en selvbygger jo lig 0 kroner. Sådan er det jo ikke for en højttalerproducent. Der er typisk flere ting der skal spille sammen.

Dermed ikke sagt at DIY altid er bedre, men man har nogle andre kriterier for succes som selvbygger. F.eks. skal man ikke yde garanti, gøre miljømæssige overvejelser etc. etc. hvad der ellers kan fordyre et produkt i produktion.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Arg. nu skal vi ikke generaliserer

I får det til at lyde som om alle hjemmefuskere laver vidunder produkter. Jeg tror kun der er få (de findes) der målrettet kan lave et produkt om så det passer bedre ind i en given problemstilling, vel vidende inden de laver modifikationen hvad de ender med, og medfører.

Jeg vil give lidt ret i at nogle kan have en anden indgangsvinkel til tingene end inginører. Nogle gang (sjældent men er sket) får en med en anden indgangsvinkel en god ide. Der er det godt at slå sig sammen med en inginør, da de kan se ting "vi" ikke altid kan.

Skulle vi ikke arbejde sammen, istedet for at modarbejde hinnanden ?

Arh selv, en ingeniør er bare et menneske der har læst en masse teori.Og herved kan han være med til at fremstille produkter.Jeg tror ikke engang man skal være kreativ for at få sit eksamens bevis.hermed ikke sagt at der ikke er nogle af dem der er kreative.Og husk at alt hvad en ingeniør har læst er ikke hemlig viden.

MVh

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Arg. nu skal vi ikke generaliserer

I får det til at lyde som om alle hjemmefuskere laver vidunder produkter. Jeg tror kun der er få (de findes) der målrettet kan lave et produkt om så det passer bedre ind i en given problemstilling, vel vidende inden de laver modifikationen hvad de ender med, og medfører.

Jeg vil give lidt ret i at nogle kan have en anden indgangsvinkel til tingene end inginører. Nogle gang (sjældent men er sket) får en med en anden indgangsvinkel en god ide. Der er det godt at slå sig sammen med en inginør, da de kan se ting "vi" ikke altid kan.

Skulle vi ikke arbejde sammen, istedet for at modarbejde hinnanden ?

Arh selv, en ingeniør er bare et menneske der har læst en masse teori.Og herved kan han være med til at fremstille produkter.Jeg tror ikke engang man skal være kreativ for at få sit eksamens bevis.hermed ikke sagt at der ikke er nogle af dem der er kreative.Og husk at alt hvad en ingeniør har læst er ikke hemlig viden.

MVh

André, er der ikke noget med at du qua din "ikke ingeniør uddannelse" skal kunne projektere elinstallationen på et middelstort kraftværk ?

Og hvad skal vi stille op med  Skaaning Jr. ? han er jo kun er en simpel værktøjsmager, det går virkelig ikke.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

André, er der ikke noget med at du qua din "ikke ingeniør uddannelse" skal kunne projektere elinstallationen på et middelstort kraftværk ?

Og hvad skal vi stille op med  Skaaning Jr. ? han er jo kun er en simpel værktøjsmager, det går virkelig ikke.

[/QUOTE]

Her er jeg desværre nødig at korrekse herr Bjørn, Den "unge" Skaaning er ikke værktøjsmager, men derimod finmekaniker af meget fin årgang, det har jeg fra den gode Per selv, vi har endda haft mange af de samme dygtige lærere, engang for snart lang tid siden, på teknisk skole i Ballerup og på Frederiksberg..

Og.: Der er ikke noget der hedder en"simpel værktøjsmager"- idag en gren af industriteknikeruddannelsen. omtrent kun finmekanikerne, overlevede denne"uddannelsesmæssige evolution"som en selvstændig udd.

Mvh.Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg - og hvornår var det nu i morgen?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hey,

ROFLMAO

Jeg håber vi bliver bedere med tiden.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

[/QUOTE]

Her er jeg desværre nødig at korrekse herr Bjørn, Den "unge" Skaaning er ikke værktøjsmager, men derimod finmekaniker af meget fin årgang, det har jeg fra den gode Per selv, vi har endda haft mange af de samme dygtige lærere, engang for snart lang tid siden, på teknisk skole i Ballerup og på Frederiksberg..

Og.: Der er ikke noget der hedder en"simpel værktøjsmager"- idag en gren af industriteknikeruddannelsen. omtrent kun finmekanikerne, overlevede denne"uddannelsesmæssige evolution"som en selvstændig udd.

Jeg takker for korrektionen

Mvh.Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg - og hvornår var det nu i morgen?

Um ca. 10.00

[/QUOTE]

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Der er fjernet et indlæg i denne tråd grundet upassende sprogbrug!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hvis nu jeg ikke kan forsvare mig og gerne vil stikke halen mellem benene mht de private beskeder - hvordan lukker jeg så for dem ?

Altså sådan så jeg ikke kan tage imod de beskeder som folk vil sende til mig privat - fordi jeg ikke KAN/VIL diskutere over de private beskeder ?

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Du kan under dine "Private beskeder" under feltet "venner", vælge om de enkelte brugere må sende beskeder til dig eller ej.

Sjovt nok, så hedder dem du ikke vil snakke med også "venner"

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Daniels,

har du besluttet dig for hvad du vil gøre ved dine 9700 !

coat, ingen bagkammer, fjerne ophæng, ?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har fjernet bagkammer, og lavet det lidt længere og fyldt dette med mere dæmpemiddel. Jeg vil senere forsøge mig med ekstra magnet, det har før gavnet på nogle Vifa, jeg før har haft fat i.

Metalfrontpladen har jeg valgt at fjerne helt (indtil videre), og opbygge en ny af Jovi Plastilina - og vil sandsynligvis overtrække dette med nappa (eller ægte læder), når formen er fundet.

Men jeg famler dog ikke i blinde her. Jeg laver masser af målinger efter hver ændring.

Jeg vender tilbage med en status, uanset om jeg finder den hellige gral eller ej.

- Noget af ideen med ændringerne skulle være at fjerne de små peaks (den rippel) frekvensgangen har, og jeg har lidt problemer med at vudere dette med de mindste peaks, da mit lydkort til målingerne selv skaber en smule rippel. Skal have mig et bedre lydkort, før jeg kan være helt sikker på resultatet.

- Og så skal jeg selvfølgelig forsøge at gentage hele nummeret på diskant nummer to

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

hvilken farve

er det ikke alt forblødt til en forplade. det er ret vigtigt at domen sidder fast, og ikke viberer. de små vibrationer som domen sender ud i forpladen bliver til varme i en alm. alu. forplade.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Selve domen bliver sat fast i frontpladen med nogle spændeplader (ved ikke hvad de kaldes), der skrues fast på domen, der hvor hullerne er til den originale frontplade. Disse spændeplader har et hul i hver ende. Det ene hul sættes der en skrue i, i hullerne til frontpladen (fire huller), det andet hul i spændepladen skrues i frontpladen på højttaleren. Nu sidder den rigtigt godt fast.

Plastilina er, som @bjørn også tidligere var inde på, ret hårdt i forhold til almindelig modelervoks. Men der nok nødvendigt at skrue domerne fast, som jeg skrev ovenfor.

Min ide var også at eksperimentere lidt med plastilina-overfladen. Evt. finde en coating, der gør det helt hårdt. Men i første omgang vil jeg lige teste, om den let bløde overflade af plastilina, ikke kan blive en fordel.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

ret hård, -let bløde overflade

jeg er ikke helt med, er den blød eller hård?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Det er ret hårdt, men ikke metal hårdt. Presser du hårdt med fingrene når det er koldt, kan du godt lave buler. Men det skal opvarmes for man rigtig kan modulere med det.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

OK

jeg tro nu det har sammen egenskaber som det modelervox jeg har lavet prototyper med. det udtører, og ændre egenskaber.

dette er fra deres hjemmeside:

What is the shelf life of modelling paste?
Modelling paste will have a long shelf life if it isn't exposed to excessive heat, left in direct sunlight for long periods of time, or if the original packaging doesn't come into contact with water. It can easily last for over five years

What is modelling paste made of?
 Modelling paste is basically a mixture of flour, wax, oil and colourings.

It says on the pack that modelling paste is vegetable-based. What does this mean?
It means that over half its components are extracted from plants.

men ok, det er jo legetøj, og koster defor ikke en formue, så man kan jo bare lave forpladen med X antal md. mellemrum

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Tjoo... Men nu får vi se hvor længe det holder.

Har jo også planer om at eksperimentere med en coating af plastilinaen af en art. Om det bliver lak ved jeg ikke endnu.

Jeg har givet 15 kroner per 150g, så det overlever jeg nok.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Tjah, Bjørns SS-9300-omgivelser har da gået tiden ud og er stadig i fineste form...

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Tjoo... Men nu får vi se hvor længe det holder.

Har jo også planer om at eksperimentere med en coating af plastilinaen af en art. Om det bliver lak ved jeg ikke endnu.

Jeg har givet 15 kroner per 150g, så det overlever jeg nok.

det er 1.5Kg pr. cd'er.  det er da til at ha' med at gører  og der er som regl sjovere i en legetøjsbutik end i en plade forretning

tænk at man kan få så meget, for så lidt.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Mislykkedes projektet, kan jeg altid lave nogle figurer og bruge til pynt

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum