Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ringe lyd på pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået min første pladespiler. Mest som en lille test for at se om venyl virkelig holder.. Det har det gjort i mange af de setup's jeg har hørt, så synes også det burde i mit... Men ak nej!
lyden lyder nærmest som om højtaleren er placeret i et helt andet rum, og spiller gennem muren - virkelig flad og fraværende.

pladespilleren er en Beogram 4002 fra engang sidst i 70'erne så vidt jeg ved. Den er velholdt og jeg har set den til omkring 1500 kroner i dba, så den burde vel ikke være helt ringe til en begynder!

Mit spørgsmål lyder derfor: hvad skyldes denne elendige lyd, som selv bliver overgået i musikalitet af min gamle JVC cd-afspiller til en værdi på den lave side af 100,-? er det en slidt pickup, dårlig riaa eller hvad??

Det skal lige siges, at jeg har prøvet med mange plader, både nye og gamle, så det er ikke deres kvalitet der er problemet.

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

din pickup må være det første jeg ville kigge på, er nålen slidt ned?

min første pladespiller kom med en  pickup der var fuldstændigt nedslidt, og det lød.. ringe...

det kan dog også være at du ikke har tilsluttet stel eller vendt om på højre og minus.. det mest enkle er som regel også det der først går galt...

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

højre og minus sidder skam rigtigt nok..
hvordan ser man om nålen er slidt? Er det bare spidsen af nålen eller det hele??

Problemet er, at det vist ikke er en ganske almindelig pickup der skal på. Så den er ikke lige til at skifte..

lige et lille billede:
Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

hmm... mine forældre havde sådan en i sin tid, men jeg er bange for at der går noget tid før end at jeg kigger forbi og kan finde ud af mere. jeg mener dog at der er noget specielt omkring B&O pickup, men jeg kan ikke huske om det er monteringen eller selve pickup'en.

ja, det er bare selve nålen. jeg ville umiddelbart kontakte B&O, for det eneste af deres pladespillere jeg pt har adgang til er af for ny en dato til at kunne sammenlignes.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Hvis du nærmest fravær af bas og for meget mellemtone diskant, så har du ikke nogen RIAA. Du kan ikke blot sætte pladespilleren til en normal indgang.

Er du sikker på du ha sat pladespileren til en RIAA. Hvis du har RIAA kan det også være du har sat en MC pickup til en MM indgang. MC pickupper kræver større forstærkning end MM.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Desværre må jeg skuffe dig; den grammofon er ikke særlig god til lyd! Havde selv en i 80´erne, men måtte save det yderste af armen af og montere en Ortofon M30 for at få den til at spille bare nogenlunde. Men selv derefter kunne en Rega og en Linn sagtens slå den - og her taler vi om deres billigeste modeller.

Vi isolerede problemet til den alt for lette pladetallerken, den er hovedårsagen til manglende rytmisk sans. Næst er det at armen ikke lyder godt i sig selv.

Jeg vil anbefale dig enten at gøre som os, eller sælge den. Hvis du vil have GOD lyd skal du slet ikke købe en B&O.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:

Desværre må jeg skuffe dig; den grammofon er ikke særlig god til lyd! Havde selv en i 80´erne, men måtte save det yderste af armen af og montere en Ortofon M30 for at få den til at spille bare nogenlunde. Men selv derefter kunne en Rega og en Linn sagtens slå den - og her taler vi om deres billigeste modeller.

Vi isolerede problemet til den alt for lette pladetallerken, den er hovedårsagen til manglende rytmisk sans. Næst er det at armen ikke lyder godt i sig selv.

Jeg vil anbefale dig enten at gøre som os, eller sælge den. Hvis du vil have GOD lyd skal du slet ikke købe en B&O.

Nu er alt jo relativt. Godt nok er Beogrammen ikke "alletiders", men helt så lang ude i hampen er den heller ikke. Hvis der vitterlig er en "dyne" foran højttalerne, så ville jeg koncentrere mig om RIAA'en. Hvilken RIAA benytter du? En dårlig pick-up (slidt) viser sig primært ved elendig eller manglende diskant.

Det er rigtigt at filosofien med den lette pladetallerken ikke gør noget som helst godt for dynamikken men der skulle kunne komme bare "hæderlig" lyd fra den Beogram. men lad være med at ofre alt for mange tweaks på den - det betaler sig ikke i forhold til hvad du kan få fx. en brugt Thorens til.

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter den indbyggede Riaa der er i min forstærker (NAD 3020A)

Jeg kan ikke bare sælge eller modifisere den, for den her er ikke min, men en jeg har lånt på ubestemt tid. Så jeg bliver vel bare nød til at vende vrangen af tegnebogen ud og så se hvad jeg kan få

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Der er ingen grund til at være skuffet, det er en udmærket pladespiller du har lånt. Med enkelte midler kan den gøres til en rigtig god pladespiller, men det må vente da det ikke er din.

I mellemtiden tyder det du skriver om hvordan den lyder og det grej du bruger på at det er pu'en det er galt med. Så det du skal prøve at finde er en anden pu, evt. låne en anden af en tredie person, og så se om det medfører de ønskede ændringer. Hvis det er tilfældet skal du så "bare" finde en ny/anden pu. Grunde til anførsels tegnene er at de så vidt jeg ved ikke laves mere, men de kan findes i diverse brugtfora/-markeder. Somme tider kan det betale sig at købe en hel (billig) pladespiller for at få fingre i pu'en.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Okay, men hvordan kan jeg lige se på sådan en brugt én, at den ikke er lige så slidt som min?

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en pickup der er monteret på den nu?

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:

Det er simpelthen ikke rigtigt... En 4002 med en B&O mmc1 pick-up spiller om ikke fortrinligt, så ganske fint.

I en konstellation med en om30'er er 4002'eren ikke det svage led.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Hvad er det for en pickup der er monteret på den nu?

Uhaa... den var svær.. Det ved jeg ærlig talt ikke noget om.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Det står på den hvad det er. MMC et eller andet eller 20 et eller andet, vist nok.

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

MMC 4000

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du har dig en fin fin begynder pladespiller.

Derfor ville jeg nok gå med i den nærmeste HiFi betik og få dem til at checke pickup'en. Muligvis kan du købe en ny nål.

Jeg har lige checket med en lokal B&O shop, der findes tilsyneladende en ny pickup på markedet, desværre koster den i omegnen af 15-1600,-

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:

Jeg har lige checket med en lokal B&O shop, der findes tilsyneladende en ny pickup på markedet, desværre koster den i omegnen af 15-1600,-

i så fald tror jeg godt jeg kan klare mig med den lyd jeg har nu, og så spare sammen til "min egen" 

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Som soxen er inde på er der rygter om en produktion af nye pu'er til de B&O pladespillere der bruger den type pu'er, men jeg ved ikke hvor de kan fås, og der er nogen der har dem til salg som stort set ikke har brugt dem fra de fik dem, men så skal du vide hvad du skal kigge efter hvis du er ved at købe sådan en.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

MMC 4000 This pick-up cartridge was specially designed for use in Bang & Olufsen record-players with tangential arms. It was designed to track SQ 4 channel matrix records and  tracked both mono and stereo records extremely well. It was fitted to Beogram 4002. The stylus was an elliptical naked diamond, radii 5x17u. Recommended tracking force was 1g. Each MMC 4000 was designed as an integrated unit. This meant that all critical components were designed and constructed as an entity in order to give optimum performance. The stylus unit was not separately replaceable as it was part of the integrated unit. Frequency range was 20-30,000 Hz ± 3 dB. Effective tip mass was a mere 0.5 mg and compliance was higher than 30x10-6 cm/dyne.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

...
The stylus unit was not separately replaceable as it was part of the integrated unit. .

Så er der ikke så mange muligheder andet end at tage det som det er.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes