| Forfatter |
|
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 28 Juni 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kontrast
Nu må du ikke blive hidsig. Det jeg mener er at man, når der tales om Planar 3, her i disse tråde, let får den opfattelse, at en Planar 3 er en Planar 3 og så virker det jo som en besparelse at købe en brugt.
Hvis du læser mit indlæg, så skriver jeg jo netop at indlæggene er velmente, men du kan jo ikke se, hvilken en han bliver tilbudt, når han står hos en sælger og hvis han ikke er i besiddelse af den påkrævede erfaring, så er det at det kan koste ham penge.
Nu er det jo ikke alle der køber HI Fi for at videresælge, nogle mennesker køber Hi Fi for at bruge det og spille musik uden problemer og for de mennesker kan det være en kedelig oplevelse og urentabel oplevelse at købe brugt, jævnfør det eksempel jeg gav i det første indlæg.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
Mulleblop Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 256
|
| Sendt: 28 Juni 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det en af de nye ville han vel ha skrevet p3 2000
eller er der også flere versioner af dem?
|
| Til top |
|
| |
jbdk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 185
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte en Planar 3 med Teknifi 1 pickup i går. Jeg hørte den hjemme på mit eget anlæg. Resultat: mørk og kedelig lyd, forvrænget vokal - det lød bestemt ikke godt. Fyren jeg havde lånt den af påstod at den ikke var indstillet korrekt...det tror jeg gerne!
Konklusion: jeg bliver ved CD indtil videre, indtil SACD for alvor kommer på banen - mit temperament er ikke til hysteriske pladespillere, og jeg foretrækker den klare, direkte, dynamiske lyd fra CD afspilleren.
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det nu jeg, med forlov fra Medlyd, må sige; hvad sagde jeg??
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JBDK
For din egen skyld, bør du gå i en Hi Fi Forretning og høre en ordentlig opsat pladespiller. Det er klart at der må være fejl på den pladespiller/pick up kombination du har prøvet, hvis pladespillerlyd var som du beskriver, så var der næppe nogen der købte sådan en tingest.
Må jeg ikke lige henvise til et tidligere indlæg, hvor jeg netop påpeger faldgruberne ved at købe en brugt pladespiller, godt at du havde returret.
Kære Kontrær
At man er glad for sin pladespiller, behøver man ikke understrege ved at hade alt andet. Jeg kan godt forstå at du er glad for din Linn, det er en fin pladespiller har selv haft 3 af dem og de er bestemt udemærkede.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sigtede alene til at en Rega Planar 3 med en almindelig PU på ikke lyder godt - med dagens standarder for lyd in mente!
I 1990 hvor Rega og Linn solgte megamange pladespillere var CD noget nyt der lød rigtig skidt. Det var nemt at lave en plspiller der var bedre end enhver CD afspiller.
Det er det ikke længere. Idag er alle CD maskiner en Rega P3 overlegen. Det er et faktum, uanset hvilken pladespiller JEG ejer.
Jeg vil gentage at der skal helt andre boller på suppen; flere penge og øget opmærksomhed på arm og PU og RIIA/MC.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er K1'eren nok heller ikke det bedste at smide på en Rega P3, jeg har selv prøvet denne kombination, og var ikke særlig imponeret, lyden var kedelig og lidt til den mørke side, og diskanten var utrolig grovkornet, og det var ikke fordi PickUp'en ikke var sat rigtigt op.
Men uanseet om du køber brugt eller nyt, så er pladespilleren komme for at blive, for lyden fra sådan en analog fætter har noget helt specielt over sig. Så er det bare med at finde den pladespiller du bedst kan lide lyden fra(og designet), og så få fundet den PU som passer til lige netop dig. Her er der jo et utal af muligheder, da de forskellige pladespillere lyder forskelligt, og PU'erne ligeså.
Der er kun 2 minuser ved pladespilleren, 1. at den ikke er fjernbetjent og man skal vende pladen, 2. at den der sårbar overfor støv, ridser og forkert opsætning.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var en stor CD skeptiker ... købte først en CD-spille i 1995, og kun en billig potte for at have noget fruen kunne betjene.
Jeg må så sige at det dovenskaben vandt i en periode, hvor jeg skiftede helt til CD, og nu er jeg ved at udforske vinylen igen. Problemet med LP er at det vanskeligt kan blive enten eller. Det er for bøvlet at finde den musik som man gerne vil have. Fint nok noget kan man finde ... men andre ting ja det er svært eller umuligt.
Så CD'en er kommet for at blive hos mig ... men vinylen er støvet af.
Hvad angår lyden ... så er jeg ikke 100% kategorisk ... men kan bedst li god vinyllyd.
Michael Fremer fra Stereophile har lavet en sjov test, lavet digitale optagelser af LP'er afspillet på forskellige top-end grammofoner, og han påstår, at lyden er bedre end de originale CD-afspilninger. Et eller andet sted virker dette både ulogisk og direkte vanvittigt ... men hvem ved.
Hvad angår prisen på en skivespiller ... ja så skal man op på et vidst niveau før man for alvor kan kæmpe med CD-mediet, idet man ellers får for mange kompromisser i lyden. En god PU koster ... (ca. 2000 og op), en god RIAA koster, og endelig koster arm og værk. Så man skal op i 5000-10.000 i investering, hvis man vil have noget der for alvor yder mediet retfærdighed. Og som det påpeges ... ja så er der jo ingen grænser for hvad man kan poste ned i sådan en spille.
God fornøjelse
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes nu stadig, du skal give pladespilleren en chance - det ene udelukker ikke det andet - dvs. du kan jo godt både have pladespiller OG SACD (eller hvad?)
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle...
Ja, jeg kan kun sige at jeg ville ikke undvære hverken CD eller LP - når jeg rigtig skal nyde lyd, så er det helt klart vinyl'en som bliver taget frem.. jeg købte en ny REGA Planar 5, med Rega's Exact pick-up og ekstern strømforsyning for 13k... jeg vil også mene, at hvis man skal vurdere om pladespilleren er noget for en, skal man mindst ofre så meget som man har givet for sin CD-afspiller.. men det er da helt klart at pladespillere fra 10.000,- og opefter er sjovere... en klog HiFi-mand sagde engang, at hvis man ofre 10-12k for en pladespiller, så skal man op i en CD-afspiller til over 50k før den lyder lige så godt - og jeg tror faktisk han har ret..
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
jbdk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 185
|
| Sendt: 02 Juli 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den eneste (nye) pladespiller jeg har råd til lige nu er en Project Debut III inkl. Ortofon OM-5 pick-up til DKK1900,-.
Men vil jeg kunne høre forskel på en sådan billig pladspiller og min CD afspiller (NAD C541i, som spiller fremragende!)??? Eller hvor meget skal der ofres?
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 02 Juli 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke sige det nok
CD og pladespiller er ikke det samme .
Og gli stop dit fis , det er ikke andet end 1 år siden hvor du stillety en masse dumme ? om pladespiller , og nu har du hørt alt ? .
Mange cd maskiner er bedre end mange pladespiller , men de får aldrig samme lyd .
Og nu er SACD jo heller ikke bedre , SACD har det med at spille alt for tungt og kedeligt slet ikke som en god pladespiller
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

|
| Sendt: 02 Juli 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til JBDK; det har vist sig du godt kan høre selv (!) om det virker. 
Så der er vist kun at sige du selv må afgøre det.
En OM-5 er ikke det hotteste og hvis armen (heller) ikke er det hårdeste så lyder det nok derefter.
Devisen er stadig at skal en pladespiller spille op til en (rigtig) god cd skal den være i topform, dvs ny pickup og topjusteret. Og den skal stå i vater på begge leder, på et godt fundament.
Der er meget sjældent genveje!!
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
|
| Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kontrast
Jeg er fuldstændig enig i at en pladespiller skal være ordentligt opsat og pick uppen ny, før man får det fulde udbytte, netop derfor er det en god ide at gå til en hi fi forretning, hvor den fornødne viden og de nye produkter er tilstede. Om den står helt i vatter er mindre vigtigt, bare den ikke hælder sideverts, så er det fint, medmindre man ikke har undgået et flydende ophæng.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 03 Juli 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej JDBK Jeg spiller både SACD og LP (se min profil) og er glad for begge. Hvorfor vælge?
Ikke mange nævner Ortofon, men der kan fås RET god lyd for 1400.- for pick-up´en. Sæt den på en Rega, Pro-ject eller evt. en brugt Thorens. Det er ikke tosset at sætte en pickup til 1500 kr på en Debut til 1900 kr. Den medleverede OM5 er lidt for billig - den vil ikke afdække nok detaljer. (Hvis jeg selv skulle købe nyt LP-grej i dag, ville jeg nok bruge 10000+5000, men mindre kan altså gøre det!)
Og lad være med at lytte til folk, der udtaler at mærke X er helt hen i skoven, kun Y og Z duer. De virksomheder ville ikke være på markedet, hvis de solgte crap, så enkelt er det.
god jagt!
|
| Til top |
|
| |