Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 07:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Hjemmebif med Sim2, Marantz & Dali (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
 Men jeg vender stærkt tilbage, når der er noget at berette om den nye hjemmebif.

Min nye hjemmebif er fortsat under overvejelse. Er dog nået langt med hensyn til projektor og lærred. A/V receiver og højtalere er uafklaret.

Men hensyn til ovenstående hjemmebif er her en lille følgeton om hvordan den blev til. Den kan forhåbenligt bruges til lidt inspiration blandt andre brugere. Jeg har ikke længere alt det lækre udstyr. Det er på nær fronthøjtalere og A/V receiver solgt til andre, som har stor glæde af grejet. Teksten er formuleret i foråret 2006 til brug for et andet website, men gengives her i fuldt omfang.

Jeg har haft interessen for audio- og videooplevelser i nu 15 år. Men ønsket om at få min egen hjemmebiograf blev først realiseret i 2002, hvor jeg købte en Denon AVR1602 surroundreceiver til min allerede indkøbte Panasonic RV60 DVD-afspiller. Elektronikken blev suppleret med B&W 603S2 fronthøjtalere, LCR 60 centerhøjtaler og nogle Paradigm dipole baghøjtalere, i alt et 5.0 anlæg.

Der gik ikke lang tid før jeg synes, at AVR1602 var ”for lille”, den manglede saft og kraft, og jeg var dengang stadig grøn i faget om at sammensætte godt hjemmebioudstyr. Som afløser for min AVR1602 købte jeg en Yamaha RXV-620. Det hjalp gevaldigt på lydbilledet. Set-up’et med Yamaha og B&W holdt frem til sommeren 2004, hvor jeg købte ny A/V receiver og DVD-afspiller. Hifi-Klubben var nok endnu engang glad for at se mig, for jeg slæbte Denon AVR3805 og Denon DVD2900 med under armen. I efteråret 2004 blev jeg træt af at høre på kombinationen Denon/B&W. Jeg købte derfor mine nuværende Dali Evidence 470SE fronthøjtalere, Evidence C70 centerhøjtaler, og Dali Suite R0.8 baghøjtalere (stadig 5.0). Min erfaring med Paradigms dipole baghøjtalere er, at man også skal være kritisk med baghøjtalerne. Da jeg første gang så 8Mile i hjemmebiffen og end credit løb over skærmen til sidst, mens ”Lose Yourself” blev spillet i baggrunden, tænkte jeg ”det er bare løgn, så skidt kan det bare ikke lyde”. Men jo, det gjorde det. Mine baghøjtalere kunne bare ikke bruges til musik (i film), og så var de dødsdømte.

I sommeren 2005 tænkte jeg, at det var tid til at prøve noget nyt elektronik. Jeg havde jo trods alt haft mit nye Denongrej i et års tid. Måske var jeg bare træt af Denons lyd, for da jeg hørte mit nuværende Marantz set-up (SR8500 A/V receiver og DV9500 DVD-afspiller) var jeg solgt. Marantz kunne bare noget, som jeg ikke oplevede med Denon. Jeg købte Marantz uden at have hørt det, men efter at have sikret mig 14 dages returret kunne jeg jo lige så godt give det en chance. Så kunne jeg også prøve Marantz oppe mod Denon. Det blev Denon, der forlod min hjemmebio. På dette tidspunkt tænkte jeg også, at tiden var inde til at købe en subwoofer, så højtalerne bliver 5.1. Valget faldt på B&W ASW750, en 12” som yder rigtigt godt til både film og musik.

Sommeren 2004 besluttede jeg, at jeg ville have en projektor. Jeg var pivgrøn på det område, og jeg brugte et års tid på research. Det skete på nettet, og jeg rendte flere forhandlere på dørene for at høre på deres bud om, hvad der kunne tilfredsstille mig. I den forbindelse skal jeg hermed takke Bedre Lyd, Hvidovre (nu Scala Hifi, Gentofte), Hifi-Klubben på Åboulevarden og i Lyngby, KT Radio, København, samt KF scanAudio på Frederiksberg for at have taget godt i mod mig og bruge en masse tid på mig og mit projektorprojekt. Herudover var jeg også på Hifi-messe i København i foråret 2005 for at blive klogere på lærred og projektor. Slutresultatet blev en Sim2 Domino18 DLP projektor med Matterhorn chip (opløsning på 1024*576), hvilket svarer til opløsningen på DVD-skiver. Hvorfor endte jeg så ud med den? Det første jeg blev klar over under min research var, at valget skulle stå mellem 2 teknologier, DLP og LCD. Begge teknologier har fordele og ulemper, og da jeg forholdsvist hurtigt dømte LCD ude, primært på grund af dårligt kontrastniveau, var valget på DLP teknologien forholdsvist nemt. Begrebet regnbuer har jeg kun hørt om men aldrig observeret. Dog havde DLP projektorer et alt for højt støjniveau. Jeg ville gerne kunne bruge projektoren til både tv (via selector) og til film. Jeg gik derfor og vaklede om DLP nu alligevel var det rigtige valg for mig. Omvendt kunne jeg heller ikke leve med LCD’ernes dårlige kontrastniveau. Forløsningen kom i forsommeren 2005 hvor jeg fik en god demo af Sony HS50 LCD projektor. Det var den første LCD projektor jeg ville overveje at købe. Samtidigt med denne demo blev min opmærksomhed rettet mod den nye DLP projektor fra Sim2, Domino18. Jeg har altid syntes godt om Sim2 projektorer, men den billigste på det tidspunkt, Domino 20H, kostede vejl. 40.000 kr., hvilket er en anseelig formue for en projektor med opløsning på 1024*576. Opløsning er ikke alt, men man vil alligevel gerne føle at man får noget for pengene. Selvom Sony HS50 havde imponeret mig (af en LCD projektor at være), faldt valget på Sim2 Domino18; den første DLP projektor med et acceptabelt støjniveau. I skrivende stund (april 2006) er de nye DLP projektorer fra bl.a. Infocus og Optoma endnu mere lydløse.

Sim2 Domino18 har alle de sædvanlige kendetegn for en Sim2 projektor. Den har et flot design, forseglet optikhus så støv ikke kan sætte sig fast (alle med en projektor med optikhus som ikke er forseglet skal huske at rense optikhuset for støv mindst hver anden måned), patenteret Alpha-path optik, lensshift, elektronisk zoom, levetid på lampen på 6.000 timer (kan jeg ikke bekræfte endnu, men er på vej derop af J). For de teknisk interesserede er Domino18 udstyret med en Faroudja FLI2310 de-interlacer og en Pixelworks scaler.

Til en god projektor og tilsvarende DVD-afspiller hører også et godt lærred. Ingen kæde er som bekendt bedre end det svageste led, og da jeg synes jeg har brugt mange ressourcer på at finde den rigtige projektor, skulle jeg naturligvis have et lærred der matcher. Valget faldt på et Stewart Studiotek 130 i 82” med veluxramme. Veluxrammen gør – ud over at være hammer flot – at lys som falder på rammen ikke reflekteres ind på lærredet (Veluxrammen er lysabsorberende). Jeg må blankt tilstå, at min research vedrørende lærred ikke har været lige så omfangsrig som min research på projektoren. Men det blev da til demonstrationer af lærreder fra Da-Lite, Lissau og så Stewart.

Nu hvor projektoren og lærredet var valgt, stod slaget om hvilken DVD-afspiller der skulle føde projektoren med DVD-film. Jeg havde på et tidspunkt 3 rigtigt gode DVD-afspillere hjemme samtidigt. Denon DVD 2900 og Marantz DV9500, og herudover havde jeg i Hifi-Klubben i Lyngby lånt en Denon DVD3910 i 14 dage, så jeg havde masser af tid til at teste lyd og billede. Jeg må ærligt tilstå at Denon DVD3910 skuffede mig lidt. I modsætning til DVD2900 var kvalitetsfornemmelsen ikke meget til stede. DVD2900 virker langt mere robust og bedre opbygget. Bagpanelet på DVD3910 kunne trykkes let ind (giver sig lidt) når man tilslutter kabler. Dette er slet ikke tilfældet på DVD2900. Billedemæssigt var DVD3910 efter min opfattelse ikke meget bedre end DVD2900, og da kvalitetsfornemmelsen var bedre på DVD2900, var DVD3910 næsten ude af billedet. Til forskel fra DVD2900 har DVD3910 digital billedeudgang, samt Denonlink til overførsel af lyd mellem DVD-afspiller og A/V receiver ved brug af et RJ45 netkabel (medfølger DVD3910). Denonlink er smart og man sparer en masse penge til kabler, men er kablerne allerede købt som hos mig, synes jeg ikke, der bliver hentet noget ved Denonlink. Omvendt vil jeg klart anbefale Denonlink, hvis man står over for at skulle købe surroundanlæg fra bunden. Tilbage til billedekvaliteten; da min Domino18 projektor ikke har digital billedeindgang, er digitaludgang på DVD-afspilleren ikke et krav. Valget om DVD-afspiller står altså mellem Denon DVD2900, som jeg købte i 2004 og så Marantz DV9500, som jeg netop havde købt med 14 dages returret. Efter grundig overvejelse og mange timers filmunderholdning blev vinderen Marantz DV9500. Jeg syntes DV9500 har bedre farveovergange og mere dybde i billedet, og til dels også et knivspids skarpere billede. Synes DV9500 generelt har et mere behageligt billede at se på.

Min surroundanlæg som det ser ud lige nu:

Projektor: Sim2 Domino18

Lærred: Stewart Studiotek130 82"

DVD-afspiller: Marantz DV9500

A/V receiver: Marantz SR8500

Højtalere: front; Dali Evidence 470SE, center; Dali Evidence C70, bag; Dali Suite R0.8, sub; B&W ASW750

Rack: Audiomagic Hepta (i sølv)

Kabler: AudioQuest YIQ-1 componentkabel mellem projektor og DVD, AudioQuest Bedrock til fronter, AudioQuest Rockefeller til center, Taralabs Omni til baghøjtalere, AudioQuest Sub-1 til subwooferen, AudioQuest King Cobra analogkabler til stereo, AudioQuest VDM-5 digitalkabel til DD/DTS overførsel til A/V receiver, AudioQuest S-X S-videokabel til Selector.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Da jeg senere på året flytter i hus og får mulighed for at indrette seperat rum til hjemmebiografen, vil der ikke komme flere opdateringer på denne hjemmebif. Men jeg vender stærkt tilbage, når der er noget at berette om den nye hjemmebif.

Der begynder at ske noget her.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes