Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 14:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Tidskorrektion nødvendig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Ja, tager man yderpunkterne, fra Snell EIII (som findes i en dyr Audio Note udgave), til Viennas smalle frontplader, så har vi to højttalere der begge er musikalske, og lette at drive for rørforstærkere.

Der er næppe tvivl om at B&W's delefiltre sætter begrænsninger for hvilke forstærkere man kan bruge, og i sidste ende, hvor god lyd man kan opnå i det samlede resultat.

Mange vil nok hævde at en højttalers vigtigste egenskab er at den er en let belastning for forstærkeren, imens andre er mere interesserede i en helt neutral klang.

Snell har jo også lavet delefiltre der er en svær belastning, men også sluppet godt fra det.

Det er nok ikke så meget filosofien der er vigtig, men håndværkerens evner til at udnytte den bedst muligt.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Mine erfaringer med fasen, er at en fasekorrekt tovejs højttaler er bedre egnet som nærfeltsmonitor, end en højttaler med små fasefejl.

Jeg har brugt B&W 805 som nærfeltshøjttaler igennem længere tid, og fundet den særdeles egnet til formålet.
Samme eksperiment har Epos ES14 måttet stå for, og her skal man altså en god meter væk - helst lidt længere, før lyden hænger sammen.

Den smelter meget fint sammen på normal lytteafstand, og er meget vellykket her. Som nærfeltshøjttaler er den dog middelmådig.

Min konklusion er at fasefejl udjævnes jo længere man kommer væk, og afhjælpes af rummets bidrag af reflektioner.

Så længe den direkte lyd dominerer over vægreflektioner, er det meget kritisk.

Hej

Mon det har noget med én faktor at gøre - eller er der andre oversete ?

BBC LS3/5a har været anvendt og anerkendt som nærfeltsmonitor. Enhederne her er så langt fra rettet ind som de kan være (bassen er undersænket !) - og alligevel hænger den ufattelig godt sammen på tæt hold

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

@Nørd

Nu kender jeg ikke delefilteret på de Rogers, men måske du kan fortælle mig lidt om flankestejlheder og fase?

'Bassen' i den Rogers er iøvrigt MEGET lille, og spiller derfor højere op i frekvens (hvis man ikke afskærer den i filteret).

Mon ikke delefrekvensen er sat lidt højt på den højttaler, så det nærmest er en fuldtonehøjttaler, med superdiskant?

Jeg vil da gerne have lidt info dér, hvis du har noget?

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer

Som altid kan man finde svaret i Stereophiles arkiver

http://stereophile.com/standloudspeakers/361/

Delefrekvens: 3 kHz - ikke specielt højt

Stejlhed: 18 eller 24 db og en sules masse komponenter i filteret.

Du kan læse mere her http://www.ls35a.com/

Uden frontstof

Delefilteret

Hilsen

Nørd

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

@Nørd

Stereophile skriver: a complex equalizer and phase-corrected crossover network—inside a cabinet only slightly larger than a shoe box

De har altså rettet fasen i delefilteret, og mon ikke man vælger at placere højttaleren på hovedet - med diskanten nederst - hvis man er generet af tidsfejl?

Ideen med at bruge en autoformer i delefilteret, samt en effektmodstand på diskanten, kan også ændre fase og tid, så tingene falder på plads.

Det med at effektmodstanden kunne futte hele delefilteret af, hvis der var for højt diskantindhold, har jeg ikke læst før. Temmelig spøjst, og lidt foruroligende.

Og så er det iøvrigt en nærfeltsmonitor der er bedst egnet til fri gulvplacering, og ikke tæt på en bag- eller sidevæg??  Mon ikke den har været brugt tæt på vægge? - det gætter jeg på.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Basenheden i de Rogers var, så vidt jeg husker, KEF's klassiske B110 - der var osse (igen, såvidt... ) anvendt en art passiv EQ'ing i filteret, for at give mere bas på de små bokse. Prisen var så en meget lav følsomhed, nede omkring 82dB.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@Nørd

Stereophile skriver: a complex equalizer and phase-corrected crossover network—inside a cabinet only slightly larger than a shoe box

De har altså rettet fasen i delefilteret, og mon ikke man vælger at placere højttaleren på hovedet - med diskanten nederst - hvis man er generet af tidsfejl?

Ideen med at bruge en autoformer i delefilteret, samt en effektmodstand på diskanten, kan også ændre fase og tid, så tingene falder på plads.

Vil det sige det besvarer Synq spørgsmål - ja man kan rette op på fasen i delefilteret !

Jeg tror svaret afhænger meget af hvilken delefilterteknik man anvender.

Anvender man lav-ordensfiltre vil man være tilbøjelig til at forskyde enhederne - de skal jo samarbejde i et meget bredt område.

Ved højordens filtre kan man lettere anvende filteret til at sikre, at der er gode faseforhold ved og omkring delefrekvensen. Mere er ikke nødvendigt fordi enhederne hurtigt bliver dæmpet så meget, at de ikke spiller samtidig.

Min egen erfaring med højordens filtre er, at man ikke behøver at forskyde enhederne for at få faseforholdende i orden - men som regel bliver det vertikale udstrålingsmønstret bedre ved at forskyde enhederne eller tilte forpladen lidt.

En af de bedste højttalere jeg har lavet er dog uden forskydning og anvender 24 dB butterworth filter, hvor enhederne er 90 grader i fase (ude af fase) ved delefrekvensen

Hilsen

Nørd

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ja, fasen kan man sagtens rette sammen i filteret. Men vil der være meget at hente ved også at tidskorrigerer enhederne ? Og vil de foranstaltninger det kræver være det værd ? Jeg mener ikke.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes