Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gamut L3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GamuT Int.
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 19 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hej alle i tråden

I det jeg selvfølgelig takker mine kollegaer i branchen for deres iver med at opklare mysterier i forbindelse med GamuT højttalere, føler det er på sin plads at der kommer lidt fakta på bordet fra første hånd.

Vi har siden lanceringen af vores højttalere, heriblandt L3, fået en rigtig god respons både fra kunder og fra anmeldere, tak for det.

Kabinetterne er som beskrevet flere steder, produceret hos en kinesisk underleverandør. Den primære grund hertil er den lange efterbearbejdningstid, som den meget flotte finish kræver. Et højttalerkabinet med 11 lag piano lak skal poleres mellem hver lakering og det er et arbejder der tager rigtig mange timer og som kræver et solidt håndværk. Hvis det overhovedet kunne lade sig gøre at få fremstillet i danmark, ville arbejdslønen alene, umuliggøre salg af højttaleren.

Om andre har problemer med deres produktioner i Kina, kan jeg ikke udtale mig om. Men at producere i Danmark eller for den sags skyld et hvilket som helst andet sted i verden er sjældent helt problemløst.

Finishen på kabinetterne vi får produceret er helt op til den bedste standard, og helt klart den bedste vi og vores kunder har set nogen steder!

Enhederne er selvfølgelig originale Scan Speak, altså ikke bare noget der ligner og produceret i kina eller andet land. Enhederne er udviklet af Lars Goller som også har stået for tilpasningen af TS parametre til netop disse konstruktioner.

Lars Goller er idag medejer af GamuT International A/S og fungere som udviklingschef. Dermed mener vi godt vi kan garantere at enhederne er originale og udnyttet til deres fulde potentiale.

Skulle der være behov for flere informationer om GamuT og GamuT's produkter er en hver henvendelse velkommen.

Mvh

Frederik Johansen

GamuT International A/S

Til top Vis GamuT Int.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuT Int. Besøg GamuT Int.'s Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

GamuT Int. skrev:

Hej alle i tråden

I det jeg selvfølgelig takker mine kollegaer i branchen for deres iver med at opklare mysterier i forbindelse med GamuT højttalere, føler det er på sin plads at der kommer lidt fakta på bordet fra første hånd.

Vi har siden lanceringen af vores højttalere, heriblandt L3, fået en rigtig god respons både fra kunder og fra anmeldere, tak for det.

Kabinetterne er som beskrevet flere steder, produceret hos en kinesisk underleverandør. Den primære grund hertil er den lange efterbearbejdningstid, som den meget flotte finish kræver. Et højttalerkabinet med 11 lag piano lak skal poleres mellem hver lakering og det er et arbejder der tager rigtig mange timer og som kræver et solidt håndværk. Hvis det overhovedet kunne lade sig gøre at få fremstillet i danmark, ville arbejdslønen alene, umuliggøre salg af højttaleren.

Om andre har problemer med deres produktioner i Kina, kan jeg ikke udtale mig om. Men at producere i Danmark eller for den sags skyld et hvilket som helst andet sted i verden er sjældent helt problemløst.

Finishen på kabinetterne vi får produceret er helt op til den bedste standard, og helt klart den bedste vi og vores kunder har set nogen steder!

Enhederne er selvfølgelig originale Scan Speak, altså ikke bare noget der ligner og produceret i kina eller andet land. Enhederne er udviklet af Lars Goller som også har stået for tilpasningen af TS parametre til netop disse konstruktioner.

Lars Goller er idag medejer af GamuT International A/S og fungere som udviklingschef. Dermed mener vi godt vi kan garantere at enhederne er originale og udnyttet til deres fulde potentiale.

Skulle der være behov for flere informationer om GamuT og GamuT's produkter er en hver henvendelse velkommen.

Mvh

Frederik Johansen

GamuT International A/S

Det må jeg nok sige - dem skal jeg høre

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Til Frederik

ikke min mening at nedgøre/mistænkeliggøre etc. Gamut's produkter. Mit indlæg skal udelukkende ses i lyset af at jeg undrede mig lidt over at forskellen på at få lavet tingene i Kina eller DK er så stor at udsalgsprisen påvirkes i så stor grad.

Jeg må indrømme at jeg troede forskellen maks ville være 3-5k, men udfra din forklaring kan jeg se at jeg ikke havde ret. Men ok, det er jo så heller ikke bare 6 stykker spånplade i banker sammen

Brian

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

har studeret billederne før ;)
Der er slet ingen tvivl om at sonus faber guarnia homage
udsesmæsigt er rendyrket creme de la snask ; )
men holder stadig på at l3erne også har nogle sexet linier.
må også tilstå at jeg syntes dali helicon er en fantastisk smuk
højtalere der er et el andet ved den der dråbe form som drager mig
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic

Espen R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
har studeret billederne før ;)
Der er slet ingen tvivl om at sonus faber guarnia homage
udsesmæsigt er rendyrket creme de la snask ; )
men holder stadig på at l3erne også har nogle sexet linier.
må også tilstå at jeg syntes dali helicon er en fantastisk smuk
højtalere der er et el andet ved den der dråbe form som drager mig

er enig med deg. Sonus Faber har en meget lekker høyttaler i guarnia homage. Men jeg liker den "stramme" linjeføringa på L3 ennu bedre. Jeg syns den er skikkelig lekker. Og jeg tror at GamuT med L3 har funnet det "gyldne kompromiss" i utforminga på høyttaleren. Ganske slank, passe dyp, og et så stort kabinettvolum at den går ned til 42 hz. med rimelig bra følsomhet (88 db), samtidig med at kabinettet er så lite at de typiske lydmessige fordelene med stativhøyttalere er beholdt.

Jeg har i flere år ledt etter den "perfekte" stativhøyttaler i High -end sjiktet. Alltid har det vært et eller annet..., for lav følsomhet, feil klangfilosofi, ikke distinkt nok i lyden, dårligt design osv. Jeg tror at jeg med L3 har funnet akkurat høyttaleren for meg. Time will show... 

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

GamuT Int. skrev:

Hej alle i tråden

Mvh

Frederik Johansen

GamuT International A/S

Det var godt gamut kom frem .

piano lak skriver du hvordan påføres det ?.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

GAMut har helt sikkert ramt det rigtige kompromis med deres L3.
Den kan netop gå derned hvor andre to vejs småhøjttalere må give
op. Især dem med 13 cm basenheder, det er klogt at GT bruger den
større basenhed i L3.
Det er også værd at kippe hatten for brugen af den "hårde" SS
diskantmodel. Det ville have været ulig nemmere at bruge en af de
ældre SS eller især de ældre Dynaudioenheder, som ikke går ret højt
op i
frekvens. Det er på den måde lettere at få til at lyde "pænt".

Men i disse tider hvor både supergode transistorforstærkere, CD-
afspillere og nogel af de gode kabler kan transmittere ret op til
20-50K skal højttalerne til at følge med, ellers er det jo ligemeget!

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Det var godt gamut kom frem .

piano lak skriver du hvordan påføres det ?.

[/QUOTE]

Øhh...Det må vel være noget med at man skraber lakken af et piano og så klistrer stumperne fast på højttaleren.

Så vidt jeg ved findes pianolak ikke som laktype. Piano lak er blot en betegnelse for den måde man lakere et piano på, nemlig ved at give det flere gange højglanslak med slibning mellem hver lakering...

I øvrigt synes jeg slet ikke finishen er pæn på de Gamutter. Al den højglans er til at få ondt i hovedet af... Jeg synes hellere de skulle have valgt en silkemat lakering... Men det er jo smag og behag!

Espen R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:

Men i disse tider hvor både supergode transistorforstærkere, CD-
afspillere og nogel af de gode kabler kan transmittere ret op til
20-50K skal højttalerne til at følge med, ellers er det jo ligemeget!

Som sagt har jeg bestilt meg et sett L3.

Vil bare i denne anledning si at som signalkilde benytter jeg en Sony SACD spiller som er modifisert av Vacuumstate Electronics i Sveits til en såkalt "Level 5" modifikasjon. Denne modifikasjon lar signalet helt gå utenom D/A konvertere, signalet blir til vanlige lydpulser gjennom et lavpassfilter designet av Allen Wright, der er intet "brickwall filter" på CD, og både CD og SACD har en meget bredbåndet output via lavpassfiltret (selvfølgelig er mye av signalet støy)

I tillegg er jeg i besittelse av Tannoy ST-50 superdiskanter som jeg i dag benytter på mine modifiserede Infinity Kappa 200 høyttalere. Fungerer utmerket med kappa 200, kanskje like godt med L3, hvem vet ?

Superdiskantene tilsammens med den modifiserte SACD spilleren kan godt gi meg en superbredbåndet gjengivelse via L3. Dette blir spennende...

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

dr. jeep skrev:

Det var godt gamut kom frem . piano lak skriver du hvordan påføres det ?. [/QUOTE]

Øhh...Det må vel være noget med at man skraber lakken af et piano og så klistrer stumperne fast på højttaleren.

Så vidt jeg ved findes pianolak ikke som laktype. Piano lak er blot en betegnelse for den måde man lakere et piano på, nemlig ved at give det flere gange højglanslak med slibning mellem hver lakering...

I øvrigt synes jeg slet ikke finishen er pæn på de Gamutter. Al den højglans er til at få ondt i hovedet af... Jeg synes hellere de skulle have valgt en silkemat lakering... Men det er jo smag og behag!

[/QUOTE]

silkemat er svære at jobbe med især når du skal polere det .

og det er meget svære at holde også .

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
dr. jeep skrev:

Det var godt gamut kom frem . piano lak skriver du hvordan påføres det ?.

[/QUOTE]

silkemat er svære at jobbe med især når du skal polere det .

og det er meget svære at holde også .

[/QUOTE]

Ja.. Måske, men jeg synes det er pænere med silkemat... Jeg finder det ikke så prangende og vulgært som højglans...

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Uha, hvor konstruktivt denne tråd har udviklet sig

Er der nogen der kan oplyse mig listeprisen på Gamut L5 til sammenligning? Er der nogen der har hørt begge og dermed kan redegøre for forskellen?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Uha, hvor konstruktivt denne tråd har udviklet sig

Er der nogen der kan oplyse mig listeprisen på Gamut L5 til
sammenligning? Er der nogen der har hørt begge og dermed kan redegøre
for forskellen?

ligger de ikke på 70000kr

Og ja vi har da fundet udaf at man ikke kan lave speaker med 11 lag piano lak i danmark .

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Så er jeg sku også blever ejer af et sæt gamut l3 i birds eye maple
har købt dem af en her på siden
jeg er så glad for dem at jeg har lyst til at sove med dem i min seng
men det går nok ik så ville min kæreste nok blive lidt stram i
masken.
skal altså også lige siges at hun også syntes de er æstetisk smukke
ta den drenge;)
Men nu til det næste skridt på vejen til audio nirvana
jeg har nemlig solgt ud af alt mit gamle grej
har kun en cd afspiller tilbage og et hundedyrt
balanceret interconnect

så det jeg er ude efter er en super integreert forstærker.
Jeg har i tankerne en pathos logos,mcintosh ma2275,el andet tungt
rør slæde
jeg kan lide høj opløsning men samtidig musikalsk
har jo som sagt hørt mine højtalere på noget primare som lød
fabelagtig men kan ik lade være at tænke at det nok ku gøres endnu
bedre med rør især når det er det musikalske i lyden som jeg falder
for
har i nogen tanker el idere ?
ps skal også ha nogle nye højtalere kabler mit umidbare valg er
kimber 8tc hva syntes i?
mvh

Espen R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Grattis harmonic, jeg får mine høyttalere i kommende uke. Angående forsterkere, så er det ingenting som er så bra som en riktig strømstærk forsterker på stativhøyttalere. Er disse rørbasert, så blir det meget dyrt, og mange rør å skifte ut.

Jeg har funnet mitt "nirvana" i en forforsterker med rør og "klasse A" transistor. Og her har jeg en skikkelig godbit til deg.  Mannen bak det norske merket "Electrocompaniet" har startet opp helt på et nytt. Nå er det elektronikk av meget høy kvalitet som gjelder, og det nye merket heter rett og slett "Abrahamsen". Den nye effektforsterker har relativt få watt, men den er meget strømstærk, og er en "klasse A" (høy tomgangsstrøm). En venn av meg har vært på besøk hos Abrahamsen, her er masse bilder og info.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =2032

Forforstærker og CD-spiller kommer snart. Sjekk høyttalerterminalene, dette er bare riktig gjort !

Hilsen Espen.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

ser mycke fint ud hva vil sådan en bamse koste ca?

Espen R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
ser mycke fint ud hva vil sådan en bamse koste ca?

Etter hva jeg forstår vil prisen ligge på ca. 30.000,- norske, og etter hva ryktene sier ligger lydkvaliteten på et meget høyt nivå. Jeg regner med du er fullt klar over at du har kjøpt en type høyttaler som er krevende, dvs. at du får kun ut av den det du putter inn i den. Altså her får du ingenting "gratis". Og sånn skal det jo være hvis høyttaleren er riktig konstruert (etter min mening). Men det er viktig at du velger en strømstærk forsterker, da vil du oppnå riktig driv, dynamikk og "punch" i lyden.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Ja tak fik en helt lektion af sælger han frarådet mig faktisk på det
kraftigeste at bruge gamuts egen c100 mk3
da den er alt for svag
og hvis det skal være rør skla det være et sandt kraftværk og så
bliver det nok for dyrt
den lyder virkelig intressant den abrahamsen hvornår vil den være
på gaden ca ?

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

hvad med en electrocompaniet eci 4 integreret ?
vil den være et godt match ?

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hvis Gamuts egen er for svag, er ECs ECI4 så ikke også?

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes