Jeppe Vinding skrev:
|
Kurt von Kubik Tak for dine erfaringer, spændende! Jeg er dog ikke enig, men lad det nu ligge. Eftersom du ikke er helt begejstret for de gamle AQ modeller er jeg imidlertid blevet nysgerrig efter at vide hvad du selv foretrækker af kabler (HT og signal) op til den "uanstændige" prisklasse (dvs. signal 5 kkr og HT 1kkr/monometer)?
|
|
|
Enighed omkring kabler synes som regel at være sjælden.
Der er virkelig mange snsvinkler på den slags.
Jeg foretrækker at sætte de kabler ind i mit system, som jeg skal tage stiling til.
Sæt dem i forlængelse af de bestående kabler eller sæt dem ind i tapesløjfen, hvis du har sådan en.
Så får du et godt billede af filtervirkningen i dem.
Mine foretrukne kabler hører sjovt nok ikke hjemme i den rigtig dyre ende. Jeg har ganske vist temmeligt dyre kabler også, men jeg bruger dem ikke rigtigt til andet, end at blæse hatten af folk engang imellem.

Mine yndlingssignalkabler ind til videre er Van den Hul D501, som anvendes som et coaxialt kabel på linelevel.
Det er oprindeligt skabt som et tonearmskabel, og anvendes bl.a. af SME til V armen.
Nu om dage fås det kun i hybrid udgave, hvor der er en kulfiber skærm uden på lederne. Det fås også i rent sølv med lidt kulfiber, den har jeg også i øvrigt.
Men det er altså den oprindelige D501 uden kulfiber og i forsølvet kobber, som jeg hænger fast ved. Prisen for sådan et sæt var vel ikke mere end ca. kr. 1.000.
Skulle jeg nævne en nummer 2, så blev det MC Silver, som er et kobberkabel

. Men her er vi hurtigt oppe på 14-15K for et sæt på en meter.
At det kun er nummer 2 hos mig, bekræftes af at de ligger i min kabelkasse og ikke sidder på mit line-up.
Højttalerkablerne hos mig er The Clearwater fra Van den Hul.
Det er et ganske billigt kabel, som kan købes for en runf 50ér meteren.
Det er omhyggeligt lagt dobbelt og anvendt i singlewiring. +mod+ og -mod- så tæt som muligt.
Men jeg har da også en del andre kabler.
Bl.a. har jeg et biwire sæt Van den Hul SCS6, som koster lige det, hvor du sætter grænsen. Det er et 13 kvmm enkeltleder kabel med teflon isolering.
Får man sådan et sæt i hånden, bliver man ret overrasket, det er nemlig meget meget tungere end kabler normalt er. Der er bare ledermateriale i det, så det gør noget.
Smækker man det på set-uppet, så genopdager man hvad dynamik vil sige. Jeg siger dig, det er underholdning på højt plan. Det er klart et kabel, hvor magten over højttaleren er i fokus. Den får sådan én på goddaén

. Man oplever også noget helt nyt med det, hvis f.eks. man hopper i numrene på en skive, eller hurtigspoler. Så oplever man start stop af lyd på en helt ny og langt skarpere måde. F.eks. hvis en af membranerne er ude, lige når du stopper, så hiver ampen den ind på plads igen så hurtigt, at det simpelthen giver et knald i højttaleren - det hedder dæmpningsfaktor

.
Èn gang hørt - aldrig glemt.
Desværre følger der andre ting med også, på én eller anden måde, er det aldrig helt det samme kabel man lytter til. Det er lidt svært at forklare, men det er som om, at det helt utrolige nærvær, som det her kan lave ikke er homogent. Lyden som sådan hænger fint sammen, med nærværsfaktoren er ikke ens i hele spektret. Man får simpelthen en demonstration af skivens indhold i en bas og en del af mellemregistret, men selvom energi indholdet opefter er utroligt realistisk, så formår det ikke helt at give samme indtryk af ubegrænset flow gennem kablet.
Her Clearwater meget mere homogen, omend den aldrig formår at trykke den af med samme vildskab. en det har jeg da heller aldrig nogensinde hørt andre kabler der kan.
Det er en enestående egenskab, som måske kan findes i FM Acoustics "Forcelines" eller lign.
I min verden, mangler det perfekte højttalerkabel, at kunne overføre kræfterne som f.eks. SCS6 og samtidig være homogent og uden nævneværdig filtervirkning. Jeg tror SCS idéen er rigtig nok, men jeg mener geometrien bør genovervejes, ligesom den mekaniske resonansdæmpning i kablet skal forbedres.