Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 06:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Til Snell Logen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen

Vil det sige at man kan få både basenhed mellemtone og diskanter hvis man skulle få brug for det

Til information skal det siges at jeg gav 475,- kr. stk. for mellemtonerne.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

En Snell er/var ikke fantastisk på grund af specielt fremragende enheder, men på grund af fremragende ingeniørarbejde og håndværk. Derfor må man bide i det sure æble og betale for tilpasningen mere end for den rå enheds kvalitet. Folk, som ikke kender til dette, vil ofte påstå, at en anden enhed har meget bedre egenskaber, men skifter man disse uden nøjagtig tilpasning, er Snell lyden oftest Borte med Blæsten. Pas derfor også på brugtkøb med "forbedrede/modificerede" enheder.

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Det gode ved snell er netop de snævre tolerancer ift. referenen. Derfor vil jeg heller ikke personligt pille ved noget som helst i en snell. Hifi klubbens værksted kan levere enheder med dertilhørende udmålt filter. Det er dog ikke helt billigt.

Jeg har selv udført operationen (dog ikke på en A model). Uanset oprindelig pris på en Snell, er enheder og filter en enhed hos Snell (ved ikke om det er sådan mere).

Mht. til forbindelse er lodning faktisk temmelig ringe. Crimpning hvis mulig er det bedste.
Det bedste er en kabelsko der sidder RIGTIG godt fast og så lodde på den bagefter
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Snell frasorterede en mængde enheder som kom for langt fra deres referencemodel, så du kan ikke være sikker på at de enheder du har, ligger tæt nok på referencen, eller overhovedet vil kunne tilpasses A3i.

Du bør få et sæt erstatningsenheder fra Snell med tilhørende komponenter.
Det at der kun er mikroskopisk forskel på højre og venstre kanal på Snell, er netop det der giver den præcise focus.

Andre, dyrere mærker spiller/måler ikke altid præcist ens, kanalerne imellem, og kan efter tilspilning lyde decideret forskelligt.

På elektrostater er det faktisk temmelig problematisk når en enhed ryger, da man så tit er nødt til at skifte i begge kanaler for at de skal lyde ens, og være lige følsomme.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:
Kjeldsen skrev:
Det gode ved snell er netop de snævre tolerancer ift. referenen. Derfor vil jeg heller ikke personligt pille ved noget som helst i en snell. Hifi klubbens værksted kan levere enheder med dertilhørende udmålt filter. Det er dog ikke helt billigt.

Jeg har selv udført operationen (dog ikke på en A model). Uanset oprindelig pris på en Snell, er enheder og filter en enhed hos Snell (ved ikke om det er sådan mere).

Mht. til forbindelse er lodning faktisk temmelig ringe. Crimpning hvis mulig er det bedste.
Det bedste er en kabelsko der sidder RIGTIG godt fast og så lodde på den bagefter Skru du bare selv, men en crimpning rigtigt nok, som Kjeldsen skriver det bedste...
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juli 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har en ide om de tilpassede enheder.

Er det mest frekvenskurven der bliver bedre ved tilpassede enheder, og eller er det andre ting som delefrekvens impedanskurve fasefejl osv.

Jeg var ikke så urolig for udskiftningen til de ikke tilpassede mellemtoner da Jeg har en tact rumkorrektion, og regnede med, hvis det var frekvenskurve og at den ene mellemtone måske spillede lidt højere end den anden, så ville Tact´en udligne det.

Nogen meninger om det ??

Jeg kunne selvfølgelig stille hver enkelt højtaler op akkurat samme sted og tage en måling. Så kan jeg da se om frekvenskurven er den samme for hver mellemtone. Jeg kan selvfølgelig ikke se om de er tilpasset resten af højtaleren som de var fra original af rent niveaumæssigt osv.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juli 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hvis følsomheden på enhederne er forskellig, og evt. for høj/lav i forhold til referencen, så går det naturligvis galt.

Man må regne med at enheder der er mindre følsomme, også har lidt ringere dynamik. Dette kan skyldes træghed i kantophænget, og kan forsvinde efter tilspilning. Men er det en magnet der er for svag, vil tilspilning ikke hjælpe.

Gensalgsværdien på dine A3i daler drastisk, ved hjemmelavede løsninger, så jeg vil da råde dig til at lade Snell vurdere hvad der skal i.

Selvfølgelig kan en TacT rette højttalerene til, så de spiller ens hjemme hos dig!
Måske vil en hjemmelavet løsning i kombination med TacT være lige så godt, men det vil forringe værdien på A3i, og skabe et galt image for den højttaler, hvis de kommer i recirkulation i modificeret tilstand.

Snell justerede delefiltre ved at vikle enkelte vindinger af spoler, så de passede perfekt i værdien til enheden. Dette kan betyde forskelle ved delefrevenser/flanker, og igen betyde udfasninger med diskantenheden. Om en TacT kan rette op på deciderede fasefejl, må jeg sige, at det kan den givetvis mht. niveauet. Men skal enhederne arbejde  mere end normalt, går det ud over data som forvrængning og dynamik.

Hvis en fejl i en mellemtoneenhed giver udfasninger der giver store dyk, er det grimt at lytte til, selv efter en kunstig genopretning.

Det koster dog ikke noget at eksperimentere med de enheder du har, da du allerede har købt dem, så som udgangspunkt kunne det være sjovt at montere dem, og så lade din TacT fortælle om der er stor forskel.

Her vil en udendørs måling være at foretrække, da det så vitterligt er højttalerene og ikke rummet der måles på.

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Enig! 

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juli 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Nej der er ikke så meget at være uenig i. enig idet

Ku ellers væres sjovt at stille højtalerne op i haven. med målemikrofon tact og lidt underlige lyde. Tror ikke det ville vare længe inden jeg kan høre mine nye naboer hviske på den anden side..hold kæft, han er bare mærkelig ham der ovre. Så der bliver nok snart et billigt hus til salg ..nogen der vil han en nabo med snell speakers i haven 

Men seriøst skal det da nok prøves engang. Kunne være spændende at høre en højtaler uden de store rumpåvirkninger.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juli 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Så skal du nok bare ikke blive forfærdet over at bassen ikke helt formår at koble til græsplænen på samme måde som et gulv.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en måling fra FØR at mellemtonerne røg til bloksbjerg - kunne det jo være sjovt at sammenligne nøjagtig samme sted...

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juli 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Min 1. måling på de gamle mellemtoner viste -34db ved 800 hz. Skal man tage med et gran salt om det lige er -34 eller hvad det er. Jeg tror bare tact´en ville fortælle mig at der kom ikke rigtig noget lyd fra mellemtonen

Da jeg tog mellemtonerne af satte jeg højtaler kablerne direkte på mellemtonerne. De sagde ingenting overhovedet.

Så jeg har desværre ingen måling der kan bruges til noget. Kunne ellers have været sjovt at se forskellen.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:

Nej der er ikke så meget at være uenig i. enig idet

Ku ellers væres sjovt at stille højtalerne op i haven. med målemikrofon tact og lidt underlige lyde. Tror ikke det ville vare længe inden jeg kan høre mine nye naboer hviske på den anden side..hold kæft, han er bare mærkelig ham der ovre. Så der bliver nok snart et billigt hus til salg ..nogen der vil han en nabo med snell speakers i haven  Jo det kunne da være rat jeg har selv Snell E II, men flyt der over er en stor risiko for der er jo ikke så meget arbejde der over på heden

Men seriøst skal det da nok prøves engang. Kunne være spændende at høre en højtaler uden de store rumpåvirkninger.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:

Hej Kjeldsen

Vil det sige at man kan få både basenhed mellemtone og diskanter hvis man skulle få brug for det

Til information skal det siges at jeg gav 475,- kr. stk. for mellemtonerne.

Jeg kan ikke garantere for alle modeller. Den jeg havde gang i var så vidt jeg husker en EIII, her kostede en erstatningsenhed med filter omkring 1000 kr. En tilsvarende standard Vifa ude filter kan vel erhverves for 400 kr.

Ring til hifi klubbens værksted og hør om de kan hjælpe. Bassen i en A3 er i øvrigt en RCF, og det firma eksisterer stadig, så hvis basserne ryger, vil jeg tro det er muligt med en erstatning.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Tak for det

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej !

Prøv at send en mail til Snell de må da kunne give dig den rigtige svar.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

vægter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej hvordan går det med snell erne
Til top Vis vægter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vægter

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Ja, her hos mig går det fantastisk med mine AIII'er. Jeg har fået TacT rumkorrektion og digital forstærker og det spiller, så man skulle tro, det var løgn... Jeg kan kun sige, gak hen og gør ligeså, man har ikke hørt sine Snell'er før der er kommet TacT foran.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Ja, her hos mig går det fantastisk med mine AIII'er. Jeg har fået TacT rumkorrektion og digital forstærker og det spiller, så man skulle tro, det var løgn...
Herligt, men hvilke TacT modeller taler vi om?

Jeg kan kun sige, gak hen og gør ligeså, man har ikke hørt sine Snell'er før der er kommet TacT foran.
Der er jo mange veje, som fører til Rom...

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Foreløbig en RCS2.2x AAA og en enkelt S2150   

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave