Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: 80’ernes største rock/heavy band (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne slå et slag for Savatage. De startede ud i de tidlige 80'er med nogle rendyrkede US power metal perler, indtil 87 hvor de gik i en lidt mere symfonisk retnng med albummet 'Hall of the mountain king'. Derefter udviklede de det symfoniske element mere og mere, og en inspiration fra Queen skinnede også meget igennem.
De var og er ikke det typiske 80'er glam/metal band, og måske er det derfor de aldig rigtig har hævet sig over underground status.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Accept vil altid have en særlig plads i mit hjerte, da de var et af mine første møder med heavy metal tilbage i den første halvdel af 80erne. De er/var Tysklands svar på Judas Priest!!! Og så er det endda anden gang (Giants of Rock, Gentofte Stadion) i denne helt uvirkelige hævi-sommer jeg ser dem, de var nemlig også headliner torsdag aften på Sweden Rock Festival!!! BALLS TO THE WALL!!!!!

mvh Klaus

Ougaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Perioden er i mit verdensbillede ganske interessant. Perioden startede med NWOBHM anført af bands som Iron Maiden, Judas Priest, Saxon og Def Leppard. Judas Priest er efter min opfattelse det mest - men ikke eneste - interessante af disse bands, og over perioden kom en perlerække af albums. (Dog mener jeg at Stained Class var fra slutningen af 70'erne, og hovedværket Painkiller kom først i 1990.)

NWOBHM medførte at en lang række bands fra andre lande kom med i slipstrømmen. Fra USA vel i første række bands som Guns'n'Roses, Skid Row, Manowar (navnlig Fighting the World og Kings of Metal), Mötley Crüe og Twisted Sister (listen er ikke tænkt som udtømmende). Sidstnævnte druknede desværre nok lidt i make-up og farverigt tøj, så de egentlige kvaliteter aldrig kom rigtig frem, men interesserede vil jeg foreslå at give Dee Sniders senere projekt Widowmakers album Stand by for Pain et lyt. Her vises en helt anden tyngde af manden. Også W.A.S.P. fortjener særlig opmærksomhed, omend også dette band først for alvor trådte i karakter senere, men The Headless Children kan ikke overvurderes.

Det mest interessante synes dog at være, hvad der skete på den kontinental eurpæiske heavy metal scene. Accept fra Tyskland er allerede nævnt, og optræder også ofte i min CD-afspiller. Men det største af dem alle må være svenske Candlemass med hovedværket Tales of Creation!

Til top Vis Ougaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ougaard

T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Thomas!!!

Bruger siden: 25 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Metallica

The Cult

Guns n' Roses

AC/DC

U2

Bon Jovi

Scorpions

Iron Maiden

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Uha, der er jo mange gode fra den tid, blandt det jeg stadig kan finde på at høre er Metallica, Suicidal Tendencies, og nogle grupper der af uforklarlige grunde ikke er blevet nævnt her endnu(?!) Megadeath, Napalm Death, Pantera, Anthrax, Motörhead, Sepultura, Slayer, Entombed, Venom, Destruction, Mercyful Fate, Iced Earth, Metal Church, Exodus, Dark Angel, Morbid Angel, King Diamond og mange mange flere, dannet i de glamorøse 80'

Jeg ved ikke om grunden til de ikke er blevet nævnt, er at de ikke er direkte synonym med 80' Metal, som de bands der er blevet nævnt tidligere i denne tråd. Men nu er det mest kendte og opreklamerede musik jo som regel heller ikke det fedeste

Martyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2005
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

T h o m a s skrev:

The Cult

Bon Jovi

Scorpions

Vil du så tale ordentligt unge mand! 

Til top Vis Martyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martyr

Martyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2005
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Predator skrev:
Uha, der er jo mange gode fra den tid, blandt det jeg stadig kan finde på at høre er Metallica, Suicidal Tendencies, og nogle grupper der af uforklarlige grunde ikke er blevet nævnt her endnu(?!) Megadeath, Napalm Death, Pantera, Anthrax, Motörhead, Sepultura, Slayer, Entombed, Venom, Destruction, Mercyful Fate, Iced Earth, Metal Church, Exodus, Dark Angel, Morbid Angel, King Diamond og mange mange flere, dannet i de glamorøse 80'

Jeg ved ikke om grunden til de ikke er blevet nævnt, er at de ikke er direkte synonym med 80' Metal, som de bands der er blevet nævnt tidligere i denne tråd. Men nu er det mest kendte og opreklamerede musik jo som regel heller ikke det fedeste

HØRT!

Dit indlæg har nu fået mig til at gå i de gamle gemmer og finde noget Mercyful Fate frem. Ham Kim Bendixen var sgu en spøjs fætter

Til top Vis Martyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martyr

bpep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

glem ikke dave mustains Mega deth

pearl jam

alice in chains

nirvana " 90`erne "

faith no more

eric clapton

pink floit

guns n`roses

D A D

stone temple piolets

ZZ top

van halen

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Martyr skrev:

HØRT!

Dit indlæg har nu fået mig til at gå i de gamle gemmer og finde noget Mercyful Fate frem. Ham Kim Bendixen var sgu en spøjs fætter

King Diamond er skam still going strong, desværre er det efterhånden mange år siden han har spillet i sit hjemland. Indtil da vil jeg anbefale hans seneste album: "the Puppet Master". Som altid et creepy konceptalbum der langsomt kryber ind under huden. Musikalsk er det den velkendte Powermetalstil, og så naturligvis Kings unikke vokal som man enten elsker eller hader.

Desværre har jeg kun set ham live 2 gange.
På en stegende varm sommereftermiddag i Fælledparken engang i '89 eller '90 (for mange FFere i sommervarmen til at jeg kan huske det præcise årstal) Der er et eller andet forkert ved ondt hævi og solskin, men en fed koncert var det sgu!
Anden gang var da det gendannede Mercyful Fate var første opvarmningsband for Metallica på gentofte Stadion i starten af 90erne.

-Og nu vi taler King Diamond/Mercyful Fate vil jeg lige gøre opmærksom på den gamle dynamiske guitarduo: Hank Sherman og Michael Denner. De 2 gamle gutter spilelr stadig sammen i Force of Evil, hvis lyd minder enormt om det gamle Mercyful Fate. samme guitarlyd (ikke overraskende) og med masser af falsetvokal. Jeg så dem i år på Sweden Rock Festival og det var absolut en positiv oplevelse, især da de fyrede "Curse of the Pharaohs" af som ekstranummer!!!!

mvh Klaus

biggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Nr. 1 er helt klart TOTO

Min helt store favoritgruppe der havde sin storhedstid i 80'erne, hos mig er de stadig på toppen.

Til top Vis biggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biggie

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes