Emne: Mark Levinson ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
|
Ja, der var god rør-fornemmelse i den forstærker. Den blev også ret populær. Den jeg havde, var der installeret blæsere i. Det så lidt hjemmebygget ud. Var der blæsere i din?
|
|
|
Nej, ingen blæsere.
Den termiske sikring bestod i en ledning der var loddet direkte på udgangstransistorens hus, og hvis loddetinnet smeltede, var den blevet for varm!
Transistorer kan altså blive varme!!
Man skal totalrenovere dem med nye lytter, og ny kølepasta, hvis man vil bruge den idag med dyre højttalere. Der er nemlig ingen beskyttelse af højttalerene indbygget i den forstærker. Måske derfor den lyder så godt?
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Bundgård skrev:
|
Ja, der var god rør-fornemmelse i den forstærker. Den blev også ret populær. Den jeg havde, var der installeret blæsere i. Det så lidt hjemmebygget ud. Var der blæsere i din?
|
|
|
Nej, ingen blæsere.
Den termiske sikring bestod i en ledning der var loddet direkte på udgangstransistorens hus, og hvis loddetinnet smeltede, var den blevet for varm!
Transistorer kan altså blive varme!!
Man skal totalrenovere dem med nye lytter, og ny kølepasta, hvis man vil bruge den idag med dyre højttalere. Der er nemlig ingen beskyttelse af højttalerene indbygget i den forstærker. Måske derfor den lyder så godt?
|
|
|
Smart. Jeg har set de kan smelte tin ifm. switch-mode teknik, men aldrig i forstærkere. Billig løsning hvis den duer.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. til Lytterne i min ML No 27, kan jeg sige, at hvis de på nogen måde er degraderet i kvalitet, så er både højre og venstre kanal degraderet præcis lige meget, da focus stadig står knivskarpt og holografisk på den.
Her har jeg ikke hørt andre forstærkere med samme focus, men igen er komponent-tolerancerne kanalerne imellem, i absolut topklasse på ML.
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Mht. til Lytterne i min ML No 27, kan jeg sige, at hvis de på nogen måde er degraderet i kvalitet, så er både højre og venstre kanal degraderet præcis lige meget, da focus stadig står knivskarpt og holografisk på den.
Her har jeg ikke hørt andre forstærkere med samme focus, men igen er komponent-tolerancerne kanalerne imellem, i absolut topklasse på ML.
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det er for problemer der er med den 300 serie. Store lade elektrolytter, der er 5-6 år gamle, bør slet ikke være et problem. Heller ikke i klasse A forstærkere. Lytter i switch-mode teknik som f.eks. computere, kan sagtens holde 5 år, hvis kvaliteten bare er rimelig. Her er belastningen meget større.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det generelle problem med 300-serien var, at ladelytterne stod af i flæng pga. en konstruktionsfejl. Det blev ordnet pr. kulance af importøren, så der skulle ikke være problemer af nogen art.
Dem der ikke har fået dem skiftet siden de var nye for godt og vel 10 år siden, burde få forstærkeren tjekket for god ordens skyld. Det er muligt at man har bildt sig selv ind at den spiller som den altid har gjort, men derfor kan de godt være dårlige alligevel - normalt opdager man det først når forstærkeren presses til det yderste af sin formåen - her er det tydeligt hvis lytterne er dårlige! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Det generelle problem med 300-serien var, at ladelytterne stod af i flæng pga. en konstruktionsfejl. Det blev ordnet pr. kulance af importøren, så der skulle ikke være problemer af nogen art.
Dem der ikke har fået dem skiftet siden de var nye for godt og vel 10 år siden, burde få forstærkeren tjekket for god ordens skyld. Det er muligt at man har bildt sig selv ind at den spiller som den altid har gjort, men derfor kan de godt være dårlige alligevel - normalt opdager man det først når forstærkeren presses til det yderste af sin formåen - her er det tydeligt hvis lytterne er dårlige!
|
|
|
Ok. Hvis Lytterne er af samme type og fabrikat som der tidligere har været brugt, er ML jo sådan set uforskyldt i det. Har de tilbudt udskiftning til en reduceret pris så?. Det var måske en udmærket service at tilbyde, når man tager prisen på forstærkerne i betragtning.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Dem der ikke har fået dem skiftet siden de var nye for godt og vel 10 år siden, burde få forstærkeren tjekket for god ordens skyld. Det er muligt at man har bildt sig selv ind at den spiller som den altid har gjort, men derfor kan de godt være dårlige alligevel - normalt opdager man det først når forstærkeren presses til det yderste af sin formåen - her er det tydeligt hvis lytterne er dårlige!
|
|
|
Min 331 fylder 10 år den 15 sep. Jeg føler mig truffet. . Jeg kan ikke være uening i at den nok burde gennemgå et service eftersyn, når det så sikkert ikke sker, så er det fordi jeg ikke har lyst til at slæbe en 45 kg tung kasse ned på pothuset. . En anden ting er at den stadig gør det godt og har kontrol over det den skal have kontrol over. I et rum på 14 kv. vil jeg næppe får den presset til det yderste aligevel og når den ikke kan mere, så bliver den kaseret, så enkelt er det. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
Ronin skrev:
|
|
|
Ok. Hvis Lytterne er af samme type og fabrikat som der tidligere har været brugt, er ML jo sådan set uforskyldt i det. Har de tilbudt udskiftning til en reduceret pris så?. Det var måske en udmærket service at tilbyde, når man tager prisen på forstærkerne i betragtning. |
|
|
Det er da lidt ? at de ikke har gjort noget før , jeg kender da flere har har fået skiftet ders op til flere gange i ML333 og ML332 betalt af ML .
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Bundgård skrev:
Ronin skrev:
|
|
|
Ok. Hvis Lytterne er af samme type og fabrikat som der tidligere har været brugt, er ML jo sådan set uforskyldt i det. Har de tilbudt udskiftning til en reduceret pris så?. Det var måske en udmærket service at tilbyde, når man tager prisen på forstærkerne i betragtning.
|
|
|
Det er da lidt ? at de ikke har gjort noget før , jeg kender da flere har har fået skiftet ders op til flere gange i ML333 og ML332 betalt af ML .
|
|
|
Altså den samme forstærker, har fået udskiftet lytter flere gange indenfor 10 år?. Har ML meget strenge krav mht lytternes ydeevne?. Det sku man da næsten tro.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
jensen skrev:
Bundgård skrev:
Ronin skrev:
|
|
|
|
|
|
Det er da lidt ? at de ikke har gjort noget før , jeg kender da flere har har fået skiftet ders op til flere gange i ML333 og ML332 betalt af ML . |
|
|
Altså den samme forstærker, har fået udskiftet lytter flere gange indenfor 10 år?. Har ML meget strenge krav mht lytternes ydeevne?. Det sku man da næsten tro. |
|
|
Nok mere forbi den stoppet med at spille .
Du tro vel ikke selv på at ML ind kalder alle amps til eftersyn , haha , næ dem der ikke har opdatet de måske har en dårlig lyt finder nok selv udaf det en dag .
men ML kunne jo have sendt brev ud om de havde haft nogle problemer med dit og dat , de kan da godt sende ud når der kommer nyt .
|
| Til top |
|
| |
pppp Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt tidligere har jeg måttet skifte alle 8 elektrolytter ud i min 332
1 var faldet sammen, og de andre var ikke optimale.
Der er tale om 125V og 150V typer som netop bør kunne længere end hvis de blot er specificeret lige til den spænding de kører med.
Levetiden er så vidt jeg op imod 10000 timer på disse, men hvis dyret har stået tændt det meste af sit 8 årige liv er der en god chance for at enden er nær...
Jeg opdagede det bla. ved at når den blev presset meget hårdt, kom der et "plop" i mellemtoneenheden, som om den "bundede" men det var ikke tilfældet.
Forstærkeren kunne simpelthen ikke levere strøm nok (men her snakker vi altså om maksimalt strømstræk)
Til de indlæg om at man kan høre det, må jeg nok bedrøve med at jeg ikke synes at der er en lydmæssig forskel før/efter udskiftningen.
Der er nævnt noget med perspektiv i et indlæg og jeg kan kun sige at også mit var perfekt før som nu
At denne snak lige drejer sig om Mark Levinson tror jeg er tilfældig.
Problemet er/bør være generelt for store varmt kørende forstærkere der er tæt pakket omkring elektrolytbanken
Specielt Kl.A konstruktioner har jo altid været notorisk hårde ved deres (har selv haft Threshold)
Men igen, jeg tror ikke man opdager sliddet før end de ikke kan spille som bla. Jensen er inde på
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 07 Juli 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
pppp skrev:
|
Som nævnt tidligere har jeg måttet skifte alle 8 elektrolytter ud i min 332
1 var faldet sammen, og de andre var ikke optimale.
Der er tale om 125V og 150V typer som netop bør kunne længere end hvis de blot er specificeret lige til den spænding de kører med.
Levetiden er så vidt jeg op imod 10000 timer på disse, men hvis dyret har stået tændt det meste af sit 8 årige liv er der en god chance for at enden er nær...
Jeg opdagede det bla. ved at når den blev presset meget hårdt, kom der et "plop" i mellemtoneenheden, som om den "bundede" men det var ikke tilfældet.
Forstærkeren kunne simpelthen ikke levere strøm nok (men her snakker vi altså om maksimalt strømstræk)
Til de indlæg om at man kan høre det, må jeg nok bedrøve med at jeg ikke synes at der er en lydmæssig forskel før/efter udskiftningen.
Der er nævnt noget med perspektiv i et indlæg og jeg kan kun sige at også mit var perfekt før som nu
At denne snak lige drejer sig om Mark Levinson tror jeg er tilfældig.
Problemet er/bør være generelt for store varmt kørende forstærkere der er tæt pakket omkring elektrolytbanken
Specielt Kl.A konstruktioner har jo altid været notorisk hårde ved deres (har selv haft Threshold)
Men igen, jeg tror ikke man opdager sliddet før end de ikke kan spille som bla. Jensen er inde på
|
|
|
Flere elektrolyt fabrikanter opgiver ofte levetiden ved 85 eller 105 grader, hvilket er meget højt. Bliver din 332 varm?. F.eks. sammenlignet med 27 eller 27.5 som jeg kender.
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt oplyser farbikanterne levetiden ved max temp og max spænding. F.eks. kan en elektrolyt have en levetid på 1000 timer ved 105 grader. Levetiden ved lavere temperaturer kan så beregnes vha. reglen om dobbelt levetid, når temperaturen mindskes 10 grader. Altså
1000 timer ved 105 grader, 2000 timer ved 95 grader, 4000 ved 85, 8000 ved 75, 16000 ved 65, 32000 timer ved 55 grader osv.
Når man kommer ned på omkring 40 grader kan reglen ikke bruges mere, da yderligere mindskelse af temperaturen ikke vil have den samme effekt på levetiden.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Det er vel egentlig nok værd at bemærke, at lytter normalt er den komponent, der dør først i en forstærker. Ladelytter til PSU er oftest monteret stående, enkelte har udluftningsventilerne vendt nedad, her iagttager man som regel oftest utætheder med tiden. Er de vendt "rigtigt" kan det være sværere. De lytter med den ultimativt længste levetid er f.eks. Rifa PEH169 105 gr. og Siemens Sikorel (vist nok også 105 gr) Rifa lover at de kan holde 10 år på hylden ved 0V og 40 gr. Sættes der spænding på falder levetiden.
Det er også værd at bemærke, at det ikke kun er lytterne der kan forventes at leve kortere ved højere temperaturer. Også halvlederne har det problem, at levetiden reduceres drastisk ved høje temperaturer. Det er derfor livsnødvendigt med effektiv køling af forstærkerens indre.
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!
Det er vel egentlig nok værd at bemærke, at lytter normalt er den komponent, der dør først i en forstærker. Ladelytter til PSU er oftest monteret stående, enkelte har udluftningsventilerne vendt nedad, her iagttager man som regel oftest utætheder med tiden. Er de vendt "rigtigt" kan det være sværere. De lytter med den ultimativt længste levetid er f.eks. Rifa PEH169 105 gr. og Siemens Sikorel (vist nok også 105 gr) Rifa lover at de kan holde 10 år på hylden ved 0V og 40 gr. Sættes der spænding på falder levetiden.
Det er også værd at bemærke, at det ikke kun er lytterne der kan forventes at leve kortere ved højere temperaturer. Også halvlederne har det problem, at levetiden reduceres drastisk ved høje temperaturer. Det er derfor livsnødvendigt med effektiv køling af forstærkerens indre. |
|
|
Ja det kan forekomme underligt at ventilen vendes nedad. Kender godt til RIFAs serie. Det er nogle sejlivede bæster. Lydmæssigt egner de sig vist ikke i alle konstruktioner. Det er lidt forskelligt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
|
Ja det kan forekomme underligt at ventilen vendes nedad. Kender godt til RIFAs serie. Det er nogle sejlivede bæster. Lydmæssigt egner de sig vist ikke i alle konstruktioner. Det er lidt forskelligt. |
|
|
Ja PEH169 er helt usædvanlig, den tåler voldtægt, snavs, kulde og varme og så er den alligevel fuld af strøm. Sikorel er vel noget i samme retning, dog findes de også i 125 gr. udgaver. Lyden fra Rifaerne har jeg selv stiftet bekendtskab med ved flere lejligheder og i flere konstruktioner. Jeg var tilbøjelig til at udtrykke, at de ikke duede til audio. Nu er jeg alligevel blevet mere rummelig hvad det angår, fordi jeg tror ikke det er sandt. Man skal forvente, at Rifaerne klarer de fleste audio opgaver med hånden i bukselommen. Det betyder at der normalt ingen problemer er med at klare ripple strømmene i en amp. Igen tror jeg det betyder, at ampens egentlige egenskaber begynder at vise sig tydeligere end ellers, når den har sådan en basse i ryggen. Har den f.eks. en liniær udgangsimpedans, klarer den spændingssvingene lige godt ved alle frekvenser, eller trykker den sig undertiden. Hvis den gør det, tror jeg godt man kan opleve en ændret lyd med f.eks. Rifa. lytter. I min egen amp sidder der også Rifa PEH 169 105gr, og den har bare ovehovedet ingen af de karakteristika, som jeg engang forbandt med Rifa. Så mon ikke man skal passe på med, at stille op med panserforsyninger bag forstærkere, der reelt ikke helt er opgaven voksen.
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Bundgård skrev:
|
Ja det kan forekomme underligt at ventilen vendes nedad. Kender godt til RIFAs serie. Det er nogle sejlivede bæster. Lydmæssigt egner de sig vist ikke i alle konstruktioner. Det er lidt forskelligt.
|
|
|
Ja PEH169 er helt usædvanlig, den tåler voldtægt, snavs, kulde og varme og så er den alligevel fuld af strøm. Sikorel er vel noget i samme retning, dog findes de også i 125 gr. udgaver.
Lyden fra Rifaerne har jeg selv stiftet bekendtskab med ved flere lejligheder og i flere konstruktioner. Jeg var tilbøjelig til at udtrykke, at de ikke duede til audio. Nu er jeg alligevel blevet mere rummelig hvad det angår, fordi jeg tror ikke det er sandt. Man skal forvente, at Rifaerne klarer de fleste audio opgaver med hånden i bukselommen. Det betyder at der normalt ingen problemer er med at klare ripple strømmene i en amp. Igen tror jeg det betyder, at ampens egentlige egenskaber begynder at vise sig tydeligere end ellers, når den har sådan en basse i ryggen. Har den f.eks. en liniær udgangsimpedans, klarer den spændingssvingene lige godt ved alle frekvenser, eller trykker den sig undertiden. Hvis den gør det, tror jeg godt man kan opleve en ændret lyd med f.eks. Rifa. lytter. I min egen amp sidder der også Rifa PEH 169 105gr, og den har bare ovehovedet ingen af de karakteristika, som jeg engang forbandt med Rifa. Så mon ikke man skal passe på med, at stille op med panserforsyninger bag forstærkere, der reelt ikke helt er opgaven voksen. |
|
|
Jeg havde en interessant snak med en producent nogle år tilbage. Her var man gået væk fra RIFA og den officielle forklaring fra firmaet var, at de nye var mindst på højde med RIFA. Den uofficielle version lød, at RIFA var for dyre. Mon ikke det er der skoen trykker. De er jo ikke blandt de billigste lytter i denne verden og kan nemt beløbe sig til det samme, som resten af konstruktionen.
RIFA er nok mere industrikomponenter, der skal kunne tåle hvad som helst. At de kan bruges til Audio, er jo bare glimrende. Iøvrigt mener jeg nu, de laver en mindre type, der også er 125 grader specificeret.
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
|
|
|
Jeg tror heller ikke man altid kan høre den slags. Lytter tører ud og det sker ikke momentant. Måske anbefaler ML skiftet så hurtigt, for at holde dem helt up-to-date.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
|
Jeg havde en interessant snak med en producent nogle år tilbage. Her var man gået væk fra RIFA og den officielle forklaring fra firmaet var, at de nye var mindst på højde med RIFA. Den uofficielle version lød, at RIFA var for dyre. Mon ikke det er der skoen trykker. De er jo ikke blandt de billigste lytter i denne verden og kan nemt beløbe sig til det samme, som resten af konstruktionen.
RIFA er nok mere industrikomponenter, der skal kunne tåle hvad som helst. At de kan bruges til Audio, er jo bare glimrende. Iøvrigt mener jeg nu, de laver en mindre type, der også er 125 grader specificeret. |
|
|
Rifa og Siemens er begge industri kondensatorer. Kun Black Gate, Cerafine og enkelte Nichicon lytter er så vidt jeg ved, lavet specifikt til audio. Når de så er det, kan jeg nok lære at holde mig fra dem. Hele idéen med at konstruere en forstærker, der skal trimmes på plads med specielle elektrolytter er i mine øjne forkert. Så hellere lave en amp, hvor konstruktionen helt fra grunden er sund, for derefter at kunne vælge komponenter med lang levetid og høj strømformåen, fremfor piskende hurtige audiofiduser, der alligevel ikke leverer varen for så vidt angår strøm, levetid og stabilitet.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
Jeg tror heller ikke man altid kan høre den slags. Lytter tører ud og det sker ikke momentant. Måske anbefaler ML skiftet så hurtigt, for at holde dem helt up-to-date.
|
|
|
Problemet med ML´erne var, som nævnt utallige gange tidligere, at lytterne ganske enkelt stod af i løbet af alt for kort tid - andre over lidt længere periode, men fælles for dem alle langt under den periode man normalt siger at de holder! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|