| Forfatter |
|
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
|
Virkelig gode ht-kabler? Visiter nærmeste el-installatør og anskaf noget 6mm massiv kobber, f.ex. i form av 4x6mm.
Til basselementer f.o.m. 8" anbefales 2x6mm til hver pol, til biwirede diskanter er 2,5mm tilstrækkelig. Kobberet behøver hårdt stryg i ca.1 time for at åbne opp.
Mvh. RS
|
|
|
Det med at bruge kobberskinner i f.eks 4x6mm lyder som en oprigtig god idè , det der er det afgørende for overførslen af så mange elektroner som overhovedet muligt er overflade-arealet som hver gang viser sig at være størst ved brug af rektangulære kobber-skinner. Dette princip bruges mange steder i industrien i store hovedtavler. På den måde kan man spare på kobberet da rektangulære kobber-skinner grundet overførslen af flere elektroner også kan holde til en større langt større strømstyrke end alm. rund ledning (Naturligvis under forudsætning af at ydre forhold så som omgivelsestemperatur og varmeafledningsforhold er de samme). Det der er lidt noget pis er at de kobberskinner som du får fat i ved at henvende dig hos din lokale installatør hverken er oxygenfrit eller af nogen særlig renhed. Det er ganske almindeligt "industri-kobber! ØV! 
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naahh, OBS osv.
Det jeg sigter til er faktisk 6mm massiv kobbertråd der gerne forekommer i form af 4stk 6mm tråder omgitt av skærm og div. pvc. 8-hvad heder nu den kabel?) I mit gennommodifiserede opset anvendes f.ex. 4stk 6mm til hver av bassens poler, det halve til low mid osv. Brutalt, luftig og roligt.
Min erfaring med dette er stik imot den gængse opfatning; stort tværsnitt på ledere er absolut avgørende. I "gamle dage" anvende de tunge drenge VHS-rør for bedste resultat, min erfaring er altså at tykke massive ledere giver bedre resultat.
Mvh. RS
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det forstår jeg ikke. Alle teorier går elles på at det er overflade-arealet der er det afgørende. Det er vel også derfor at højttaler-kabel som hovedregel skal være mange tynde tråde og ikke få tykke tråde. Burde dette ikke også give et større overflade areal? eller?
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teorier er en sag, jeg har forsøgt 
Det meste av såkalt kabelteori er det reneste vrøvl. Når høyttalerkabler består av et større antal tynne ledere er det hovedsaklig for at gjøre dem myke og håndterlige.
- min erfaring er at lyden blir bemærkelsesværdig lik kabelen; flertrådete giver "flisete" og upresis lyd, flade kabler lyder klemt og hardt. Tykke giver en helt anden uforvrengt ro og dynamik; man lytter ikke lengre til "detaljer"(forvrægning)
Mvh. RS
|
| Til top |
|
| |
garfield Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nu en del der har meget stærke meninger omkring valget mellem mange tynde tråde og få tykke.
En af de mere teoretisk funderede argumenter kan findes på på linket nedenfor:
http://www.tnt-audio.com/clinica/spkcbl_e.html
Umiddelbart giver det vel også mening at netværkskabel som cat5 giver den optimale gennemgang for elektronerne da det jo netop er hastigheden og kvaliteten af denne gennemstrømning der er i højsædet når man laver netværk installationer.
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
njaa tjaa....Det er nok kobber-renheden der gør det. Og også mht. PDS-kabler er der teorier om at netop diameteren på disse kobber-tråde er det optimale valg! Jeg skal vel ikke gøre mig klog på om det skal være tykke eller tynde korrer. Men den med kobber renheden i PDS-kabel skulle være god nok...
|
| Til top |
|
| |
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv fået kæresten til at flette kabler til mine front + center højtaler
Det tog hende nu ikke så lang tid at lave 3 x 3,5 meter højttalerkabel med 6 netværksledninger i hver...
Men har funderet i den seneste tid: Hvorfor skulle det kunne gøre nogen
forskel - hvis du åbner forstærkeren er der TYNDE signal ledninger
indeni i den og delefilterdelene kan heller ikke prale af kæmpetværsnit
Jeg kunne ikke rigtig høre forskel - men det ser sgu fedt ud med det kæmpe kabel der kravler op af væggen
Så er det ligemeget de ikke lyder bedre - man kan jo også sige at
højttalere ikke kommer til at lyde bedre uanset hvordan de ser ud
(finish)
__________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sammenlign da vel, det koster ikke meget..
Mvh. RS __________________ Høyttalerkabler, delefilter samt intern høyttalerkabling er at anse som forlægning av forstærkers strømbaner og bør derfor dimenisjoneres derefter
|
| Til top |
|
| |
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
siden der er lidt kritiske røster om cat5 kablet, synes jeg det kunne være interessant at høre hvilke anlæg folk har, samt evt. musiksmag?
Er der grund til at flette det? de er jo snoede indeni....?
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirro skrev:
Jeg kunne ikke rigtig høre forskel - men det ser sgu fedt ud med det kæmpe kabel der kravler op af væggen 
|
|
|
Det er da fint at det ser godt ud 
__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |