Emne: Skal man vælge HD Plasma eller ikke?? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDTV om 10 år er en misforståelse.
Fra og med 2009 vil det analoge antennenet blive erstattet med et jordbaseret digitalnet. Det er allerede vedtaget.
Men allerede nu og specielt i 2006 vil HDTV begynde at blive udbredt. I Japan vil det analoge net blive lukket i 2011 og herefter skal du nok ikke regne med at Asiens lande outputter specielt mange EDTV længere - og som bekendt har de en forholdsvis stor indflydelse på vores marked.
Du bør vælge HD apparater - det er der ingen tvivl om. Med mindre du vil stå og være skuffet om blot nogle år.
Jeg er meget enig med Lestat. Personligt ville jeg også selv vælge et LCD-TV nu. Det er naturligvis lidt svært og dyrt i de store størrelse, men LCD-TV salget har allerede overtaget plasma-TV salget i mange segmenter. Op til 37 tommer er LCD dominant og ved udvidelsen af joint venture virksomheden, S-LCD, mellem Sony og Samsung og AU Optronics nylige 7.5G fabrik, vil vi for alvor få LCD skærme fra 40-47 tommer, som bliver billigere end nuværende plasma skærme. Dels fordi LCD er billigere i fremstilling, dels fordi efterspørgslen for HDTV snart bliver stor.
Tit er argumentet at plasma er i stand til at vise bedre sort, men det varierer fra model til model, lige så meget, som én hunderace varierer fra en anden. Folk bliver tit overvældet af de meget højt angivne kontrastforhold, men glemmer at det rent faktisk er et forhold og ikke en værdi som sådan. Mange af de plasmaskærme, som kan prale med 3000:1 i kontrast er også dem, som har en brightness på 1000 cd/m2. Sort værdien (udfra specifikationerne) er derfor 1000/3000= 0,33 cd/m2. Ikke meget mørkere end hvad de bedre LCD skærme fremviser.
Det er klart at specifikationerne ikke siger så meget, men de er ofte best-case scenario, og man skal nok ikke regne med en bedre værdi end den specificerede. Til sammenligning kan et typisk Samsung LCD fremvise hvad der lyder på 0,4 cd/m2 og Samsungs PVA paneler er kendt for at give et ret reelt billede ud fra specifikationerne - hvert fald for kontrasten.
Dette har flere LCD producenter også taget konsekvensen af og angiver nu kontrasten på en anden måde.
Det jeg prøver at sige er, at argumenterne som du næsten altid hører ikke altid holder i virkeligheden.
Men uanset hvad, så mener jeg du bør vælge HD apparater.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst skrev:
| Tit er argumentet at plasma er i stand til at vise bedre sort, men det varierer fra model til model, lige så meget, som én hunderace varierer fra en anden. |
|
|
Det er lige præcis dérfor at man IKKE skal gå specifikt efter _hverken_ LCD eller plasma, men efter det bedste tv. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterakastorm skrev:
Klart, men jeg vil nu stadig mene, at man godt ville kunne få 10.000 for et PWD8, til den tid... men det skal selvfølgelig ikke kunne siges.
|
|
|
Det er ikke bare optimistisk, det er det mest naive jeg længe har hørt... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke nødvendigvis, Philips samarbejder med en hel del forskellige værksteder. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst skrev:
| Fra og med 2009 vil det analoge antennenet blive erstattet med et jordbaseret digitalnet. Det er allerede vedtaget. |
|
|
Ja, men det er ikke HDTV.
Der mangler endnu politisk beslutning for om den ledige kapacitet på det digitale net skal bruges til en eller flere HDTV kanaler. Politikerne "tvinges" nok snart igang med den beslutning, men man må ikke glemme at dette er meget meget dyrt. Der skal også findes penge, hvis HDTV skal ud til den brede offentlighed. Penge til at udskifte alt det tekniske TV-udstyr, og penge til at producerer HDTV programmer i større stil.
gæst skrev:
| Men allerede nu og specielt i 2006 vil HDTV begynde at blive udbredt. I Japan vil det analoge net blive lukket i 2011 og herefter skal du nok ikke regne med at Asiens lande outputter specielt mange EDTV længere - og som bekendt har de en forholdsvis stor indflydelse på vores marked. |
|
|
Japan og USA har dyrket HDTV længe, uden den store indflydelse på vores marked. Men når det er sagt, så er der efterhånden et meget stort fokus på HDTV.
gæst skrev:
| Du bør vælge HD apparater - det er der ingen tvivl om. Med mindre du vil stå og være skuffet om blot nogle år. |
|
|
Det er så spørgsmålet. Ja, HDTV er fremtiden, men lige nu betaler man dyrt for HDTV apparater som om blot ganske få år - inden HDTV sådan er rigtigt udbredt - sansynligvis vil kunne fås både meget billigere og meget bedre.
Kig lige i brochurene efter TV som kan vise 1920x1080 i opløsning - den høje af de gængse HDTV-opløsninger. Og så snakker vi slet ikke om 2880x576 endnu.
Vil man dyrke HDTV rigtigt kan man gøre 2 ting:
- Ikke købe nu - vente
- Købe et overgangs-fjernsyn. Det kan så være "HD Ready" hvis man syntes man har råd, eller det kan være til normalt TV hvis man aligevel regner med at skifte igen inden 2010.
Vil man dyrke HDTV rigtigt - så findes der intet TV på markedet endnu som vil kunne tilfredsstille fremtidens krav.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
|
Ja, men det er ikke HDTV. |
|
|
Ikke _nødvendigvis_, men systemet understøtter HDTV, så når først digitaliseringen er klar, er det relativt simpelt at trykke på knappen og sende HDTV - det eneste der påvirker prisen er i princippet at du bruger mere båndbredde.
larl skrev:
| Vil man dyrke HDTV rigtigt - så findes der intet TV på markedet endnu som vil kunne tilfredsstille fremtidens krav. |
|
|
Jo, Philips 37/42 PF 9830. Men om de rent faktisk er de bedste tv, selv til 1080i/P signaler, det er ikke sikkert bare fordi opløsningen er på plads. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
larl skrev:
| Vil man dyrke HDTV rigtigt - så findes der intet TV på markedet endnu som vil kunne tilfredsstille fremtidens krav. |
|
|
Jo, Philips 37/42 PF 9830. Men om de rent faktisk er de bedste tv, selv til 1080i/P signaler, det er ikke sikkert bare fordi opløsningen er på plads. |
|
|
Det kan også "kun" vise 1080i (link til produktblad).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
_I princippet_ er det lige meget om den modtager 1080P eller 1080i, da de 1080P er ved 24 Hz - det drejer sig om hvorvidt de-interlacing foretages rigtigt. Om den rent faktisk vil æde et 1080P signal på trods af at det ikke fremgår af papiret (det ville ikke være første gang at dataene tager fejl), det skal jeg fortælle dig når jeg får den. Under alle omstændigheder har den hvad der skal til for at overholde HDTV standarden, sådan som den nu engang er vedtaget. At den ikke kan opfylde alle krav man finder på i al fremtid, det kan vel ikke overraske nogen - JVC viste Super HD i 4096x2160 på IFA, og efter dét kommer sikkert endnu højere opløsning. Hvis man skal forlange noget af tv'ene i dag, så er det at de opfylder kravene til 720P og 1080i. Om de så rent faktisk viser samtlige punkter interesserer jeg mig mindre for end hvor godt et billede de viser. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto
Otto, TC skrev:
| Under alle omstændigheder har den hvad der skal til for at overholde HDTV standarden |
|
|
Hvilken standard ? Mener du alle disse ?
Primary Video Format Timings
- 640x480p @ 59.94/60Hz
- 1280x720p @ 59.94/60Hz
- 1920x1080i @ 59.94/60Hz
- 720x480p @ 59.94/60Hz
- 720(1440)x480i @ 59.94/60Hz
- 1280x720p @ 50Hz
- 1920x1080i @ 50Hz
- 720x576p @ 50Hz
- 720(1440)x576i @ 50Hz
Secondary Video Format Timings
- 720(1440)x240p @ 59.94/60Hz
- 2880x480i @ 59.94/60Hz
- 2880x240p @ 59.94/60Hz
- 1440x480p @ 59.94/60Hz
- 1920x1080p @ 59.94/60Hz
- 720(1440)x288p @ 50Hz
- 2880x576i @ 50Hz
- 2880x288p @ 50Hz
- 1440x576p @ 50Hz
- 1920x1080p @ 50Hz
- 1920x1080p @ 23.98/24Hz
- 1920x1080p @ 25Hz
- 1920x1080p @ 29.97/30Hz
- 2880x480p @ 59.94/60Hz
- 2880x576p @ 50Hz
- 1920x1080i (1250 total) @ 50Hz
- 720(1440)x480i @ 119.88/120Hz
- 720x480p @ 119.88/120Hz
- 1920x1080i @ 119.88/120Hz
- 1280x720p @ 119.88/120Hz
Otto, TC skrev:
| At den ikke kan opfylde alle krav man finder på i al fremtid, det kan vel ikke overraske nogen |
|
|
Min pointe var såmen også blot, at man ikke blindt skal købe "fremtidssikret" for det kan let vise sig ikke at være så fremtidsikret endda - og så var det måske dyrt købt erfaring.
Et 37PF9830 kommer vel til at koste 34.000 herhjemme, og storebror 42PF9830 koster vel nærmere de 45.000 kr. Selvom det måtte være et godt TV, så er det mange penge at give for noget som måske ikke er helt fremtidssikret aligevel (selvom det sikkert er fint mange år endnu).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
|
Hvilken standard ? Mener du alle disse ? |
|
|
Godt ord igen... 
larl skrev:
| Min pointe var såmen også blot, at man ikke blindt skal købe "fremtidssikret" for det kan let vise sig ikke at være så fremtidsikret endda - og så var det måske dyrt købt erfaring. |
|
|
Jeg er helt enig, man skal ikke købe 9830 fordi det er mere fremtidssikret end andre tv, man skal købe det hvis man synes billedkvaliteten er de ekstra penge værd. Men i den beslutning må man nødvendigvis også indrage fremtidens formater, i det mindste dem af dem vi kender, hvis man har tænkt sig at beholde tv'et mere end 3-4 år. Med andre ord, man bør sammenligne både med DVD som kilde og med HD som kilde. Hvis et tv er lige så godt som 9830 ved DVD, men ringere ved HD - så må man vurdere om man helst vil spare prisforskellen nu og bruge forskellen til at købe et nyt tv om 3-4 år, eller om man vil finde de ekstra kroner nu, og så kunne udskyde næste investering i nogle år. Jeg tør i hvert fald godt væde en kasse øl på at vi ikke har noget at bruge 1080P/50 eller 1080P/60 til om 4 år - dog med undtagelse af PS3/XBOX2, jeg ved ikke på stående hvilke formater de understøtter. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl: Det er lige præcis her HDTV muliggøres. Dit udsagn lyder lidt som flueknepperi. Jeg skriver intet sted at det digitale sendenet i 2009 = HDTV.
Igen skriver jeg heller ikke, at Japan og USA ikke har HDTV - det ved jeg. Jeg siger blot, at deres marked er vores indirekte indikator. Hvis de stopper med at producere almindelig Tv, så får vi dem ikke længere,
Først når der sker noget konsekvent, så har det egentlige følger. Der er da også flere som allerede sender HDTV i 720p og 1080i allerede her i Europa - både i mpeg-2 komprimering og mpeg-4 komprimering, hvilket også er en faktor for modtageren.
Jeg er klar over, at der skal fordeles frekvenser, både til Danmark og senere til de enkelte stationer. Men allerede ingen beslutningen om at lukke for det analoge net, var det vedtaget at DR1 og TV2/Danmark skulle sende digitale udsendelser fra og med 1. april 2006 (parallelt med de analoge). Dette er hvert fald et vigtigt skridt, da det så ikke længere er vores sendenet eller Tv, hvor begrænsningen ligger. Jeg tror heller ikke med rimelighed, at det segment af markedet, som hedder Tv-streaming vil være så begrænset længere når vi får digitale udsendelser at se. Så skal der nok komme mere konkurrence.
I takt med, at HDTV kommer som en flydende overgang har Kulturministeriet og Mediesekretariatet besluttet at føre en omfattende kampagne for at få folk med på, hvad det rent faktisk er. Det samme handlede Rudy Provoost tale om, som i dag er omtalt i korte træk på flatpanels.dk.
Jeg kan ikke følge argumentet: "HDTV er nødvendigvis dyre og det kan ikke betale sig lige nu." Se blot på mange af de nuværende nylanceringer. Deres HDTV - hvert fald 720 - er ikke nødvendigvis dyrere end mange andre skærme og jeg synes ikke man går på kompromis bare fordi man vælger et HDTV i år. Det er klart, at der kommer nye og billigere apparater til den tid, men tiden der ligger i mellem er jo ikke uden betydning. At der i 2006 sker ændringer er en kendt sag - så skal vi bare formå at bruge mulighederne, hvis vi i sagens natur er så ivrige efter dem.
Hvis man virkelig vil have en mellemvej, kan jeg ikke se det fornuftige i at købe en relativt dyr fladskærm nu. Der kan man f.eks. med fordel vælge Sharps PALoptimal serie, som tager hensyn til vores nuværende situation: http://www.flatpanels.dk/arkiv.php?subaction=showfull&id =1122255168&archive=&start_from=&ucat=&
Det er klart at verden ser anderledes ud om mange år og sådan er der så meget. Min computer kan heller ikke følge med andre computere, men da jeg købte den valgte jeg også med rimelighed at have mulighed for at opgradere - ikke med de nyeste komponenter, men jeg er stadig i stand til at bruge den til alt det nye. Hvis man ikke køber et HDTV ready Tv nu, så har man da kun få år at ånde i endnu - så hellere dels gardere sig. Det ved jeg. at jeg ikke er den eneste, som ser en vis fornuft i.
Ellers kan man jo lige så godt vente på trådløst HDTV, som allerede er muliggjort med flere forskellige komprimerings og sendemetoder. Med så skal vi have nyt udstyr igen. Herefter skal vi måske have trådløst Super HDTV. Jeg ved godt, at sagen er en lidt anden idet vi står på tærsklen til et kæmpe teknologisk fremskridt, men at så mange allerede sender HDTV må også være en indikator for at der rent faktisk er noget ved det. Der findes masser af Tv, som klarer sig i de lande, som har sendt HDTV ud i noget tid nu, så jeg kan ikke se hvorfor vi i Danmark skulle være så på forkant med teknologien, at vi hopper ind og overhaler de andre og man derved ikke kan få noget ud af at købe et HDTV ready apparat nu.
Jeg ved godt, at jeg skriver fra en anden profil nu, men jeg har besluttet mig for at blive. Det er jo ganske interessant herinde på hifi4all og folk er langt mere kompetente og oplagte end på mange andre hardware fora. Det er noget, som jeg godt kan lide. Jeg oprettede egentlig min profil idet jeg var ved at foretage en større undersøgelse med henblik på udvidelse på flatpanels.dk. Jeg ville af denne grund bare hurtigt ind, hurtigt ud, som gæst, men jeg kan ikke forlade det her - så nu kan jeg lige så godt oprette en rigtig bruger. =)
Jeg håber jeg kan være med til at udbrede den generelle forståelse for mange aspekter, f.eks. det som vi har diskuteret i den sidste tid - frekvensområdet. Og for den sags skyld også pixelmapping. Det er allerede noget jeg har en masse skrevet materiale liggende om, men jeg må sige at hifi4alls brugere har givet mig tilføjelse og et bredere syn.
Det er også noget som jeg vil have med i fremtiden og lægge meget fokus på. Jeg tror også helt ærligt at HDTV kommer hurtigere end vi kan forestille os det. Det afhænger naturligvis af os forbrugere, men med de tiltag, som erhvervsrelaterede tager, så tror jeg det hjælper godt på det. Specielt, hvis det kommer ud i fjernsynet, som en storstilet kampagne. Jeg ved også, at flere af de indflydelsesrige "styrelser" her i Danmark forbereder sig og allerede har en smule opmærksomhed på dette. Jeg har f.eks. været inde i kort og matrikelstyrelsen for at hjælpe med fremtidens standardisering af digitale kort til fremtidens skærme i både store og små størrelser. Bare som eksempel for en tendens.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rasmus
Rasmus Larsen skrev:
| larl: Det er lige præcis her HDTV muliggøres. Dit udsagn lyder lidt som flueknepperi. Jeg skriver intet sted at det digitale sendenet i 2009 = HDTV. |
|
|
Så er vi enige.
Jeg oppunerer blot lidt mod den trend der siger "HD Ready? - køb køb køb". For ihvertfald med de store skærme over 40" kan det umiddelbart bedre betale sig at vente lidt eller købe en billigere mellemløsning.
Og en ny 42" plasma med SD-panel står jo fint og skarpt, med god kontast osv. Til brug på TV og DVD er den ganske fin. Og så er den måske 30.000 kr. billigere end det nye Philips som kan vise 1080i.
Jeg tør ikke spå hvor meget vi får brug for 1080i eller 1080p i fremtidens HDTV setups, men hvis vi gør kunne der være en vis fornuft i at købe det billige SD-plasma nu, gemme de 30kkr på bankbogen og købe et bedre TV om 4-5 år når vi muligvis har HDTV udbredt herhjemme (hvis sendenettet lukkes i 2009, har vi næppe jordbaseret HDTV før 2010). For om 5 år får du et rigtigt godt TV for de 30.000 - det tør jeg godt garantere.
Der kan være gode grunde til at investere i "HD Ready" TV - men der kan også være gode grunde til at lade være. Det afhænger af om man er en almindelig familie som ser DR og TV2 analogt idag, eller man er teknik freak som er ligeglad med den store værdiforringelse der er på det rigtige grej lige nu.
Så jeg er ikke mod "HD Ready" bølgen - jeg er bare imod dem som blindt siger "HD Ready" - for jeg mener man får meget mere for pengene senere. Og at det TV der står "HD Ready" på i dag måske aligevel ikke er godt nok til fremtidens behov. Se blot hvor mange nye videomodes der kommer til hele tiden, senest med v1.2 af HDMI specifikationen.
|
| Til top |
|
| |
Skybums Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Vil lige kommentere med hvad jeg selv er nået frem til.
LCD sutter for vildt til TV, teknologien er ikke moden nok til at erstatte CRT-tv endnu. Eneste fordel er høj opløsning til lave priser og ingen Burnin problematik ellers er det ikke noget at fortrække til fordel for plasma. Og jeg har været ude at kigge på de LCD der er rost herinde, men de er altså for ringe.
Står selv og skal vælge mellem HD-ready eller HD ej plasma. Er efterhånden kommet til den konklusion at hellere købe et prismæssigt fornuftigt Plasma uden HD og så give omkring 15.000 end at give 30.000 for noget teknik som kan købes om 3-4 år til 10.000 kr, samtidig med at teknikken er forbedret til den tid.
Jeg forelskede mig i dette tv i dag (kontras 10.000:1)
http://www.lge.com/catalog/prodmodeldetail?actType=search&am p;am p;page=1&modelCategoryId=CTG1000443&categoryId=CTG10 00436&parentId=ROOT&modelPrefix=400000&globalCod e=42PX3RV&globalSuffix=000000&model=NOTHING
Sikke et billede! opløsningen er kun 852 * 480, men jeg er da ligeglad for det billede kan underholde mig i mange år frem i en kvalitet jeg ikke er vant til at se i dag og sikkert ikke vil kunne se i mange år frem før HD for alvor tager fart.
Når HD så endelig ligger fast, tager jeg de 15.000-20.000 kr. jeg har sparret nu, og køber den sidste teknologi til "lavpris". Det "gamle" tv ender bare i et andet rum, da det sagtens kan vise HD signaler men selvfølgelig ikke i samme kvalitet som et HD-tv. Billede kvaliteten på dette tv bliver ikke ringere bare fordi der kommer noget bedere!!
Kan købes i Fona for 17.000 og Tyskland for 12.000
Just my to cents.
Allan R. __________________ Rigtige mænd, har rigtige motorcykler.
|
| Til top |
|
| |
peterakastorm Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 373
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til alle det måske ikke gik op for, så var det med et lille glimt i
øjet, at jeg skrev en brugtpris på 10.000 ;) - Ok, måske troede jeg
lidt på det :P
Faktum er, at jeg, som Skybums, hellere vil investere de 14.000 jeg
ligger i et PWD8 (som er SUPER lækkert til HDTV også), og så vente et
par år, eller flere, til de rigtig gode HDTV er faldet godt i pris, og
til vi har fået et ægte 1080i TV...
|
| Til top |
|
| |
asgari Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey peterakastorm,
Ved du hvornår PWD8 rammer DK eller Tyskl.? Venter ligeledes på den...
Venligst
Asgari
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den forhandler jeg handler med, skulle meget gerne have fået det på
lager, i denne uge... Så det lander forhåbentligt på mit dørtrin, om
ikke så længe!
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 06 September 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har du tænkt dig at bruge som tuner til det?
Når det nu ikke har en opløsning på mere end 852 x 480,
hvordan vil det se ud, når man sætter sin PC dertil? Vil man kun kunne
opnå et meget stort skrivebord med kæmpe ikoner så, eller vil den kunne
lave noget smart af en art? De skriver jo følgende:
VGA, SVGA, XGA, SXGA, UXGA (compressed) PC signal compatibility
men hvordan vil det lige fungere når opløsningen på skærmen er så lav som den er?
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 06 September 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det samme spørgsmål gør sig gældende for Philipd 9966. Jeg kommer til
at bruge mit tv rigtig meget til PC, Xbox og den nye Xbox 360, mne alle
de besynderlige opløsninger, som de forskellige fabrikanter skriver
forvirrer mig noget.
9966:
Understøttet skærmopløsning
|
|
Computer-formater
:
640 x 480, 60 Hz,
800 x 600, 60 Hz
|
Videoformater
:
640 x 480i - 1Fh,
640 x 480p - 2Fh,
720 x 576i - 1Fh,
720 x 576p - 2Fh,
1920 x 1080i - 2Fh,
1.920 x 1.152i pixel ved 50 Hz - 2Fh,
1280 x 720p - 3Fh
|
Så hvis jeg sætter min PC til med DVI, vil opløsningen i Windows kun
kunne blive 800x600? Hvorfor det når skærmen er 1024x1024. Hvad er
1024x1024 overhovedet for en komplet besynderlig opløsning at have?
Burde Tv'et så ikke være et kvadrat i sin form fremfor 16:9?
Når der under videoformat står 1280x720, hvorfor kan jeg så ikke sætte
min PC til at køre med den opløsning? Det kan jeg da i dag med min
Sanyo Z2 projektor.
Håber at nogen kan hjælpe mig til at blive lidt mindre forvirret.
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 06 September 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skybums: Jeg tror ikke med sandhed, at du kan få særlig mange overbevist om den påstand ud fra dit noget ensidige syn.
Men det lyder da som en fin nok prioritering. 
Djon: Jeg tror såmænd bare den er kompatibel med de opløsninger fordi den kan nedskalere signalet, den kan næppe lave noget smart - det skulle højest være et vise et billede, som er større en skærmens fysiske areal, så man kunne panorere.
Men uanset, så kan PC'ens grafikkort ikke outputte et signal på 852 x 480. Men hvis det ikke er en vigtig faktor for Skybums, så behøver det jo heller ikke betyde noget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
PWD8 nedscalerer signalet, så det passer til skærmens native
opløsning... Og selv om jeg kan spore lidt skeptis rundt omkring, så
tro mig...! PWD8 viser HDTV super flot... ;) Har som sagt andetsteds,
været i USA og se det... Så jeg har intet problem med at købe det frem
for et HDTV...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|