Forfatter |
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Hej der !
Snell højttaler er ikke en disko / pa højttaler men den formidler musiken på en mere naturlig måde, skal man have bas så det kan mærkes på kroben så er det CV´erne man skal købe.
En kontrabas skal jo ikke lyde som en fed el bas men som en kontrebas vor man kan høre kasse lyden og de toner der kommer fra den det er det Snell er gode til især de ældre modeller.
|
|
|
NEJ  hold nu op, hvis man vil mærke bas på kroppen er CV nok det sidste man skal købe, de kan intet under 40Hz  men de har i de fleste rum et markant hæv 45-80Hz som gør at "folk" syntes at spiller bas! selv nogle gamle B&Wer spiller mere bund end CV. ovenstående er jo også afhængig af model! Men igen jeg forstår slet ikke disse sammenligninger?
Mht kontrabassen, tja det kan godt være at de kan det (det er ikke mit favorit instrument) men hvad hjælper det hvis de ikke kan gengive en elbas eller et kirkeorgel bare nogenlunde! jeg vil ikke have bas for en hver pris, men jeg vil bestemt heller ikke undvære lyd i bunden.
Summa: Jeg mener at enten er Kaptajnens A3 defekte eller også er hans lytterum extremt krævende! uanset hvad problemet er, så er det meget tydeligt.
mvh
"Diskodrengen"
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange faktorer der kan have indflydelse på bassen.
F.eks. har det betydning om man har et par cm. luft under døren, eller en stuedør der slutter 100% tæt ved et dørtrin.
I min stue er der hermetisk lukket ud til gangen, men blot en lille åbning af døren påvirker bassen meget kraftigt.
Kaptajnen har stue og køkken i ét, og derfor i praksis mere end stuens rumfang til at absorbere bas. Der er vist et hul ud til køkkenet på 2x2m så vidt jeg husker.
I praksis betyder det at stuen bliver ekstremt krævende mht bas. Jeg har seriøst foreslået minimum 2 stk. 15" enheder, og måske endda mere. Selv har jeg 3 stk 15" enheder på 22½m2, som dog er to setups der ikke spiller samtidig. Jeg kan desuden få næsten tilfredsstillende bas fra et sæt B&W 805 også, når de er optimalt placeret. Det ekstra areal fra 15" enhederne er kun noget jeg har brug for, når der skal spilles lavt, og uden forvrængning.
Når der spilles så højt at rummet går i mætning, og laver stående bølger, så er de små enheder faktisk bedre, da de ikke har så meget niveau ved rummets resonans.
Kaptajnen har brug for noget roomgain, som kun kan fås ved at placere højttalerene tættere på bagvæggen.
Alternativt anbefaler jeg to subber med 18" enheder, for det har jeg hørt sammen med A3i på et tidspunkt i en meget stor stue. Det var subber fra Snell iøvrigt.
EDIT: Teoretisk set bør subbassen, der jo er i mono, gengives af kun én sub. Dette gælder når der deles under 80Hz. Har man et 100% symmetrisk rum, og mulighed for symmetrisk opstilling, kan flere subber være fint, men det giver zoner med meget forskellige basniveauer, eksempelvis ved en stor sofa, hvor flere personer skal lytte samtidig (hjemmebio). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kyhn !
Diskodreng, den var sku god 
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Hej Kyhn !
Diskodreng, den var sku god  |
|
|
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Der er mange faktorer der kan have indflydelse på bassen.
F.eks. har det betydning om man har et par cm. luft under døren, eller en stuedør der slutter 100% tæt ved et dørtrin.
I min stue er der hermetisk lukket ud til gangen, men blot en lille åbning af døren påvirker bassen meget kraftigt.
Kaptajnen har stue og køkken i ét, og derfor i praksis mere end stuens rumfang til at absorbere bas. Der er vist et hul ud til køkkenet på 2x2m så vidt jeg husker.
I praksis betyder det at stuen bliver ekstremt krævende mht bas. Jeg har seriøst foreslået minimum 2 stk. 15" enheder, og måske endda mere. Selv har jeg 3 stk 15" enheder på 22½m2, som dog er to setups der ikke spiller samtidig. Jeg kan desuden få næsten tilfredsstillende bas fra et sæt B&W 805 også, når de er optimalt placeret. Det ekstra areal fra 15" enhederne er kun noget jeg har brug for, når der skal spilles lavt, og uden forvrængning.
Når der spilles så højt at rummet går i mætning, og laver stående bølger, så er de små enheder faktisk bedre, da de ikke har så meget niveau ved rummets resonans.
Kaptajnen har brug for noget roomgain, som kun kan fås ved at placere højttalerene tættere på bagvæggen.
Alternativt anbefaler jeg to subber med 18" enheder, for det har jeg hørt sammen med A3i på et tidspunkt i en meget stor stue. Det var subber fra Snell iøvrigt.
EDIT: Teoretisk set bør subbassen, der jo er i mono, gengives af kun én sub. Dette gælder når der deles under 80Hz. Har man et 100% symmetrisk rum, og mulighed for symmetrisk opstilling, kan flere subber være fint, men det giver zoner med meget forskellige basniveauer, eksempelvis ved en stor sofa, hvor flere personer skal lytte samtidig (hjemmebio). |
|
|
jeg ville bestemt gå efter 2 subs, gerne lukket konstruktion med 12" (peerless SWR315  ) og aktivdeling evt med korrektion! men det må være væsentligt først at fastslå om de aktuelle højttalere er defekte! roomgain er jo fint, men der var ingen forskel i bunden om afstanden til bagvæg var 30 eller 60cm hvilket igen bestyrker min teori om at der virkeligt er noget galt! det er korrekt at stuen må betragtes som et relativt stort rum, da køkkenet kommer med, men alt andet lige så bør der være bas et eller andet sted. i de få andre setups jeg har hørt, er der næsten altid et eller andet sted hvor der opstår stående bølger, dette kunne jeg heller ikke finde hos kaptajnen!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
jeg ville bestemt gå efter 2 subs, gerne lukket konstruktion med 12" (peerless SWR315 ) og aktivdeling evt med korrektion! men det må være væsentligt først at fastslå om de aktuelle højttalere er defekte! roomgain er jo fint, men der var ingen forskel i bunden om afstanden til bagvæg var 30 eller 60cm hvilket igen bestyrker min teori om at der virkeligt er noget galt! det er korrekt at stuen må betragtes som et relativt stort rum, da køkkenet kommer med, men alt andet lige så bør der være bas et eller andet sted. i de få andre setups jeg har hørt, er der næsten altid et eller andet sted hvor der opstår stående bølger, dette kunne jeg heller ikke finde hos kaptajnen! |
|
|
Man burde nok undersøge om tilslutningerne på delefilteret er loddet, eller monteret med spadesko. Der kan være noget korrosion der sætter en stopper for festlighederne, hvis der er mange af de forbindelser som ikke er loddet. En efterstramning af skruer på basenhederne, er nok også på sin plads. Der bør naturligvis kigges grundigt på højttalerene, og måske også på om der er ældning af delefilterkomponenter. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Man burde nok undersøge om tilslutningerne på delefilteret er loddet, eller monteret med spadesko. Der kan være noget korrosion der sætter en stopper for festlighederne, hvis der er mange af de forbindelser som ikke er loddet.
En efterstramning af skruer på basenhederne, er nok også på sin plads.
Der bør naturligvis kigges grundigt på højttalerene, og måske også på om der er ældning af delefilterkomponenter. |
|
|
ja, samt de åbenlyse, spiller enhederne og er ophængene intakte!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Spencer skrev:
Man burde nok undersøge om tilslutningerne på delefilteret er loddet, eller monteret med spadesko. Der kan være noget korrosion der sætter en stopper for festlighederne, hvis der er mange af de forbindelser som ikke er loddet.
Der bør naturligvis kigges grundigt på højttalerene, og måske også på om der er ældning af delefilterkomponenter. |
|
|
ja, samt de åbenlyse, spiller enhederne og er ophængene intakte! |
|
|
A3i har svjv uforgængelige gummiophæng. Hvis enhederne slet ikke spillede, ville I nok have opdaget det.  Der kan dog være tale om at den ene enhed er defekt, og måske modarbejder den anden en smule. Prøvede I med at spille med højttalerene enkeltvis ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
kyhn skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
A3i har svjv uforgængelige gummiophæng.
Hvis enhederne slet ikke spillede, ville I nok have opdaget det.  Der kan dog være tale om at den ene enhed er defekt, og måske modarbejder den anden en smule.
Prøvede I med at spille med højttalerene enkeltvis ? |
|
|
vi legede lidt med fasen, og med en højttaler i modfase blev niveauet mindre. Men det var ikke dagen mission, så der blev ikke lagt ret meget krudt der. med gummi på så har du nok ret i at det ikke er ophængene.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Spencer skrev:
kyhn skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
A3i har svjv uforgængelige gummiophæng.
Hvis enhederne slet ikke spillede, ville I nok have opdaget det.  Der kan dog være tale om at den ene enhed er defekt, og måske modarbejder den anden en smule.
Prøvede I med at spille med højttalerene enkeltvis ?
|
|
|
vi legede lidt med fasen, og med en højttaler i modfase blev niveauet mindre. Men det var ikke dagen mission, så der blev ikke lagt ret meget krudt der. med gummi på så har du nok ret i at det ikke er ophængene. |
|
|
Svend P har skrevet en glimrende tråd om restaurering af Dali Grand, hvor der bruges nogle spændeskiver til at forbedre forbindelserne med. Jeg tror at delefiltrene på A3i er monteret med spadesko, og æder rigtig mange dB af bassen. Det må være planen at kigge delefiltrenes forbindelser efter, og også checke hvordan basserne er monteret - lodning eller spadesko. Lodning må være at foretrække - gætter jeg på. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
OK de spiller mere som mine SA1105 end mine Snell E/III. under 80-90Hz vil jeg tro at de falder meget kraftigt måske 6Db/oktav! men da jeg ikke havde medbragt min lydtryksmåler, må beskrivelsen være subjektiv. Sammenligning med diskobas (+6Db ved 50Hz ) er nok ikke lige det jeg mente, så jeg undskylder at jeg ikke formåede at udtrykke mig korrekt.
|
|
|
Hej "kyhn"...
Det var bestemt ikke min mening at være 'utidig' eller kritisere dine skriveevner! Jeg kom bare til at tænke på hvor galt man kan komme afsted hvis to mennesker har helt forskellige lydpræferencer eller referencer. Man taler 'forbi hinanden' uden at være klar over det!
Og jeg går ud fra, at I har tjekket at basserne ikke er faset forkert (uens)?
Som der står længere fremme i denne tråd, har rummet jo umanérlig stor betydning. Og visse rum er ikke særlig gode til musik, selvom de ser ganske tilforladelige ud! Jeg kender f.eks én der har et tilsyneladende fint rum på ca. 6 gange 8 meter (og lidt højt til loftet) - det 'ser' meget godt ud, men det er umuligt at få en ordentlig bas ud af højttalerne - desuden er lyden hård og aggressiv når der bliver spillet bare en lille smule højt. Dette rum er nogenlunde på størrelse med mit eget lytterum, men mit har aldrig haft nogen problemer af den art med meget forskelligt udstyr...såehh....
Mvh.
Nilau
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaptajnen siger tak for de mange gode råd vedr, hvilke ting som skal checkes på sine Snell A3i...
- Basenheder inspiceres og efterspændes
- Delefilter tilslutninger inspiceres og efterspændes/loddes om nødvendig (desværre betyder dette at frontstoffet skal tages af og der skal kigges ind bag puden)...
Det vil blive gjort i den nærmeste fremtid...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Kaptajnen siger tak for de mange gode råd vedr, hvilke ting som skal checkes på sine Snell A3i...
- Basenheder inspiceres og efterspændes
- Delefilter tilslutninger inspiceres og efterspændes/loddes om nødvendig (desværre betyder dette at frontstoffet skal tages af og der skal kigges ind bag puden)...
Det vil blive gjort i den nærmeste fremtid...
|
|
|
Kaptajnen glemte vist at nævne de min. 4 stk luxusøl der ledsager proceduren. Der er jo hverken højspænding eller stærkstrøm involveret.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Jeg kom bare til at tænke på hvor galt man kan komme afsted hvis to mennesker har helt forskellige lydpræferencer eller referencer. Man taler 'forbi hinanden' uden at være klar over det! |
|
|
ja det er let at tale forbi hinanden
Nilau skrev:
Og jeg går ud fra, at I har tjekket at basserne ikke er faset forkert (uens)? |
|
|
ja det blev kontrolleret
Nilau skrev:
Som der står længere fremme i denne tråd, har rummet jo umanérlig stor betydning. Og visse rum er ikke særlig gode til musik, selvom de ser ganske tilforladelige ud! Jeg kender f.eks én der har et tilsyneladende fint rum på ca. 6 gange 8 meter (og lidt højt til loftet) - det 'ser' meget godt ud, men det er umuligt at få en ordentlig bas ud af højttalerne - desuden er lyden hård og aggressiv når der bliver spillet bare en lille smule højt. Dette rum er nogenlunde på størrelse med mit eget lytterum, men mit har aldrig haft nogen problemer af den art med meget forskelligt udstyr...såehh.... |
|
|
det er muligt at den kære kaptajn bare har et helt umuligt rum, det har jeg selv  , men jeg syntes bare at det er meget markant! men du har ret, det kan være meget svært at spotte et godt lytterum.
og som sagt så kender jeg hverken rum eller højttalere godt nok til at kunne sige noget skråsikkert! men bund var der ikke meget af .
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen !
Kaptajnen skulle prøve andre højttaler for at se om rummet er skyl i den manglene bas før han roder med Snellerne, der er vel et par freske nørder der lige kan smide deres højttaler ud til ham, det var bare et forslag her fra 
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Hej igen !
Kaptajnen skulle prøve andre højttaler for at se om rummet er skyl i den manglene bas før han roder med Snellerne, der er vel et par freske nørder der lige kan smide deres højttaler ud til ham, det var bare et forslag her fra JA!!!
Gutter, kom gerne med et par Snell E (igen), Dali Grand eller andet guf... EDIT: For ikke at forglemme et par transmissionslinier fra fx IMF eller Quadral Titan'er 
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
nhj4 skrev:
Hej igen !
Kaptajnen skulle prøve andre højttaler for at se om rummet er skyl i den manglene bas før han roder med Snellerne, der er vel et par freske nørder der lige kan smide deres højttaler ud til ham, det var bare et forslag her fra JA!!!
Gutter, kom gerne med et par Snell E (igen), Dali Grand eller andet guf...
EDIT: For ikke at forglemme et par transmissionslinier fra fx IMF eller Quadral Titan'er 
|
|
|
|
|
|
Du kan da nemt lave transmissionslinie-bas. Du skal bare stille subben i det fjerneste hjørne, ude i køkkenet.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at inspicere den ene højttaler. Jeg har taget et par billeder, som jeg lige skal have skaleret ned til de max 35KB...
Der er lidt overraskende skumkanter på basserne, men de er intakte og ser spritnye ud. Måske er de det for der var tydelige tegn på at skruerne havde været af og på før...
Der var noget voks, som skulle tætne enheden. Dette var dog noget stift, så det er nok ikke helt tæt nu. Jeg har vist noget vindueskit liggende.
Den ene kabelende røg af lodde fligen på terminalen ved den mindste berøring. Idet den var ret mat i tinnet må jeg gå udfra at der var tale om en koldlodning. Dette er rettet nu.
Stay tuned...
Jeg leder faktisk efter et par passende 12-15" basser som skal supplere dem...
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at inspicere den ene højttaler. Jeg har taget et par billeder, som jeg lige skal have skaleret ned til de max 35KB...
Der er lidt overraskende skumkanter på basserne, men de er intakte og ser spritnye ud. Måske er de det for der var tydelige tegn på at skruerne havde været af og på før...
Der var noget voks, som skulle tætne enheden. Dette var dog noget stift, så det er nok ikke helt tæt nu. Jeg har vist noget vindueskit liggende.
Den ene kabelende røg af lodde fligen på terminalen ved den mindste berøring. Idet den var ret mat i tinnet må jeg gå udfra at der var tale om en koldlodning. Dette er rettet nu.
Stay tuned...
Jeg leder faktisk efter et par passende 12-15" basser som skal supplere dem...
|
|
|
jeg har et aktivt korrektionsled som du kunne prøve, det giver et hæv ved 50Hz som subjektivt giver fornemmelsen af mere bund! smid en PB hvis du syntes at det kunne være sjovt
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Nu når du er i gang så tjæk lige om de basser er de rigtige der er sat i, jeg ved ikke om man kan se på Snells hjemme side vilken basser der skal bruges.
|
Til top |
|
|