Forfatter |
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Hmm - Snell E - Det var jo dem jeg ikke havde råd til i sin tid. Derfor købte jeg J. De havde jo et mindre kabinet, og det var betemt mit indtryk at E (lukkede..?) var meget tørre i bassen ved siden af J ( -var de ikke refleks..?) så jeg har nok haft svup i bassen, så det kunne høres.
Men der blev hørt meget musik den gang. Plov, Sugden A28 og Snell.
- Har jeg tabt musikken i løbet af udskiftningen af anlæg eller har jeg bare fået for travlt. Arbejde og to børn er en plausibel forklaring synes jeg... men tvivlen nager.
|
|
|
Plov, Sugden A28 og Snell udskiftet  , du har mistet musikken min ven  desværre er det i dag meget, meget svært at sammensætte anlæg med det samme musikalske drive!
derfor sværger jeg til lidt charme i krogene (indforstået joke fre min bio med kl. A effekteter i hjørnerne)
P.S mine E/III er med refleks, men det primære "svup" kommer, helt bevidst, fra kabinetterne!
P.P.S. sorry onkel steward, at vi sådan hijacker din tråd, men du er her jo ikke selv
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
ppp_dk skrev:
Ja, glæder mig til at høre Namit på! |
|
|
Hvornår lander den? Samtidig med at ham selv kommer på disse kanter... |
|
|
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novisad skrev:
Hej Kaptajn glæder mig til at høre din mening om det nye kabel..
Novisad
|
|
|
Ok jeg vil prøve selv om jeg ikke er klar over hvad der skyldes selve kablet og hvad der skyldes at Grand blot har fået væsentlig bedre arbejdsvilkår...
Er der UMBA på din CD siger det nu UMBA herhjemme og er der en tørhed over optagelsen så hoster jeg 
Det er virkelig rigtigt!
De gør i min bedste overbevisning ikke meget galt i setup'et - nu er mit fokus i hvert fald ikke her, hvilket er ret overraskende da mit daværende (dyre) NLE 50 også virkelig havde kvaliteter, blot IKKE på mine Grand Danois!
De er både solgt og glemt nu i hvert fald.
Jeg siger ikke at dette kabel er verdens 8. vidunder, men i mit setup er de i hvert fald noget der ligner og har sandelig givet mig blod på tanden til at afprøve andre kabler... 8 TC heriblandt...
Det er min største overbevisning at CW er et superhit til prisen.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det anvendte sæt CW jeg har lyttet på er venligst udlånt af den flinke herr kyhn.
Pga. den begaflede terminering har jeg desværre indtil videre været tvunget til at anvende mine billige bananklemmer i mangel af bedre - de er virkelig tarvelige, idet de har gevind i spidsen - fair nok, men der udover har de den feature at herefter kan dreje rundt uendelig mange gange med fantastisk DÅRLIG forbindelse til følge 
Derfor har jeg lige bestilt 25m til kr 45,- pr meter hos http://www.gmsound.dk - så er der lidt til lager og eksperimenter...
Opskrift:
- Dobbelt træk med bananrør i begge ender 2.5-3m
- Singlewire med jumper, som er implementeret ved at det ene CW kabel er ca 15 cm længere end den anden - isoleringen vil jeg så "åbne op" og ligge den dobbelt ned mod bananen (singleended)
- hermed opnås den fordel at jeg ikke bryder ved jumperen
- For at holde sammen på det klare vand har jeg tænkt på at bruge limpistol eller klar silikone - andre forslag er velkomne
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
har sandelig givet mig blod på tanden til at afprøve andre kabler... 8 TC heriblandt... |
|
|
Haha, det gjorde det modsatte for mig. Hvis man til de penge kan få noget så godt, hvorfor så bruge mere krudt på det, tænkte jeg.
|
Til top |
|
|
stku Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 274
|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er gået fra 8tc til clearwater, synes det var en forbedring.... nu har jeg lyst til at prøve flere vdh kabler.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen er det ikke morsomt med kabler???
ALDRIG har det gjort så stor en forskel i mit nuværende setup - det tager jeg som et kvalitets tegn...
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Novisad skrev:
Novisad
|
|
|
Ok jeg vil prøve selv om jeg ikke er klar over hvad der skyldes selve kablet og hvad der skyldes at Grand blot har fået væsentlig bedre arbejdsvilkår...
Er der UMBA på din CD siger det nu UMBA herhjemme og er der en tørhed over optagelsen så hoster jeg 
Det er virkelig rigtigt!
De gør i min bedste overbevisning ikke meget galt i setup'et - nu er mit fokus i hvert fald ikke her, hvilket er ret overraskende da mit daværende (dyre) NLE 50 også virkelig havde kvaliteter, blot IKKE på mine Grand Danois!
Jeg siger ikke at dette kabel er verdens 8. vidunder, men i mit setup er de i hvert fald noget der ligner og har sandelig givet mig blod på tanden til at afprøve andre kabler... 8 TC heriblandt...
Det er min største overbevisning at CW er et superhit til prisen. |
|
|
Håber da du har prøvet at bytte frem og tilbage nogle gange. Man skal jo ikke basere sine observationer på enkelte oplevelser. Gentagelse er en rigtig god ting, omend lidt tålmodighedskrævende. I mine øjne er CW egentlig et hit uanset pris, uheldigvis er de bare ikke særligt dyre. De har egentlig heller ikke verdensrekorder i enkeltdiscipliner, men i stedet er det en helt fin 10-kæmper. Kablernes 3020 er vel egentlig ikke så langt ved siden af. Det er lidt smukt over det hele, kan man sige. Og det kan sagtens, langt hen ad vejen, være et stort fortrin. Mht. 8TC så kan du da prøve det, jeg finder dem godt nok noget uldne, men begynd ALDRIG at blande kabler sammen, det er dømt til at mislykkes.
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har vist spurgt om de før men hvor er det lige man kan købe de Van den Hul og hvad er prisen?
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Undskyld Skipper, jeg kaster lige entrehagerne og border din tråd for at spørge KvK:
Kurt von Kubik skrev:
... det kræver at højttalerne er bygget uden krav til elektrisk dæmpning. Det er Grand ikke, de kræver elektrisk dæmpning, fordi den ikke allerede er mekanisk dæmpet med stramme ophæng, høj magnetisk friktion og dertil afstemte kabinetter. Low loss princippet har mange fordele, men stiller altså også krav.
...
Grand enhederne er i langt mindre grad fanget i deres kabinetter og ophæng, hvorfor spændingsudsving i meget høj grad bliver til bevægelse. Og så er fanden løs, hvis forstærkeren skal holde på enhederne gennem højimpedante højttalerkabler. Man skal også regne med at forstærkerlyden ganske tydeligt slår igennem ude ved HTén. Så det er en anden tankegang ganske enkelt. |
|
|
Det er jo en ret kvalitativ beskrivelse du der kommer frem med, men den lyder ikke desto mindre ret sandsynlig. Hvordan viser det sig i højttalerens parametre? Jeg mener det er vel ikke fordi Grands basser er underdæmpede, altså med et højt Q (> ca. 0,8) for det kan ingen forstærker vel rette op på? Det gælder vel for alle basser at kabler med høj DC modstand ødelægger dæmpningsfaktoren, men du forklarer måske at flere konstruktioner er bevidst overdæmpede for at være mere tolerante over for tynde kabler?
|
|
|
Det jeg gerne vil sige er, at mange HT systemer ikke omsætter særlig meget af den elektriske energi til bevægelse, under et vist niveau. Meget går tabt i træge ophæng og magnetisk induceret modstand. Den akustiske afstemning af bassystemet i Grand er kritisk, så det har intet med sagen at gøre, de kan sige smak så hatten letter.
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 04:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Har vist spurgt om de før men hvor er det lige man kan købe de Van den Hul og hvad er prisen? |
|
|
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 05:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 05:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
Novisad skrev:
Novisad
|
|
|
Det er virkelig rigtigt!
Det er min største overbevisning at CW er et superhit til prisen. |
|
|
Håber da du har prøvet at bytte frem og tilbage nogle gange. I dette tilfælde var det unødvendigt, idet resultatet var som NAT og DAG - selv min ældste søn, som ALDRIG kommenterer noget med lyd nævnte at det var MEGET bedre, hvilket ikke er helt ved siden af...  Man skal jo ikke basere sine observationer på enkelte oplevelser. Gentagelse er en rigtig god ting, omend lidt tålmodighedskrævende. I mine øjne er CW egentlig et hit uanset pris, uheldigvis er de bare ikke særligt dyre. De har egentlig heller ikke verdensrekorder i enkeltdiscipliner, men i stedet er det en helt fin 10-kæmper. Kablernes 3020 er vel egentlig ikke så langt ved siden af. Det er lidt smukt over det hele, kan man sige. Og det kan sagtens, langt hen ad vejen, være et stort fortrin. Mht. 8TC så kan du da prøve det, jeg finder dem godt nok noget uldne Nåda , men begynd ALDRIG at blande kabler sammen, det er dømt til at mislykkes. |
|
|
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Jesper Juul skrev:
Har vist spurgt om de før men hvor er det lige man kan købe de Van den Hul og hvad er prisen? |
|
|
|
|
|
Hold da kæft, ja det er billigt, var det noget med at man skulle ligge det dobbelt eller køre biwiring? __________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Håber da du har prøvet at bytte frem og tilbage nogle gange. I dette tilfælde var det unødvendigt, idet resultatet var som NAT og DAG - selv min ældste søn, som ALDRIG kommenterer noget med lyd nævnte at det var MEGET bedre, hvilket ikke er helt ved siden af...  Man skal jo ikke basere sine observationer på enkelte oplevelser. Gentagelse er en rigtig god ting, omend lidt tålmodighedskrævende. I mine øjne er CW egentlig et hit uanset pris, uheldigvis er de bare ikke særligt dyre. De har egentlig heller ikke verdensrekorder i enkeltdiscipliner, men i stedet er det en helt fin 10-kæmper. Kablernes 3020 er vel egentlig ikke så langt ved siden af. Det er lidt smukt over det hele, kan man sige. Og det kan sagtens, langt hen ad vejen, være et stort fortrin. Mht. 8TC så kan du da prøve det, jeg finder dem godt nok noget uldne Nåda , men begynd ALDRIG at blande kabler sammen, det er dømt til at mislykkes. |
|
|
Selv om sønnike siger "go", så bør du altså altid reversere eksperimentet og gerne mange gange. Det er så ærgerligt at gøre noget radikalt, hvis det nu bare var skidt på stikkene der forstærkede indtrykket af hul igennem. Men under alle omstændigheder, så vil du ikke være skidt kørende med CW. Det er og bliver et meget smukt kabel, som aldrig for alvor sætter en fod forkert. Tilmed kan det beskytte din forstærker mod den allerværste "syretest", forstået på den måde, at kommer der noget på, som for alvor gør højttaleren i stand til at kigge ind i udgangen på din amp, så er det ikke nødvendigvis det bedste der kan ske. En helt usædvanlig klar og utilsløret rektalexploration af den art, er ikke til alle tider et kønt syn forstås - har der f.eks. været kål på menuen kunne jeg godt finde på noget der var sjovere  . Hvis du så en dag vil prøve noget helt andet, så glem alt om at sætte et nyt 4 kvmm kabel på, det vil blot gøre lyden anderledes, men ikke mere rigtig. De absolut vigtigste forhold du kan ændre på er DC modstand, kapacitet og induktans. Det første er et resultat af tværsnit, de næste 2 er forbundne størrelser, som betinges af geometri. Spørger du mig er kunsten ved kabler, at få kobber til at performe uden den lettere kradsbørstighed, som det af én eller anden grund stort set altid har. Der er ét eller andet markeret over rent kobber, som svært kan forklares. Dernæst skal man op i kvadrat uden de negative effekter af dette. DC modstand og især lav DC modstand betyder kontrol, som du kun svært kan forestille dig. Og det er meget små størrelser vi her beskæftiger os med. F.eks. er kontrollen i mine SCS6 fuldstændigt balstyrisk vild, her er der 1,3 Ohm PR/KM i serie med HTén. I dine dobbelte CW er der 4,5 Ohm/KM, altså 1/4 i SCS6 favør, geometrien er forskellig, men alligevel valgfri på SCS6, man skal blot selv fremstille spacers til dem, men det kunne meget vel være løsningen i nogle sammenhænge.
|
Til top |
|
|
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg manglede nogen nye kabler og har nu bestilt dobbelt røv af de der vdh clearwater. Håber de er bedre end dem jeg har. Det har de bare at være fordi de er dyrere disse cw end dem jeg har

|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
L.B. skrev:
Jesper Juul skrev:
|
|
|
|
|
Hold da kæft, ja det er billigt, var det noget med at man skulle ligge det dobbelt eller køre biwiring? |
|
|
Det ER billigt, det ER godt og det SKAL ligge dobbelt - se evt. "van den hul" tråden, da der der er en lang dialog om det.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ankom der 25m kildevand og fik lige idéen til, hvorledes at der skal holdes styr på dobbelttrækket - hehe ved anvendelse af KISS metoden (keep it simple stupid) har dette kabel jo netop forbindelse mellem de 2 ledere. At anvende en længde kabel til hver terminal er der jo styr på det! 
Desuden kan jeg bryde isoleringen ca 15 cm oppe på alle ledere således at jeg kan ligge den dobbelt uden brud på lederen - tada!
Selv jumperen bliver altså i dobbelttræk!
Nu mangler jeg bare lige lidt flere bananrør og lidt flexslange i sort og rød...
|
Til top |
|
|
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk også at kablet kan bruges i bi-wire config med anderledes resultat. Det er såvidt jeg husker ikke endeligt afgrjot hvilket der samlet set er bedst, så du bør give dig selv muligheden for at prøve begge konfigurationer. Bi wire er fx enkelt til toppen og dobbelt til bunden.
Hilsen Asbjørn
|
Til top |
|
|
lau16 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 335
|
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Så ankom der 25m kildevand og fik lige idéen til, hvorledes at der skal holdes styr på dobbelttrækket - hehe ved anvendelse af KISS metoden (keep it simple stupid) har dette kabel jo netop forbindelse mellem de 2 ledere. At anvende en længde kabel til hver terminal er der jo styr på det! 
Desuden kan jeg bryde isoleringen ca 15 cm oppe på alle ledere således at jeg kan ligge den dobbelt uden brud på lederen - tada!
Selv jumperen bliver altså i dobbelttræk!
Nu mangler jeg bare lige lidt flere bananrør og lidt flexslange i sort og rød...
|
|
|
Ja og lidt varme på loddekolben Så er du klar til den gode lyd. __________________ MARANTZ SR5500
NAKAMICHI PA5EII
H/K SIGNATURE 1.3
PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
|
Til top |
|