Emne: 10 Biggest Lies In Audio ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Midt i al kabelsnakken, er det værd at nævne at det virker lidt skørt at branchen stadig sværger til RCA-connectors som standard - selv på high-end udstyr.
Meget tit ser man ankepunktet 'flimsy RCA-connectors' i anmeldelser af meget dyrt grej.
Man finder bøsninger på dyre forforstærkere, som ikke er de bedste i verden, og sår tvivl om hvorvidt der også er sparet andre steder i udstyret. Dette er meget suspekt, og kan netop være det svage punkt der gør det svært at konstatere forskel på kabler.
Kan det ikke være ligegyldigt om kablet er 10 eller 20 gange bedre end bøsningerne? (og lodningerne, hvis der er loddet).
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
KimHRasmussen skrev:
| I øvrigt synes jeg der mangler et element i listen over løgne:
At den energi der kommer ind i en forstærker kan være højere end den der kommer ind. *Host* Fona/Merlin/Bilka osv... Kan de det, bør ophavsmanden da øjeblikkeligt tage patent på sit produkt.
|
|
|
igen er det målemetoden der er afgørende, det er faktisk let at få mere ud end ind hvis man bare jonglere lidt med tallene.
|
|
|
Effekt (W) er energi pr. tidsenhed. Lige meget hvordan man vender og drejer det, så KAN man ikke få mere effekt ud af en forstærker en der kommer ind! At skrive at en forstærker kan afgive 100W i to kanaler hvis man kan måle at den kun trækker 50W fra lysnettet er en direkte løgn, og burde vel forbydes ved lov.
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
kyhn skrev:
KimHRasmussen skrev:
At den energi der kommer ind i en forstærker kan være højere end den der kommer ind. *Host* Fona/Merlin/Bilka osv... Kan de det, bør ophavsmanden da øjeblikkeligt tage patent på sit produkt.
|
|
|
igen er det målemetoden der er afgørende, det er faktisk let at få mere ud end ind hvis man bare jonglere lidt med tallene.
|
|
|
Effekt (W) er energi pr. tidsenhed. Lige meget hvordan man vender og drejer det, så KAN man ikke få mere effekt ud af en forstærker en der kommer ind! At skrive at en forstærker kan afgive 100W i to kanaler hvis man kan måle at den kun trækker 50W fra lysnettet er en direkte løgn, og burde vel forbydes ved lov.
|
|
|
Jo, kortvarigt kan man godt, hvis der er et "energilager" (læs: elektrolytkapacitet i strømforsyningen) i forstærkeren, og det er de "man skriver" i annoncerne. Spidseffekt eller impulseffekt kaldes det og det er faktisk en udmærket parameter når man analyserer hifiudstyr, da musik jo er impulser og ikke sinustoner. Men i middel - NEJ. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som @solu er inde på tidligere (helt tilbage på side 2), så er der ét tweak, som altid gør lyden god.
Drik en flaske rødvin (eller tre-fire øl)!
Efter denne "HiFi-kur" lyder anlægget bedre end nogensinde, og man får ofte også lyst til at skrue mere op.
Jeg benytter flittigt dette tweak i weekenderne. Og jeg stiller gerne op til blindtests!
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Som @solu er inde på tidligere (helt tilbage på side 2), så er der ét tweak, som altid gør lyden god.
Efter denne "HiFi-kur" lyder anlægget bedre end nogensinde, og man får ofte også lyst til at skrue mere op.
Jeg benytter flittigt dette tweak i weekenderne. Og jeg stiller gerne op til blindtests!
|
|
|
Nu kommer der så et rigtigt hifi-spørgsmål:
Kan du smage forskel på om der er tolvårswhiskey, eller slavewhiskey i en Irish Coffee?
Dette har betydning når din troværdighed om forskelle på kabler skal vurderes! 
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Spencer
Det kommer jo helt an på hvor meget rødvin jeg har fået først
Men jeg kan smage forskel på temperaturen af whiskeyen før den kom i glasset. Der er jo KÆMPE forskel på smagen af temperaturen....
[P.S! Dette er vås, hvis nogen er i tvivl...  ] __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
KimHRasmussen skrev:
kyhn skrev:
KimHRasmussen skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jo, kortvarigt kan man godt, hvis der er et "energilager" (læs: elektrolytkapacitet i strømforsyningen) i forstærkeren, og det er de "man skriver" i annoncerne. Spidseffekt eller impulseffekt kaldes det og det er faktisk en udmærket parameter når man analyserer hifiudstyr, da musik jo er impulser og ikke sinustoner. Men i middel - NEJ.
|
|
|
Og herefter skal lytterne så lades op igen... så på den måde kan det jo ikke lade sig gøre...
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart at læse, fornuftige ord af Peter Aczel. Vi, der bruger en væsentlig del af livet og indtægten på god lyd, har sjældent penge nok, jeg har i hvert fald ikke. Det er desto mere ærgerligt at læse om fjolser, der spenderer en månedsløn på et åndsvagt kabel, der ikke gør en dyt forskel, når deres behov egentlig er en større forstærker eller en bedre højttaler, eller måske nogle cd-er udover test-cd'en. Eller en rejse til Florida....
Særligt kedeligt er det, når de blade, der kalder sig seriøse, danser med på kabelvanviddet, f.eks. HighFidelity. Et blad, der fylder en med sådan noget bullsh*t, er ikke 60 kroner værd!
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har desværre ikke teknisk indsigt til at kommentere de mere tekniske punkter på listen.
Ang. kabler og bi-wireing er jeg dog 100% enig, hvis vi kan blive enig
om at læse indlægget ens, og se lidt gennem "sensations-journalstikken"
i indlægget.
Han skriver jo ikke at
der ikke er forkel på kabler, men blot at hvis der er forskel er den
målbar. Det samme må jo gælde ved Bi-wireing. Ved at tilføje en
ekstra sæt ledere må man jo alt andet lige reducere resitancen signalet
møder. Dette vil selvsagt have minimal betydning med mindre
ledningsevnen af den enkelte leder er underdimensioneret.
Jeg har længe været på udkig efter andre kabler, men er nået til den
konklusion at der på kabler af sammelignelig opbygning, ikke er hørbar
forskel. Men der er selvfølgelig enorm forskel på Nordost sølvkabler
og div tykke kobberkabler!
Den med tilspillingstiden er forresten lige i skabet. Har længe moret
mig over månedslange tilspillingstider som argument for at f.eks.
ICE-Power forstærkere og div kabler ikke lyder overbevisende
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
|
|
|
Nu ved jeg, hvad et "fuldt medlem" er!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg mener (gad ikke lige finde det korrekte sidetal) at Zwicker bl.a argumenterer for at en meget stor procentdel af det vi høre er ren hjernesnyd, altså at det er kunstigt frembragt.
vi kan vel blive enige om at ved at skifte komponeter, lave biwire, osv, så ændres de rent fysiske/elektriske egenskaber.
spørgsmålet er, hvor meget af det kan vi reelt høre?
samtidigt giver jeg ikke meget for en absolut teori, da der stadigt mangler meget fysik/matematik til at kunne beskrive mange hifi fænomener, perspektiv, dynamik (sådan for alvor), rumfornemmelse og ikke mindst musikalitet.
dette giver grobund for meget voodoo, men også en evig kilde til nydelse, og en af grundende til at vi kan høre de samme ting, men opleve så forskelligt. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
musifix skrev:
| Jo, kortvarigt kan man godt, hvis der er et "energilager" (læs: elektrolytkapacitet i strømforsyningen) i forstærkeren, og det er de "man skriver" i annoncerne. Spidseffekt eller impulseffekt kaldes det og det er faktisk en udmærket parameter når man analyserer hifiudstyr, da musik jo er impulser og ikke sinustoner. Men i middel - NEJ.
|
|
|
Og herefter skal lytterne så lades op igen... så på den måde kan det jo ikke lade sig gøre...
|
|
|
jo som peak effekt kan det.
300w PMPO gør ikke at det faktiske forbrug overstiger 300W
uden at jeg på nogen måde er fortaler for alle disse underlige målemetoder.
men man må jo kigge lidt på hvad de opgiver, det er ikke altid opgivelsen der er ureel, men mere måden målingen bliver brugt på.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 10 bud har jo været vendt før, og som tidligere bemærket er ”sund fornuft” ikke det der præger hifi folket. Så lidt provokation er fint. Lidt lommeuld om 2 af punkterne.
Vedr. rør/trans.
For mig er det ikke en religion, jeg har kun haft rør godt et år nu og er meget tilfreds. Men om det ”rør” eller blot fordi Manley er ekstremt gode til at lave kvalitetsgrej – det ved jeg ikke. Kvalitetsånden hos Manley’s udviklere og produktionsfolk burde være standard, og så må det da lige med at hos Manley - er rør en religion. Men mon ikke grej lavet med vild kvalitetssans altid vil være det bedste uanset om der er anvendt rør/trans?
Analog/Digital.
Jeg er meget gammel og stammer fra den analoge monotid. Da jeg nødig skiller mig af med plader og gerne vil spille det endnu så er grammofonen for mig uundværlig.
Var jeg begyndt 30 år senere – så er det ikke sikkert jeg var begyndt på grave gammelt guld op. CD mediet kan være aldeles fremragende, og jeg betragter det som et nødvendigt gode for at kunne følge med i nye indspilninger. Mit grammo setup virker dog så godt at mindst 2/3 af musikken der købes og spilles stadig er på vinyl. Jeg har altså det foran det digitale.
Men CD mediet er godt og kan sagtens være basis i et set up. Grillbarpop lyder lige dårligt om det analogt/digitalt – men er softwaren god, så kan både vinyl og cd levere herligt timer foran højttalerne.
Hvad er true og lie? Baby I don't care 
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg synes jeg har hørt den sang før.
Tillid er godt....selvtillid endnu bedre. Fabrikanterne er gode til at sælge selvtillid...se bare hvordan kvinderne bliver indfanget med shampoo, læbestifter, tøj osv. Vi enthusiaster kan vist heller ikke helt sige os fri fra at være påvirket af reklamer og ros om det som vi køber.
Men.................
Jeg er overbevist om at forfatteren ikke har ret (i det meste)....hvis du mener at kunne høre forskellen på et givet kabel, pick-up ja så må det som udgangspunkt være rigtigt, indtil det modsatte er bevist og tro og overbevisning kan flytte bjerge. Der er vel heller ikke gundlæggende forskel på biler...4 hjul...og alle kan flytte sig fra a til b, men det er blot måden de gør det på og mange er overbevist om at det er det de vil have.
Jo...jeg er overbevist om at der er forskel...men forskellen kan altid gradbøjes og hvor meget er meget og hvor lidt er lidt....det er da i høj grad en subjektiv opfattelse.
Men alle kan snøres.......hvis argumentationen overbevisende, men ikke nødvendigvis sand. Det er da utroligt at en del af de ærede medlemmer nu pludselig er enige....ingen kan pludselig høre forskellen mere....bemærkelsesværdigt....det er ikke den opfattelse jeg har fået ved at læse her i forummet. Der er nogle herinde der burde sælge deres anlæg og købe noget billigt standard.....hvor er jeres gode gamle skepsis henne ???????
Jeg har interesset mig for hifi i 25 år og jeg har ikke andet end hørt forskel. Ikke et eneste anlæg har lydt ens, ikke et eneste kabel har lydt ens, ikke en eneste pickup har lydt ens, ikke.............jeg køber ikke agumenterne.
Det eneste jeg kan være enig med forfatteren i er det med de gyldne ører. Det handler kun om erfaring og at sætte ord på...
Mvh
Dr. Lyd
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære 270961, det modsatte er jo netop bevist, og det talrige gange. Du siger, du altid kan høre forskel. Har du nogensinde prøvet i en blindtest at bestemme, hvilket kabel du lytter til, uden i forevejen at vide, hvad det er?
Jeg har prøvekørt bl.a. RollsRoyce, det er da en fin bil, men den kører ikke bedre end min Peugeot. Ejerglæden ligger her i forarbejdningen, udseendet, renomeet, i den status, den giver ejeren, men den kører ikke bedre end min Peugeot....
Og et esoterisk anlæg spiller ikke beder end et almindeligt, hvis det ikke måler bedre! Sådan er det bare.
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
|
Kære 270961, det modsatte er jo netop bevist, og det talrige gange. Du siger, du altid kan høre forskel. Har du nogensinde prøvet i en blindtest at bestemme, hvilket kabel du lytter til, uden i forevejen at vide, hvad det er?
Ja, nogle gange er det svært, men at gætte et ukendt mærke ville være...gætværk
Jeg har prøvekørt bl.a. RollsRoyce, det er da en fin bil, men den kører ikke bedre end min Peugeot. Ejerglæden ligger her i forarbejdningen, udseendet, renomeet, i den status, den giver ejeren, men den kører ikke bedre end min Peugeot....
Den tror jeg ikke på.....
Og et esoterisk anlæg spiller ikke beder end et almindeligt, hvis det ikke måler bedre! Sådan er det bare.
Ikke enig. Min erfaring siger mig noget andet. Målinger er en ting...lyden noget andet. Mit eget anlæg måler sikkert ikke bedre end et billigere eller dyrere, men det er bedre for mig for det er netop den lyd jeg vil have. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så, RR og Peugeot kører lige godt. Nu er jeg da gladere for min Peugeot end nogensinde 
Jeg har ikke teknisk forstand på et niveau til at tale med her, men har i mange tilfælde hørt udtrykket "part art, part science" - kan man virkelig måle alt ?? 
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja tænk hvis man kunne måle alt.
Mvh
Dr. Lyd
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
|
|
|
|
Når du påstår at de modsatte er BEVIST, må du da gerne lige dokumentere det!
Hvis hifi bare er strøm, så er hele det her forum jo en joke for det hele lyder stort set ens, hvilket er lidt surt for de af os der har det som interesse  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
|
|
|
|
Til gengæld går en RR sikkert knap så meget i stykker som en Peugeot... Franskmændene har jo en suveræn førsteplads når det gælder defekter... se evt: http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt.asp
Ved godt det er uden for dette forums område... men vi skal vel også have lidt spas en gang imellem....
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|