Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 20:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: 10 Biggest Lies In Audio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
For dem, der stadig er i tvivl: Prøv at gå ind i et pladestudie og se, hvad man lytter med, når det gælder om at få alle detaljer med i musikken.

Der er meget forskel på lydstudier!

Var engang ude i Focus studiet med Ole Lund S. Han havde bygget deres lydsystem. Og jeg har aldrig oplevet noget lignende! Der var praktiskt talt ingen forskel om man stod i mixer rum eller i studiet! Men de laver også mere all-round optagelser. Der var en anden der skrev at de tit bruger en JBL 4412, det er ikke helt korrekt. Man bruger næsten altid en billig Yamaha monitor, som reference for "dårlig lyd".

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:
Jeg mener Wireworld endda markedsfører et færdigt fjernbetjent system til kabeltestning. Men ellers kan et sæt phono hun/hun led gør det. Det er faktisk så simpelt. Til Ht kabler skal du bruge et par sammenkoblede bananhunstik el. lign. Hvad mener du her mht ht? Om så kunden gerne vil høre det der kommer igennem er en anden sag og ikke nødvendigvis tilfældet. Øhh den fes ikke ind

Som lytter er man vel ligeglad med, hvad der farver lyden. Bare det gøres i den rigtige retning.
Måske har du ret, men så hænger du på den valgte kombination. Jeg ser hellere neutrale enkeltkomponenter, som mere universelt kan indgå i andre sammenhænge. Dernæst så er der altid en pris der skal betales, når noget farver i en bestemt retning f.eks. øget støj, forvrængning, dårlig 3D og andre ulyksaligheder.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Bundgård skrev:
Jeg mener Wireworld endda markedsfører et færdigt fjernbetjent system til kabeltestning. Men ellers kan et sæt phono hun/hun led gør det. Det er faktisk så simpelt. Til Ht kabler skal du bruge et par sammenkoblede bananhunstik el. lign. Hvad mener du her mht ht? Om så kunden gerne vil høre det der kommer igennem er en anden sag og ikke nødvendigvis tilfældet. Øhh den fes ikke ind

Som lytter er man vel ligeglad med, hvad der farver lyden. Bare det gøres i den rigtige retning.
Måske har du ret, men så hænger du på den valgte kombination. Jeg ser hellere neutrale enkeltkomponenter, som mere universelt kan indgå i andre sammenhænge. Dernæst så er der altid en pris der skal betales, når noget farver i en bestemt retning f.eks. øget støj, forvrængning, dårlig 3D og andre ulyksaligheder.

Jeg er med på testen af signalkablet, men ikke den for ht kablet. Altså du vil teste det neutrale i ht kablet, ved at lytte efter ændringer?. Hvor skal det så kobles til?

De kabler jeg har testet har f.eks. varieret mht. størrelsen af lydbilledet, for nogle kabler forsvandt højttalerne helt, mens de nemt kunne lokaliseres med andre. Hvilke kabler der så er mest korrekte aner jeg ikke, men valget var nemt for mig i mit setup.

Mht den måde du nævner, må det være en stor opgave at finde de helt rigtige neutrale høttalere, forstærkere mm., når du nu er låst fast på kablet valget.

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Møller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej drenge.

Har løbende holdt et vågent øje med denne debat. Skægt at man underliggende er enig. Nemlig, at denne hoppy er særdeles subjektiv. ALtså at det er 100% individuelt hvilke investeringer man lovpriser.

Personligt har jeg over en årrække virkelig forsøgt at overbevise mig selv om at dyre kabler giver pondus.

Særligt, når man har inveseret betydelige beløb i forskellige signalkilder, som ens moder,hun er bankdame, korser sig over i en sådan grad, at man frygter for julegaverne....

Utallige forsøg, blidtests og switsovers osv, som i ligeledes beskriver. Jeg må indrømme, at jeg ikke er blevet ret meget klogere efter alle disse år. Syntes dog at kunne "føle" forskel imellem sølv og kopper kabler. Ikke at jeg har ret, for jeg har garanteret ubevidst forsvaret kabelkøb med priserne på mit grej, altså denne følelse.

Altså man kan sku da ikke koble dyrt ML, Krell, B&W, Proceed osv sammen med et Hjem og Fix kabel. Hvilket har været teten for mig personligt. Mange af mine venner er grundliggende enig. Det skal lige påpeges, at jeg ikke på noget tidspunkt har givet vanvittige beløb for kabler, har købt mange billigt brugt. Besidder pt Van Den Hul, Siltech, monster samt mit. (Plus billige powercords fra NKT)

Cd blyanten som var et hit for en små 10 år siden var helt til grin. Vi var ikke andet end nogle store knægte og vi smurte alle vores cd skiver ind i det grønne l**t. Ingen kunne høre/føle noget.

Med hensyn til de gyldne øre, syntes jeg at der tit er en umiddelbar sammenhæng imellem visse blades indhold eller indtægter og deres fryd for mærker af samme familie.

Engang for mange herrens år siden blev jeg gal på bladet HIFI og teknik, mener jeg det hed, eksisterer ikke længere. Det forekom mig pudsigt, at samtlige denon og NAD produkter blev ros til skyerne. og sådan var det med samtlige produkter, som dengang blev forhandlet af HIFI-klubben og dens datterselskaber. Eks. gamle audioscan. Så slog det mig, at der var en forholdsvis stor mængde indslag/reklamer fra selv samme firma. Har det spillet ind på dommene? Ja jeg ved det ikke, men pudsigt, at netop deres produkter var, om ikke hvergang så tæt på, testvindere. Men ok. B&W og gamle nakamichi var jo tit et "godt" køb, og blev forhandlet af samme selskab. Så måske er jeg helt på afveje her.

Nå men en lang historie. Teten er, at det altid er individuelt. Men mon ikke nogle af mine kollegaer ude i Dk, vil give mig ret i påstanden om, retfærdiggørelsen af dyre kabler og værdien af vores signal kilder.

Mvh Møller 

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Med kabler er det nu ikke så svært.
De skal slippe mest muligt igennem og filtrere mindst muligt.
De skal tilmed gøre livet lettest muligt for de tilsluttede apparater.
Det kan man checke efter ved, at indskyde kablerne i signalvejen og lytte efter ændringer.
Jeg mener Wireworld endda markedsfører et færdigt fjernbetjent system til kabeltestning. Men ellers kan et sæt phono hun/hun led gør det. Det er faktisk så simpelt. Til Ht kabler skal du bruge et par sammenkoblede bananhunstik el. lign.
Om så kunden gerne vil høre det der kommer igennem er en anden sag og ikke nødvendigvis tilfældet.

mend et kræver både at du kender dit grej serdeles godt og at du har neytrale kabler i for vejen.

det hjælper ikke meget at sætte et godt HT kabel ind i kæden hvis der i forvejen hænger f.eks nogle MIT banditter.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:

Jeg er med på testen af signalkablet, men ikke den for ht kablet. Altså du vil teste det neutrale i ht kablet, ved at lytte efter ændringer?. Hvor skal det så kobles til? Som forlængelse af dem du allerede bruger.

De kabler jeg har testet har f.eks. varieret mht. størrelsen af lydbilledet, for nogle kabler forsvandt højttalerne helt, mens de nemt kunne lokaliseres med andre. Hvilke kabler der så er mest korrekte aner jeg ikke, men valget var nemt for mig i mit setup. Fint med det.

Mht den måde du nævner, må det være en stor opgave at finde de helt rigtige neutrale høttalere, forstærkere mm., når du nu er låst fast på kablet valget. Nu afslører du jo ret beset, at du trimmer set-uppet med kablerne.
Her vil jeg nedlægge den protestant, at det kan man slet ikke - i hvert tilfælde ikke så man får et ærligt og godt resultat ud af det.
Den metode du antyder brugen af, bruges f.eks. af Linn. De har om nogen sunget sangen om samlede systemer, således at man overlader til producenten at vælge det færdige resultat.
Lyt engang til et sådant line-up, så kan du se hvor man kan havene, når man forsøger at bruge en svaghed som en styrke. Et af de sjoveste eksempler herpå, er netop Linn´s højttalerkabler, prøv at låne sådan ét engang. Lyden af det kan aldrig fjernes fra line-uppet vha. modsat rettede egenskaber andre steder i kæden. Nu skal det til Linn´s forsvar siges, at deres HT kabler ikke er ret dyre, til gengæld holder det ubestridt rekorden i at være en gang voldbetonet rodsammen. Faktisk blev jeg helt forskrækket over det

Men du er ganske rigtigt inde på, at det er usædvanligt svært at finde ordentlige netrale apparater, højtalere og for den sags skyld kabler.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Det kan man checke efter ved, at indskyde kablerne i signalvejen og lytte efter ændringer.
Jeg mener Wireworld endda markedsfører et færdigt fjernbetjent system til kabeltestning. Men ellers kan et sæt phono hun/hun led gør det. Det er faktisk så simpelt. Til Ht kabler skal du bruge et par sammenkoblede bananhunstik el. lign.
Om så kunden gerne vil høre det der kommer igennem er en anden sag og ikke nødvendigvis tilfældet.

mend et kræver både at du kender dit grej serdeles godt og at du har neytrale kabler i for vejen. Nej! Du skal blot lytte efter ændringer, ikke efter om det er neutralt eller andet - ÆNDRINGER - er emnet her.

det hjælper ikke meget at sætte et godt HT kabel ind i kæden hvis der i forvejen hænger f.eks nogle MIT banditter. Det gør der vel ikke nogen steder nu om dage

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Bundgård skrev:

Jeg er med på testen af signalkablet, men ikke den for ht kablet. Altså du vil teste det neutrale i ht kablet, ved at lytte efter ændringer?. Hvor skal det så kobles til? Som forlængelse af dem du allerede bruger. OK, det lyder rimeligt men nok ikke helt optimalt. Det med signalkablet i tapeindgangen virker mere realistisk.

De kabler jeg har testet har f.eks. varieret mht. størrelsen af lydbilledet, for nogle kabler forsvandt højttalerne helt, mens de nemt kunne lokaliseres med andre. Hvilke kabler der så er mest korrekte aner jeg ikke, men valget var nemt for mig i mit setup. Fint med det.

Mht den måde du nævner, må det være en stor opgave at finde de helt rigtige neutrale høttalere, forstærkere mm., når du nu er låst fast på kablet valget. Nu afslører du jo ret beset, at du trimmer set-uppet med kablerne.
Her vil jeg nedlægge den protestant, at det kan man slet ikke - i hvert tilfælde ikke så man får et ærligt og godt resultat ud af det.
Den metode du antyder brugen af, bruges f.eks. af Linn. De har om nogen sunget sangen om samlede systemer, således at man overlader til producenten at vælge det færdige resultat.
Lyt engang til et sådant line-up, så kan du se hvor man kan havene, når man forsøger at bruge en svaghed som en styrke. Et af de sjoveste eksempler herpå, er netop Linn´s højttalerkabler, prøv at låne sådan ét engang. Lyden af det kan aldrig fjernes fra line-uppet vha. modsat rettede egenskaber andre steder i kæden. Nu skal det til Linn´s forsvar siges, at deres HT kabler ikke er ret dyre, til gengæld holder det ubestridt rekorden i at være en gang voldbetonet rodsammen. Faktisk blev jeg helt forskrækket over det

Men du er ganske rigtigt inde på, at det er usædvanligt svært at finde ordentlige netrale apparater, højtalere og for den sags skyld kabler.

Synes da ellers folk kombinerer til den helt store guldmedalje. Rørforforstærkere til MLs effekttrin. DACs med indbyggede rør. Klasse D med rør i indgangen er vist også foreslået herinde. Det må jo alt sammen ses som et forsøg på at dreje lyden hen, hvor den skal være.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Malbjerg skrev:

svdi skrev:
For dem, der stadig er i tvivl: Prøv at gå ind i et pladestudie og se, hvad man lytter med, når det gælder om at få alle detaljer med i musikken.

Var engang ude i Focus studiet med Ole Lund S. Han havde bygget deres lydsystem. Og jeg har aldrig oplevet noget lignende! Der var praktiskt talt ingen forskel om man stod i mixer rum eller i studiet! Men de laver også mere all-round optagelser. Der var en anden der skrev at de tit bruger en JBL 4412, det er ikke helt korrekt. Man bruger næsten altid en billig Yamaha monitor, som reference for "dårlig lyd".

Den  Yamahamonitor NS10 som du finder i mange studier (den med de hvide basenheder), er faktisk ikke helt billig på brugtmarkedet. De handles til priser op imod 7k for et sæt.

De spiller nærmest ingen bas overhovedet, og tåler omkring 25w vedvarende.

Det den gør, gør den til gengæld med stor homogenitet, og netop derfor er den at finde i så mange studier. At lyden er decideret 'dårlig' kan du have ret i, men her er lyden altså 'dårlig' på en god måde, som passer til monitorlytning.

JBL 4412 har aldrig været reference for dårlig lyd, snarere tvært imod.
Den er populær da den kan spille meget højt uden at ændre lydkarakter, og desuden har en frekvensgang og dynamikformåen der passer til ukomprimeret lyd. Den kan tåle at få smæk!

De små Auratonemonitorer har også været på mange pulte igennem tiderne, som god simulation af en køkkenradio. Hifi er det ikke.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:

Kurt von Kubik skrev:

mend et kræver både at du kender dit grej serdeles godt og at du har neytrale kabler i for vejen. Nej! Du skal blot lytte efter ændringer, ikke efter om det er neutralt eller andet - ÆNDRINGER - er emnet her.

det hjælper ikke meget at sætte et godt HT kabel ind i kæden hvis der i forvejen hænger f.eks nogle MIT banditter. Det gør der vel ikke nogen steder nu om dage

den S*tans sætternisse

min pointe var at for at høre ændringerne skal anlægget være rimeligt fri for sovs.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Malbjerg skrev:

svdi skrev:

Den  Yamahamonitor NS10 som du finder i mange studier (den med de hvide basenheder), er faktisk ikke helt billig på brugtmarkedet. De handles til priser op imod 7k for et sæt.

De spiller nærmest ingen bas overhovedet, og tåler omkring 25w vedvarende.

Det den gør, gør den til gengæld med stor homogenitet, og netop derfor er den at finde i så mange studier. At lyden er decideret 'dårlig' kan du have ret i, men her er lyden altså 'dårlig' på en god måde, som passer til monitorlytning.

Den er populær da den kan spille meget højt uden at ændre lydkarakter, og desuden har en frekvensgang og dynamikformåen der passer til ukomprimeret lyd. Den kan tåle at få smæk!

De små Auratonemonitorer har også været på mange pulte igennem tiderne, som god simulation af en køkkenradio. Hifi er det ikke.

Min fejl, hvis jeg gav det indtryk af 4412, mener at det er en seriøs konstruktion.

Det kan godt ske at Yamaha'erne er dyre, men ved bare at de bliver brugt som reference for et billigt anlæg, så man rammer lidt bredere i befolkningen...

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Det skulle faktisk være en smal sag at lave en måleopstilling der kun afslører forskelle på 2 kabler.

Man bruger Bob Carvers måleopstilling, hvor to identiske signaler sendes igennem hvert sit sæt, i modsat fase.

Er der forskel på de to signaler, vil der være en difference som rest, men er det muligt 100% at få de to signaler til at udfase hinanden, er der ingen forskel på signalerne. Dette er uhyre simpelt at lave i en målesituation.

Kablerne skal naturligvis udsættes for samme belastningsimpedans, som svarer til en impedans som forforstærkeren bør klare uden problemer.

Man kan så efterfølgende lave tests med forskellige belastningsimpedanser, og måske finde ud af at det dyre kabel kun er berettiget, ved skæve impedansmatchninger.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

De spiller nærmest ingen bas overhovedet, og tåler omkring 25w vedvarende. Se her har vi grunden til, at der på mange nyere skiver er monster bas på enkelte numre. Man kan sjovt nok zappe igennem en skive og opleve numre med alt for tung vægt i bundoktaverne og så andre skæringer, hvor det ikke er tilfældet.
Man får en tydelig fornemmelse af, at man slet ikke kan høre hvad man foretager sig under mixningen.

De små Auratonemonitorer har også været på mange pulte igennem tiderne, som god simulation af en køkkenradio. Hifi er det ikke. Man har altså også undret sig, men målgruppen spiller jo typisk på køkkenradioer.
Derfor kan man heller ikke bruge musik der optaget på den vis til andet end "nå på den måde" oplevelser. Det er aldrig HIFI i den egentlige forstand.
Spiller man udelukkende den slags, må man selvfølgelig tage hensyn, men reproduktion af lyd er noget ganske andet.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:

Kurt von Kubik skrev:

den S*tans sætternisse

min pointe var at for at høre ændringerne skal anlægget være rimeligt fri for sovs.

Fuldstændig korrekt!
Jo mindre sovs - jo mindre ændringer vil du kunne opdage.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Det skulle faktisk være en smal sag at lave en måleopstilling der kun afslører forskelle på 2 kabler.

Man bruger Bob Carvers måleopstilling, hvor to identiske signaler sendes igennem hvert sit sæt, i modsat fase.

Er der forskel på de to signaler, vil der være en difference som rest, men er det muligt 100% at få de to signaler til at udfase hinanden, er der ingen forskel på signalerne. Dette er uhyre simpelt at lave i en målesituation.

Kablerne skal naturligvis udsættes for samme belastningsimpedans, som svarer til en impedans som forforstærkeren bør klare uden problemer.

Man kan så efterfølgende lave tests med forskellige belastningsimpedanser, og måske finde ud af at det dyre kabel kun er berettiget, ved skæve impedansmatchninger.

Det er så OM DER ER FORSKEL på 2 kabler vi her finder frem til.
Det ved vi jo dybest set i forvejen.
Pointen er at transmittere uden ændring af noget som helst.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Kurt von Kubik skrev:

mend et kræver både at du kender dit grej serdeles godt og at du har neytrale kabler i for vejen.

det hjælper ikke meget at sætte et godt HT kabel ind i kæden hvis der i forvejen hænger f.eks nogle MIT banditter.

Mht til MIT har jeg haft gode erfaringer med deres kabler. Det skal så siges, at jeg kun har haft de to dyreste serier. De billige kender jeg ikke. Det er de kabler, der har givet mig størst lytteglæde i mit setup. Men der er et åbenlyst problem med prisen, specielt her i DK. Set i den sammenhæng mener jeg ikke de dyreste er pengene værd, uanset hvor godt man så synes, de lyder i det lille hjem. Prisen er simpelthen for høj uanset hvad.

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
GuldLos skrev:

Det er måske lige firkantet nok...

Nu går diskutionen godt nok meget på kabler men overordnet er vi vel enige om at prisen HAR noget med lydkvaliteten at gøre. Selvfølgelig har den det, der er jo råd til bedre enheder hvis man betaler mere... Vi kan vel næppe være uenige om at B&W's 805'er lyder bedre end deres 303'er selvom de er ca lige store og indeholder det samme antal enheder. Bare for at stille det lidt på højkant.
Det kan vi slet ikke blive enige om.
Jeg har endda adskillige gange oplevet, at et mærke laver en "onetimer", og at det intet med prisen har at gøre.
NAD3020 er et rigtig godt eksempel, prøv sådan en gammel sag op mod nogle af de nyere modeller, der har kostet flerfold 3020 at bygge.Og spørg så igen hvad du fik for pengene. Ikke at NAD ikke har bygget gode produkter siden, men 3020 er en særlig historie.
Man kunne også nævne de 3-4 første modeller af Electrocompaniets effektforstærkere, lyt til dem og hold dem op mod nogle af de nyeste, der er langt dyrere og mere moderne opbygget.
Der findes talrige eksempler på godt håndværk, der ikke lader sig gentage uanset prisen på komponenterne.

Udover det er jeg enig i at kabelpriser/kvalitet ikke hænger sammen... Ikke engang pris/vægt forholdet kan bruges .
Jeg vil faktisk vove den påstand, at en stor del af de specielle højttalerkabler der findes på markedet d.d., ikke er et væsentligt skridt fremad i forhold til almindelig 1 kvmm lysnetledning, som evt. er lagt dobbelt.
Man finder helt sikkert mange kabler, som exellerer på bestemte fronter, men ofte bliver det noget usammenhængende klatsammen der kommer ud af det.
Jeg husker kun alt for godt, da jeg for sjov pillede mine dyrt indkøbte Monster Powerline kabler af igen, dengang for 25 år siden. Jeg satte de gamle lysnetledninger på igen og blev totalt overrasket.
For da hulen hvor var de ringe de Monsterslanger, men de så rigtig godt ud.

Rune.

Min pointe er, at når man bevæger sig op over prisen på ragelse, så kan alt faktisk ske.

Jaja, der er altid undtagelser. Og der er også nogle milepæle inden for hifi eksempelvis den ovennævnte NAD 3020. Men vil dit indlæg sige, at vi ikke kan blive enige om at eksempelvis højttalere til 15000,- parret ikke er bedre end dem til 2000,- parret??? For så er det sgu svært at argumentere...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

Det er så OM DER ER FORSKEL på 2 kabler vi her finder frem til.
Det ved vi jo dybest set i forvejen.
Pointen er at transmittere uden ændring af noget som helst.

Der skulle meget gerne være målbar forskel på et lakridsbændel til kr. 15,- og et sæt dyre kabler med forskellige tykkelser OFC-korer, og speciel isolering og gode stik. Stikkenes kvalitet er meget vigtig, og kan resultere i en værre gang sløret snavs, hvis kontakten er dårlig, og der er brugt kæmpe messingklodser til at sende signalet igennem.

Jeg er temmelig sikker på at man vil høre det på en testopstillig med omvendt fasede kabler. Der slipper mere smæk og transienter igennem et godt kabel.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

GuldLos skrev:

Jaja, der er altid undtagelser. Og der er også nogle milepæle inden for hifi eksempelvis den ovennævnte NAD 3020. Men vil dit indlæg sige, at vi ikke kan blive enige om at eksempelvis højttalere til 15000,- parret ikke er bedre end dem til 2000,- parret??? For så er det sgu svært at argumentere...

Jamen det kan man da ikke sige.
Jeg tror endda egentlig godt du kan udvide prisrammen fra f.eks. 2.000 til 100.000 kr. eller deromkring.
De aller aller bedste komponenter, kan meget nemt kombineres til en katastrofe.
Du kan ganske enkelt overhovedet ikke bruge nogen økonomisk regel for HIFI, bortset fra at du er nødt til lige at hæve dig op over den formstøbte plast og power opampsene.
Der går en grænse for, hvor meget ekstra du kan gøre, som positivt vil påvirke lyden. Ind imellem er der endda et breakpoint, hvor tingene begynder at vende modsat.
Som eksempel herpå kan jeg nævne en Dansk HT fabrikant, der laver nogle meget famøse HTér med en sjov frekvenskurve. Baffelen på kabinettet er ikke mindre end 7 cm tyk. Det er for at gøre den ultimativt stiv og bekæmpe farvninger herfra. Men samtidig så sidder enheden jo dybt i hullet, og kan derfor ikke ånde ordentligt, ligesom der kommer meget tidlige reflektioner fra kanterne til bagsiden af enheden. Kuren bliver til sygdommen - Brian tungesager princippet overvindes af Søren Sundfornuft axiomet.
Man kan heller ikke fordoble elektrolytkapaciteten i en amp og dermed bruge penge på det, og så regne med, at nu lyder det bedre.

Sådan virker tingene desværre ikke

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Der skulle meget gerne være målbar forskel på et lakridsbændel til kr. 15,- og et sæt dyre kabler med forskellige tykkelser OFC-korer, og speciel isolering og gode stik. Stikkenes kvalitet er meget vigtig, og kan resultere i en værre gang sløret snavs, hvis kontakten er dårlig, og der er brugt kæmpe messingklodser til at sende signalet igennem.

Jeg er temmelig sikker på at man vil høre det på en testopstillig med omvendt fasede kabler. Der slipper mere smæk og transienter igennem et godt kabel.

Det bestrider jeg jo heller ikke.
Men hvordan finder vi et korrekt kabel, der ikke ændrer noget som helst?
Her mener jeg vi er nødty til at bruge "sætte ind i kæden" metoden.

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes