Emne: JBL vs Cerwin-Vega ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Alcedo Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Korrekt... der er ingen info om DALI450 på deres HP. Hvad vil du vide om dem... Jeg kan måske hjælpe...
Og nej... det kan IKKE betal sig at købe 909'ere! De hører til den "blå" serie, der er discountmodellerne. 450 er fra den "røde" serie, som er mere High End orienteret, og noget dyrere fra ny. Kvaliteten er naturligvis derefter.
|
|
|
Synes bare at 2*6½ bas lyder meget lidt.. eller er det ?
Men navnet JBL for mig er lige som Dali, så hvorfor ikke tage JBL i stedet for Dali`? Jeg har hørt begge dele, synes de lyder lige godt. Ham nede fra "god tone" i byen sagde at Dali og JBL var næsten det samme.
Ville gerne have et bud på noget JBL i stedet for Dali..
|
| Til top |
|
| |
Luksus Bumsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er lige et link til dali's rød serie hvis det havde interesse (dali 450 osv)
http://www.dali.dk/PDFFILES/premanuals/RED_SERIES.pdf
kan ikke hjælpe med jbl, andet end at sige at deres lx2 som er en reol
højttaler spiller godt.. hehe held og lykke med hvad det nu end bliver
til
|
| Til top |
|
| |
Daniel18 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 189
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
go for jbl, CW er god bas men dåselyd. jbl der får du det hele med.
__________________ Denon AVR-3805
Sony BDP-S550
B&W DM604S3
B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har lidt ret... JBL er for mange mennesker noget særligt. Men det var en gang i 70'erne og 80'erne. Desværre er JBL ikke længere det samme, og er begyndt at producere billige Kina-højtalere. Prøv selv at kigge på linket du selv har lavet... så stor en højtaler... Og så vejer den kun 25kg. Tror du så kabinettet er særlig solidt?? Tror du enhederne er udstyret med kæmpe magneter?? Nej vel.... Tror faktisk en "lille" DALI450 vejer lige så meget.... Hvilken tror du så er lavet mest solidt??
Hvorfor tror du i øvrigt ikke der er nogen seriøse HIFI-butikker der længere sælger JBL??? Tror du det er tilfældigt, at de er havnet hos de lokale radioforretninger, side om side med Technics og andet braller????
Men jeg havde desværre mine anelser, hvorfor jeg var skeptisk for at gå ind i debatten... Det virker som om du allerede har besluttet dig for en af disse discount kæmper.
Du siger, at du synes 2 x 6.5" lyder som for lidt... Du er helt afsporet... Og det er der mange der er. De tror at størst er bedst... I virkeligheden er det nærmere omvendt. 2 x 6.5" i ordentlig kvalitet (som eks 450'eren) kan spille tordnende højt. Til sammenligning har jeg flere gange hørt discount kæmper med 15" basser, der ikke kunne spille højt. Det fatter folk bare ikke, fordi der jo står på kæmpen at den er på 1000watt... og så må det jo spille højt... NEJ!!!!! Glem det!!!!
Hvad nytter det at have en 15" bas, hvis magneten der driver den ikke har kræfter nok?? Så er det bedre at lave en mindre enhed, hvor der til gengæld er kræfter bag.
Jeg er udemærket klar over, at skal man have ekstreme lydtryk, bliver man nødt til at bruge store enheder. Men så snakker vi en anden prisklasse, og så er det ikke god lyd man får ud af det.
På et værelse på 8kvm, kan et par DALI450 med en ordentlig forstærker spille så højt, at du ikke ønsker at være i lokalet. Uden tvivl... hvorfor vil du så have noget større?? Det eneste du får ud af det, er mere ukontrolleret lyd, generelt dårligere kvalitet og mindre plads!
For at spare os for at skulle gentage os selv igen, så lad nu være med at spørge en gang til, og ikke den ene eller den anden højtaler er bedre, når nu den har lidt større enheder. Svaret er NEJ!!!
Hvis bare du ville prøve, ville du ikke være i tvivl... Og så kunne du komme videre med at vælge en ordentlig forstærker. Og nej.. her gælder det ikke om at finde den hvor producenten lyver mest om at der er flere tusinde watt... Heller ikke den med flest lamper og knapper.
Find noget med så få knapper, funktioner og tingel tangel... Så er der en chance for at pengene er brugt til at skabe vellyd...
Undskyld hvis jeg lyder lidt sur, men vi har bare haft denne debat sindsygt mange gange før, med folk i præcis samme situation som dig... Og hver gang tror folk ikke på hvad vi siger... Og nej.. jeg er ikke sur. På ingen måde. Jeg har bare skruet lidt op for bissen, i håb om at du vil høre efter. Jeg håber bare at kunne hjælpe dig med ikke at spilde dine sikkert surt tjente kroner... det er sgu træls!! Hvis du kommer ordentligt i gang med et par gode højtalere, kan man altid bygge videre med ny forstærker og CD. Og med ordentligt udstyr er dette en fantastisk hobby, hvor man sagtens kan bruge alt for mange timer (siger kæresten)...
|
| Til top |
|
| |
Mr Hi-Fi Lukket konto

Lukket efter brugers eget ønkse.
Bruger siden: 23 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Nu er det vigtigt er pointere at det er meget individuelt hvad man synes om lyd. Heldigvis da....! Derfor er der alligevel visse retninglinier som man kan gå efter når man vil vælge en højttaler og prioriterer lydtryk højt.
Der er virkelig mange kloge hoveder herinde, som har fundet de vise sten, og fred være med dem, men det er altså vigtigt nogle gange at se tingene med mere åbne øjne.
Først og fremmest vil jeg anbefale at man prøver at skille en JBL højttaler i E-serien (Northridge) ad. Helt ærligt kunne enhederne ligesågodt være placeret i en billig Eltax højttaler. Der er tale om blik-enheder med meget små magneter og hælder man en del effekt i dem vedvarende, ender enhederne meget hurtigt på kirkegården for førtidspensionnerede enheder.
Skal der spilles højt så vælg en højttaler som først og fremmest er kontrueret til formålet. Og vel spiller en CLSC højttaler fra Cerwin Vega hverken præcist, åbent eller detaljeret, men den piller eddermane bukserne af alle andre højttalere til prisen når det gælder om lydtryk og smil på læben.....!
CLSC serien har et kabinet af spånplade, men dette kan altså nemt og billigt forstærkes indvendigt med blygummi. Enhederne har varmeafledende alu-chassic og ikke blik-chassic som JBL. Og så til alle jer hifi-nørder som mig selv der kritiserer CV og specielt de nye modeller. Prøv at finde andre højttalere, som CLSC fra Vega, som leverer lige så meget sjov og smil på læben.... Ja keep looking.......!! Målgruppen for disse højttalere er altså drengerøve mellem 15 og 23 år som ikke går op i diffraktion, præcist lydbillede, eller om trianglen på High Fidelity's reference CD nummer 7900, track nummer 12 har den helt rigtige efterklangstid.....!!!
Hi-Fi handler nemlig også om at have det sjovt også selv om det kun er på 8 m2. Og det er altså noget fis at sige at man får mere ud af mindre højttalere i et lille rum. Det sjoveste jeg har prøvet var da 2 x 18" strokere som subwoofer på 12m2 for år tilbage. Det var præcist, kontant og super skægt.....!!
Og jeg tror skam ikke at et sæt 2-vejs højttalere kan give det samme smil på læben og lyst til at have musik hvis prioriteten er at spille højt med en fed bas.
Men husk også at en Cerwin Vega i CLSC-serien altså ikke performer specielt attraktivt med en bovlam Sony forstærker i røven........!
Prøv at give dem noget effekt. Evt en brugt Acurus A250 eller en NAD forstærker..... Så vil jeg sgu hellere til den fest end en fest med små højttalere som sætter grænsen for festens højdepunkt inden festen overhovedet er startet....
If it is too loud you are too old (og jeg er ikke selv helt ung længere... hehe)
God sommer
Og held og lykke med højttalerjagten......!!! __________________ Krell MD20, Krell studio 2, Krell KRC2, Krell KSA50S, Acoustic Dreams Ellipse, Audioquest Kilimanjaro, Taralabs Air1
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alcedo!
Forstår dig så udemærket! Gik selv fra et anlæg, hvor baskontrol knappen altid var i bund, til et anlæg helt uden mulighed for at justere på bassen. Det føltes lidt mærkeligt i starten, men jeg var rundt og se/høre på en masse forskellig anlæg og fandt hurtigt ud af at der er meget mere end bas (og watt!), som har stor betydning for oplevelsen og glæden ved at høre musik.
Det behøver ikke at være kedeligt, blot fordi der ikke er den vildeste killer bas -tværtimod! Det eneste sted jeg mangler en smule bas er ved film, men så er det jo heldigvis ikke værre, end at man kan spare op og tilføje en subwoofer senere.
Er du stadig i tvivl, vil jeg råde dig til at gå efter fx. Dali 450 (som bliver rost gang på gang herinde!) og en forstærker med tonekontrol (bas, diskant etc.), som en slags gylden middelvej
EDIT: MR Hi-Fi; Har du set at han skal bruge det på et 8m2 værelse???
PS Til alle jer der ikke mener det kan blive højt nok: Prøv med tinnitus, nedsat hørelse, glasøre osv. osv. (man kan godt få dette før man er fyldt 60, 40, 20,...år) Dali 450 er rigeligt til at give høreskader på 8m2! Søg evt. på tinnitus her på forumet...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Mr Hi-Fi: Hvis du kigger nærmere vil du se, at "Alcedo" har et par kæmpe disco-højtalere, hvis lyd han er træt af. Han siger at den slags ikke er sjovt længere... derfor mener jeg ikke Vega er sagen!
|
| Til top |
|
| |
Mr Hi-Fi Lukket konto

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
KRIKSTAR skrev:
|
Hej Alcedo!
Forstår dig så udemærket! Gik selv fra et anlæg, hvor baskontrol knappen altid var i bund, til et anlæg helt uden mulighed for at justere på bassen. Det føltes lidt mærkeligt i starten, men jeg var rundt og se/høre på en masse forskellig anlæg og fandt hurtigt ud af at der er meget mere end bas (og watt!), som har stor betydning for oplevelsen og glæden ved at høre musik.
Det behøver ikke at være kedeligt, blot fordi der ikke er den vildeste killer bas -tværtimod! Det eneste sted jeg mangler en smule bas er ved film, men så er det jo heldigvis ikke værre, end at man kan spare op og tilføje en subwoofer senere.
Er du stadig i tvivl, vil jeg råde dig til at gå efter fx. Dali 450 (som bliver rost gang på gang herinde!) og en forstærker med tonekontrol (bas, diskant etc.), som en slags gylden middelvej
EDIT: MR Hi-Fi; Har du set at han skal bruge det på et 8m2 værelse???
PS Til alle jer der ikke mener det kan blive højt nok: Prøv med tinnitus, nedsat hørelse, glasøre osv. osv. (man kan godt få dette før man er fyldt 60, 40, 20,...år) Dali 450 er rigeligt til at give høreskader på 8m2! Søg evt. på tinnitus her på forumet... |
|
|
__________________ Krell MD20, Krell studio 2, Krell KRC2, Krell KSA50S, Acoustic Dreams Ellipse, Audioquest Kilimanjaro, Taralabs Air1
|
| Til top |
|
| |
hestemule Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er enig med flere jer hurtig, osv. jeg er selv til høj musik og lydtryk! men 8m2! der tror jeg ikke et par store CV´er vil komme til sin ret, jeg har selv Al1002 på lidt over 16m2 og mindre tror jeg ikke kan gøre det, Dali er top nice højtalere, 450ern, eller et sæt 505 de kan sku findes til billige penge og der er satme ufatteligt så meget lyd og råstyrke de små sataner kan præstere =) jeg er imponeret har en kammi som havde 2 sæt 505 paraelle forbundet på en Denon forstærker det spillede kanont! men hvis du vil op og have vega, så skal du os have en stor strømstærk forstærker ikke noget boglam sony crap =) som mr. hifi siger =) hehe jeg har selv været uheldig og brænde mellemtoner af i et sæt vega (model v12f), pga jeg brugte en lille forstærker på store højtalere når du spiller højt mister den kontrollen over enhederne og så futtede de af, der skal os en del til og holde de enheder i et godt greb. men hvis vil have vega, så kan jeg abefale en Acurus a250 =) jeg er selv ejer af sådan en forstærker og der er satme smæk for skellingen i sådan en bandit
|
| Til top |
|
| |
Mr Hi-Fi Lukket konto

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Nu svarede jeg jo selvfølgelig ud fra hovedspørgsmålet som lød på CV kontra JBL.....
Vi kan jo alle blive enige om at man på et tidspunkt vokser fra Cerwin Vega standard højttalere, men jeg vil da stadig ikke gå på kompromis og vælge højttalere, som ikke kan gengive realistiske lydtryk....
Også selv om der er tale om 8 m2....!!
Og af de bud som nævnes er Dali 450 da også en fin højttaler. Men man skal vist have sit hoved tapet med gaffa-tape fast til frontpladen på en Dali 450 for at få høreskade. Og ja jeg har også selv haft et sæt Dali 450 for mange år siden med en NAD2600 så kender udemærket godt denne højttaler......
Kan dog anbefale 2 sæt Dali 850 oven på hinanden til større rum. Det spiller bare for fedt.....!!! Men lad nu være med at kommentere dette.....!!!!
Dali 450 er en fin højttaler som brugt kan anskaffes til fornuftige penge. Men den har selvfølgelig sine begrænsninger hvis man kommer fra et sæt store diskokasser med piezzo-horn.......
(Forresten kunne det være sjovt hvis folk i dette forum brugte underskriften til at skrive hvilket anlæg de selv spiller på.)
God sommer
MVH
Mr. Hi-Fi
__________________ Krell MD20, Krell studio 2, Krell KRC2, Krell KSA50S, Acoustic Dreams Ellipse, Audioquest Kilimanjaro, Taralabs Air1
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm... Jeg kunne godt tænke mig at høre nærmere om det med de 4 850'ere, da vi har 4 stks i huset, og en NAD 216thx og en gammel jvc forstærker 2x80 watt? måske en PM?
Ellers vil jeg melde mig ind i klubben der siger 450. Det virker som det bedste bud, og hvis den ikke passer til din stil, må du jo komme igen og spørge løs
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja.. Du har nok ret, JBL nu om dage er nok noget 500 kinesere har banket sammen med en hammer..
Nu har jeg endelig fået JBL ud af hoved.. Jeg var over ved min ven idag, som havde et sæt Dali 700. De rykker altså bare totalt røv..
Han køre med 2 stk Dali 700 og en Dual forstærker.. Jeg vil gerne havde noget i den stil, bare lidt mere vildere..
jeg vil nu se om jeg kan få mulighed for at høre de 450'er fra Dali.
Men jeg vil sige Tak ! til jer alle, fordi jeg har lært en del meget af det i har skrevet i denne tråd.. 
Kim Schmidt
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
dtomsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 369
|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Hvorfor tror du i øvrigt ikke der er nogen seriøse HIFI-butikker der længere sælger JBL??? |
|
|
KT-Radio Odense sælger dem sgu da, men de er måske ikke seriøse længere 
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
dtomsen skrev:
Hurtig skrev:
|
Hvorfor tror du i øvrigt ikke der er nogen seriøse HIFI-butikker der længere sælger JBL??? |
|
|
KT-Radio Odense sælger dem sgu da, men de er måske ikke seriøse længere 
|
|
|
Manden har nok ret...
Til Alle.. Mit bud går nok på:
dali 700
dali 710
dali 810
dali 850
Hva siger i ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af disse ville jeg vælge 850'eren. Men på 8kvm er de alt for store...
Jeg forstår ikke helt.... du bliver ved med at snakke om, at det skal være vildt... Hvad meener du?? Du bliver nødt til at beslutte dig for, om du er kommet forbi den alder, hvor det er sjovt at spille højt. Hvis ikke, vil jeg anbefale at du beholder dine disco-højtalere lidt endnu, og venter med opgradering til du er klar.
Det med at prøve en middelvej, hvor man stadig skal kunne spille højt og Brian-bas, men hvor det også skal lyde godt... det duer ikke!!!
|
| Til top |
|
| |
snake Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Alcedo
der er nogle jbl l 100 til salg, for3000kr KØB DEM bedre højtalere idet prisleje finder du ikke og glem alt cv
hilsen snake
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Af disse ville jeg vælge 850'eren. Men på 8kvm er de alt for store...
Jeg forstår ikke helt.... du bliver ved med at snakke om, at det skal være vildt... Hvad meener du?? Du bliver nødt til at beslutte dig for, om du er kommet forbi den alder, hvor det er sjovt at spille højt. Hvis ikke, vil jeg anbefale at du beholder dine disco-højtalere lidt endnu, og venter med opgradering til du er klar.
Det med at prøve en middelvej, hvor man stadig skal kunne spille højt og Brian-bas, men hvor det også skal lyde godt... det duer ikke!!!
|
|
|
Du har sikkert ret..
Vildt for mig er at bassen skal kunne mærkes på et højt niveau, og det lyder godt samt de kan spille rimelig højt..
Men, vi i famillien skal snart flytte, og der regner jeg med et noget støre værelse. Så kunne det være lidt smart at være lidt fremtidsikret.
Og du har ret, store højttalere hænger ikke sammen med et værelse på 8 m2. Lyden vil jo bliver miskabt..
Jeg vil så finde nogle folk som sælger nogle af de modeller og høre dem..
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville ellers forslå noget fra JBL's professionale serie, nemlig deres JRX125 højtaler. Den kan levere et heftigt tryk, men altid uden at lyde anstrengt på nogen måde. I modsætning til CV f.eks., kan diskanten følge med hele vejen, den skriger ikke ikke ligesom hos CV's.
Har selv lige købt sådan et par hjem til mit værelse og de spiller kanon Masser af kraft i de højtalere til fest De anbefaler dog en amp på mellem 500-1000 W @ 4 Ohm, så man skal have en okay amp for at trække dem.
Her er spec's og pris på dem:
http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=12640
M.v.h.
Tylle
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tylle skrev:
|
Ville ellers forslå noget fra JBL's professionale serie, nemlig deres JRX125 højtaler. Den kan levere et heftigt tryk, men altid uden at lyde anstrengt på nogen måde. I modsætning til CV f.eks., kan diskanten følge med hele vejen, den skriger ikke ikke ligesom hos CV's.
Har selv lige købt sådan et par hjem til mit værelse og de spiller kanon Masser af kraft i de højtalere til fest De anbefaler dog en amp på mellem 500-1000 W @ 4 Ohm, så man skal have en okay amp for at trække dem.
Her er spec's og pris på dem:
http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=12640
M.v.h.
Tylle
|
|
|
Undslyld jeg siger det, men det er lige præsist sådan nogle klodser jeg ikke skal have igen..
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|