Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 10:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD med hug i bunden..... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 September 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
[QUOTE=Acer][QUOTE=L.B.]

Jeg tror nu nærmere at der er ensrettere i, det er Sony vidst glade for at bruge, jeg har dog adrig selv haft problemer med at finde fasen på deres produkter, men min far har aldrig kunne, selv på de samme apperater.

Men en Elfix kan det.

Det der med jord syntes jeg du skal glemme,jeg syntes de spiller bedst uden, men det er jo en smagssag selvfølgelig. 

Der er ensrettere i alle apparater.. Men de sidder efter trafoerne, opbygningen af netdel og stel osv kan godt have indvirkning på om du kan mærke det eller ej. Men på de samme apparater burde det være det samme.

Og der findes god og dårlig jord. Det kan i nogle tilfælde resultere i støj og brum hvis du også har tv sluttet til forstærkeren og hvis du har kabeltv... Der er mange ting der spiller ind.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 16 September 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
[QUOTE=Acer][QUOTE=L.B.]

Jeg tror nu nærmere at der er ensrettere i, det er Sony vidst glade for at bruge, jeg har dog adrig selv haft problemer med at finde fasen på deres produkter, men min far har aldrig kunne, selv på de samme apperater.

Men en Elfix kan det.

Det der med jord syntes jeg du skal glemme,jeg syntes de spiller bedst uden, men det er jo en smagssag selvfølgelig. 

Der er ensrettere i alle apparater.. Men de sidder efter trafoerne, opbygningen af netdel og stel osv kan godt have indvirkning på om du kan mærke det eller ej. Men på de samme apparater burde det være det samme.

Og der findes god og dårlig jord. Det kan i nogle tilfælde resultere i støj og brum hvis du også har tv sluttet til forstærkeren og hvis du har kabeltv... Der er mange ting der spiller ind.

Det er korrekt, for mig findes der kun een rigtig jord og det er et spyd ned i jorden, al anden er ubrugelig til hifi. Jeg har ikke mulighed for det der hvor jeg bor nu og den form for jord man kan lave på 1 sal i en lejlighed, der er man bedst tjent uden også selvom mine Madrigal produkter er lavet til at køre med jord, så lyder absoludt bedst uden her.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ved heller ikke lige om jeg vil etablere jord på den, det skulle i givet kun være for at jorde apparaterne sammen, jeg kan ikke etablere jord fra min jorma-netskinne alligevel grundet manglende schuko udtag i væggen, som jo bekendt er ulovligt. Men der skulle være en fordel i at jorde sine apparater sammen, jeg kender dog ikke lige den elektriske forklaring på det    

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Du kan få et "løst" jordben der passer i dit schuko stik og så har du jord på det uden at det er ulovligt...

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 16 September 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej Acer

Jeg har de samme stik som dig og jeg har bare sat et alm. han jord stik i stikkontaktet (hvor der naturligvis er jord).

Du kan evt. kikke i min tråd hvor der står en del om jord / kontakt

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 16 September 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

Hej Acer

Jeg har de samme stik som dig og jeg har bare sat et alm. han jord stik i stikkontaktet (hvor der naturligvis er jord).

Du kan evt. kikke i min tråd hvor der står en del om jord / kontakt

Ja, nemli' ja, det har den gode Henrik også lært mig og det virker skam  

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke jeg vil til at klippe den fine schuko-han af mit jorma kabel og så sætte en flad LK stikprop på istedet . Nå, men indtil videre må jeg nøjes med at jorde dem sammen - min jord i huset er heller ikke den allerbedste, den er kun på ca. 1500 Ohm   

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Jeg tror ikke jeg vil til at klippe den fine schuko-han af mit jorma kabel og så sætte en flad LK stikprop på istedet . Nå, men indtil videre må jeg nøjes med at jorde dem sammen - min jord i huset er heller ikke den allerbedste, den er kun på ca. 1500 Ohm   

Kan man ikke købe et kabel med Jorma hunstik, hvor du så selv monterer en dansk stikprop i den anden ende? Så kan du jo bruge det andet Jorma et andet sted...

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Hvis din jord er dårlig syntes jeg helt du skal lade være at bruge den, du kan faktisk foringe lyden fra dit anlæg i stedet, det er min erfaring. Ta et prøvelyt evt. Jord er ikke bare jord.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 September 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr

Det er korrekt, for mig findes der kun een rigtig jord og det er et spyd ned i jorden, al anden er ubrugelig til hifi. Jeg har ikke mulighed for det der hvor jeg bor nu og den form for jord man kan lave på 1 sal i en lejlighed, der er man bedst tjent uden også selvom mine Madrigal produkter er lavet til at køre med jord, så lyder absoludt bedst uden her.

[/QUOTE skrev:

Hej...

Jeg tror det afhænger meget af, hvor man bor! Hos mig er der også div. grej fra ML st til MED jord. Og det er ikke et kobberspyd. Uden at kunne gøre rede for det 'tekniske' har jeg fået at vide, at det er afgørende, at man har mulighed for "nulling" i éns elsystem. Og det er vist ikke alle steder, at dét er muligt...rent teknisk.

Hos mig er det en klar fordel (lydmæssigt) at have udstyret jordet.

Hej...

Jeg tror det afhænger meget af, hvor man bor! Hos mig er der også div. grej fra ML st til MED jord. Og det er ikke et kobberspyd. Uden at kunne gøre rede for det 'tekniske' har jeg fået at vide, at det er afgørende, at man har mulighed for "nulling" i éns elsystem. Og det er vist ikke alle steder, at dét er muligt...rent teknisk.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Ikke Slipsefyr

Hej...

Jeg tror det afhænger meget af, hvor man bor! Hos mig er der også div. grej fra ML st til MED jord. Og det er ikke et kobberspyd. Uden at kunne gøre rede for det 'tekniske' har jeg fået at vide, at det er afgørende, at man har mulighed for nulling i éns elsystem. Og det er vist ikke alle steder, at dét er muligt...rent teknisk.

Mvh.

Niels L.

[/QUOTE skrev:

Jamen der hvor jeg boede før havde jeg faktisk en god radiatorjord. Men hvor jeg bor nu er den ikke god og da det er ulovligt med radiatorjord har jeg så valgt at fjrene den og det gav så også bedre lyd her hvor jeg bor nu at fjerne den .

En nul i stikkontakten (som vidst også er ulovlig at bruge) er vel kun sikkerhedsjord og ikke andet,men kan man høre en forskel så kan man vel det.. Boede jeg i hus , så var der et spyd i haven.

Jamen der hvor jeg boede før havde jeg faktisk en god radiatorjord. Men hvor jeg bor nu er den ikke god og da det er ulovligt med radiatorjord har jeg så valgt at fjrene den og det gav så også bedre lyd her hvor jeg bor nu at fjerne den .

En nul i stikkontakten (som vidst også er ulovlig at bruge) er vel kun sikkerhedsjord og ikke andet,men kan man høre en forskel så kan man vel det.. Boede jeg i hus , så var der et spyd i haven.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Nu Acer, har du fået taget låget af "dyret"

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Nu Acer, har du fået taget låget af "dyret"

Nope, ikke endnu.....jeg har været ved at lytte intensivt med vendt fase og syntes lydbilledet virker lidt rodet når man vender, men det bliver spændende at se om den vitterligt skal vendes om når jeg får låget af den 

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror lige jeg vil lege lidt med en polsøger på phono-stikket eller med et voltmeter for, at finde ud af om fasen vender korrekt inden jeg åbner den . Ganske usportsligt, men det må være muligt at bestemme den korrekte fasevending uden at skulle åbne sine apparater   

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hvis du måler med et ac volt meter. Den ene pind på jord og den anden på kabinettet vil den vise ca 120volt hvis den sidder forkert. Og betydeligt mindre når den sidder rigtigt. Når spændingen er mindst sidder det rigtigt. Husk det er AC volt.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg målt lidt, og det der med at man kan se om glødelampen lyser mere eller mindre i polsøgeren - glem det. Med et voltmeter kunne jeg måle en svag forskel når jeg vendte netstikket og slet ikke så meget som kristiankk nævner, jeg måler kun ca. 1,3V - 1,5V imellem cd-afspillerens phono-udgang og forstærkerens phono-udgang , og endnu mindre når der måles på de 2 apparaters kabinetter . Der er ikke den store forskel på målingerne, men forskellen er der hver gang så nu vender fasen rigtigt - det har den iøvrigt gjort hele tiden. Denne Sony maskine er således korrekt elektrisk monteret idet fasen sidder netkablets i venstre hul når den flade side af stikket vender opad, det skulle være standard siges det . Sådan vender fasen iøvrigt også på min H/K og derfor satte jeg den der på Sony'en hvilket åbenbart var rigtigt. Det er iøvrigt nemt at kontrollere forstærkerens fase, prøv at vende den og hør godt efter (skal selvfølgelig være stille i rummet) så høres der en elektrisk snerren eller brum om man vil fra transformatoren, det er ret nemt at høre når man har haft vendt stikket et par gange, den skal brummes/snerre mindst muligt. Hiv så signalkablerne af og mål imellem phone udgangene og laveste værdi indikerer en korrekt vendt fase. Man behøver ikke tage ht-kablerne ud, de påvirker ikke målingen - signalkablerne derimod gør så af med dem inden der måles        

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Så fik jeg målt lidt, og det der med at man kan se om glødelampen lyser mere eller mindre i polsøgeren - glem det.

Min polsøger virker nu fint, ingen problemer der,men den skal jo bruges rigtigt.. Men som jeg har skrevet før, kan sony være problematisk nogen steder.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Acer skrev:
Så fik jeg målt lidt, og det der med at man kan se om glødelampen lyser mere eller mindre i polsøgeren - glem det.

Min polsøger virker nu fint, ingen problemer der,men den skal jo bruges rigtigt.. Men som jeg har skrevet før, kan sony være problematisk nogen steder.

he he, antyder du at jeg ikke kan finde ud af at bruge en polsøger ? . Der er lys i lampen uanset hvordan stikket vender og helt ædru (uden at have spist så meget som en skildpadde eller cognac bønne) kan jeg oprigtigt ikke se en bjælde forskel på lysstyrken af glødelampen - ej heller på min H/K 

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Acer skrev:

he he, antyder du at jeg ikke kan finde ud af at bruge en polsøger ? . Der er lys i lampen uanset hvordan stikket vender og helt ædru (uden at have spist så meget som en skildpadde eller cognac bønne) kan jeg oprigtigt ikke se en bjælde forskel på lysstyrken af glødelampen - ej heller på min H/K 

Nææ, antyder skam ikke noget, men så frem det er en elfix du har fået fingre i så skal du IKKE skrue den hel op på max, for i så fald er det rigtig, så giver den fuld udslag på alt, selv emhætten. Du skal skrue den meget meget lidt op, så burde du kunne bruge den og den vil nu kun give udslag der hvor fasen vender forkert. Du skal kunne komme meget meget tæt på apperatet med den før den giver udslag hvis fasen vender korrekt, så det er ikke ligemeget hvordan du anvender den. 

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Acer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Acer skrev:

Nææ, antyder skam ikke noget, men så frem det er en elfix du har fået fingre i så skal du IKKE skrue den hel op på max, for i så fald er det rigtig, så giver den fuld udslag på alt, selv emhætten. Du skal skrue den meget meget lidt op, så burde du kunne bruge den og den vil nu kun give udslag der hvor fasen vender forkert. Du skal kunne komme meget meget tæt på apperatet med den før den giver udslag hvis fasen vender korrekt, så det er ikke ligemeget hvordan du anvender den. 

Ok, sådan noget fint udstyr har vi ikke råd til her i huset, vi klarer os med en billig model fra et eller andet lavpristømmerhus til 15 kr. og den virker ganske udemærket når man skal checke om der er en fase i moster Ebbas elevationsseng . Nej spøg til side, den der elfix-ting virker som om den er en ret effektiv fætter, hvor køber man sådan en henne ? Det lyder noget nemmere end at skulle måle og gøren ved.....

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes