Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD med hug i bunden..... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Acer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Acer skrev:
Så fik jeg målt lidt, og det der med at man kan se om glødelampen lyser mere eller mindre i polsøgeren - glem det.

Min polsøger virker nu fint, ingen problemer der,men den skal jo bruges rigtigt.. Men som jeg har skrevet før, kan sony være problematisk nogen steder.

he he, antyder du at jeg ikke kan finde ud af at bruge en polsøger ? . Der er lys i lampen uanset hvordan stikket vender og helt ædru (uden at have spist så meget som en skildpadde eller cognac bønne) kan jeg oprigtigt ikke se en bjælde forskel på lysstyrken af glødelampen - ej heller på min H/K 

Nææ, antyder skam ikke noget, men så frem det er en elfix du har fået fingre i så skal du IKKE skrue den hel op på max, for i så fald er det rigtig, så giver den fuld udslag på alt, selv emhætten. Du skal skrue den meget meget lidt op, så burde du kunne bruge den og den vil nu kun give udslag der hvor fasen vender forkert. Du skal kunne komme meget meget tæt på apperatet med den før den giver udslag hvis fasen vender korrekt, så det er ikke ligemeget hvordan du anvender den. 

Ok, sådan noget fint udstyr har vi ikke råd til her i huset, vi klarer os med en billig model fra et eller andet lavpristømmerhus til 15 kr. og den virker ganske udemærket når man skal checke om der er en fase i moster Ebbas elevationsseng . Nej spøg til side, den der elfix-ting virker som om den er en ret effektiv fætter, hvor køber man sådan en henne ? Det lyder noget nemmere end at skulle måle og gøren ved.....

Uha....min er gammel og købt i en hifi biks på tagensvej som er lukket for mange år siden, men prøv at søge på nettet efter den, jeg har set den et sted, den hedder slet ret " ELFIX detector " en lille grå sag med en drejeknap på siden. 

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Sendt: 21 September 2005 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
og slet ikke så meget som kristiankk nævner, jeg måler kun ca. 1,3V - 1,5V imellem cd-afspillerens phono-udgang og forstærkerens phono-udgang , og endnu mindre når der måles på de 2 apparaters kabinetter . Der er ikke den store forskel på målingerne, men forskellen er der hver gang så nu vender fasen rigtigt - det har den iøvrigt gjort hele tiden. Denne Sony maskine er således korrekt elektrisk monteret idet fasen sidder netkablets i venstre hul når den flade side af stikket vender opad, det skulle være standard

Jeg skrev at du skulle måle fra jord til kabinettet...
Det vil give det jeg skrev.
Det skal gøres på hvert enkelt apparat og de skal ikke være forbundet med signalkabel når du gør det..

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Acer skrev:
og slet ikke så meget som kristiankk nævner, jeg måler kun ca. 1,3V - 1,5V imellem cd-afspillerens phono-udgang og forstærkerens phono-udgang , og endnu mindre når der måles på de 2 apparaters kabinetter . Der er ikke den store forskel på målingerne, men forskellen er der hver gang så nu vender fasen rigtigt - det har den iøvrigt gjort hele tiden. Denne Sony maskine er således korrekt elektrisk monteret idet fasen sidder netkablets i venstre hul når den flade side af stikket vender opad, det skulle være standard

Jeg skrev at du skulle måle fra jord til kabinettet...
Det vil give det jeg skrev.
Det skal gøres på hvert enkelt apparat og de skal ikke være forbundet med signalkabel når du gør det..

Jeg kan ikke komme til jordforbindelsen fordi den er dækket af det enorme schucko-stik, så jeg har ikke mulighed for at måle fra jorden i min installation

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Så skru kappen af schuko stikket.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Så skru kappen af schuko stikket.

æh, og så have 2 løse stikben hængende og dalre med 230V på i udtaget ? ellers tak, der sætter jeg grænsen 

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Nå, men ellers er jeg sådan ved at vende mig til ES-maskinen - den er klart bedre end min gamle Denon, langt mere information og dybde i musikken og virker slet ikke grynet som den gamle...men, som L.B. også fandt ud af så giver denne maskine blod på tanden med hensyn til hvad der ellers kan opnåes af forbedringer fra cd-mediet......godt det lyder den, men en supermaskine er den ikke

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

æh, og så have 2 løse stikben hængende og dalre med 230V på i udtaget ? ellers tak, der sætter jeg grænsen 

[/QUOTE]

Det er jo kun i det minut det tager at måle. Det var jo ikke permanent...

Birger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 September 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Sidder stikket rigtigt eller forkert? - det kan let testes ved at bevæge en finger i en let strygende bevægelse på fronten af kabinettet. Hvis det sidder forkert så vil det føles lidt gummiagtigt, elektrisk, underligt som om fingeren hænger lidt i fast, det er lidt svært at beskrive og det virker måske som voodoo - men det virker!!!Prøv at vende stikket og du vil mærke forskel! - Hvad der så lyder bedst det er jo en helt anden sag.

Mitonord m. ScanSpeak
Ear202
Classic cd
Xindak tube preamp
Bertram
Til top Vis Birger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Birger

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 September 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Angående korrekt netfase: hvis du ikke har en Elfix, som kan summe og lyse når den nærmer sig et elektrisk felt, så kan du benytte et helt almindeligt voltmeter, som ikke behøver at koste ret meget. Jeg har haft god erfaring af simpelt hen at sætte pluspinden på apparatets metaldele og så holde om minuspinden med fingrene. Det er naturligvis ikke en rigtig reference som jord er det, men jeg har tjekket det med min Elfix og lyttet efter, og det passer altså. Jeg har målt op til 50 volt når netstikket vendte forkert og så f.eks. 4 volt når jeg vendte det om. De fleste apparater er ikke så voldsomme hvad angår forskellen, men hvis du slet ikke kan registrere en forskel, så kan du formentlig heller ikke høre den.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Birger skrev:
Sidder stikket rigtigt eller forkert? - det kan let testes ved at bevæge en finger i en let strygende bevægelse på fronten af kabinettet. Hvis det sidder forkert så vil det føles lidt gummiagtigt, elektrisk, underligt som om fingeren hænger lidt i fast, det er lidt svært at beskrive og det virker måske som voodoo - men det virker!!!Prøv at vende stikket og du vil mærke forskel! - Hvad der så lyder bedst det er jo en helt anden sag.

Jo jo, men den går ikke på en Sony ES-maskine - jeg kan simpelthen ikke mærke nogen forskel i fingrene . Men jo, det burde være muligt men enten er Sony's maskiner vanskelige at detektere sådan noget på eller også har jeg læder på fingrene

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

[/QUOTE]

Det er jo kun i det minut det tager at måle. Det var jo ikke permanent...

[/QUOTE]

Ganske vist, men sådan et jorma-stik er ski ikke sådan lige til at skille ad, der sidder en heftig gummifætter henover stikket som jeg nødigt vil ødelægge . Men man kunne gøre noget andet.....man kunne bruge en alm. LK-netskinne og vende apparat-stikkene samme vej som i shucko skinnen og sikre sig at fasen også vender på samme måde og bruge LK-skinnen som måle dummy . Vender det hele rigtigt er det bare at hyle LK-fætteren ud i skuret igen og sætte shucko-skinnen ind istedet

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 25 September 2005 kl. 02:56 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Nå, men ellers er jeg sådan ved at vende mig til ES-maskinen - den er klart bedre end min gamle Denon, langt mere information og dybde i musikken og virker slet ikke grynet som den gamle...men, som L.B. også fandt ud af så giver denne maskine blod på tanden med hensyn til hvad der ellers kan opnåes af forbedringer fra cd-mediet......godt det lyder den, men en supermaskine er den ikke

Hej Acer har du fået det hug i bunden du søger med din ES maskine ??

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 03:06 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
Acer skrev:

Nej, jeg vil gerne låne din for at høre om det er en generel mangel ved de ES-maskiner  

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 25 September 2005 kl. 03:24 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

piobyte skrev:
Acer skrev:

Nej, jeg vil gerne låne din for at høre om det er en generel mangel ved de ES-maskiner  

Jeg kan ikke sige om den har det hug du søger men dybt går den ,hvilke andre ES maskiner har du prøvet ?
 Den jeg har hørt med mest bund er en Gryphon med  Sony drev, jeg husker ikke lige modellen men prisen var nær 60000 kr

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er også at man ikke direkte kan sammenligne maskiner på den måde, selvfølgelig hvis de er ens, som i nævner.

Men det signalkabel der er godt med en maskine giver nødvendigvis ikke samme egenskaber i en anden maskine.... Det samme med højttaler kabler og forstærkere...

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Min erfaring er også at man ikke direkte kan sammenligne maskiner på den måde, selvfølgelig hvis de er ens, som i nævner.

Men det signalkabel der er godt med en maskine giver nødvendigvis ikke samme egenskaber i en anden maskine.... Det samme med højttaler kabler og forstærkere...

Man kan vel godt sammenligne 2 maskiner hvis der bruges det samme signalkabel ?  

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

CD-Afspillere som skal have hug i bunden er som regel lavet med BurrBrown DAC's
Ex. vis blev min egen Pioneer PD9300 med BB PCM-58P DAC's i HighFidelity test (afir. tilbage i 10/1989) honoreret med denne overskrift

"Bass uber alles"

De kunne ikke sige andet en at dybbasreproduktionen var referencen! for en CD-afspiller i 10KKr's klassen

Mht. til Sony spillerne sEer de ikke sEkontante i bunden uanset hvad man gør ved dem af mods.
Jeg har fortaget meget omfattene og rigtig god mod af en kammerats Sony CPD-X55ES som er en 1/45Bit spille ...den spiller pragtfuldt! men kan allligevel ikke pEtrods af et hav af ydelses forbedrene tweaks, stumper inkludere 100.000µF i PSU'en, store Intertech 250V- polypropylene caps (2x 15µF - 4x 33µF - 2x 82µF), + et hav af mange smEcaps, 4x 8065 LC op-amps, LC-Clock ... slet ikke hamle op med min mere simpelt modificeret Pioneer, når vi taler om de 2 nederste oktaver i det hørbare område ....forskellen pEde to DAC teknologier kan beskrives som "Ingen Roser uden torne" for alt andet den ES'er gør med musik er bare blevet en ydelse langt udover det sædvanlige .... den "tæver" CD-afspiller i 10-20K klassen med lethed
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:
CD-Afspillere som skal have hug i bunden er som regel lavet med BurrBrown DAC's
Ex. vis blev min egen Pioneer PD9300 med BB PCM-58P DAC's i HighFidelity test (afir. tilbage i 10/1989) honoreret med denne overskrift

"Bass uber alles"

De kunne ikke sige andet en at dybbasreproduktionen var referencen! for en CD-afspiller i 10KKr's klassen

Mht. til Sony spillerne sEer de ikke sEkontante i bunden uanset hvad man gør ved dem af mods.
Jeg har fortaget meget omfattene og rigtig god mod af en kammerats Sony CPD-X55ES som er en 1/45Bit spille ...den spiller pragtfuldt! men kan allligevel ikke pEtrods af et hav af ydelses forbedrene tweaks, stumper inkludere 100.000µF i PSU'en, store Intertech 250V- polypropylene caps (2x 15µF - 4x 33µF - 2x 82µF), + et hav af mange smEcaps, 4x 8065 LC op-amps, LC-Clock ... slet ikke hamle op med min mere simpelt modificeret Pioneer, når vi taler om de 2 nederste oktaver i det hørbare område ....forskellen pEde to DAC teknologier kan beskrives som "Ingen Roser uden torne" for alt andet den ES'er gør med musik er bare blevet en ydelse langt udover det sædvanlige .... den "tæver" CD-afspiller i 10-20K klassen med lethed

Jow jow, nu er det også snart et år tid siden jeg søgte med lys og lygte, og jeg har nu fundet mig til rette med en X779ES som er markant bedre end X555'eren   

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har et forslag til en god DAC man kunne spænde efter en X779'er ? Det skal selvfølgelig være en med et solidt øksehug i bunden - det er klart

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Er der nogen der har et forslag til en god DAC man kunne spænde efter en X779'er ? Det skal selvfølgelig være en med et solidt øksehug i bunden - det er klart

Kunne du ikke forklare lidt nærmere hvad du egentlig mener med "hug i bunden"?

Mon ikke du burde anskaffe en equalizer? (Og så håbe på at dit forstærkergrej kan følge med).

Som jeg læser dit indlæg, ønsker du en bas der er overdrevet fremhævet, men stadig 'fast'. Er det rigtigt læst?

Hvad består dit øvrige udstyr af?

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum