Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 16:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SA Explorer - trylleri eller hokes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Har læst pressemeddelelsen og selvom de skal tages med to gran salt, så lyder det som om der er nyt under hifihimlen; hvad siger de elektronikkyndige til opfindelen med 2 spoler til en enhed?

Det lyder iøvrigt som om de selv laver enhederne, ihvertfald nævnes der ikke at de er fra SS eller Vifa, o.s.v. Har nogle info om dette?

Tror dog det er ugens største overdrivelse at de har brugt 5 år på at lave den, thi, hi, det er nok nærmere 5 måneder?!

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har også læst pressemeddelesen - men det er altså ikke noget nyt i at bruge 2 spoler per enhed.

Se bare på dette link: http://www.jm-reynaud.com/jmr_us/offrande.html

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har lagt ører til denne nye SA speaker ?

__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 756
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

2 spoler i en enhed har da været brugt i årevis. AFAIK.

En 5 års udviklingsperiode lyder af en del, men visse andre producenter skriver også både 10 -og 15 år.

Det er vel i øvrigt også ligegyldigt hvem der har lavet enhederne. Mon ikke de har haft en finger med i spillet selv. Det er ikke ret mange producenter der har overskud til selv at producere deres egne enheder. De har blot en fabrik til det, der så fremstiller enhederne efter deres foreskrifter. Det er vel ligeså godt.

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Tjaa om de har været 5 år at udvikle den, er jo meget relativt. Det kan være at de med 5 år mener, at de har taget noget af princippet, i en højttaler de lavede for 5 år siden. Det kan også være at de har været i gang med dette projekt i 5 år. Måske havde de dette projekt i tankerne for 5 år siden, da de var ved at lave en anden højttaler, og så tænkt "Hey vi laver en mega dyr en! Og så bruger vi dette princip!". Og så har de gjort de tænkt det samme i løbet af de næste 5 år, imens de har bygget andre højttalere.

Udvikling er relativt!
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg tvivler på der har værer 20 forskellige ingeniøre der har arbejdet i 5 år hver dag på at lave udregninger osv..
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Det interessante er vel hvorledes ydelsen er på SA's nye speaker, om den har været 5 år undervejs eller mindre er såvel ligemeget.

Ligeledes idéen med 2 svingspoler i enheden er prøvet før af Jean-Marie Reynaud og endda med godt resultat - SA behøver ikke at være dårlig fordi de bruger en allerede kendt teknik.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Den stjerneformede bredbåndsenhed fra 'Manger' har vist også 2 svingspoler.

Den skulle være i absolut referenceklasse, med en pris der ligger i den meget dyre ende.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Dobbelt svingspole er det ikke Focal der har haft det i mange år? Mener Ole Klifoth brgte dette i HF sattelit i start 80'erne?

Også brugt på passive monosubs......



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Det med dviklingstiden er vel et elastik, Det er vel 5 kalendår år siden ideen til en ny model opstod

dviklingstiden for en dynamisk højttaler strækker sig jo langt tilbage....så det er mere evolution



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hvad med at LYTTE til højtaleren, inden I begynder at skave jer .
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Uanset opbygning, så ser jeg frem til et lyt på den nye model - det bliver spændende at se hvordan den performer i forhold til 3070'eren!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Hvad med at LYTTE til højtaleren, inden I begynder at skave jer .

Ja, det er da helt utilstedeligt at ytre sig her...i et Hifi forum



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

Uanset opbygning, så ser jeg frem til et lyt på den nye model - det bliver spændende at se hvordan den performer i forhold til 3070'eren!

- BR

Ja, tager jeg fejl hvis det var dig der ikke vat vild med SA7K? Spændende om SA har lyttet til kritikken



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
BjarkeNR skrev:

Uanset opbygning, så ser jeg frem til et lyt på den nye model - det bliver spændende at se hvordan den performer i forhold til 3070'eren!

- BR

Ja, tager jeg fejl hvis det var dig der ikke vat vild med SA7K? Spændende om SA har lyttet til kritikken

Passive enheder i en konstruktion hvor disse skal sættes i svinger af andre fungere efter min mening slet ikke i SA7K - men det er en helt anden historie og den skal ikke blandes ind i denne tråd

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7545
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Om de har været 5 år om det eller ej, er der alligevel ikke nogle af jer der ved, så hvorfor overhovedet spilde krudtet på at få en diskussion ud af det.

System Audio HAR været godt og vel 5 år om konstruktionen, og har også udemærket været klar over "arven" den skal leve op til efter 3070, og det har afstedkommet utallige prototyper. Det er er værd at huske at System Audio er en lille biks med et beskedent antal medarbejdere hvor man af gode grunde har flere områder at fokusere på, og derfor bliver nye konstruktioner en lang og træg periode. SA2K og SA7K var også adskillige år undervejs - man kan ikke bare smide alt og udelukkende fokusere på et produkt med resourcer der slet ikke rækker så vidt som hos de rigtigt store producenter.

Det er vel i det store hele heller ikke vigtigt hvor lang tid det har taget - det bliver det ingen sensationshistorie af. Det vigtigste er at den endelig er her, og så må det jo være vigtigere hvordan den spiller!

Enhederne vil jeg gætte på, uden at vide det, som værende af Scan speak´sk tilsnit!



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Enhederne vil jeg gætte på, uden at vide det, som værende af Scan speak´sk tilsnit!

Enhederne er udviklet af SA selv i tæt samarbejde med DST, og produceres ("naturligvis") af DST (Scan-Speak/Vifa). Dvs. hvor de tidligere har brugt "SA-udgaver" af forskellige DST-enheder, er enhederne i Explorer i højere grad at betragte som egenudvikling.

Jeg har hørt den, og umiddelbart vil jeg konkludere at den lyder som en "beefed-up" udgave af deres traditionelle gulvhøjttalere, dvs. i tråd med lyden fra 3070, 1280 osv, men mere detaljeret og mere dynamisk, med bedre attack. SA7K og SA2K falder i mine ører på hver sin måde ved siden af den "traditionelle" SA-lyd (selv om jeg ved gutterne fra SA vil protestere kraftigt over den udtalelse...), mens Explorer altså i højere grad kan ses som en direkte forbedret udgave af de traditionelle modeller. Om det er godt eller skidt vil jeg så lade være op til en enkelte... ;-) Men min personlige opfattelse er at 2K, 7K og Explorer er tre ret forskellige højttalere. Man bør i hvert fald ikke lade éns opfattelse af 2K og 7K danne grundlag for fordomme om Explorer's lyd.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Enhederne er udviklet af SA selv i tæt samarbejde med DST, og produceres ("naturligvis") af DST (Scan-Speak/Vifa).

Dette er iøvrigt temmeligt sikkert årsagen til at der er gået så lang tid med udviklingen - det tager trods alt noget længere tid at starte fra "scratch" end at flikke en kasse sammen og kyle nogle færdige enheder i... Iøvrigt er det mit gæt (med streg under _gæt_) at de første par års udvikling ikke har ret meget med den færdige højttaler at gøre, der er formentligt lavet nogle forsøg på at strikke højttaleren sammen ud fra mere standardiserede enheder, før man tager beslutningen om at udvikle enhederne selv. Så kan man jo diskutere, om en given udviklingsperiode skal tælles med, hvis man på et tidspunkt har skrottet projektet og startet forfra... (Hvilket jeg ikke ved om SA har gjort i dette tilfælde, men den slags sker jævnligt).

Under alle omstændigheder: Hvor lang tid der er brugt på udviklingen er ligegyldigt, det er højttalerens lyd der tæller - men det er nu engang SA selv der vælger at lægge fokus på dette som et salgsargument, så må det da også accepteres at det bliver diskuteret - også uden at man har hørt højttaleren.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 786
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Explorer, og vil give Otto ret i hans beskrivelse af lyden; der er vanlig SA lyd, med meget mere af det hele.
- absolut en god højttaler, som er en seriøs contender i prisklassen.

Det er bare med at komme ud lytte på den, der er knald på liggehønen

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Om de har været 5 år om det eller ej, er der alligevel ikke nogle af jer der ved, så hvorfor overhovedet spilde krudtet på at få en diskussion ud af det.

System Audio HAR været godt og vel 5 år om konstruktionen, og har også udemærket været klar over "arven" den skal leve op til efter 3070, og det har afstedkommet utallige prototyper. Det er er værd at huske at System Audio er en lille biks med et beskedent antal medarbejdere hvor man af gode grunde har flere områder at fokusere på, og derfor bliver nye konstruktioner en lang og træg periode. SA2K og SA7K var også adskillige år undervejs - man kan ikke bare smide alt og udelukkende fokusere på et produkt med resourcer der slet ikke rækker så vidt som hos de rigtigt store producenter.

Det er vel i det store hele heller ikke vigtigt hvor lang tid det har taget - det bliver det ingen sensationshistorie af. Det vigtigste er at den endelig er her, og så må det jo være vigtigere hvordan den spiller!

Enhederne vil jeg gætte på, uden at vide det, som værende af Scan speak´sk tilsnit!

 

Det er vel relevant at forholde sig kritisk til et stykke markedsføringsmateriale?

Og hvis udviklingstiden ikke er vigtig, hvorfor nævner SA den så? Og hvorfor har Hifi4all ikke redigeret den væk?

Basalt set er alt andet en lyden jo irelevant, så hvorfor så alle de ord om enheder, svingspoler og delefiltre?

Fordi det giver indblik i konstruktionen.....og dette her er et debatforum, ikke en konklusionsdatabase...



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes