| Forfatter |
|
klogesen Forum Bruger


Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æres den, som æres bør. Ud over de franske højttalere var Cerwin Vega DC-15 faktisk udstyret med en 15" bas med to svingspoler (var det i 1989?), drevet af to forskellige sektioner af filteret, den ene med højere frekvenser, den anden med lavere. Det resulterede desværre i et umådelig ubehageligt impedansforløb, så amperekraftige forstærkere var nødvendige, hvis der skulle spilles virkelig højt. Men kors i hytte, hvor gik de dybt. Metoden kendes også i stor stil fra bilstereo i mange år, men her blev det mere brugt til at lege med stereoforstærkere og en enkelt sub-enhed, eller impedans-tilpasning. Men det lyder da spændende hvad SA nu har frembragt, så det er da klart at der skal lyttes til dem.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Ronin skrev:
|
Om de har været 5 år om det eller ej, er der alligevel ikke nogle af jer der ved, så hvorfor overhovedet spilde krudtet på at få en diskussion ud af det.
System Audio HAR været godt og vel 5 år om konstruktionen, og har også udemærket været klar over "arven" den skal leve op til efter 3070, og det har afstedkommet utallige prototyper. Det er er værd at huske at System Audio er en lille biks med et beskedent antal medarbejdere hvor man af gode grunde har flere områder at fokusere på, og derfor bliver nye konstruktioner en lang og træg periode. SA2K og SA7K var også adskillige år undervejs - man kan ikke bare smide alt og udelukkende fokusere på et produkt med resourcer der slet ikke rækker så vidt som hos de rigtigt store producenter.
Det er vel i det store hele heller ikke vigtigt hvor lang tid det har taget - det bliver det ingen sensationshistorie af. Det vigtigste er at den endelig er her, og så må det jo være vigtigere hvordan den spiller!
Enhederne vil jeg gætte på, uden at vide det, som værende af Scan speak´sk tilsnit!
|
|
|
Det er vel relevant at forholde sig kritisk til et stykke markedsføringsmateriale?
Hvorfor? Markedsføring er markedsføring - istedet for at være kritisk burde man måske forholde sig objektiv istedet!
Og hvis udviklingstiden ikke er vigtig, hvorfor nævner SA den så? Og hvorfor har Hifi4all ikke redigeret den væk?
Vi var ikke klar over at det var et problem for enkelte læsere...
Basalt set er alt andet en lyden jo irelevant, så hvorfor så alle de ord om enheder, svingspoler og delefiltre?
Fordi hvis det ikke stod der, ville folk også være utilfredse.....
Fordi det giver indblik i konstruktionen.....og dette her er et debatforum, ikke en konklusionsdatabase...
Ok, tak for den information, og hvad er problemet så? Hids dig nu lidt ned og smil lidt igen 
|
|
|
Min pointe er - istedet for straks at pinpointe ting man kan være negativ over i en nyhed, så vær dog istedet tilpas med at den afløser til 3070 som folk har råbt så højt om så længe, endelig er her! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er lidt spændende.
Jeg undrer mig lidt over at de gør meget ud af membranvægten. Og samtidig gør svingspolen dobbbelt? Er den svingende masse ikke membran+svingspoler+ diverse? Så den med et kvart A4 ark er vel kun membranen alene....
Hvad er fordelen ved dobbelt svingspole? Den må give øget vægt, men man kan måske støre enheden forskelligt ved forskellige frekvenser?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Min pointe er - istedet for straks at pinpointe ting man kan være negativ over i en nyhed, så vær dog istedet tilpas med at den afløser til 3070 som folk har råbt så højt om så længe, endelig er her!
|
|
|
Well said 
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er ikke SS enheder
og de "to spoler" bliver ikke brugt på traditionel vis! __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Groove skrev:
Ronin skrev:
|
Om de har været 5 år om det eller ej, er der alligevel ikke nogle af jer der ved, så hvorfor overhovedet spilde krudtet på at få en diskussion ud af det.
System Audio HAR været godt og vel 5 år om konstruktionen, og har også udemærket været klar over "arven" den skal leve op til efter 3070, og det har afstedkommet utallige prototyper. Det er er værd at huske at System Audio er en lille biks med et beskedent antal medarbejdere hvor man af gode grunde har flere områder at fokusere på, og derfor bliver nye konstruktioner en lang og træg periode. SA2K og SA7K var også adskillige år undervejs - man kan ikke bare smide alt og udelukkende fokusere på et produkt med resourcer der slet ikke rækker så vidt som hos de rigtigt store producenter.
Det er vel i det store hele heller ikke vigtigt hvor lang tid det har taget - det bliver det ingen sensationshistorie af. Det vigtigste er at den endelig er her, og så må det jo være vigtigere hvordan den spiller!
Enhederne vil jeg gætte på, uden at vide det, som værende af Scan speak´sk tilsnit!
|
|
|
Det er vel relevant at forholde sig kritisk til et stykke markedsføringsmateriale?
Hvorfor? Markedsføring er markedsføring - istedet for at være kritisk burde man måske forholde sig objektiv istedet!
Og hvis udviklingstiden ikke er vigtig, hvorfor nævner SA den så? Og hvorfor har Hifi4all ikke redigeret den væk?
Vi var ikke klar over at det var et problem for enkelte læsere...
Basalt set er alt andet en lyden jo irelevant, så hvorfor så alle de ord om enheder, svingspoler og delefiltre?
Fordi hvis det ikke stod der, ville folk også være utilfredse.....
Fordi det giver indblik i konstruktionen.....og dette her er et debatforum, ikke en konklusionsdatabase...
Ok, tak for den information, og hvad er problemet så? Hids dig nu lidt ned og smil lidt igen 
|
|
|
Min pointe er - istedet for straks at pinpointe ting man kan være negativ over i en nyhed, så vær dog istedet tilpas med at den afløser til 3070 som folk har råbt så højt om så længe, endelig er her!
|
|
|
Kritisk er altså ikke negativt (en kritiker er en analysator), bare til din orientering og er heller ikke nødvendigvis subjektivt.
Hvem er hidsig? Jeg hygger mig nu fint, du virker tværtimod lidt mavesur 
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også lige drukket kaffe - det er nok derfor....
Nej, jeg er skam godt tilpas - no harm done!! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
det er ikke SS enheder
og de "to spoler" bliver ikke brugt på traditionel vis!
|
|
|
Kan du uddybe dette med hvordan spolerne bruges?
Det er også spændende med delefilteret....5 enheder (4 med dobbelte svingspoler) og 3-vejs med 24dB/oct. afskæring (givetvis akustisk), med kun 5 komponenter....hvem sagde trylleri Der må være lavet speciel afruldning på enhederne, eller hvad?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ævl og kævl og ikke et eneste indlæg om hvordan skidtet lyder  Er der fordi der vitterligt ikke er en eneste der har haft første lyt på den eller er det bare den gamle omgang mudderkastning imod noget som man slet ikke har hørt på endnu ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ER den kommet i butikkerne?
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikkert ikke, - hvis man gider læse pressemeddelelsen til ende, opdager man, de vil lancere den i september.
Kært barn har mange navne, det er svært at se, hvor i de nye teknologiske landvindinger består. Gammel teknologi med nye smarte navne ? Det er set før.. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
|
Sikkert ikke, - hvis man gider læse pressemeddelelsen til ende, opdager man, de vil lancere den i september.
|
|
|
.. ja ok.. kunne da have læst lidt mere..
KimG skrev:
|
Kært barn har mange navne, det er svært at se, hvor i de nye teknologiske landvindinger består. Gammel teknologi med nye smarte navne ? Det er set før..
|
|
|
ja det er det.. men som Ronin er inde på, det er en pressemeddelelse, og jeg har endnu ikke læst en eneste pressemeddelelse hvor der ikke har været surt tykt på. Det hører med... og er det ikke lidt ligegyldigt, når det er lyden der er det vigtige
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Ævl og kævl og ikke et eneste indlæg om hvordan skidtet lyder Er der fordi der vitterligt ikke er en eneste der har haft første lyt på den eller er det bare den gamle omgang mudderkastning imod noget som man slet ikke har hørt på endnu ? |
|
|
Prøv at læse tråden igennem - både Otto og undertegnede har da givet vores vurdering af lyden.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Acer skrev:
Ævl og kævl og ikke et eneste indlæg om hvordan skidtet lyder Er der fordi der vitterligt ikke er en eneste der har haft første lyt på den eller er det bare den gamle omgang mudderkastning imod noget som man slet ikke har hørt på endnu ? |
|
|
Prøv at læse tråden igennem - både Otto og undertegnede har da givet vores vurdering af lyden.
|
|
|
Nemlig , faktisk er der stort set kun et par harme indlæg der ikke er relevante for tråden  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Erik D skrev:
Acer skrev:
Ævl og kævl og ikke et eneste indlæg om hvordan skidtet lyder Er der fordi der vitterligt ikke er en eneste der har haft første lyt på den eller er det bare den gamle omgang mudderkastning imod noget som man slet ikke har hørt på endnu ? |
|
|
Prøv at læse tråden igennem - både Otto og undertegnede har da givet vores vurdering af lyden.
|
|
|
Nemlig , faktisk er der stort set kun et par harme indlæg der ikke er relevante for tråden 
|
|
|
Ja, beklager dybt 
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Groove skrev:
Erik D skrev:
Acer skrev:
Ævl og kævl og ikke et eneste indlæg om hvordan skidtet lyder Er der fordi der vitterligt ikke er en eneste der har haft første lyt på den eller er det bare den gamle omgang mudderkastning imod noget som man slet ikke har hørt på endnu ? |
|
|
Prøv at læse tråden igennem - både Otto og undertegnede har da givet vores vurdering af lyden.
|
|
|
Nemlig , faktisk er der stort set kun et par harme indlæg der ikke er relevante for tråden 
|
|
|
Ja, beklager dybt 
|
|
|
Er lidt misundelig på dit prøvelyt...det må være en prototype, eftersom den først kommer i produktion til September  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Erik D skrev:
Groove skrev:
Erik D skrev:
Acer skrev:
Ævl og kævl og ikke et eneste indlæg om hvordan skidtet lyder Er der fordi der vitterligt ikke er en eneste der har haft første lyt på den eller er det bare den gamle omgang mudderkastning imod noget som man slet ikke har hørt på endnu ? |
|
|
Prøv at læse tråden igennem - både Otto og undertegnede har da givet vores vurdering af lyden.
|
|
|
Nemlig , faktisk er der stort set kun et par harme indlæg der ikke er relevante for tråden 
|
|
|
Ja, beklager dybt 
|
|
|
Er lidt misundelig på dit prøvelyt...det må være en prototype, eftersom den først kommer i produktion til September 
|
|
|
Jeg har været heldig 
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra Infinity-brochure, 1979:
Every combination of woofer and enclosure has a fundemental resonant frequency, at which the impedance of the speaker rises, limiting the amplifiers effiency, and the woofer cone exaggerates its output, resulting in unnatural coloration and power transient response.
Infinity solves the problem by utilizing 2 voice-coils with different impedances (8/3 Ohm) As musical signals approach the fundamental resonant frequency on the first (8 Ohm), the second (3 Ohm) gradually takes over. This results in more accurate response and a flatter impedance curve, which leaves the amplifier free to deliver more power at low frequencies.
En beskrivelse af Infinitys "Watkins" dobbeltspole bas.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 29 Juli 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
|
Fra Infinity-brochure, 1979:
Every combination of woofer and enclosure has a fundemental resonant frequency, at which the impedance of the speaker rises, limiting the amplifiers effiency, and the woofer cone exaggerates its output, resulting in unnatural coloration and power transient response.
Infinity solves the problem by utilizing 2 voice-coils with different impedances (8/3 Ohm) As musical signals approach the fundamental resonant frequency on the first (8 Ohm), the second (3 Ohm) gradually takes over. This results in more accurate response and a flatter impedance curve, which leaves the amplifier free to deliver more power at low frequencies.
En beskrivelse af Infinitys "Watkins" dobbeltspole bas.
|
|
|
det er heller ikke den teknik der bruges -med de to spoler. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 Juli 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
| [QUOTE=finn52]
Fra Infinity-brochure, 1979:
Every combination of woofer and enclosure has a fundemental resonant frequency, at which the impedance of the speaker rises, limiting the amplifiers effiency, and the woofer cone exaggerates its output, resulting in unnatural coloration and power transient response.
Infinity solves the problem by utilizing 2 voice-coils with different impedances (8/3 Ohm) As musical signals approach the fundamental resonant frequency on the first (8 Ohm), the second (3 Ohm) gradually takes over. This results in more accurate response and a flatter impedance curve, which leaves the amplifier free to deliver more power at low frequencies.
En beskrivelse af Infinitys "Watkins" dobbeltspole bas.
|
|
|
Ja, dem har jeg hørt. Da de kom til DK i begyndelsen af 80'erne anvendte man dem korrekt til at give mere bas i kabinetter der var på samme størrelse som de hele tiden havde været. Senere gik man over til at klemme bas ud af meget små kasser med det samme princip - og det lød ikke godt. Iøvrigt er denne Watkins Dual Drive nok noget af det mest strømkrævende man kan udsætte sin forstærker for! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |