| Forfatter |
|
HyBrider Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 04:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
geez, slap da lige af med de "!" og "". Det var da nok det mest meningsløse jeg har læst længe. 1% af det var brugbart og jeg synes det Jonas tilbyder er helt i orden.
Desuden nævner han også, at han gerne vil have lov at tage billeder, og ud over dette, stifter han sig nyt kendskab til både personer og HiFi. Det kan da kun siges at være interessant/spændende.
__________________ // Karsten
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne også tænkes at han oplever at der faktisk findes noget der rykker ti gange mere en det Linn crap han har nu...
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
Nu har jeg først tunet hos folk jeg kender som forsøg og det er faktisk sjovt at lære omkring hvor forskelligt anlæg opføre sig i helt forskellige rum, men der er ved at gå nogle ting op for mig omkring musik og rummets indflydelse, men jeg holder kortene ind til kroppen. Jeg har spurgt de første jeg har tunet ved hvor meget det syntes det var værd i kr i forhold til deres anlæg og her gik det fra 20% til over 100% den sidste mener det er den bedste opgradering han har fået og han har arbejdet i HIFI-klubben længe så han burde da kende sine B&W bedre ????
Hvornår skal vi så til at betale for at for en Bojer tuning .
Har du overvejet hvilken inflydelse antallet af personer i et rum har på din tuning. Hvis der er 2 tilstæde under tuningen dig og ham du hjælper så finder i jo den perfekte opstilling med 2 i rummet. Så invitere han sine 5 venner så er de 6 i rummet. Det må jo give nogle andre reflektioner/dæmpninger af lydbølgerne eller hvad
[/QUOTE]
[/QUOTE]
Du har ret en person har en meget stor dæmpningsfaktor så det skal man også tage højte for. Dette betyder at hvis du er til en demo med f.eks. Linn udstyr til en messe så vil du opleve at det lyder bedst med kun få personer i rummet end en helt total fyldt rum, og dette indrømmer de gerne. Men modsat har jeg været til en demo med noget ML og proceed udstyr hvor personen brugte 45 minutter om at fortælle hvor godt han havde målt rummet op med 3 microfoner hertil ragte jeg hånden op og spurgtte hvor mange personer der var i rummet da han udmålte dertil blev han knotten, og rummet var nemlig fyldt til bristepunktet så det have helt sikkert noget at gøre, men det med målinger er salgssnak som nogle æder rådt.
og man kommer aldrig til at betale for denne tuning jeg gør det jo kun fordi jeg gerne vil lære omkring forskellige setups og forskellige mennesker.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock skrev:
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mike-J skrev:
|
Der er ikke noget nyt i det Jonas laver!!.. selv om han tror det!...........
|
|
|
Det har du helt og aldeles ret i, men vi er jo alle startet et sted og hvis der er nogen nybegyndere derude i det ganske ganske land der har brug for hjælp til optilling m.m, så syntes jeg da at Jonasses tilbud er prisværdigt. Jeg har personligt ikke brug for hjælp, det skulle da lige være til opvasken.
|
|
|
(Hovsa kommer lige i tanke om noget. Du har lige skiftet cdafspiller og da du ikke nævner spor omkring at du skulle ændre højtalerplacering så regner jeg med du ikke har gjort det og det betyder at dit anlæg i den ene af disse setups ikke spiller optimalt musik). Alle de anlæg jeg har testet og tunet er der stor forskel på musikaliteten blot man rykker 1cm med dem eller skifter grej så spiller anlægget helt anderledes og skal derfor tunes til rummet igen.
Så ja 99% sikker er jeg på at få minimun 25% forbedring hjemme ved dig. 25% mere musik det er sku mange penge jeg tilbyder dig i forhold til at du skulle ud og købe bedre udstyr som svare til samme forbedring.
|
|
|
Quote fra Jonas hjemmeside
"Jeg har for nyligt lavet test af cd-afspillere og her er et citat fra en med tester som efter egen smag har et analytisk og neutralt spillende anlæg. "Det er utroligt så stor forskel der er på den hastighed som beat og rytmer spilles med på de 2 cd-afspillere, det er meget nemt at lytte selv på en guitarsolo kan man høre forskel i timingen og hastigheden" Denne test blev foretaget på et musikalsk spillende anlæg og derfor kunne denne forskel mellem de 2 CD-afspillere høres."
Det må have været en lang test for det skal jo lige tunes ind første gang man skifter cd-afspiller og man skal skifte 10 gange mellem A og B dvs. 10 gange flytning af højttaler, lytte pos. og diverse andre ting.
|
|
|
Yeper det er meget omstændigt. Da jeg have EC på besøg tog det 30minutter at finde den rette position så når man skiftede mellem cdafspiller skulle man huske at flytte højtaleren også, man kan ikke være for grundig og jeg har hørt om mange der blot smækker tingene til at lytter så er det altså KUN tilfældighedernes spil der gør om det de tester er bedre end det de have før. Dette kan ikke være rigtigt at folk der går op i HIFI er så sløsede det finer jeg meget underligt.
For mig spiller forskellige højtaler forskelligt i forskellige rum. Samme højtaler spiller forskelligt med forskelligt anlæg på det kan man jo høre så er det da logik for PERLEHØNS at når man skifter grej så spiller højtaleren anderledes og når rummet er det samme så skal man da med største sansynlighed flytte på højtalerens placering. Kan folk ikke høre dette så må jeg da have lov til at sige at de sidder på deres øre når de lytter = mike-j (hehe jeg ved du kan holde til det)
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
|
Kunne også tænkes at han oplever at der faktisk findes noget der rykker ti gange mere en det Linn crap han har nu...
|
|
|
jaaa det ville være dejligt specielt hvis det er billigere, næste trin på stigen er jo klimax soloer og de er sku lige steget i pris igen ;O(
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mike-J skrev:
|
|
|
|
Det har du helt og aldeles ret i, men vi er jo alle startet et sted og hvis der er nogen nybegyndere derude i det ganske ganske land der har brug for hjælp til optilling m.m, så syntes jeg da at Jonasses tilbud er prisværdigt. Jeg har personligt ikke brug for hjælp, det skulle da lige være til opvasken.
|
|
|
Hovsa kommer lige i tanke om noget. Du har lige skiftet cdafspiller og da du ikke nævner spor omkring at du skulle ændre højtalerplacering så regner jeg med du ikke har gjort det og det betyder at dit anlæg i den ene af disse setups ikke spiller optimalt musik. Alle de anlæg jeg har testet og tunet er der stor forskel på musikaliteten blot man rykker 1cm med dem eller skifter grej så spiller anlægget helt anderledes og skal derfor tunes til rummet igen.
Så ja 99% sikker er jeg på at få minimun 25% forbedring hjemme ved dig. 25% mere musik det er sku mange penge jeg tilbyder dig i forhold til at du skulle ud og købe bedre udstyr som svare til samme forbedring.
|
|
|
Takker for tilbudet Hr.Bojer, men mulighederne er nu ikke så mange i en alm stue, de er større i et rigtig lytterum, i en dagligstue er der mange ting at tage hensyn til og den opstilling jeg har nu er den bedste løsning alt i alt.
Det der med at flytte rundt på det ene og det andet fordi man skifter cd-afspiller skulle ikke gerne være nødvendigt.Hvis det er tilfældet må man bare konstatere at den cd-afspiller man så skifter til bestemt ikke er neutral så elelr omvendt. I mit tilfælde har jeg skiftet til en cd kompination der er mere neutral spillene end den forrige, derfor er det slet ikke nødvendigt at flytte rundt på noget som helst.
Jeg kunne forstå dine tiltag hvis der var tale om en forstærkerudskiftning eller nye højttaler. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Jeg kunne forstå dine tiltag hvis der var tale om en forstærkerudskiftning eller nye højttaler.
|
|
|
Hejsa takker for den gode tone.
men hvis nu jeg kan vise dig i en test at det faktisk går meget udover musikaliteten ved cdafspiller skift er du så villig til at ændre holdning ? da noget musikaliteten sidder i timingen og denne er vidt forskellige fra cdafspiller til cdafspiller. Problemet er at det er svært at forklare hvad nøjagtighed i timingen er men det er let at vise i test. folk kender til neutralitet som du selv nævner men det er altså ikke det eneste som har betydning for musikken. Timingen og rummet hænger nøje sammen og ved cdskift får du altså et skift i timingen derfor er det oftes nødvendig at skifte højtaler placering.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Jeg kunne forstå dine tiltag hvis der var tale om en forstærkerudskiftning eller nye højttaler.
|
|
|
Hejsa takker for den gode tone.
men hvis nu jeg kan vise dig i en test at det faktisk går meget udover musikaliteten ved cdafspiller skift er du så villig til at ændre holdning ? da noget musikaliteten sidder i timingen og denne er vidt forskellige fra cdafspiller til cdafspiller. Problemet er at det er svært at forklare hvad nøjagtighed i timingen er men det er let at vise i test. følk kender til neutralitet sim du selv nævner men det er altså ikke det eneste som har betydning for musikken. Timingen og rummet hænger nøje sammen og ved cdskift får du altså et skift i timingen derfor er det oftes nødvendig at skifte højtaler placering.
|
|
|
Hej Bojer.
Jeg forstår udemærket hvad du mener, timing er det allervigtigste i et setup.Dette var een af grundene til at jeg valgte i tidernes morgen at sætte en lclock i min gamle Denon, for timing var bestemt ikke dens livret og her gik clocken klart ind og lavede en forbedring.
Mit nye Proceed sæt har dog en meget større timing og hurtighed i bassen samtidig med at det spiller mere neutralt, der er ingen frekvensafsnit der er fremstrukket på bekostning af et andet og når det er tilfældet går det hele op i en højere enhed og musikken kommer til sin ret. Alle disse forskelle er ikke svære at konstatere på mit anlæg og derfor mener jeg faktisk at min optilling er optimal. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Hej Bojer.
Jeg forstår udemærket hvad du mener, timing er det allervigtigste i et setup.Dette var een af grundene til at jeg valgte i tidernes morgen at sætte en lclock i min gamle Denon, for timing var bestemt ikke dens livret og her gik clocken klart ind og lavede en forbedring.
Mit nye Proceed sæt har dog en meget større timing og hurtighed i bassen samtidig med at det spiller mere neutralt, der er ingen frekvensafsnit der er fremstrukket på bekostning af et andet og når det er tilfældet går det hele op i en højere enhed og musikken kommer til sin ret. Alle disse forskelle er ikke svære at konstatere på mit anlæg og derfor mener jeg faktisk at min optilling er optimal.
|
|
|
Så er alt jo super hvis det blev bedre med den nye Proceed. Nu er jeg lidt fræk og siger at hvis du hørte forbedringer i din gamle Denon med LC-produktet så er jeg svært tilbøjelig til at sige at de ikke helt har forstået hvad jeg snakker om for ALLE LC's produkter ejer ikke fornemmelsen for musik og jeg vil sige at det var en nedgradering af din gamle cdafspiller at få den clock i.
Har jeg ret i at du går meget op i neutaralitet ? meget mere end musikalitet ? hvilke parameter bedømmer du bedst komponenters egenskaber ud fra når du tester nyt ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Hej Bojer.
Mit nye Proceed sæt har dog en meget større timing og hurtighed i bassen samtidig med at det spiller mere neutralt, der er ingen frekvensafsnit der er fremstrukket på bekostning af et andet og når det er tilfældet går det hele op i en højere enhed og musikken kommer til sin ret. Alle disse forskelle er ikke svære at konstatere på mit anlæg og derfor mener jeg faktisk at min optilling er optimal.
|
|
|
Så er alt jo super hvis det blev bedre med den nye Proceed. Nu er jeg lidt fræk og siger at hvis du hørte forbedringer i din gamle Denon med LC-produktet så er jeg svært tilbøjelig til at sige at de ikke helt har forstået hvad jeg snakker om for ALLE LC's produkter ejer ikke fornemmelsen for musik og jeg vil sige at det var en nedgradering af din gamle cdafspiller at få den clock i.
Har jeg ret i at du går meget op i neutaralitet ? meget mere end musikalitet ? hvilke parameter bedømmer du bedst komponenters egenskaber ud fra når du tester nyt ?
|
|
|
Jeg er ikke uening i det du siger om Lc´s produkter. Men deres Clock strammede bassen gevaldigt op i Denonen, men ødelagde så noget andet, man kan muligigvis sige at den et elelr andet sted spiller mere musik uden en lcclock , men mere hi-fi rigtig med den i.
Jeg går op i et meget et stort velopløst lydbillede, med høj dynamik,timing og huritighed. Samtidig skal der fokuseres på helheden i musikken men på en måde således at alle detaljer fra cd pladen er med uden at det bliver overanalytitsk. Det var nok en berskrivesle af mit setup som det lyder nu og derfor ønkser PT ikke at ændre på noget. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Jeg er ikke uening i det du siger om Lc´s produkter. Men deres Clock strammede bassen gevaldigt op i Denonen, men ødelagde så noget andet, man kan muligigvis sige at den et elelr andet sted spiller mere musik uden en lcclock , men mere hi-fi rigtig med den i.
Jeg går op i et meget et stort velopløst lydbillede, med høj dynamik,timing og huritighed. Samtidig skal der fokuseres på helheden i musikken men på en måde således at alle detaljer fra cd pladen er med uden at det bliver overanalytitsk. Det var nok en berskrivesle af mit setup som det lyder nu og derfor ønkser PT ikke at ændre på noget.
|
|
|
Hehe uden at komme med lange forklaringer så vil jeg altså mene at det som spiller mest musikalsk er det mest rigtige spillende da musikalitet ikke er noget jeg har hørt man kan tilføje nej det kan man kun miste ned gennem afspiller kæden, men lad nu den diskution ligge den har vi talt ofte om.
Ja bassen blev stram med LC-produkter det stoler jeg gerne på det er diskant generatoere af kaliber men nu er stram jo ikke en egenskab som altid er god så komme du jo på vildspor med de plader med løs og luftig og fridt svingene melodi bas.
Velopløst lydbillede og jeg sidder og smiler det er det mest intet sigende omkring et anlæg. Da jeg demoede for en gut med B&W blev vi nødtil at stille ham i døren for han kunne høre at guitaren spillede falsk for når han sad i midtes bandt han sig til lydbilledet og lyttede slet ikke musik.
Høj dynamik kan jeg se på to måder der findes den målbare dynamik og den melodariske dynamik. Den målbare dynamik er for det meste i orden på dyre highend anlæg men den melodariske dynamik flader helt ud specielt med ML udstyr. Ting må når man lyttet melodi gerne stikke frem, bassisten må gerne på nogle plader komme frem og andre gange er det en høj guitar der stikker frem og viser sit liv. Blot vi har forskelle og ikke altid det samme så er der større sansynlighed for at anlægget formår melodarisk dynamik. JA så tror jeg sku også at man spille nærmere det som er på pladen.
Ham jeg testede for sagde også at han har et idial billede inde bag i hovdet han ligesom trak på når han testede udstyr, jeg tror du gør noget af det samme men det betyder også at du ikke kan lytte frit og blot lytte musikkan på musikken præmisser du lytter på dine egne ? har jeg lidt ret der ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Jeg går op i et meget et stort velopløst lydbillede, med høj dynamik,timing og huritighed. Samtidig skal der fokuseres på helheden i musikken men på en måde således at alle detaljer fra cd pladen er med uden at det bliver overanalytitsk. Det var nok en berskrivesle af mit setup som det lyder nu og derfor ønkser PT ikke at ændre på noget.
|
|
|
Hehe uden at komme med lange forklaringer så vil jeg altså mene at det som spiller mest musikalsk er det mest rigtige spillende da musikalitet ikke er noget jeg har hørt man kan tilføje nej det kan man kun miste ned gennem afspiller kæden, men lad nu den diskution ligge den har vi talt ofte om.
Ja bassen blev stram med LC-produkter det stoler jeg gerne på det er diskant generatoere af kaliber men nu er stram jo ikke en egenskab som altid er god så komme du jo på vildspor med de plader med løs og luftig og fridt svingene melodi bas.
Velopløst lydbillede og jeg sidder og smiler det er det mest intet sigende omkring et anlæg. Da jeg demoede for en gut med B&W blev vi nødtil at stille ham i døren for han kunne høre at guitaren spillede falsk for når han sad i midtes bandt han sig til lydbilledet og lyttede slet ikke musik.
Høj dynamik kan jeg se på to måder der findes den målbare dynamik og den melodariske dynamik. Den målbare dynamik er for det meste i orden på dyre highend anlæg men den melodariske dynamik flader helt ud specielt med ML udstyr. Ting må når man lyttet melodi gerne stikke frem, bassisten må gerne på nogle plader komme frem og andre gange er det en høj guitar der stikker frem og viser sit liv. Blot vi har forskelle og ikke altid det samme så er der større sansynlighed for at anlægget formår melodarisk dynamik. JA så tror jeg sku også at man spille nærmere det som er på pladen.
Ham jeg testede for sagde også at han har et idial billede inde bag i hovdet han ligesom trak på når han testede udstyr, jeg tror du gør noget af det samme men det betyder også at du ikke kan lytte frit og blot lytte musikkan på musikken præmisser du lytter på dine egne ? har jeg lidt ret der ?
|
|
|
Enig, et anlæg skal kunne vise forskelle, elelrs spilelr det forkert.
Dynamik for mig = Energien fra musikken skal være tilstede, er den ikke det er det= umuaikalsk.
Formålet med hi-fi må jo være at man virkelig føler at musikken lever i din stue. Du skal føle at de står lige foran dig og spiller.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
ekko Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
SandSand skrev:
|
ReneC
Ja og et foruroligende forbrug af !!!! og STORE BOGSTAVER !!!
|
|
|
Ja nogle kan ikke klare , ikke at blive hørt derfor store bogstaver .
eller har det bare noget med ens personlighed at gøre .
|
|
|
Grunden kunne også være almindelig læse-pædagogisk uvidenhed...
STORE BOGSTAVER og overdrevet brug af udråbstegn nedsætter både læselighed og troværdighed af en tekst - så lad hellere være med at RÅBE!!!  __________________ ekko
- dokumenteret klogest og sjovest
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ekko skrev:
jensen skrev:
SandSand skrev:
|
ReneC
Ja og et foruroligende forbrug af !!!! og STORE BOGSTAVER !!!
|
|
|
Ja nogle kan ikke klare , ikke at blive hørt derfor store bogstaver .
eller har det bare noget med ens personlighed at gøre .
|
|
|
Grunden kunne også være almindelig læse-pædagogisk uvidenhed...
STORE BOGSTAVER og overdrevet brug af udråbstegn nedsætter både læselighed og troværdighed af en tekst - så lad hellere være med at RÅBE!!! 
|
|
|
ok men hvordan bliver man så hørt __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mike-J skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Hovsa kommer lige i tanke om noget. Du har lige skiftet cdafspiller og da du ikke nævner spor omkring at du skulle ændre højtalerplacering så regner jeg med du ikke har gjort det og det betyder at dit anlæg i den ene af disse setups ikke spiller optimalt musik. Alle de anlæg jeg har testet og tunet er der stor forskel på musikaliteten blot man rykker 1cm med dem eller skifter grej så spiller anlægget helt anderledes og skal derfor tunes til rummet igen.
|
|
|
Takker for tilbudet Hr.Bojer, men mulighederne er nu ikke så mange i en alm stue, de er større i et rigtig lytterum, i en dagligstue er der mange ting at tage hensyn til og den opstilling jeg har nu er den bedste løsning alt i alt.
Det der med at flytte rundt på det ene og det andet fordi man skifter cd-afspiller skulle ikke gerne være nødvendigt.Hvis det er tilfældet må man bare konstatere at den cd-afspiller man så skifter til bestemt ikke er neutral så elelr omvendt. I mit tilfælde har jeg skiftet til en cd kompination der er mere neutral spillene end den forrige, derfor er det slet ikke nødvendigt at flytte rundt på noget som helst.
|
|
|
Selvom du selv mener at det hele er optimalt, bevares det er jo det der tæller, kunne det sagtens tænkes at der var lidt mere at hente på at rode lidt rundt med højttalerne. Det er desværre et område som ikke ret mange koncentrerer sig synderligt om. Jeg har/havde det selv på samme måde, indtil jeg var et smut forbi AudioVision i Skive efter min DP-55´er! Her spurgte de netop omkring mit rum, opstilling osv. og jeg mente selvfølgelig det samme som dig - det fejler bestemt ikke noget! Men for lirens skyld fik de målene på mit rum (hxbxd) og via et program de benytter kan de regne ud hvordan de forskellige frekvenser står i rummet i en rum der svarer nogenlunde til en alm. dagligstue med normalt møblement osv. og herfra kan man se hvor højttalerne cirka skal stå for at bestemte frekvenser ikke påvirker/modarbejder hinanden samt det evige dilemma med stående bølger osv.! Efter at have rodet lidt mere med det - det kostede en smule gulvplads idet at højttalerne skulle 35 cm. længere væk fra væggen og placeres lidt tættere sammen - har jeg fået et setup der spiller radikalt anderledes, og som ikke døjer med bulderbass-tendenser osv. samt specielt et væsentlig bedre perspektiv og så var det endda ganske gratis! Man får et skema med afbildninger af frekvenser og hvilk steder i rummet det vil være mest optimalt at placere højttalerne i forhold til de forskellige frekvensers "placering" i rummet og hvor de påvirker hinanden mindst!
Jeg vil mene at der altid kan hentes lidt, uanset hvor godt man selv tror/mener det lyder - de færreste rammer desværre plet i de første mange forsøg. Hvis ikke jeg vidste bedre ville jeg tro at du tog det som et personligt angreb at få at vide at dine HT måske kunne stå bedre, men det kan da aldrig skade at gøre forsøget. Bliver det ikke bedre kan de jo bare rykkes tilbage og det har ikke kostet en krone! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mike-J skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Selvom du selv mener at det hele er optimalt, bevares det er jo det der tæller, kunne det sagtens tænkes at der var lidt mere at hente på at rode lidt rundt med højttalerne. Det er desværre et område som ikke ret mange koncentrerer sig synderligt om. Jeg har/havde det selv på samme måde, indtil jeg var et smut forbi AudioVision i Skive efter min DP-55´er! Her spurgte de netop omkring mit rum, opstilling osv. og jeg mente selvfølgelig det samme som dig - det fejler bestemt ikke noget! Men for lirens skyld fik de målene på mit rum (hxbxd) og via et program de benytter kan de regne ud hvordan de forskellige frekvenser står i rummet i en rum der svarer nogenlunde til en alm. dagligstue med normalt møblement osv. og herfra kan man se hvor højttalerne cirka skal stå for at bestemte frekvenser ikke påvirker/modarbejder hinanden samt det evige dilemma med stående bølger osv.! Efter at have rodet lidt mere med det - det kostede en smule gulvplads idet at højttalerne skulle 35 cm. længere væk fra væggen og placeres lidt tættere sammen - har jeg fået et setup der spiller radikalt anderledes, og som ikke døjer med bulderbass-tendenser osv. samt specielt et væsentlig bedre perspektiv og så var det endda ganske gratis! Man får et skema med afbildninger af frekvenser og hvilk steder i rummet det vil være mest optimalt at placere højttalerne i forhold til de forskellige frekvensers "placering" i rummet og hvor de påvirker hinanden mindst!
Jeg vil mene at der altid kan hentes lidt, uanset hvor godt man selv tror/mener det lyder - de færreste rammer desværre plet i de første mange forsøg. Hvis ikke jeg vidste bedre ville jeg tro at du tog det som et personligt angreb at få at vide at dine HT måske kunne stå bedre, men det kan da aldrig skade at gøre forsøget. Bliver det ikke bedre kan de jo bare rykkes tilbage og det har ikke kostet en krone!
|
|
|
Joo jo, nu har jeg jo rodet med det her før og fundet den optimale optilling. Dine Ti 3000 ved jeg så udemærket er meget svære at få til at spille optimalt pga den bagudvendte basport, de får meget hurtigt bulderbas tendenser.
Jeg har absoludt ingen bulderbas tendenser på mine tannoy i den opstilling jeg har nu og perspektivet står knivskarpt med al den højde-dybde-bredde man kan ønske sig. Jeg ser derfor slet ingen grund til at begynde at flytte rundt på et par 42 kg tunge højtalere og lave adsklilige huller i gulvtæppet fra mine spikes. Men ellres har du ret, det er et område folk nepriotere desværre. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Check PFM (pinkfishmedia.net/forum) Der er folk som regel ved at spytte deres CD12 og osv. ud så hurtigt som muligt. Kig her efter et sæt Klimax.
Mvh
David
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
|
Check PFM (pinkfishmedia.net/forum) Der er folk som regel ved at spytte deres CD12 og osv. ud så hurtigt som muligt. Kig her efter et sæt Klimax.
Mvh
David
|
|
|
Har kigget på dette forum men kan kun finde en der vil sælge sin CD12 fordi familien kræver det økonomisk ? send gerne link til mig. Hvad andre syntes er faktisk 100% ligegyldigt for mig jeg er tilfreds også lige meget hvad andre siger 
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Joo jo, nu har jeg jo rodet med det her før og fundet den optimale optilling. Dine Ti 3000 ved jeg så udemærket er meget svære at få til at spille optimalt pga den bagudvendte basport, de får meget hurtigt bulderbas tendenser.
Jeg har absoludt ingen bulderbas tendenser på mine tannoy i den opstilling jeg har nu og perspektivet står knivskarpt med al den højde-dybde-bredde man kan ønske sig. Jeg ser derfor slet ingen grund til at begynde at flytte rundt på et par 42 kg tunge højtalere og lave adsklilige huller i gulvtæppet fra mine spikes. Men ellres har du ret, det er et område folk nepriotere desværre.
[/QUOTE]
Jeps, meget nedprioriteret. Og det generelle problem i de fleste setups er stående bølger! Mange mener at det er volapyk, men der er en del fornuft i det! Den opmåling jeg har fået udregnet på basis af rummets størrelse kalkulerer med hvor de stående bølger opstår og ved hvilke frekvenser. Dernæst står der nogle forskellige afstande der har udgangspunkt i placering i forhold til bag- og sidevæg. Dette måles udfra det akustiske centrum (tror jeg nok de kaldte det) som er midten af forpladen (enhederne) på højttaleren. Herfra var mit nye mål 108 cm. fra bagvæggen og til det akustiske centrum, og ved den ene speaker 114 cm. fra højre sidevæg og 207 cm. fra venstre sidevæg, dette pga. placeringen af anlægget i rummet!
Efter at have trimmet dem ind er jeg forbavset over hvor meget anderledes de højttalere spiller! Diskant og mellemtone går op i en højere enhed og problemet med bulderbass er totalt elimineret - der er kontrol over det hele nu. Så nu siger jeg aldrig mere at stående bølger er en lidt overdreven problemstilling, for nu har jeg selv fået øre for sagen! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Efter at have trimmet dem ind er jeg forbavset over hvor meget anderledes de højttalere spiller! Diskant og mellemtone går op i en højere enhed og problemet med bulderbass er totalt elimineret - der er kontrol over det hele nu. Så nu siger jeg aldrig mere at stående bølger er en lidt overdreven problemstilling, for nu har jeg selv fået øre for sagen!
|
|
|
Dejligt at høre du har fået øre for sagen. Nu kan du tune højtaler placeringen og i gamle dage ville du måske rende ud og prøve nye kabler i stedet. Det er rigtigt at man kan regne på stående bølger men jeg kender ingen beregnings programmer der tager højde for overflade størelser og typer ig hvordan skal man kunne indtaste de forskellige møbler. Nej det bedste er at bruge øret ligesom du nu har fundet udaf og jeg er glad for at du nu også forstår at placering af anlæg og højtalere faktisk måske er 50% af anlægget ydeevne. Hehe nu mangler du blot at lytte melodien og udstrækningen af melodiens dynamik det må du gerne komme til århus og lære.
|
| Til top |
|
| |