| Forfatter |
|
SKC 3361 Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad Jonas gjorde for mit anlæg!
Først vil jeg starte med at sige at Jonas hjalp mig med at optimere mit anlæg for ca. 14 dage siden - jeg kunne hurtigt konstatere at jeg næsten havde fået et "nyt anlæg" - vi brugte ca. 6-7 timer på det, hvor vi bl.a. prøvede at Bi-ampe mine fronthøjtalere med en af Jonas's effektforstærkere (Linn 5125, 5 kanals) der således drev 2 fronter og en center med 2x250Watt og 125 Watt til centeren. Vi fandt således ud af at det "svageste led" i mit anlæg var selve effekt delen i min integrerede Denon AVC-A1D surround forstærker, på trods af at den har fået mange roser rundt omkring fagpressen og stadig den dag idag er en af de kraftigste integrerede surround forstærkere der nogen sinde er lavet nemlig 146,8Watt i 8ohm RMS. Så næste investering bliver nok en effektblok!
Nå men Jonas tunedem'ede så mine højtalere til rummet - vi lyttedw f.eks. til et Beatles nr. der hedder "Yesterday". Han flyttede og lyttede, flyttede og lyttede og vi fandt frem til et sted hvor hele musikken pludselig hang sammen og gav mening forstået på den måde at guitaren i højre højtaler simpelthen hjalp sangstemmen op i tonelejet der var i venstre højtaler. Hvis blot den ene højtaler blev rykket ca. 5mm i forhold til den anden blev musikken pludselig uinteressant og guitaren spillede i et mere langsomt tempo end sangstemmen der også bleve betydelig dybere. Det var som om at lyden ikke rigtig "hang sammen". Rytmen var væk!
Det Jonas han lytter efter er selve musikaliteten dvs. hvornår de forskellige instrumenter hænger sammen i lydbilledet. Man kan måske sige at man ikke kan vide på forhånd hvordan en plade er indspillet og hvordan den bør lyde men sålænge at man får selve "musikken" frem i lyden må det efter min opfattelse siges at være det optimale i det pågældende rum. Det skal dog tilføjes at Jonas anvender flere forskellige former for musik til dette formål, tja lige fra Beatles til Eminem ;-)
Jeg havde nu aldrig troet at en så lille detalje som at flytte sine højtalere så lidt betød så uendelig meget. Det lød ganske enkelt fantastisk efter Jonas havde haft fingerne i anlægget - pludselig var der musikalitet og det blev på den måde sjovt at lytte til musikken, og ja, foden begyndte ligeså stille at vippe,,, Jonas flyttede ikke mine højtalere specielt meget, måske ca. 2-3 cm men det var åbenbart nok - ligeledes fandt vi ud af at mine højtalere bestemt ikke egnede sig til at skulle vinkles ind mod lytteren i "den gyldne trekant" hvilket jeg havde gjort fra starten af...
Men jo, jeg kan på en måde godt forstå nogle folks tøven omkring Jonas's tilbud - han kan nogen gange godt være lidt "grov" uden at han måske selv ved det men man må sku tage hatten af for manden, for lytte det er han virkelig skarp til! Han er i stand til at lægge mærke til nogle ting ved musik som jeg umiddelbart ikke havde skænket en tanke før jeg mødte ham på trods af at jeg har været ansat hos Hifi Klubben nogle år tilbage...
For lige at uddybe hvad mit beskedne anlæg består af hvis nogen skulle være interesseret:
Denon AVC-A1D, Pioneer DV 757Ai, B&W CDM-9NT, B&W CDM-CNT, B&W DM602S2, Paradigm aktiv sub samt fornuftige kabler fra Tara Labs, Audioquest mv., Denon TU-255, Denon LA3500G, Meridian RF demodulator, Faroudja DVP 2200, Sony 8" CRT og Philips Pronto Pro
Jeg vil kraftigt opfordre folk til at tage imod Jonas's tilbud hvis man ikke selv har leget med det - det er stort set ligegyldigt hvilket anlæg du har sålænge det ikke består af en eller anden bambus raket ude fra Bilka til 1200kr ;-) Som Jonas skriver så gør han dette for blot at lære noget mere om andre anlæg - han har simpelthen ikke tiden til at teste alt det udstyr. Han har ofte besøg af forskellige producenter såsom ElectroKompagniet m.fl. der er på besøg for at teste noget nyt grej og de tager som regelt også hatten af for ham da han ligesom ved mit tilfælde er i stand til at pege på nogle ting ved lyden som os "normale" mennesker som regelt ikke er så vågne overfor, og samtidig vise og uddybe evt. forskelle på og ved forskellige komponenter/produkter.
Jeg kan i hvert fald varmt anbefale Jonas's tilbud om optimering af ens anlæg - jeg oplevede en kæmpe forskel hvilket jeg er sikker på at de fleste vil gøre efter en "Bojer optimering" ;-) Normalt er jeg mere en filmnød en Hi-fi men efter Jonas's besøg har jeg måttet tage dette op til revurdering...
Såfremt nogen måtte have nogle spørgsmål ang. ovenstående er I/du velkommen til at maile,,,
Venlig hilsen
Søren K. Christensen
Mail: sorenkc@privat.dk
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da rart at høre fra en der har fået hjælp af dig Jonas for det kommer jo nemt til at lyde som praleri når man selv skal fortælle hvor god man er. Så er det bedre at folk der er tilfredse med din tuning skriver et par indlæg. Det virker mere overbevisende
Mvh
Erik __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det et krav at man har high-end udstyr? Nu har jeg sq gået og skubbet rundt på de f...... højtalere i en time. Der sker ik en skid! 
Tunedemp langt op i %€"&€"# (deroppe hvor solen aldrig skinner)
Det er da lige til at blive deprimeret af det her 

|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock skrev:
|
Det var da rart at høre fra en der har fået hjælp af dig Jonas for det kommer jo nemt til at lyde som praleri når man selv skal fortælle hvor god man er. Så er det bedre at folk der er tilfredse med din tuning skriver et par indlæg. Det virker mere overbevisende
Mvh
Erik
|
|
|
Hmm jeg blover lidt flov så god føler jeg nu heller ikke jeg er men jeg håber blot jeg kan hjælpe for mange har anlæg som ikke bliver benyttet fuldt ud og det er synd.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim F. skrev:
|
Er det et krav at man har high-end udstyr? Nu har jeg sq gået og skubbet rundt på de f...... højtalere i en time. Der sker ik en skid! 
|
|
|
Hejsa Kim
Alle anlæg kan jeg tune på men jo bedre kvalitet jo bedre og lettere er det at tune da små justeringer er lettetere at høre her. Jeg har lige set dine billeder med anlæg igennem og der er efter min mening meget at tage fat på. Hvor meget vil man ofre er mit første spørgsmål er du villig til at rydde hele dit rum for vi kan tage tingene en af gangen ? jeg ville kunne få dit anlæg til at lyde bedre end hvis du gik ud og ofrede 20.000kr mere 
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kim F. skrev:
|
|
|
|
Hejsa Kim
Alle anlæg kan jeg tune på men jo bedre kvalitet jo bedre og lettere er det at tune da små justeringer er lettetere at høre her. Jeg har lige set dine billeder med anlæg igennem og der er efter min mening meget at tage fat på. Hvor meget vil man ofre er mit første spørgsmål er du villig til at rydde hele dit rum for vi kan tage tingene en af gangen ? jeg ville kunne få dit anlæg til at lyde bedre end hvis du gik ud og ofrede 20.000kr mere 
|
|
|
Det kunne da være et meget sjovt forsøg..
Men nej, jeg er ikke villig til at rydde rummet. Jeg bor jo stadig hjemme, og skal have alt mit stuff inde på værelset. Da jeg er studerende er det derfor nødvendigt at mit skrivebord eksempelvis står herinde. Min seng er der nok ikke så meget at sige til, og anlægget giver vel sig selv...
Jeg går dog og kigger efter et andet skrivebord. Hvis jeg er heldig kan jeg få min kæmpe klods af en reol ud af værelset, og erstattet det med et decideret skrivebord, så kunne den anden højtaler måske også komme til at stå fri. Det ville være dejligt.
Du siger der er meget at tage fat på. Kunne du komme med nogen forslag jeg selv kunne gå og lave, udover højtalerplaceringen?
Mvh 
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til SKC 3361
Hvis det havde så stor betydning at flytte højttalerne 5 cm.
Hvad sker der så når du flytter hovedet 5 cm frem og tilbage eller til siderne?
Frank.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Til SKC 3361 Hvis det havde så stor betydning at flytte højttalerne 5 cm. Hvad sker der så når du flytter hovedet 5 cm frem og tilbage eller til siderne? Frank. |
|
|
Jeg ved ikke om du spørger hånligt eller fordi du ikke ved bedre, jeg håber det er fordi du ikke ved bedre, da et sådanne hånligt spørgsmål af denne art netop er grunden til at folk ikke ønsker skrive her på siden, blot for at blive hånet og/eller sat i bås med mig. Se han har jo intet Linn udstyr.
Jeg vil gerne forklare dig hvordan det hænger sammen. Når jeg tuner anlægget får jeg anlægget til at spille MED rummet på den mest positive måde som rummet har mulighed for og så er det ligegyldigt hvor i rummet du befinder dig. Står du på hovedet i det ene hjørne under hele tuningen vil du opleve at når tuningen er færdig så har du den best mulige lyd også for denne placering, men selvfølgelig er sweet spot stdig det bedste sted at sidde her får man perspektiv med men ikke nødvendigt mere musik. Man kan tildels undgå disse problemer i en helt lyddødt rum med det har så andre problematikker som at det ikke gengiver rum på samme livagtige måde.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim F. skrev:
|
Du siger der er meget at tage fat på. Kunne du komme med nogen forslag jeg selv kunne gå og lave, udover højtalerplaceringen?
|
|
|
Det vil blive svært og blot gætterier da jeg ikke kan vejlede DIG uden at jeg lytter på sagerne du kan jo se hvor svært det er at forklare her inde hvad jeg lytter efter. Du er vel villig til at flytte rundt på møblerne ? for hvis ikke så kan jeg jo frækt sige hvorfor har du så købt så fine grejer uden at udnytte dem, du kunne lige så godt have sparet pengene og købt i bilka til 2500kr for hele anlægget når nu du ikke udnytter det fulde pontitiale. Faktisk så er dine små Dali højtalere og din dennon ikke værst dem kan jeg godt få musik udaf 
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke det var hånligt ment.
Det giver jo en helt anden lyd hvis man rejser sig fra sin lytte stol eller flytter den. Men jeg tror man skal flytte stolen længere end HT'en før der sker en ændring __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kim F. skrev:
|
|
|
|
Det vil blive svært og blot gætterier da jeg ikke kan vejlede DIG uden at jeg lytter på sagerne du kan jo se hvor svært det er at forklare her inde hvad jeg lytter efter. Du er vel villig til at flytte rundt på møblerne ? for hvis ikke så kan jeg jo frækt sige hvorfor har du så købt så fine grejer uden at udnytte dem, du kunne lige så godt have sparet pengene og købt i bilka til 2500kr for hele anlægget når nu du ikke udnytter det fulde pontitiale. Faktisk så er dine små Dali højtalere og din dennon ikke værst dem kan jeg godt få musik udaf 
|
|
|
Ja, selvfølgelig er jeg klar til at flytte rundt! Giver du et nap med, til en gang om-maling nu vi alligevel er igang? 
Jeg synes da også selv mit grej er fint nok, jeg er i hvert fald glad for det. Du har ret, indretningen er et stort problem! Mit værelse er rimelig kryptisk, svært at flytte rundt på så sengen fx bliver lige i centrum... 
Jeg tror selv lige nu, at begrænsningen ligger - efter indretningen - enten hos min dvd-afspiller eller hos kablerne fra dvd til forstærker, eller højtalerkablerne. Jeg har kigget på Taralabs Prism til mine Evidence, de skulle passe perfekt dertil. Jeg bliver næsten nødt til at ringe ud i klubben og høre om jeg ikke kan låne et sæt
Det ville faktisk være fint hvis jeg fik flyttet rundt, for så kunne jeg måske forkorte afstanden til højtalerne, og spare penge på de Taralabs  
|
| Til top |
|
| |
SKC 3361 Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Til SKC 3361 Hvis det havde så stor betydning at flytte højttalerne 5 cm. Hvad sker der så når du flytter hovedet 5 cm frem og tilbage eller til siderne? Frank. |
|
|
Det er svært for de fleste at forestille sig at placeringen af højtalerne har en så stor betydning som det i virkeligheden har - uanset hvor i rummet man sidder under denne tuning vil man til hver en tid kunne høre forskel hvornår musikken lyder "rigtigt" eller "forkert". Det eksempel jeg gav med "Yesterday" nummeret med Beatles er et meget godt eksempel - uanset hvor i rummet jeg befandt mig kunne jeg med det samme høre om det lød bedre eller dårligere...
Jonas startede med at rykke højtalerne utrolig tæt på væggen - tja, tænkte jeg... nu kommer det sku til at lyde dårligt, og ganske rigtigt jo, det gjorde det ;-) Han flyttede så herefter højtalerne gradvist 5cm længere ud fra væggen og lyttede for hvert flytning om lyden blev bedre eller mere "musikalsk" om man vil, når lyden så blev dårligere igen var det et tegn på at højtaleren var kommet for langt væk fra muren - det vil altså sige at rummet faktisk skal "spille med" for at opnå optimalt lydbillede - han rykkede dem så ca. 0,5-1,0cm ad gangen og lyttede igen indtil han fandt den bedste placering i forhold til væggen. Her efter skulle højtalerne så flyttes fra side til side for at finde det optimale perspektiv og her brugte han samme metode men lyttede denne gang efter nogle lidt andre ting ved musikken end før - her var det mere selve perspektiveringen dvs. sammenspil mellem instrumenter, vokal osv.
At rummet spiller en væsentlig rolle er der vist ingen der er i tvivl om - det er sku også sjældent at man finder en der har et "optimalt" lytterum. Vi har alle møbler o.lign. stående. Bare man husker at bryde væggene f.eks. med bogreoler eller som mig, dvd film En andet godt fif er at fjerne evt. glas i billeder især hvis man sidder op ad en bagvækmed et billede lige bagved siddepladsen - det bedste ville nok være at fjerne evt. billeder helt fra væggene men det kan nu også være svært hvis "baglandet" ikke helt er enig i den beslutning
Venlig hilsen
Søren
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock skrev:
|
Jeg tror ikke det var hånligt ment.
Det giver jo en helt anden lyd hvis man rejser sig fra sin lytte stol eller flytter den. Men jeg tror man skal flytte stolen længere end HT'en før der sker en ændring
|
|
|
Ja da lyden er forskelle lige meget hvor du sidder men sammenhængen i lyden afhænger at ting i rummet. Højtaleren er jo der lyden udspringer fra så hvis du flytter dig 5 cm så har det ikke ligeså stor betydning som hvis højtaleren flyttes 5mm da udspringet af lyden nu får helt andre betingelser og "ringene" i "vandet" helt andre betingelser. Lyden i rummet afhænger også af den totale dæmpning. Sillesen siger det perfekt han kan lytte om der er musik blot ved at stå i døren og det er faktisk en god test. Når jeg tuner vil jeg helt ikke sidde i midten da jeg her stadig kan blive forvirret af perspektiv( lider af gamle HIFI normer pga mange år i brancen) og da jeg kun kan tune udfra musik og sammenspildningen i musikken så er perspektivet ligegyldigt id enne sammenhæng. MEn når tuningen er færdig hænger perspektivet alligebvel sammen 
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er min tråd og jeg fik forklarte af ham at han ikke ville chatte her men han svarrede alligevel op med humøret 
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim F. skrev:
Jonas bojer skrev:
Kim F. skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ja, selvfølgelig er jeg klar til at flytte rundt! Giver du et nap med, til en gang om-maling nu vi alligevel er igang? 
Jeg synes da også selv mit grej er fint nok, jeg er i hvert fald glad for det. Du har ret, indretningen er et stort problem! Mit værelse er rimelig kryptisk, svært at flytte rundt på så sengen fx bliver lige i centrum... 
Jeg tror selv lige nu, at begrænsningen ligger - efter indretningen - enten hos min dvd-afspiller eller hos kablerne fra dvd til forstærker, eller højtalerkablerne. Jeg har kigget på Taralabs Prism til mine Evidence, de skulle passe perfekt dertil. Jeg bliver næsten nødt til at ringe ud i klubben og høre om jeg ikke kan låne et sæt
Det ville faktisk være fint hvis jeg fik flyttet rundt, for så kunne jeg måske forkorte afstanden til højtalerne, og spare penge på de Taralabs  
|
|
|
Hejsa Male er ikke lige mig ;o)
Taralabs med dine komponenter ville jeg passe lidt på med. Jeg kommer selv fra Nordjylland og er tit der oppe for at besøge familien skriv blot hvis du ønsker jeg skal komme forbi jeg har jo chattet meget her med dig du er jo en super bruger.
|
| Til top |
|
| |
MartinLynge Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan der siges noget "generelt" om placering af højtalere i forhold til rum, lytteforhold osv... Her specielt mht front og baghøjtalere... Jeg har allerede set hjemmesider med opstilling i perfekt kvadratiske rum.. men det er jo de færreste, som har disse forhold i praksis...
1. Jeg har selv mine fronter vendt lidt skråt mod lytteposition, mens hjemmebioen kun fylder halvdelen af stuen. Jeg håber SNART at modtage mit IXUS v.4, så jeg kan få lagt lidt billeder op... skal den ud mod den åbne stue evt. stå anderledes end den, som står ind mod den ene sidevæg??
2. mine baghøjtalere hænger BAGVED lyttepositionen.. skal de hænge på sidevæggene vil den ene derfor hænge væsentligt længere væk fra lytteposition end den anden!? Er mit nuværende derfor ikke at foretrække!?
3. Kan der gives en "opskrift" til, hvordan man kalibrerer og indstiller sit surroundsystem? Herunder evt. hvilke værktøjer, der til prisen er de bedste (målere osv)...
PS: Jeg finder Jonas Bojers initiativ interessant.. Os Hifi interesserede kunne da få en DEL glæde af at se og kommentere hinandens anlæg..!.. Se bare hvor stor interesse der er, når folk oploader billeder af deres SETUP...
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kim F. skrev:
Jonas bojer skrev:
Kim F. skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hejsa Male er ikke lige mig ;o)
Taralabs med dine komponenter ville jeg passe lidt på med. Jeg kommer selv fra Nordjylland og er tit der oppe for at besøge familien skriv blot hvis du ønsker jeg skal komme forbi jeg har jo chattet meget her med dig du er jo en super bruger.
|
|
|
Øv, jeg ville ellers gerne have haft din hjælp til at male lidt 'musikalitet' ind på mit værelse.. Nå, spøg til side.
Du må gerne komme forbi en dag, du skal dog skrive noget tid i forvejen for mit skema er som regel hårdt presset med skole, 2 arbejde og sport, men skriver du i god tid kan vi nok godt finde ud af noget. Det kunne være sjovt. 
Forresten, hvorfor skal jeg passe på med Taralabs (begrundelse). Jeg har kigget lidt på HK's hjemmeside, og der anbefaler de ellers Taralabs til Evidence serien..
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim F. skrev:
|
Øv, jeg ville ellers gerne have haft din hjælp til at male lidt 'musikalitet' ind på mit værelse.. Nå, spøg til side.
Du må gerne komme forbi en dag, du skal dog skrive noget tid i forvejen for mit skema er som regel hårdt presset med skole, 2 arbejde og sport, men skriver du i god tid kan vi nok godt finde ud af noget. Det kunne være sjovt. 
Forresten, hvorfor skal jeg passe på med Taralabs (begrundelse). Jeg har kigget lidt på HK's hjemmeside, og der anbefaler de ellers Taralabs til Evidence serien..
|
|
|
Vi finder udaf det en dag men du skal lige have tålmodighed for der er mange på listen. HK sidder på deres øre derfor kan de ikke høre at Taralabs ikke dur.
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|