Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til JBL 4412A (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Andy B. skrev:

Dan R. Hansen skrev:
I er vel klar over, at i lige har pustet liv i en næsten 4 år gammel tråd?

Og da jeg kan se at trådens ejer har skrevet i alt 3 indlæg, hvor af det sidste, var skrevet
den 27. juli 2005, tør jeg godt væde med at han nok ikke svare/ser det i skriver.

Dan R. - det var godt du ikke væddede, for jo, trådens ejer ser svarene og svarer hermed. 
Jeg må konstatere, at forumets email-notifikation virker! Også her snart 4 år efter jeg startede tråden.

Tak for de nye forslag, selvom de kommer lidt sent.  Jeg kan jo så passende benytte lejligheden til at tilbagemelde, hvad jeg egentlig endte med.

Jeg fik jo oprindeligt flere tilkendegivelser på at det ville være en god ide at kigge efter strømstærke, brugte modeller fra Crown, Nakamichi, Acurus m.fl. Men som jeg skrev, var jeg ikke interesseret i at lede efter brugt alt for længe og efterlyste derfor også kommentarer på en NAD C372, som på dette tidspunkt var en relativ stærk forstærker, som kunne købes ny for et for mig rimeligt beløb. Jeg fik dog aldrig nogen kommentarer på denne NAD.

Efter forgæves at have afsøgt brugtmarkedet et par måneder efter egnede modeller, tog jeg derfor chancen - trods manglende anbefalinger - og købte en ny NAD C372, som nu har tjent mig til stor tilfredshed i over 3 år. JBL 4412A har en skarp diskant, som kræver nogen tilvænning; det kan NAD'en ikke kurere. Men jeg synes NAD'en gør et godt stykke arbejde med at holde kontrol over JBL'ernes store basenheder, i hvert fald ved de lydniveauer jeg kan holde ud at lytte til. Der er nok ingen tvivl om, at mere kræsne ører ville have gavn af at lede efter et bedre match, men til mit formål er det fuldt ud tilfredsstillende og jeg har absolut ingen planer om at udskifte.

Venlig hilsen
Andy

Har du prøvet nogle forskellige kabler om det ikke kan afhjælpe problemet, syntes ikke jeg kan huske at have dette problem med mine 4410A.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Ja det var vist godt, at jeg ikke gjorde det.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Nu skal man ikke forveksle en skarp diskant med en korrekt diskant, men ja, er man vant til softdomer og andet af det "bløde", så vil en overgang til transistor og 4412a lyde skarpt. Dermed ikke sagt at 4412a's diskant ikke er "for" skarp for de fleste, men der skulle desværre gå endel år før end at JBL fandt en løsning på problemet.

jeg vil dog igen påpege at en DC300(a) er det bedste match, men ellers har jeg haft stor succes med at prøve med rørforstærkere på dem. Jeg vil dog vove påstanden at der også kan være en del at hente ved at skifte den NAD ud.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Nu skal man ikke forveksle en skarp diskant med en korrekt diskant, men ja, er man vant til softdomer og andet af det "bløde", så vil en overgang til transistor og 4412a lyde skarpt. Dermed ikke sagt at 4412a's diskant ikke er "for" skarp for de fleste, men der skulle desværre gå endel år før end at JBL fandt en løsning på problemet.

jeg vil dog igen påpege at en DC300(a) er det bedste match, men ellers har jeg haft stor succes med at prøve med rørforstærkere på dem. Jeg vil dog vove påstanden at der også kan være en del at hente ved at skifte den NAD ud.

Ja, jeg er fulstændig enig i at du kan få en hel del mere ud af de 4412a'er. Hvis man er på buget så er der de ældere denon mono trin eller yamaha's mx serie, begge vil jeg nu ikke sige at de hælder mod det mørke, men da jeg ved at denon er en fin partner til 4412a, så kan jeg ikke se hvorfor yamaha'en ikke også ville være en vinder.

jeg bruger pt. selv blue jeans cable Ten white ht kabel og blue jeans cabel lc-1 signal kabel, et super kabel til håndøre og ikke skyggen af hår eller spids diskant, bare sådan hvis du fik lyst til prøve noget nyt.

En anden ting jeg har bemærket er at uskærmet net kabler får anlæget til at lyde hårde i toppen (her tænkes mest på standart kablerne), men omvendt så kan nogle skærmet kabler få lydbilledet til at lyde som om at der mangler højde, der er ikke den rette balance mellem højd,brede og dybde.

Andy B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres forslag.

Som nævnt er jeg egentlig meget godt tilfreds med NAD/JBL kombinationen trods dét jeg opfatter som "skarphed". Og jeg ved også godt, at jeg formentlig vil kunne finde et bedre match fx ved DC300, som Kim O. foreslår, men tiden/økonomien tillader ikke de store eksperimenter lige nu.

Dan a: Jeg har ikke eksperimenteret med kabler og har nok ikke rigtig haft tiltro til at andre højttalerkabler kunne rette meget op på 4412'ernes lyd. Men indrømmet, jeg bruger blot nogle forholdsvis billige standardkabler, så måske?

vh
Andy

Til top Vis Andy B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andy B.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Andy B. skrev:

Tak for jeres forslag.

Som nævnt er jeg egentlig meget godt tilfreds med NAD/JBL kombinationen trods dét jeg opfatter som "skarphed". Og jeg ved også godt, at jeg formentlig vil kunne finde et bedre match fx ved DC300, som Kim O. foreslår, men tiden/økonomien tillader ikke de store eksperimenter lige nu.

Dan a: Jeg har ikke eksperimenteret med kabler og har nok ikke rigtig haft tiltro til at andre højttalerkabler kunne rette meget op på 4412'ernes lyd. Men indrømmet, jeg bruger blot nogle forholdsvis billige standardkabler, så måske?

vh
Andy

En lille ting, det er altså ikke sikker at det er et ht. kabel som retter problemet, det kan lige så godt være et signal kabel eller et power kabel der gør den store forskæld. Tanken er at feks. hvis dit signalkabel giver en skarp/spids lyd som sider mellem din kilde og forstærkeren så kan du skifte nok så mange ht kabler, men du får aldrig helt fjernet den signatur signalkablet giver.

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

prøv en exposure den er meget neutral i lyden ,mangler dog lidt watt men har oceaner af strøm ,trækker mine 4412 meget fint ,dit problem ligger nok et andet sted i signalvejen ,hvad benytter du af preamp ,lydkort har som regel en dårlig indbygget dac ,kører du med seperat dac ,hvis lydkortet trækker nad,en direkte lyder det sikkert fælt ,jeg kører selv med aktiv preamp  (hold dig væk fra de passive) ,og en seperat dac der tager spdif outputtet fra mit m-audio firewire ligthbridge lydkort ,det fungerer rigtigt godt

4412 ernes lyd er iorden ,og er studie standard

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

mht til skarphed i højtaleren kurerede jeg det ved at skifte spolerne i serie med bas og mellemtone ud med audiofile typer spoler istedet ,for de små trafo spoler der sad i delefilteret ,og så blev den bipolare elektrolyt kondensator i serie med mellemtonen ,sfiftet ud med en hifi rigtig audiofil jensen type

på mine jbl,er minder diskanten mig lidt om dynaudios esotec diskant ,klar kontant og dynamisk uden hårhed ,og med en fantastisk luftighed i toppen ,messing lyder bare som messing ,fedt når man skal mikse overheads

elektrolytter i signalvejen er en hifi kriminel handling og burde straffes

exposuren dur ikke til moniterering ,selvom jbl,erne lyder mega fedt på exposuren ,så er det for effektsvagt

køber nu en crown til jbl,erne for mere korrekt monitorering

crown og jbl er en ligeså legendarisk kombination som croft/exposure kombien er det

jeg ville aldrig trække et par jbl,er til studie brug med en nad

hvis du bor her i jylland ,bygger jeg gerne dinne filtre om for dig gratis

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes