| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke sikker på 601'erens metaldome er blødere end JBL'en. Desuden vil det være noget af en nedgradering. 601'erne er fremragende til prisen, men kan ikke hamle op med 4412'eren.
Nobelt og småt kunne være Dali Royal Scepter. Den er ikke så kendt men lyder fremragende, dog mener jeg den skal assisteres af en sub. Du kunne også bygge et par Proac kloner, jeg har ikke hørt dem, med tilbagemeldinger lyder som om, de kunne være sagen.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd. Jeg vil lige sige at langt de fleste domer bør kunne erstatte JBL´en. Ham som skrev at en JBL TI-dome overgår en 9700 dome skal efter min mening til ørelægen.....ingen fornærmelse, blot utroligt. Men nogen mennesker forveksler en skingre diskant med der virkelig sker noget....og det gør der sikkert, men personligt er jeg ikke vildt i varmen efter en TI-dome.
Jeg har selv en XPL 160, så det er ikke fis.....en JBL TI-tweeter er sku ikke noget at samle på....men den er ikke ringere end så meget andet midt-range domer. Men en 9700 er en hifi-dome lavet til hifi. I al beskedenhed er 9700eren nok den bedste hifi-dome som er lavet de sidste 20 år.....men påstand.
Men mit forslag til en "blød" dome kunne være en VIFA-tekstildome, flere er set til salg på denne side.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford skrev:
|
Spændende tråd. Jeg vil lige sige at langt de fleste domer bør kunne erstatte JBL´en. Ham som skrev at en JBL TI-dome overgår en 9700 dome skal efter min mening til ørelægen.....ingen fornærmelse, blot utroligt. Men nogen mennesker forveksler en skingre diskant med der virkelig sker noget....og det gør der sikkert, men personligt er jeg ikke vildt i varmen efter en TI-dome.
Jeg har selv en XPL 160, så det er ikke fis.....en JBL TI-tweeter er sku ikke noget at samle på....men den er ikke ringere end så meget andet midt-range domer. Men en 9700 er en hifi-dome lavet til hifi. I al beskedenhed er 9700eren nok den bedste hifi-dome som er lavet de sidste 20 år.....men påstand.
Men mit forslag til en "blød" dome kunne være en VIFA-tekstildome, flere er set til salg på denne side.
Mvh
|
|
|
inden du kommer for godt igang med at imponere med din uvidenhed, så prøv at undersøge hvad en jbl 053Tis diskant er. Hvis din TI reference er diskanten fra en xpl 160 så har du meget tilgode.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja....hvis en billig diskant uden bagkammer kan tænde dit juletræ så er det jo både dejligt og billigt. Jeg kan ikke se at en 053TI udmærker sig mere eller mindre end nogle af de andre ringe domer fra JBL. Grunden til at jeg kan lide Scanspeaks 9700....gennemboret polstykke, SD magnet, tekstil dome som endda sagten kan gøre endnu bedre. Den lyder bare godt.....længere er den ikke.
Den der gude-diskant du anbefaler andre....fint, jeg lader billedet tale for sig selv. Men jeg kommer næppe frivilligt til at høre den. Men tillykke med din reference........og viva JBL!
Mvh
http://www.speakerrepair.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=P ROD&Product_Code=053TI&Category_Code=JBL-Diaphragms , __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er den diskant jeg snakker om en 053Tis, men 53TI er også en fin diskant. Hvilken historie er det du mener billedet kan fortælle ?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min historie: Vi er ikke enig og jeg mener endvidere at din diskant referencer får mig til at spekulerer på om du er ansat i Audio Nord eller Harman koncernen. Men du kan fanme ikke seriøst rykke på de der diskanter. Men siden side tråd, så har jeg tænkt på at du givetvis er seriøs og synes de der diskanter er nogle af verdens bedste. Derfor synes jeg ikke det vil være rimligt at skrive mere omkring dem. Det er bedre at lad dig blive i troen. Der står ingen steder at vi skal mene det samme.
Cheers. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kommer Audio Nord ind i billedet ?
Den kvalitative forskel her er vel, at jeg har hørt de to omtalte diskanter i en abx konfiguration, hvorimod du samligner en diskant du kender med et billede :) Smut forbi lansingheritage.org jeg er ikke den eneste der er begejstret over 053Tis. SS laver fine diskanter..men de er langt fra de eneste.
her er et billede af bagsiden på en 53Tis, ikke at det siger noget, men skulle du være int :)

her er et af den skåret igennem (kammeret er afmonteret`)

|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for billederne, det ændre nu ikke min mening selv om hele verden måtte mene noget andet. Men du kæmper for det og jeg giver dig fem stjerner for at prøve at overbevise mig.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
OT: Hvilken diskant sidder der i JBL Ti-5000.
Synes nu ikke at JBL's diskanter er dårlige, selvom jeg tilsyneladende ikke har hørt det bedste fra dem endnu.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford:
Har du hørt den omtalte diskant?
Jeg har ikke selv hørte 54TIs og kunne derfor aldrig drømme om, at dømme den ude selvom jeg generelt ikke er vild med metaldomer.
Tilbage til emnet:
Et skifte fra JBL til en mere "hifi rigtig" højttaler som den nævnte Dali er er stort skridt som skal prøves hjemme. Det er ikke sikert lyden falder i god jord. Et alternativ på brugt markedt er JBL's lille sag med 6½ tommer bas og TI diskant (4406???). Men, det hjælper ikke på diskantproblematikken.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Bradford : Du er velkommen. En af mine missioner herinde er bla at få folk til at holde op med at udtale sig om noget de ikke har prøvet, derfor tog jeg "sådan på vej" da du kom med din første post.
Til JBL : hvis min hukommelse husker ret så er det en ti50 der sidder i ti5k.
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Har nu fået byttet mine JBL 4412 til et par velholdte KEF 104.2.Det skulle så blive nemmere at trække for min Yamaha MX-2 ?Får dem i næste uge.
Med venlig Hilsen
Hitachi
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os endelig hører udfaldet. Ift. mine KEF referencer (lidt nyere modeller) er det en helt anden lyd der venter dig.
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen og undskyld.
Har lige et sidste spørgsmål:
Er det nemmere for min Yamaha MX-2 at trække KEF104.2 istedet for de oprindelige JBL4412 ? Nogen der har erfaringer med det?
Med venlig Hilsen
Hitachi
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen dog...sikke en storm. Nej....jeg har ikke hørt den der diskant og dømmer udfra dens teknisk design. Jeg er ikke nogen nybegynder og har været disken springer i DAT og har bygget højttalere i mange år. Jeg kender mine diskanter og ved at en diskant uden bagkammer ALDRIG kommer til at spille rigtig godt. Kald mig blot fanatisk eller fordømmende....eller bare Bradford.
Imidlertid kan en diskant uden bagkammer godt give et indtryk af hifi, men efter min mening ikke meget mere end et indtryk. Jeg synes ikke at den slags diskanter kommer med den microdetaljering som jeg kan lide. Kroppen bliver slank og diskanten urolig. Det giver mig en fornemmelse af musikken ikke er så vigtig når de formidles igennem en diskant som teknisk set ikke kan blive meget ringere. Jeg er skuda skuffet over JBL ikke kaster lidt mere kvalitet i deres enheder. Men deres TI-design er verdenkendt uden det nødvendigvis er verdensklasse. Jeg kan vel ikke bebrejde JBL for at lave JBL-højttalere, men det gør jeg vel alligevel. Jeg gider ej at høre alle diskanter, men trods det har jeg intet imod at vurderer dem udfra designet. Jeg mener bestemt jeg er istand til at komme med en faglig vurdering som tager udgangspunkt i en hel del lytte-sessions og målinger.
Cheers..
Bradford __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
053Tis er neumatisk isoleret fra omverdnen..så hvad snakker du om ?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan se har enheden gennemboret polstykke og bagkammer?
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jep..netop derfor forstår jeg ikke bradfords indlæg
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
skrev mit indlæg før jeg så dit, så jeg er helt på din side.
|
| Til top |
|
| |
Vind Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillader mig at genoplive en gammel tråd:
Hvilken diskant sidder i 4412A?
Da mine nye sådanne har en død og blød diskant, som således skal skiftes ud. Kan man købe en renoveret diskant, eller er der billige steder?
Tak :)
|
| Til top |
|
| |