| Forfatter |
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ultimativ dynamik må være når man klasker konen éen i den bare.Her kan ingen anlæg være med. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Ultimativ dynamik må være når man klasker konen éen i den bare.Her kan ingen anlæg være med. |
|
|
Båt der! Det prøver jeg gerne, man hvad tror du din kone siger til det?  Btw er du så ikke interesseret i et par gode klapvogne, en puslepude, bæresele, trappegitter, en halv pakke bleer, autostol og et par savlesikre speakers, hvor domen alligevel er trykket ind.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Ultimativ dynamik må være når man klasker konen éen i den bare.Her kan ingen anlæg være med. |
|
|
Båt der!
Det prøver jeg gerne, man hvad tror du din kone siger til det?
Btw er du så ikke interesseret i et par gode klapvogne, en puslepude, bæresele, trappegitter, en halv pakke bleer, autostol og et par savlesikre speakers, hvor domen alligevel er trykket ind. |
|
|
Åhh det er sødt af dig, men jeg tror lige jeg springer over. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en cd med Mercury Living Presence's indspilning af 1812 ouverturen. Den synes jeg er mægtig dynamisk. I hvert fald er det sådan, at ved alm lytteniveau kan jeg næsten ikke høre strygerne i starten, men frygter for mine bas-enheder når kanonerne skyder. Fantastisk musik han skrev, ham Tchaikovsky.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok,
når man gerne vil have det hele med kunne man undersøge
-er problemet med at spille lavt ligeligt fordelt mellem komponenter. F.eks cd & ht.
-de svage passager. Måske tage tid med et stopur på hvor længe man kan
høre et instrument klinge ud, f.eks. i slutningen af et nummer. (engang
undrede jeg mig over hvorfor der var det lange stykke uden lyd i
slutningen af nogle numre :-).
Derefter skifte en komponent og prøve igen.
-kunne man lave en standard for en angivelse af hvor lavt en komponent kan spille.
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 August 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
micjac skrev:
Ok,
når man gerne vil have det hele med kunne man undersøge
-er problemet med at spille lavt ligeligt fordelt mellem komponenter. F.eks cd & ht. Jeg tror du skal regne med, at meget meget få højttalere kan gengive svage signaler. Det er en udpræget forsømt disciplin. Der går alt alt for megen energi tabt i træge membranophæng, fejlberegnet dæmpning og tungt og porøst membranmateriale. Hvis der er anvendt meget stift membranmateriale, er meget af opmærksomheden gået til, at dæmpe resonanser.
-de svage passager. Måske tage tid med et stopur på hvor længe man kan høre et instrument klinge ud, f.eks. i slutningen af et nummer. (engang undrede jeg mig over hvorfor der var det lange stykke uden lyd i slutningen af nogle numre :-). Derefter skifte en komponent og prøve igen. Det er jo egentlig en fin idé, men det er alligevel mere enkelt at lytte efter en naturlig lydbaggrund, fremfor en hifi baggrund, som enten består af støj og fnidder eller et besynderligt tomrum,som aldrig burde væretil stede.Det værste er dog sort baggrund, som med 100% garanti ikke skal være til stede. Ofte er det enegenskab, som ledsager høj kapacitive kabler og elektronik med udpræget brug af FETs.
-kunne man lave en standard for en angivelse af hvor lavt en komponent kan spille.
mvh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nielspf Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 20 August 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynamik i musik kan høres på f.eks. Ravels Bolero og Led Zeppelin: Stairway to Heaven. Her vokser niveauet fra lav til høj gennem stykket.
Kan du lytte til disse stykker - med et rimelig start-niveau - uden til slut at få en lille tanke om at skrue ned - så er optagelsen nok komprimeret - hvilket ofte medfører, at den er lettere at lytte til i.
Meget kortvarig "dynamik" kender vi fra (det tidligere nævnte eksempel) fra stille regn til tordenskrald - 0-120 dB på ingen tid, og så er vi på vej over i transienter.
Du kan få en god fornemmelse af dynamik veds at lytte til akustiske instrumenter - gerne i koncertsalen. En triangel eller tværfløjte kan lave store transienter, men mangler dynamik i forhold til f.eks. en strygergruppe eller for ikke at tale om messingblæsere - hvor dynamik her kan forstås, som evnen til OGSÅ at kunne spille højt. __________________ mvh niels
|
| Til top |
|
| |
Peter simonsen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Båt-båt og daw i Bimsen!
Et glimragende eksempel på en sammenhængende proces kan opleves på voksen-pladen "Joshua Judges Ruth" med Lyle Lovett.
Her har George Massenburg været inde over som både producer, tekniker og mixer. Massenburg er småkendt for ikke at bruge compressor i optagelsesprocessen. I stedet bruger han mixerpultens gain kontrol til at komprimere en ganske lille smule. En hårfin metode, som man så kan være teknisk enig eller uenig i. Men nok gjort i erkendelse af, at man ikke slipper helt for i bedste fald en marginal kompression, når det gælder rytmisk musik. Hans optagelser lyder i hvertfald og generelt ganske godt.
PS: Kjeldsen, din beskrivelse er lige i øjet
|
|
|
Goddag i rummet !!
Og selvfølgelig lige en rigtigt pæn hilsen til alle her !
Lige et par ord til dette indlæg. Jeg er ganske enig med dig i at Mr. George Massenburg er en fremragende lydtekniker/producer/mixer..helt unik imho nok en af verdenens bedste ! Han designer også noget af denne verdens mest eftertragtede audio gear og bruger 99% kun dette i alt hvad han optager. DVS alt lige fra discrete bipolar opbyggede Class A mikrofonfor-forstærkere, Eq´s og compressore.
Jeg ved ikke hvor du har dine informationer fra, men de er dog forkerte. George Massenburg bruger altid compressore i sine optagelser ..og især når han mixer. Hans typiske signal kæde er i 99% tilfældene...sådan her !
MIC > GML preamp > GML EQ > GML COMPRESSOR > LAVRY/GML Converter > Digidesign Pro-Tools.
(GML står for George Massenburg Labs).
Det er meget sjældent at han bruger mixerpulten i et studie til andet end at lave headphone mix til musikerne. Det skulle da kun lige være hvis tilfældet var at der var en ældre Neve 8068 og at "denne form kræves".
Han mixer på en Sony Oxford OXF-R3 Digital pult hvor han også har designet signe egne digitale software eq´s og kompressore til ;-)..andet går jo ikke vel..*GGG*
George Massenburg er nu på ingen måde bange for at bruge en kompressor eller exstreme eq instillinger ;-) Den plade du nævner (Lyle Lovett) er ret godt komprimeret især lead vocalen !. Den store forskel og måske grunden til at du eller andre ikke fornemmer brugen af kompressor er at George Massenburgs GML 8900 comp/lim er så godt bygget/designet, (ligesom resten af hans gear) at man ! hvis "man" ved hvad man gør ikke kan høre at den "arbejder".. Jeg ved fra George, at han rent faktisk nogle gang komprimere en sangerinde som Linda Ronstad helt op til 30-40 db !!! Yes sir du læste rigtigt...og nææ nej det kan man ikke høre vel? Men hun har et helt fantastisk dynamisk område og kan gå fra en lille hvisken til fuldblown stemme på et split sekundt.
George massenburg er fantastisk dygtig både som Highend audio gear designer og producer/lydtekniker/mixer. En helt igennem unik personlighed ;-). Det der for mig skiller ham ud fra så mange andre er at det altid er "musikken".."stemmen".."sangen".."historien"..."melodien" der er vigtig.. "det...det hele handler om om"..
Jeg elsker forresten den plade med Lyle Lovett (Joshua Judges Ruth). en af mine "fave" plader jeg nok aldrig bliver træt af at lytte på og til. Hvis du er til den form for mixede/producerede plader er jeg sikker på at du vil elske en ny plade George Massenburg lige har produceret Det drejer sig om Jon Randall´s nye album, "Walking Among the Living". Er til at få fra d 20 sep-05. Den lyder lige så godt som Lyle pladen hvis ikke bedre ! har kun fået lov til at smuglytte pr mp3 fil. Men selv der bliver man "imponeret". Stilen er lidt mere trad. country end Lyle...gode sange *S*
Mvh
Peter
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt der Hr. Simonsen  ! Dejligt med lidt insider knowledge. Dit indlæg sætter endnu en fed streg under, at dynamik er et utroligt svært og ofte misforstået emne. Seneste gang jeg skulle høre dynamik var hos en gut, det lige ville spille et regnvejr, hvor der så indtraf et monster tordenskrald. Wrrit kabum og sikke et drøn. regnvejret lød lidt i retning af, at man tog noget celofan op til det ene øre, og krøller det - total komprimeret med andre ord, så tordenskaraldet - jo det var da højere, men alt for meget af selve tordenskraldet var alt for højt. Han mente det var dynamik så det rykkede, jeg kalder det frekvensmodulation eller intensitet om man måske kan sige. Amplituden moduleres næsten ikke i hvertfald. Efter uvejret satte jeg en skive på, som beviseligt aldrig har været i nærheden af en kompressor. Dens sarte fremstilling af en sangerinde, var ikke lige det, som tordenoglynildsdrkeren havde regnet med. Han ville have spektakel, men det er jo netop det man får, når man komprimerer. I værste fald får man alle subtile detaljer og lyde, til at lyde alt alt for store. Men æh sådan er det vel. Back to basics kommer man aldrig foruden ved akustiske optagelser, hvor påvirkninger er uønskede - f.eks. klassisk musik.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, ægte dynamik har jeg vinket farvel til, i hvert fald midlertidig. Min musiksmag er i den grad maniouleret.
Men netop de omtalte LL skiver er også blandt mine favoritter, så gode oplevelser fås uden den store dynamik....men...
Ellers enig med dig Kurt, specielt når du siger frekvensmodulation. Det nogle kalder sort baggrund og "dynamik" (flertallet?), er ikke andet en den såkaldte FM-mute baggrund og fuld skrald.....uengnet til begrebet dynamik.
Har læst lidt i diverse artikler, tråde og diverse og må indrømme at stort set alle forveksler dynamik med transienter/larm __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med det nyeste nummer af tyske Audio følger der en CD med der skal demonstrere forskellige aspekter af dynamik, og vise forskellen på højt lydtryk og høj dynamik. Jeg har ikke lige haft tid til at lytte til den endnu, men for de der er interesserede i denne diskussions emne var det måske en god investering. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Hejsa Pilfinger!
Nej! Så har jeg ikke udtrykt mig klart. Det jeg forsøger at sige er, at meget få set-ups kan kan gengive svage signaler. Mange tror, at der er megen dynamik i et larmende popnummer, hvor der så lige kommer et trommeslag og siger "prut". Det jeg forsøger at sige er, at det er der ikke, det kræver ikke meget. Det mest krævende er det allersvageste. Glem fabrikanternes opgivelser af dynamik på 110 dB m.m. det er ikke relevant. Visse aktive komponenter nægter simpelthen at følge med ned, og går over i sort, når det bliver svagt nok. Om det først er stille og så larm har ikke relevans, det jeg mener er, at de store udladninger er ret nemme at få igennem, det er straks noget andet at få skidtet til at tie stille.
|
|
|
En ualmindeligt grum indspilning der demonstrerer ovenstående er Jón Leifs Saga Symfoni udgivet på BIS CD-730.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
En ualmindeligt grum indspilning der demonstrerer ovenstående er Jón Leifs Saga Symfoni udgivet på BIS CD-730.
|
|
|
Quite... __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
bjørn skrev:
|
|
|
|
Quite...
|
|
|
Den har jeg ikke! Mest fordi jegblev ret meget færdig med BIS,efter jeg har lyttettil optagelse, hvor Didrick de Geer´s mikrofonforforstærker var i brug. Den er uinteressant,nårdet mildt skal siges.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det både skal være meget højt og meget svagt, så kan Also sprach Zarathustra som regel gøre lykke. Denon har indspillet den senest i 1995 i en 20 bit version. CO18067 hedder den, og jeg mener den stadig er tilgængelig. Der er som næsten altid på Denon, brugt Brüel & Kjær mikrofoner. Lydkvaliteten er ganske enkelt i sin egen klasse, ligesom dynamikke intet fejler. Skal man være efter dem, så kan man kende klangkarakteristikken af B&K, men det er vel nærmest det hele. Brugte de Shoeps eller Neumann, ville også det have kunnet høres.
Hvem laver den første omnidirektionale mikrofon, der ikke skal korigeres akustisk, for at have ret frekvensgang i alle retninger?
Men når det kommer til software, så er der ikke meget af slagsen, der har dynamik. Jeg har forsvindende få,som ikke er klassiske optagelser. Skal det være lidt jazz eller folk eller den slags, så lyt til Opus3 og Chesky. Opus 3 har noget kørende med Eric Bib, men de er blevet lidt småkomercielle derovre, og laver nu mest snurre rundt halløj og flerkanals SACD. Chesky er so far total purist lyd, dog forstået på den måde, at de går tæt påinstrumenter og solister, hvis de finder det klæder resultatet. Det må man leve med, men jeg finder godt nok resultaterne flotte ind imellem. Prøv Sara K´s flotte skiver på Chesky. Bedre optagelser af et beskedent akustisk band, er jeg ikke stødt på. Det er særdeles effektfuldt og ikke mindst involverende. Er du til klassisk musik, så er der ingen vej uden om Denon. Helt og aldeles 2 mikrofon shots, som så bare er havnet på CD, har de en del af på programmet. Undertiden hedder de one point recordings. De har også en del, hvor de ganske diskret hæfter flere mikrofoner på, når besætningen er stor, men de gør det af nød, hvorfor de tilsætter ekstralyden diskret. Deres optagelser af flygel og violinsonater for klaver og violin er helt mageløse. (MasterSonics serien er suverænt den bedste de har lavet, den er typisk optaget fra 94 og fremefter.)
Og det bringer os så tilbage til dynamikken.
Prøv at lytte til sådan en optagelse, og opdag både hvor sart lyden kan være og hvor bjergtagende og overvældende det kan udvikle sig. Så er der dømt dynamik. 0 dikkedarer - i stedet ægte saft og kraft.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Hubraum...
Tak for dine konkrete anbefalinger af 'skiver'. Altid fint at få noget at 'gå efter'.
I øvrigt er jeg helt og aldeles enig med dig i dine betragtninger omkring "den ultimative dynamik"!
Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
>>En ualmindeligt grum indspilning der demonstrerer ovenstående er Jón Leifs Saga Symfoni udgivet på BIS CD-730.<<
Enig
Optagelsen forgik i Hallgrímskirkju i Reykjavík og det må være den ultimate dynamik på cd.
Glemmer aldrig når jeg hørte det i første gang i et setup med Quad og en stor rel sub, drevet af 100W klass A passlab monobloks.
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
Hans Faber Lukket konto

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt Von Kubik,
Har du fået lyttet på det nye Orcide signalkabel fra van den hul og hvad syntes du evt. om det ?. __________________ Mvh Hans...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Faber skrev:
|
Hej Kurt Von Kubik,
Har du fået lyttet på det nye Orcide signalkabel fra van den hul og hvad syntes du evt. om det ?. |
|
|
Har ikke prøvet det. Men det ser bestemt interessant ud. Ville dog hellere have det i løbende metermål, men det ser det jo ikke meget ud af, at man kan.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Forskal til CD (og LP) med dynamik:
Patricia Barber: Companion, KOC-CD-5739.
Tag ikke fejl af det tilsyneladende lave spilleniveau (det er en intim liveoptagelse), for der sker mere end man umiddelbart tror. Orkestret spiller "forsigtigt" og tilbageholdende, men alligevel med en voldsom dynamik. Det er en af de plader, hvor mange nok vil være fristet til at sidde og regulere på volumenkontrollen hele tiden. La' vær' mæ' det! Bare synk ned i sækkestolen og nyd at være tilstede på den aften hvor indspilningen foregik...
Det er til at blive høj af...på trods af sækkestolen! ;-)
Hilsen
Niels L. (Nilau)
|
| Til top |
|
| |