Hej Kole!
Nice indlæg.
Nu skal det ikke forstås derhen, at undertegnede ikke forstår hvorfor man komprimerer, den er feset ind for en tid siden. At man giver den hele armen nu om dage, kan jeg så blot konstatere.
Hele diskussionen går egentlig mere på hvad dynamik egentlig er. Utroligt mange synes at rock/pop er det mest dynamiske, hvorimod jeg mener at der faktisk ofte slet ikke er dynamik tilbage på de færdige udgivelser.
Det bekræfter du jo ganske tydeligt i dit indlæg.
Kun akustiske instrumenter, hvor forholdet imellem disse ikke skal reguleres, egner sig til 2Xomni og så nix pille - enig. Cheskymanipulerer en anelse, men prøv engang at lytte til nogle af hans skiver, og lyt hvor smukt det kan gøres. Opus 3 har også lidt af det.
Men når nu alt dette er sagt, så er idéen med denneher dynamiktråd ment i den retning, at man bør vælge de skiver ud, som man vil bedømme hifigear med meget grundigt, idet man bør holde sig for øje, hvad man egentlig vil bruge set-uppet til.
Man kunne f.eks. vælge:
At købe det system der netop giver den mest gelinde lyd, med den slags musik, som man lige pt. føler mest for. Her møder du f.eks. Linn folket, der taler om at et set-up skal spille musik.
For at få musik ud af de helt og aldeles komprimerede produktioner, skal der i mit univers gøres en del ved lyden. Kompressionen giver som oftest et meget højt gennemsnitsniveau på skiverne, og attacket på f.eks. trommer er nogle ganske få dB højere.
Det stiller ikke særligt store krav til dynamisk formåen, ligesom set-uppets evne til at behandle svage niveauer på samme måde som de kraftigere heller ikke behøver prioriteres.
Faktisk stiller det egentlig forbrugeren i en situation, hvor en logisk og videnskabelig tilgang til fænomenet High Fidelity ikke længere er brugbar.
Jeg har også kunnet konstatere dette, når jeg har købt ny musik. Et godt eksempel herpå er den seneste Knopfler skive, som er komprimeret til en larmende helhed, hvor detaljer i musikken fremstår alt for kraftigt og højlydt. Men det duer jo fint i alle andre sammenhænge.
Hvis man gerne vil have vellyd ud af den slags skiver, så bør man ikke nødvendigvis benytte gear der er konstrueret med reproduktion af det indkomne signal for øje. Hertil bliver det for tydeligt, hvor meget der egentlig er manipuleret med lyd, stemmer, effekter, komp. limiter osv.
Det bliver mere lækkert og spiseligt, hvis man i stedet benytter sig af mindre udstrakt udstyr, hvor specielt basgengivelsen ikke når for langt ned, ligesom udglatning vil være dejligt.
Anderledes vil det forholde sig, hvis man i stedet holder af akustisk musik, som f.eks. klassisk musik m.m. Det er så der jeg befinder mig. Mine krav bliver derved nærmest modsatte. Al indblanding fra udstyrets side bliver pludselig uønsket, ligesom dynamikken bliver en essentiel del af oplevelsen. Akustisk musik er normalt ikke så energirig, men derimod er dynamikken ganske ekstrem, fra fulde gardiner til udstyrets støjgrænse. Tilmed er det meget vigtigt, at lyden ikke ændrer sig under dynamiske forløb og ved forskellige styrker.
Det er en anden verden end den først beskrevne, og iden er den bedste producer den man slet ikke hører

.