Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 10:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD-afspiller direkte til Effekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 August 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Som flere skriver, så ville det i en ideel verden være bedst at tilslutte effektforstærkeren direkte til CD'en. Men verden er elektrisk set langt fra ideel. Der er MASSER af faktorer der spiller ind.

Den variable udgang er formentlig lavet med et ULTRA billigt potmeter. Det er jo ikke noget man ofrer det store på i en CD-afspiller. Derfor kan du sammenligne løsningen med, at du lavede en passiv forforstærker med et ULTRA billigt potmeter. Det lyder sjældent godt.

I det hele taget kan der være ret mange problemer med passive forforstærkere, blandt andet fordi udgangsimpedansen varierer voldsomt, afhængig af volumen. Og i kombination med et ringe potmeter, har man en uheldig blanding.

På den anden side, skal der nok også være CD-afspillere hvor udgangen er lavet nogenlunde fornuftigt, og i så fald kan det meget vel være en forforstærker overlegen. Det tyder jo eks på at Proceed'en gør det ganske godt.

Men du har jo selv grejet... hvorfor spørger du så os hvad der lyder bedst??? Det er jo dig der skal leve med det, så det er et spørgsmål om hvad du synes lyder bedst. Ikke sandt?? Og hvis du ikke selv kan høre forskel, så kan det jo være totalt ligegyldigt... Ikke???

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 August 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Som flere skriver, så ville det i en ideel verden være bedst at tilslutte effektforstærkeren direkte til CD'en. Men verden er elektrisk set langt fra ideel. Der er MASSER af faktorer der spiller ind.

Den variable udgang er formentlig lavet med et ULTRA billigt potmeter. Det er jo ikke noget man ofrer det store på i en CD-afspiller. Derfor kan du sammenligne løsningen med, at du lavede en passiv forforstærker med et ULTRA billigt potmeter. Det lyder sjældent godt.

I det hele taget kan der være ret mange problemer med passive forforstærkere, blandt andet fordi udgangsimpedansen varierer voldsomt, afhængig af volumen. Og i kombination med et ringe potmeter, har man en uheldig blanding.

På den anden side, skal der nok også være CD-afspillere hvor udgangen er lavet nogenlunde fornuftigt, og i så fald kan det meget vel være en forforstærker overlegen. Det tyder jo eks på at Proceed'en gør det ganske godt.

Men du har jo selv grejet... hvorfor spørger du så os hvad der lyder bedst??? Det er jo dig der skal leve med det, så det er et spørgsmål om hvad du synes lyder bedst. Ikke sandt?? Og hvis du ikke selv kan høre forskel, så kan det jo være totalt ligegyldigt... Ikke???

Jeg er ikke i tvivl om Wadia, Proced osv. har lavet gode maskiner som netop kan det der. Men inden vi kommer for langt, så vil jeg gerne rette opmærksomheden på LC´s potentimeter. Den er jo en Elma type med forskellige SMD metalfilmsmodstand, men der smarte er udgang impedancen er kontant ud det samme, men indgang impedansen er variable. Det er på sin vis bedre en NLeren som netop kan belast og få skidtet til at få i sving....øv bøv.

Men jeg vil helst ikke forsvare de billige potmetre i CDerne, de er trods alt ikke meget mere ringe end de potmeter som sidder som standard på mange gode effekttrin....Yamaha, Onkyo, osv. Det er næsten utroligt så meget l**t signalet kan udsættes for og i sidste ende lyde "rimligt". Det er for mig også noget det sjove ved hifi, alt kan jo i princippet gøres bedre. De rigtige entusiaster må gerne fjerne disse potmeter, det kan virkelig høres....inkl. lidt godt forkabling, så lyder det jo flot! Ud med dem.

Når jeg ikke kan finde på mere, så skærer jeg alt plast ud af mine aparater, hælder linolie over det hele, på mig selv osv.(duelund ødelæggelser)....du kan sikkert forstille dig resten, ikke noget kønt syn. Men det kan være det LYDER bedre, hvis man ellers kan finde volume knappen for linolie på pølserne.

Cheers..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes