Forfatter |
|
parbis Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Så jo, skærmen kan faktisk GODT se forskel på om et 1280x720 signal kommer fra en Blu-ray afspiller eller en PC (medmindre PC'en tilfældigvis er sat op efter præcis samme betingelser, men det er mig bekendt sjældent).
|
|
|
Otto, Hvad mener du med 'medmindre PC'en tilfældigvis er sat op efter præcis samme betingelser, men det er mig bekendt sjældent'?
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hansey skrev:
Hvad er det for et LG du har bestilt?
|
|
|
37" LP1. Men jeg ved ikke præcist hvornår den lander. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
parbis skrev:
Otto, Hvad mener du med 'medmindre PC'en tilfældigvis er sat op efter præcis samme betingelser, men det er mig bekendt sjældent'? |
|
|
At sende et signal digitalt til skærmen indebærer mange andre variabler end opløsning og framerate. Der er en masse øvrige faktorer, hvor jeg ærligt talt ikke ved hvad det hele går ud på, og slet ikke præcist hvordan specifikationerne for 720P er, men nogle af de mere grundlæggende ting er f.eks. at der kan være tale om enten RGB eller Component, sync kan være positiv eller negativ for hhv. horisontal og vertikal sync, DVI-specifikationen indebærer forskellig sort-niveau alt efter om det er video eller PC-signaler, og der er en masse omkring timings som jeg ikke har forstand på. Og jeg ved ret beset heller ikke hvor stor forskel der er på output af 720P på forskelligt video-udstyr - jeg ved bare, efter at have leget lidt med forskellige signaler til 9830 her til aften, at den f.eks. opfører sig forskelligt hvis du sætter DVI output på en DVDO iScan HD+ scaler til DVI-Video eller DVI-PC, selv om samtlige andre faktorer er det samme. Jeg kunne f.eks. ikke få den til at fange 576P når den stod på DVI-PC, mens det fungerede fint når den stod på DVI-Video.
Det korte af det lange er: 9830 er designet til at fungere optimalt med NTSC, PAL eller HD-materiale, ikke PC-signaler. Den understøtter nogle få PC-formater, for at man kan få billede på hvis man tilfældigvis kommer forbi med en PC-kilde af en eller anden grund (iøvrigt IKKE 1366x768, men max 1024x768, så det er manualen der passer). Men det er ikke, som Zerocool antyder, PC-signalerne der er udgangspunktet for hvilke video-formater der kan vises, nærmere omvendt. Jeg ved ikke nok om tv's visning af diverse testmønstre til at kunne konkludere noget håndfast omkring hvilken opløsning et givent tv reelt arbejder i, men der er f.eks. ret tydelig forskel på et "1:1-testbillede" alt efter om scaleren er sat til at spytte 1280x720 ud, eller om jeg tvang den til at sende f.eks. 1300x720 ud. Det er helt tydeligt at signalbehandlingen er bygget til netop de standardiserede video-opløsninger, for når den får de rigtige opløsninger (480P, 720P og 1080i - jeg prøvede ikke lige 576P hvad det angår), så ser testbillederne, omend ikke så perfekte ud som når man kører 1:1, så i hvert fald pæne og jævne ud med den rigtige input-opløsning. Ændrer jeg på opløsningerne så skærmene tvinges til at lave en skæv skalering, så kommer der striber i testbillederne. Jeg vil som sagt ikke sige noget håndfast for eller imod Zerocool's udtalelser ud fra dét, i hvert fald ikke før jeg har lavet samme tests på nogle flere skærme, men som jeg ser det er det helt tydeligt at billedbehandlingen er optimeret til de standardiserede HD-opløsninger. Bortset fra, iøvrigt, hvis man slår Pixel Plus 2 HD til, så er der streger i testbillederne, på præcis samme måde som hvis jeg fodrer skærmen med en "skæv" opløsning. Det kunne jo meget nemt netop tyde på det der er omtalt tidligere, nemlig at Pixel Plus 2 HD arbejder i 1366x768. Men der er altså tydeligt forskel på hvor pæne testbilleder i 720P og 1080i er, alt efter om PP2 slås til eller fra, jeg vil i hvert fald ikke ud fra dét alene vurdere at signalerne skaleres ned og op. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
Oogie Boogie Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Hansey skrev:
Hvad er det for et LG du har bestilt?
|
|
|
37" LP1. Men jeg ved ikke præcist hvornår den lander.
|
|
|
Jeg er meget intresseret i at høre om dine oplevelser med LG 37" LP1, da jeg er i tvivl om jeg skal købe dette tv eller Samsung LE40 M61.
|
Til top |
|
|
Wizard Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Otto
Hvordan ser Pixel Plus 2 HD så ud på 9830 i forhold til Pixel Plus 2 på en CRT skærm? Hvad med Natural Motion, er den blevet bedre med mindre artifacts ved hurtige panoreringer?
Vil gerne høre lidt om dine erfaringer  __________________ /Wizard
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wizard skrev:
Hvordan ser Pixel Plus 2 HD så ud på 9830 i forhold til Pixel Plus 2 på en CRT skærm? |
|
|
Det er lidt svært at sammenligne, det er to ret forskellige ting.
Wizard skrev:
Hvad med Natural Motion, er den blevet bedre med mindre artifacts ved hurtige panoreringer? |
|
|
Ja, det synes jeg. Eller rettere, jeg har ikke rigtigt tænkt over det på 9830'eren, så det lader til det. Jeg skal nok prøve at sammenligne med nogle tricky scener når jeg får tid (jeg har fri i dag, så det bliver tidligst i morgen) __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
parbis Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Det korte af det lange er: 9830 er designet til at fungere optimalt med NTSC, PAL eller HD-materiale, ikke PC-signaler. Den understøtter nogle få PC-formater, for at man kan få billede på hvis man tilfældigvis kommer forbi med en PC-kilde af en eller anden grund (iøvrigt IKKE 1366x768, men max 1024x768, så det er manualen der passer).
|
|
|
Som tidligere nævnt har jeg forbundet min 37PF9830 til min HTPC via DVI-DVI - 720p, hvilket umiddelbart resulterer i overscan. PC signaler/opløsninger resulterer ikke i overscan! Dette får mig til at tro at LCD skærmen ikke ved at den har en PC i den anden enden.
I øvrigt er billedet virkeligt godt med HD materiale.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
parbis skrev:
Som tidligere nævnt har jeg forbundet min 37PF9830 til min HTPC via DVI-DVI - 720p, hvilket umiddelbart resulterer i overscan. PC signaler/opløsninger resulterer ikke i overscan! Dette får mig til at tro at LCD skærmen ikke ved at den har en PC i den anden enden. |
|
|
Nemlig. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
parbis Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt med hensyn til pc opløsningen på 1366x768 angivet i specifikationen, så er det rent faktisk ikke en standard pc opløsningen (1366 ikke kan deles med 8). Den burde være specificeret til 1360x768, men denne opløsning kan umiddelbart heller ikke vises. Af principielle grunde har jeg kontaktet Philips omkring dette og er blevet lovet et svar i løbet af næste uge.
|
Til top |
|
|
rolighed Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 63
|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. PC input, så lyder det umiddelbart som om det bedst mulige er at give TV'et 720p og så bruger man forhåbentlig Nvidia, så man kan lave lidt underscan så billedet passer bedre? 1080i giver ikke umiddelbart mening, såfremt PP2HD alligevel vil nedskalere 1080i til 1366x768? Hvordan pokker finder vi ud af om denne 1080i nedskalering "kun" sker med PP2HD slået til? Philips' egne svar er jo ikke ligefrem troværdige når de skifter fra dag til dag og fra person til person.
|
Til top |
|
|
parbis Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
rolighed skrev:
Vedr. PC input, så lyder det umiddelbart som om det bedst mulige er at give TV'et 720p og så bruger man forhåbentlig Nvidia, så man kan lave lidt underscan så billedet passer bedre? 1080i giver ikke umiddelbart mening, såfremt PP2HD alligevel vil nedskalere 1080i til 1366x768? Hvordan pokker finder vi ud af om denne 1080i nedskalering "kun" sker med PP2HD slået til? Philips' egne svar er jo ikke ligefrem troværdige når de skifter fra dag til dag og fra person til person.
|
|
|
Underscan kan også laves med ATI! 1216x676 er passende til 37PF9830.
|
Til top |
|
|
Sinan_Tamer Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 84
|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
rolighed skrev:
Vedr. PC input, så lyder det umiddelbart som om det bedst mulige er at give TV'et 720p og så bruger man forhåbentlig Nvidia, så man kan lave lidt underscan så billedet passer bedre? 1080i giver ikke umiddelbart mening, såfremt PP2HD alligevel vil nedskalere 1080i til 1366x768? |
|
|
Den dokumentation philips har frigivet, giver umiddelbart ingen grund til at tro, at der nedskaleres når PP2HD fravælges. Hysteriet opstod jo først efter folk havde læst dokumentet "Backgrounder_Pixel_Plus_2_HD_english.doc".
Det var egentligt også først på det tidspunkt at folk begyndte, at diskutere om PF9986 nedskalerer ved fravalg af PP2. Der kom hvist aldrig nogen entydig konklusion ud af det, og det er ret ærgeligt. For svaret hertil vil nok også gælde for PF9830'eren.
rolighed skrev:
Hvordan pokker finder vi ud af om denne 1080i nedskalering "kun" sker med PP2HD slået til? Philips' egne svar er jo ikke ligefrem troværdige når de skifter fra dag til dag og fra person til person. |
|
|
Som sagt: Prøv at finde svaret for 9986'eren, og så har du en god indikation for 9830'eren.
Lige et side spørgsmål. Er der nogen der har fået 9830'eren til, at acceptere et 1080i fra en PC. I så fald har det været med eller uden brug af powerstrip eller lignende?
|
Til top |
|
|
rolighed Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinan_Tamer skrev:
Lige et side spørgsmål. Er der nogen der har fået 9830'eren til, at acceptere et 1080i fra en PC. I så fald har det været med eller uden brug af powerstrip eller lignende?
|
|
|
Jeg ved fra et engelsk forum at der er en fyr der har givet sit 37PF9830 1080i fra sin PC. Jeg er ret overbevist om at han ikke benyttede Powerstrip eller lign.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinan_Tamer skrev:
Lige et side spørgsmål. Er der nogen der har fået 9830'eren til, at acceptere et 1080i fra en PC. I så fald har det været med eller uden brug af powerstrip eller lignende? |
|
|
Det virkede fint fra DVDO'en, så det bør kunne bringes til at virke fra en PC også. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
parbis Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
rolighed skrev:
[
Jeg ved fra et engelsk forum at der er en fyr der har givet sit 37PF9830 1080i fra sin PC. Jeg er ret overbevist om at han ikke benyttede Powerstrip eller lign.
|
|
|
Den fyr var mig og jo det kan sagtens lade sig gøre uden videre!
|
Til top |
|
|
rolighed Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
parbis skrev:
rolighed skrev:
[
|
|
|
Den fyr var mig og jo det kan sagtens lade sig gøre uden videre!
|
|
|
Aaarrhh... Kan det nu passe. Så kunne du i hvert fald godt rette "Land" i din profil på det forum til "Denmark" - i stedet for "Germany" eller "United Kingdom", alt efter hvilken profil du mener at være! 
Men bortset fra det, så kan jeg ikke vente med at slutte HTPC'en til TV'et når fragtmanden kommer med det. 
|
Til top |
|
|
parbis Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
rolighed skrev:
Aaarrhh... Kan det nu passe. Så kunne du i hvert fald godt rette "Land" i din profil på det forum til "Denmark" - i stedet for "Germany" eller "United Kingdom", alt efter hvilken profil du mener at være! 
|
|
|
Så er jeg åbentbart ikke den eneste! Jeg refererer til følgende tråd på avsforum :
http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=237857
|
Til top |
|
|
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke Avsforum du linker til parbis. Men jeg giver dig da ret i, at navnene er meget sammenfaldende =)
|
Til top |
|
|
parbis Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
Det er ikke Avsforum du linker til parbis. Men jeg giver dig da ret i, at navnene er meget sammenfaldende =)
|
|
|

|
Til top |
|
|
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|