Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Arcam Alpha plus vs. andre... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tagbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 25 August 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

HAR set den, ellers mange tak (den kom selvfølgelig lige én eller to dage efter jeg købte min ). -og jeg spiller desværre alt for lidt lotto til at købe den...
Til top Vis tagbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tagbrand

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Tagbrand; er du glad? (Nu har du vist hørt nok til lige at komme med dit umiddelbare lytteindtryk)  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 August 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hey folks,

Fik lige inspiration til at finde min Arcam Alpha 5 frem fra gemmerne igen. Den gik ellers på pension for 1 1/2 år siden, da den havde problemer med at læse mine cd'er. Fik typisk en disk error når den skulle loade. Måske F.Christians kan give en forklaring på dette fænomen? Har hørt at det er et klassisk problem med de Philips-drev, som er monteret i disse modeller.

Jeg erhvervede mig derfor en Arcam DV78 DVD-afspiller, da jeg også ønskede en ny afspiller til DVD'er. Den er nu tilsluttet en Arcam AVR200 surround receiver, samt et sæt Audiovector M3 Signature højtalere...

... plus min nytilsluttede Alpha 5. Og jeg tror, at den har haft rigtig godt af 1 1/2 år i skammekrogen. Nu har jeg nemlig ingen load problemer mere (7-9-13). Herligt

Alpha 5 har ca. 12 år på bagen og er tilsluttet via et analogt Profigold phonokabel. DV78 er tilsluttet via et digitalt Nordost Optix kabel. Hvis jeg skal give en knivskarp dom, så vinder Alpha 5 med en meget lille margin. Men trods to meget forskellige opstillinger, så synes jeg at begge setups lyder forholdsvis ens, med vægt på god bund og dynamik. Selvom at DV78 er en DVD-afspiller, gør den det rigtigt godt i stereo og kan sagtens udgøre det som den primære cd-afspiller i mit setup.

Men jeg kan da nyde at load-tiden på en cd-afspiller er 1/10 af hvad den er på en dvd-afspiller. Og trods den meget ens lyd er Alpha 5 kommet frem for at blive.

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Og jeg glemte da helt at sige tillykke i Arcam familien til tagbrand.

Håber du bliver et lige så glad og tilfreds familiemedlem som undertegnede. Jeg synes at du fået en udmærket afspiller til få penge.

Og lige som F.Christians vil jeg da meget gerne høre hvordan lytteindtrykket er her på 3. uge!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Torpedo; shhh, han hører plader og det i læssevis!

Min Arcam Alpha 5 har kun været syg en enkelt gang for ca. 5 år siden; det var DAC´en som døde. Det var noget med en dårlig sending TDA1541-R, nu er den skiftet ud med en TDA1541-S2 (dobbelt krone?). Nej, jeg kan ikke høre forskel. Bare det at have den hjemme igen!

Jeg har ALDRIG hørt om problemer med at læse TOC´en, så jeg melder "pas"! (Min er til rens og opsmørring ca. hver 2. år!)

Det gør mig glad, at du bedømmer lyden af en 5000kr´s, 10år gammel CD-afspiller til stadig at være helt OK, selv i forhold til en 10000kr´s spritny DVD-afspiller af samme (fornemme) mærke! Så fejler min hørelse altså ikke noget, hurra for det!

Min kommentar efter en veloverstået "hifi-messe" har alle årene været: "Nah, jeg vil nu hellere have mit eget anlæg"

Et godt råd angående signalkabler, det er vist nævnt; køb et Nordost Black Knight, så kan det ikke blive stort bedre! Jeg kan se at du bor i Kjøvenhavnstrup og så skal jeg anbefale Hifi-forum. Du siger bare at samme kabel i KT-radio (Odense) kun koster 749kr, så får du det nok til samme pris, forhåbenligt!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

tagbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Vil lige berette om mine oplevelser med den nye CD-afspiller. Jeg er meget glad for den, den spiller alt mit musik rigtig godt. Især synes jeg den store forskel fra min gamle JVC ligger i diskanten, den er utrolig behagelig og rummelig. Og graden af detaljer er også rigtig god synes jeg. Det eneste jeg savner er lidt fastere og strammere bund... Ved ikke om det bare er sådan at det aldrig bliver helt godt nok, men jeg går og tænker på om man kan komme noget i mellem cd og forstærker med en lille equaliser i (ved godt at det sikkert er total anti-hifi-forslag). Når jeg hører musik fra min computer - jeg har et M-audio lydkort som jeg synes lyder ret godt - kan jeg tit godt lide at skrue en lille smule op for bassen. Især ved lavere lydstyrker. Men jeg ved ikke om det overhovedet kunne være en løsning...?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Angående lidt mere attack i bassen, så måske signal- og højttalerkabler kan gøre et eller andet, måske!

Hvilke kabler har du nu?

At skrue lidt op for bassen, det går nok! Meeen det bliver bassen kun kraftigere af, intet andet!

Samtidig indfører du så fasefejl og da især med en equalizer, det giver en mudret lyd, længere signalvej og anti-hifi; det er dét!

Arcam Alpha One kostede 250pund ved en kurs på henved 1375 og i Danmark var prisen vist 3395,-!

Så forvent ikke 100.000kr´s lyd, men glæd dig over afspillerens mange "folkehifi"-dyder!

tagbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Chord Carnival Silver Plus højttaler-kabel og et Audiobs Red Polaris signalkabel, kan forstå du er fortaler for Nordost Black Knight og jeg lurer lidt på om de ville kunne give mig noget... Jeg overvejer at anskaffe mig sådan et.

Men ellers har du fuldstændig ret i at jeg ikke skal forvente mig urimelig meget af maskinen - jeg tror helt bestemt ikke jeg kunne finde bedre CD-afspiller til 600 kr og den gør det altså rigtig godt. Den afleverer musikken behageligt så man kommer til at smile og det er jo ikke så dårligt  Det med bassen er egentlig kun noget jeg tænker over når jeg hører musik ved lavere lydstyrker, fx om aftenen, og jeg tror bare jeg må vænne mig til at bruge mine hørebøffer i stedet hvis det skal være vildt og højt på de sene timer

Alt i alt et best buy til prisen, men jeg tror stadig den udgør det svageste led i mit anlæg så det er nok den der først bliver udskiftet - fx med noget Rega, Cyrus eller måske en anden Arcam maskine...?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Nah; der er nok ikke meget at hente i udskiftning af kabler.

Det du har kan 10hver10fald ikke have en ödeläggende virkning, nej!  

Af Arcam CD-afspillere vil jeg foreslå Alpha 5, 5+, 9 og 10!

Eller hvis man skulle falde over en Delta 270!  (Altså til billige penge)

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 September 2005 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Skulle du have vundet lidt på en lotto-kupon, så er der en Arcam Alpha 5+ til salg i dette forums "køb, salg og bytte"! Klart anbefalelsesværdig!  

Har også haft 5+'eren og den faldt bestemt ikke i min smag. Engelsk lyd når det er værst! Så den skal virkelig prøvelyttes inden køb

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Lidt underligt at de "anglophile" elskede den og at Arcam ikke siden har lavet en sådan "Best buy"-afspiller i dette yderst rimelige pris-segment!

Klart at man skal lytte, ikke bare efter "gode" råd!

tagbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt nyt...

Jeg faldt over en auktion på en Sony X 707 ES og vandt den til en pris hvor jeg kan komme af med den igen uden at have tabt noget. Så i morgen står den på Sony vs. Arcam...

Det skal siges at jeg er gået hen og blevet rigtig glad for Arcam'en. Har hørt meget mere musik den korte tid jeg har haft den indtil videre og meget af problemet med for lidt bund hang i virkeligheden nok sammen med at jeg lige skal lade min Cyrus forstærker varme op en halv til en hel time - så er den meget mere klar til kamp.

Nå, men jeg synes i hvert fald det er spændende...

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

tagbrand skrev:
Så er der sket lidt nyt...

Jeg faldt over en auktion på en Sony X 707 ES og vandt den til en pris hvor jeg kan komme af med den igen uden at have tabt noget. Så i morgen står den på Sony vs. Arcam...

Hej tagbrand,

Hvem vandt så "the big battle", Arcam eller Sony?

Jeg er sikker på at Don King ikke kunne have iscenesat en størrere Fight Night, end imellem disse to kompetente fightere!

tagbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Tjaaa, det endte med at blive en lidt længere historie at få Sony'en til at spille... Men da det lykkedes synes jeg Sony'en passer meget bedre til mit øvrige anlæg og til min smag Her har jeg uddybet lidt mere:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29388& ;PN=1&TPN=2

Én af mine venner har også en Alpha 5+ og jeg har fornemmelsen at den er bedre end Alpha One...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes