Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 10:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg med rør...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 09 August 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hmm

Det hjælper at prøve at sælge en ny Mercedes til en mand der kun har råd til en gammel Golf. Og da der var en der nævnte EL84 mente jeg at det var en mulighed blandt mange andre.

Til Bach.

Rørpriser: Et halvdårlig kinesisk 300B koster små €100, en 2A3 koster små €30 og en EL84 koster ca. €6. Så her kan der spares/bruges hvis man vil. Trioder giver generelt mindre effekt end pentoder/tetoder. Nogle kan best lide trioder andre pentoder. Det er en smagsag som man selv skal afgøre og ikke påtrykkes af andre.

Udgangs trafoen koster ca. det samme uanset hvlket rør der vælges.

Fandt engang en dansk hjemmeside hvor en havde brugt en ECL8x som et begynder projekt. Mailer hvis jeg finder den igen.

Ellers takker jeg af.

Benny

Be

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Tubes skrev:

Hmm

Det hjælper at prøve at sælge en ny Mercedes til en mand der kun har råd til en gammel Golf. Og da der var en der nævnte EL84 mente jeg at det var en mulighed blandt mange andre.

Den er også udemærket, enig, men ikke high end..den spiller dog forbavsende godt..en loftin og white kan stadig gøres for få penge...

Til Bach.

Rørpriser: Et halvdårlig kinesisk 300B koster små €100, en 2A3 koster små €30 og en EL84 koster ca. €6. Så her kan der spares/bruges hvis man vil. Trioder giver generelt mindre effekt end pentoder/tetoder. Nogle kan best lide trioder andre pentoder. Det er en smagsag som man selv skal afgøre og ikke påtrykkes af andre.

De kinesiske trioder er blevet bedre. Har selv haft WE, meshplate versionerne, Vaic ( som ikke er et 300B selvom de kalder det). Spiller lige nu på AN 300B som er kinesiske og de spiller sgu godt! Og så er de stabile! Og billige! Foretrækker dem frem for WE...på mange måder. Jeg tror også at Electro Harmonix 300B m. guld gittertråd er god..den kan fås billigt også.

Udgangs trafoen koster ca. det samme uanset hvlket rør der vælges.

SE traffoer er dyrere..større pga luftgabet og meget sværere at vikle, men det ved tubes godt..

Fandt engang en dansk hjemmeside hvor en havde brugt en ECL8x som et begynder projekt. Mailer hvis jeg finder den igen.

Ellers takker jeg af.

Benny

Be

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

hm.... hvis ellers man kan støve dem op endnu havde brinck nogle udgangstrafoer, der passede perfekt til et projekt fra "ny elektronik" nr.6-7-8 fra 87 ........4 x  el34 i parallel push-pull og nem at gå til....men en smule farlig!

Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

TUBA skrev:
hm.... hvis ellers man kan støve dem op endnu havde brinck nogle udgangstrafoer, der passede perfekt til et projekt fra "ny elektronik" nr.6-7-8 fra 87 ........4 x  el34 i parallel push-pull og nem at gå til....men en smule farlig!

Det minder mig om den første rørforstærker jeg ville lave. Det var den fra Elector (har stadig et par print til den) med EL34 push-pull. Fik et chock da jeg fik en pris fra Lundal i Sverige.  4000 kr skulle de have for dem. Det var lidt mere end der var på bugettet lige efter huskøb.

Er egentlig glad for at jeg stoppede dette projekt. Har brugt en masse tid på at finde ud af rørets hemmeligheder. Er bland andet blever klar over at den næste skal være en SE udgave.

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 10 August 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

TUBA skrev:

Jeg har artiklen et eller andet sted. De brugte ganske normale 12 volts transformere til formålet. 2 stk 2x12V/50W trafoer pr. kanal.

Jeg var i gang med projektet og have fået nogle trafoer, men da jeg målte på dem så det helt tosset ud. Frekvensgangen var ikke imponerende så jeg nåede ikke længere end print og komponenter (excl rør).

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

Bach-Rock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003
Sendt: 11 August 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for de mange input.

Men for at være helt ærlig - er jeg ikke blevet meget klogere end jeg var før jeg skrev første indlæg. Jeg aner intet om hvilke rør der lydmæssigt er at fortrække, heller intet om deres krav til trafoer og deres forskellige spændinger... Jeg ved endnu mindre om kredsløb! Jeg har ikke tænkt mig at bygge noget som helst hvis ikke jeg kan undgå at "måske smide 6000 eller mere væk"!

Jeg skal slet og ret bruge et allerede fungerende design MED komponenter & rør i kit form. Jeg tror jeg har fundet ud af jeg lær' mest af at studerer et kit mens jeg bygger det - hands on.

Der findes en række diy tube amplifier kits på markedet - og det bliver nok et af dem uanset hvad nogen mener om deres lyd og design af kredsløb i det hele taget. For som mange af jer skrev - kan jeg jo altid ændre koblingen og kredsløbene inden for det tilladte hen af vejen.

Mit sidste spørgsmål er således: er der nogen af jer i forumet der kender en forhandler der kan leverer byggesæt som er til at gå til uden de store elektroniske forudsætninger, og som ikke totalt ruinerer en eller ødelægger ens gode rygte blandt venner bare fordi forstærkeren lyder totalt forrygt ...?

Jeg ved godt jeg endnu en gang har lagt op til debat omkring hvad man fortrækker af lyd - dette er ikke meningen! Mit spørgsmål går blot på et rimeligt overkommeligt begynder-kit.

Mvh Bach.

Til top Vis Bach-Rock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bach-Rock

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 11 August 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Prøv at kig på den konstruktion som TUBA nævner. Den er meget gennemarbejdet og rigtig godt forklaret. Den er nem at gå til og god at blive klog af undervejs.

Husk at ligemeget hvad du vælger så bliver rør og især (gode) udgangstrafoer den stor penge-røver i din konstruktion. Men mindre du gør som Ny Elektronik og bruge normale trafoer og ser hvordan det spænder af - kan jo være det bliver et hit og hvis ikke kan du jo altid skifte dem når der er penge til noget bedre.

God jagt på den rigtige konstruktion.

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 August 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Skal det være kit, så er her 2 muligheder der, hvis hollandsk moms er includeret og kursen er lav, ligger kun lidt over din prisgrænse: Ella og Joplin til henholdsvis €580 og €619

http://basaudio.net/diyhifisupply.htm

Jeg ved ikke om Audio Consult sælger Kit 4 mere, men ellers ligger den vist også i prisklassen.

Inden du overhovedet går igang, skal du stadig vide hvilken type højttaler din kommende forstærker skal trække. Bygger du en SE 45 forstærker yder den kun ca. 2 watt. Bygger du en PP el84 giver den måske 12 watt, er det en PP EL34 er du oppe på måske 40 watt. Folk kunne nok give bedre råd hvis de kendte dine (evt. kommende) højttalere. Måske var det bedste at gå i tænkeboks et stykke tid.
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes