Emne: Benchmark DAC1 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Ikke Slipsefyr: Jeg er desværre ikke priviligeret med en DAP som din - det er blot en PDP2. Jeg har den stadig og er godt tilfreds. Forforstærkeren er skiftet istedet da den tydeligvis var flaskehalsen, og det har også givet en masse forbedring, men jeg overvejer stadig om ikke jeg skal have en DAC-1. Til 980 EUR i Tyskland er det jo ganske overkommeligt. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
|
Jeg har haft en DAC-1 på prøve og syntes at den er fremragende til prisen. Forskellene mellem min nuværende Proceed DAC og Benchmark var svære at detektere da jeg kørte igennem min daværende forforstærker, men da den blev koblet direkte til effekttrinnet skal jeg ellers love for at der skete ting og sager. Det jeg husker bedst var betydelig mere "hul igennem" hvor detaljeringsniveauet og overblik i lydbilledet var klasser over det jeg tidligere havde.
|
|
|
Jeg havde den stik modsatte oplevelse. Når jeg koblede den variable udgang direkte i effekten var der mange detaljer der forsvandt ligesom lydden blev lidt hård at lytte til. Jeg synes helt klart at den faste udgang er klart at foretrække.
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projectorfreak skrev:
Buch skrev:
|
Jeg har haft en DAC-1 på prøve og syntes at den er fremragende til prisen. Forskellene mellem min nuværende Proceed DAC og Benchmark var svære at detektere da jeg kørte igennem min daværende forforstærker, men da den blev koblet direkte til effekttrinnet skal jeg ellers love for at der skete ting og sager. Det jeg husker bedst var betydelig mere "hul igennem" hvor detaljeringsniveauet og overblik i lydbilledet var klasser over det jeg tidligere havde.
|
|
|
Jeg havde den stik modsatte oplevelse. Når jeg koblede den variable udgang direkte i effekten var der mange detaljer der forsvandt ligesom lydden blev lidt hård at lytte til. Jeg synes helt klart at den faste udgang er klart at foretrække.
|
|
|
Hvilket forforstærker anvender du? - den må være god. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
| Buch
Hvilket forforstærker anvender du? - den må være god.
[/QUOTE skrev:
|
Det er en hjemmebygget baseret på en AKSA GK-1 med styreelektronik f |
|
|
Det er en hjemmebygget baseret på en AKSA GK-1 med styreelektronik fra Dantimax. Du kan se den her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30496&P N=2
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
| Tja, så fik jeg opklaret analogdelen, i følge importøren som jeg har mailet til skulle der sidde op amps i den. En gammel kending: NE5532, Kubiks ynglings. |
|
|
En faktor der helt sikkert er ligeså stor: selve DAC'en er en Analog Devices. Jeg havde en gang en Pioneer DV-939 dvd på prøve som også var med Analog Devices DAC, og den spillede.....goddamn godt. Men den var dyr, og nu er den udgået, og nu bruger de kun BurrBrown. (som jo også er fint men...) Ak ak
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
| Tja, så fik jeg opklaret analogdelen, i følge importøren som jeg har mailet til skulle der sidde op amps i den. En gammel kending: NE5532, Kubiks ynglings. |
|
|
En faktor der helt sikkert er ligeså stor: selve DAC'en er en Analog Devices. Jeg havde en gang en Pioneer DV-939 dvd på prøve som også var med Analog Devices DAC, og den spillede.....goddamn godt. Men den var dyr, og nu er den udgået, og nu bruger de kun BurrBrown. (som jo også er fint men...) Ak ak
|
|
|
Ingen tvivl om analog devices kan deres kram, det plejer Burr-Brown nu ogå at kunne. Min egen Proceed anvender også 4 stk Analog devices 1864N-K, en noget ædre svend selfølgelig og 18 bit kun. Men jeg glæder mig til at lægge øre til denne Benchmark om et par dage. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg lyttet på denne lille kanariefætter og lille det skulle jeg da lige hilse og sige at den er, billederne af den snyder godt og grundig, den er mindre end et a4 papir næsten
Nu har jeg ikke lyttet til den på mit eget grej, men som sagt hørt den hos min far, den var tilsluttet en ML38 forforstærker og en electrokompaniet effektbørge (kan ikke lige huske modelnr.) og et sæt Infinity Ren.80 ,altså til dels udstyr jeg kender godt idet det meste engang har været mit .
Jeg må sige at det er en rigtig rigtig god konverter, velopløst som få, meget detaljeret, nærmest analytisk vil jeg sige. Den har et rigtig godt stereoperspektiv, men noget mindre dybdeperskektiv end jeg er er vant til på min proceed, der er med andre ord ikke så højt til loftet syntes jeg umiddelbart. Den er meget fremme i skoene, du får med andre ord smasket det hele lige i flæsket, der er fuld kontrol på det den foretager sig, den er udpræget tøøør, faktisk så tør så hvis man stryger en tændstik så futter hytten sku af tror jeg.
Jeg har meget svært ved at finde nogen konkurent til den overhovedet i det prisleje den ligger i.
Skal jeg så ud at have sådan een?.
Nej, det skal jeg ikke umiddelbart.
Hvorfor skal jeg så ikke det, jo det skal jeg sige jer, min Proceed kan nemlig noget meget væsentligt som den her Benchmark ikke helt mestre trods dens høje kvalitetniveau.
Den får mig ikke til at leve mig ind i musikken på samme måde som min Proceed kan, Proceeden er det jeg vil kalde letflydene og musikalsk, har mere luft omkring de udøvende. Den får mig til at lytte til musikken som en helhed der kommer ind under huden på mig og får de små nakkehår til at rejse sig. Det har Benchmarken ikke fået mig til.
Proceeden mangler ikke detaljer, men de bliver serveret på en hel anden måde, jeg skal lytte efter dem og derved lytte ind til musikken.
Bencmarken servere det hele på et sølvfad, du kan ikke undgå at høre detaljerne og det er på en måde også ret lækkert, men på den anden side også lidt anstrengende hele tiden at skulle forholde sig til dem.
Men alt i alt er Benchmarken et hit til prisen og det fortjener den og den skal nok få sine fans rundt omkring.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Så fik jeg lyttet på denne lille kanariefætter og lille det skulle jeg da lige hilse og sige at den er, billederne af den snyder godt og grundig, den er mindre end et a4 papir næsten
Nu har jeg ikke lyttet til den på mit eget grej, men som sagt hørt den hos min far, den var tilsluttet en ML38 forforstærker og en electrokompaniet effektbørge (kan ikke lige huske modelnr.) og et sæt Infinity Ren.80 ,altså til dels udstyr jeg kender godt idet det meste engang har været mit .
Jeg må sige at det er en rigtig rigtig god konverter, velopløst som få, meget detaljeret, nærmest analytisk vil jeg sige. Den har et rigtig godt stereoperspektiv, men noget mindre dybdeperskektiv end jeg er er vant til på min proceed, der er med andre ord ikke så højt til loftet syntes jeg umiddelbart. Den er meget fremme i skoene, du får med andre ord smasket det hele lige i flæsket, der er fuld kontrol på det den foretager sig, den er udpræget tøøør, faktisk så tør så hvis man stryger en tændstik så futter hytten sku af tror jeg.
Jeg har meget svært ved at finde nogen konkurent til den overhovedet i det prisleje den ligger i.
Hvorfor skal jeg så ikke det, jo det skal jeg sige jer, min Proceed kan nemlig noget meget væsentligt som den her Benchmark ikke helt mestre trods dens høje kvalitetniveau.
Den får mig ikke til at leve mig ind i musikken på samme måde som min Proceed kan, Proceeden er det jeg vil kalde letflydene og musikalsk, har mere luft omkring de udøvende. Den får mig til at lytte til musikken som en helhed der kommer ind under huden på mig og får de små nakkehår til at rejse sig. Det har Benchmarken ikke fået mig til.
Proceeden mangler ikke detaljer, men de bliver serveret på en hel anden måde, jeg skal lytte efter dem og derved lytte ind til musikken.
Bencmarken servere det hele på et sølvfad, du kan ikke undgå at høre detaljerne og det er på en måde også ret lækkert, men på den anden side også lidt anstrengende hele tiden at skulle forholde sig til dem.
Men alt i alt er Benchmarken et hit til prisen og det fortjener den og den skal nok få sine fans rundt omkring.
|
|
|
Hej...
Jeg har ikke selv lyttet til Benchmark Dac'en, men havde en formodning om at den lød nogenlunde som du beskriver det... Men jeg har ingen fordomme! 
Dog undrer jeg mig over at du kan skrive, at den er et "hit til prisen". Ud fra din beskrivelse, bør denne dac være meget, meget billig. Og det er den vel egentlig ikke? Bevares...hvis den kan erhverves for kr. 500,- ville det måske være et hit.
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
|
|
Hej...
Jeg har ikke selv lyttet til Benchmark Dac'en, men havde en formodning om at den lød nogenlunde som du beskriver det... Men jeg har ingen fordomme! 
Dog undrer jeg mig over at du kan skrive, at den er et "hit til prisen". Ud fra din beskrivelse, bør denne dac være meget, meget billig. Og det er den vel egentlig ikke? Bevares...hvis den kan erhverves for kr. 500,- ville det måske være et hit.
Hilsen
Nilau
|
|
|
Hmm...altså den erhverves for under 8000 kroner, også herhjemme, hvis du surfer lidt rundt på nettet , det syntes jeg ikke er dyrt taget i betragtning af at den faktisk formår at hive al information ud der ligger på cd skiven, det har jeg ikke hørt andre i den prisklasse der formår. Om man så kan lide den måde det bliver serveret på er en hel anden sag. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Nilau skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
|
|
Hej...
Hilsen
Nilau
|
|
|
Hmm...altså den erhverves for under 8000 kroner, også herhjemme, hvis du surfer lidt rundt på nettet , det syntes jeg ikke er dyrt taget i betragtning af at den faktisk formår at hive al information ud der ligger på cd skiven, det har jeg ikke hørt andre i den prisklasse der formår. Om man så kan lide den måde det bliver serveret på er en hel anden sag.
|
|
|
Hejsa...
Hvis det bliver serveret på den måde som du beskriver det...er det jo helt ude i skoven. Du kan få dacs som ikke tilbageholder nogen detaljer, men som 'serverer' dem som (en del af) en musikalsk integreret helhed. Hvis jeg lytter til et hifiapparat, hvor man sidder tilbage med fornemmelsen af at have hørt en masse detaljer og ikke meget andet, vil jeg betragte dette apparat som mislykket. Og ikke 500 kroner værd. Hvis en hifi-konstruktør lancerer et produkt hvor kun en enkelt parameter er tilgodeset, vil jeg anse ham for inkompetent.
Med venlig hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Nilau skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
|
|
Hej...
Hilsen
Nilau
|
|
|
Hmm...altså den erhverves for under 8000 kroner, også herhjemme, hvis du surfer lidt rundt på nettet , det syntes jeg ikke er dyrt taget i betragtning af at den faktisk formår at hive al information ud der ligger på cd skiven, det har jeg ikke hørt andre i den prisklasse der formår. Om man så kan lide den måde det bliver serveret på er en hel anden sag.
|
|
|
Hejsa...
Hvis det bliver serveret på den måde som du beskriver det...er det jo helt ude i skoven. Du kan få dacs som ikke tilbageholder nogen detaljer, men som 'serverer' dem som (en del af) en musikalsk integreret helhed. Hvis jeg lytter til et hifiapparat, hvor man sidder tilbage med fornemmelsen af at have hørt en masse detaljer og ikke meget andet, vil jeg betragte dette apparat som mislykket. Og ikke 500 kroner værd. Hvis en hifi-konstruktør lancerer et produkt hvor kun en enkelt parameter er tilgodeset, vil jeg anse ham for inkompetent.
Med venlig hilsen
Nilau
|
|
|
Det kan du da for så vidt da godt have ret i, men man skal lige huske her at der faktisk er tale om et produkt lavet til studiebrug og de lyder for det meste sådan.
Jeg tror faktisk at jeg ville have været ret vild med den for en 10 år siden da jeg selv var aktiv musiker, jeg ville have nydt at høre hver en detalje. I dag står jeg bare et lidt andet sted rent lydmæssigt. Benchmark kan vel bedst sammenlignes lidt med de gamle Sony ES maskiner,de var også ret analytikse anlagte og havde ikke så bredt et perspektiv. Benchmarken er dog noget mere velopløst og dynamisk.
Har man iøvrigt hang til gammel 70ér rock a la Gasolin og i den dur så vil man elske Benchmark Dac1. Iørvrigt er mine oplevelser jo helelr ikke et facit over dens egeskaber,disse egenskaber jeg har hørt vil kunne ændre sig afhængig af det øvrige udstyr.
Sæt Benchmark sammen med en rørslæde og jeg tror der er dømt succes. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projectorfreak skrev:
Buch skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Det kan jeg godt nok ikke genkende, jeg fik min far til at køre den direkte ned i sit effektrin i går og her var lyden klart at foretrække, meget mere hul igennem og bedre sammenhæng i musikken og flere detaljer og frem for alt noget mere luft mellem de udøvende., så hvad der gået galt i dit tilfælde skal jeg ikke kunne sige, de må ganske enkelt ikke have passet sammen.
En ting er sikkert, endnu en gang er Ml 38 smidt på porten. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den modifikation skulle jo gøre underværker, men prisen er så lige dobbelt op. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
| Ja, den modifikation skulle jo gøre underværker, men prisen er så lige dobbelt op. |
|
|
Underværker ? i hvilken retning mon, altså faktisk spiller den lille tændstiksæske særdeles godt, især hvis man køre den dirkekte ned i sit effektrin.
Nuvist, den er tør og lettere analytisk, men den er godt nok velopløst. Er det det man ikke kan lide mon, er den faktisk for ren og tydelig?
Jeg finder det i hvet fald helt unødvendigt med at begynde at modificere i den. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra en anden tråd.:
Hej Slips,
Bechmark'en er god, men apolloen har væsentlig mere engagement i mine ører. Derudover forstår jeg ikke hvorfor du vil tvinge lyden igennem et billigt potmeter og en flok opamps i stedet for at køre igennem en god forforstærker?!?
Slips: Tja , det har været diskuteret meget herinde, faktum for mit vedkommende er at både med denne Bechmark og min egen Proceed dap, der lyder de væsenligt bedre direkte ned i de effektrin min far og jeg har til rådighed og at En ML38 nu er blevet smidt på porten to gange nu. Du kan godt snakke om bilige op-amps og portmetre, jeg kunne jo så snakke om en ektra lang signalvej og ektra signal kabel som alt andet lige skal give en form for tab.
I mit eget tilfælde med ML38, hvorfor køre en Proceed Dap igennem dobbelt så mange op amps.?????
Min oplevelse var helt klart at lyden fik et løft, når jeg brugte den faste udgang og min forforstærker frem for direkte i effekten.
Squeezebox'en http://www.slimdevices.com er en lille dims til at sætte på dit netværk, så du kan spillle musik fra en server - rigtig smart og som drev fungerer den ret godt. Jeg kunne i hvert fald ikke høre den store forskel på om jeg brugte den eller en Primare CD31 som drev.
Noget helt andet er, at min oplevelse med Benchmarken var, at den er ekstremt afhængig af kvaliteten af dit digikabel. Jeg prøvede med et billigt VDH Digi-Coupler. Det lød lige som Lisa Ekdahl havde en stor kartoffel i munden når hun sang... Så prøvede jeg med et Stereovox kabel, der virkelig løftede lyden dramatisk. Jeg ved ikke hvorfor, det er jo da kun et taller og nuller men...
Slips: Normalvis er der forskel på digital kabler, når jeg skriver at Benchmarken er ligeglad med kalber er det på bagrund af det man har skrevet i high fidelity hvor man ikke kunne høre forskel.
Nå det her indlæg burde vel næsten have været i Dac1 tråden __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Slips,
Du har ret i, at ekstra signalkabler ikke gør noget godt for lyden, så det kommer nok meget an på komponenterne. Med min GamuT, blev lyden hård og spids og jeg syntes generelt lyden tabte noget når den kom direkte i forstærkeren. Min forforstærker indtroducere selvfølgelig lidt farvning af lyden pga. rørerne (tilgengæld er der ingen opamps ...), men sådan kan jeg nu en gang godt lide det, så diskutionen er nok også meget afhængig af præferancer.
Omkring indvirkningen af digikabler var jeg selv meget overrasket. Jeg havde ikke forventet der var nogen forskel overhovedet. Da jeg testede startede jeg med de gode kabler, hvorefter jeg flyttede lidt rundt på tingene satte VDH kablet på og gik til frokost. Da jeg kom tilbage var der noget helt galt med lyden og jeg brugte en krig på at finde ud af hvad der var galt indtil jeg kom i tanke om digi kablet. Da jeg skiftede tilbage igen faldt lyden på plads. Jeg går normalt ikke ret meget op i kabler, så jeg var meget overrasket...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projectorfreak skrev:
|
Hej Slips,
Du har ret i, at ekstra signalkabler ikke gør noget godt for lyden, så det kommer nok meget an på komponenterne. Med min GamuT, blev lyden hård og spids og jeg syntes generelt lyden tabte noget når den kom direkte i forstærkeren. Min forforstærker indtroducere selvfølgelig lidt farvning af lyden pga. rørerne (tilgengæld er der ingen opamps ...), men sådan kan jeg nu en gang godt lide det, så diskutionen er nok også meget afhængig af præferancer.
Omkring indvirkningen af digikabler var jeg selv meget overrasket. Jeg havde ikke forventet der var nogen forskel overhovedet. Da jeg testede startede jeg med de gode kabler, hvorefter jeg flyttede lidt rundt på tingene satte VDH kablet på og gik til frokost. Da jeg kom tilbage var der noget helt galt med lyden og jeg brugte en krig på at finde ud af hvad der var galt indtil jeg kom i tanke om digi kablet. Da jeg skiftede tilbage igen faldt lyden på plads. Jeg går normalt ikke ret meget op i kabler, så jeg var meget overrasket...
|
|
|
Jamen smag og behag er jo heldigvis så forskeligt og det er jo iøvrigt sjovt som vi alle oplever tingene forskeligt. Jeg har sikkert nogle andre præferencer idet jeg har været musiker og været vandt til at lytte på studigrej, så måske derfor der er nogle ting ved den Benchmark jeg godt kan lide. Hvis man som dig har vænnet sig til rørlyd, så kan jeg forestå at man ikke kan lide lyden af den, det er jo nærmest to modpoler der mødes. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja , der er noget over den lille kasse der gør den lidt svær at komme uden om. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|