| Forfatter |
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Japer skrev:
|
Man kan jo få den frygtelige ide at ikke ret mange plader er mixet med deres produkter af de plader vi har stående i samlingen lige nu. Og lyder den nu så rent og uden farver som det lyder til at den gør så vil mange cd´ere måske ikke lyde helt som tiltænkt af dem der mixede pladen.
Så er der lige hvad der er mest korrrekt af det, og til sidst hvad lyder bedst ?
|
|
|
Et par go'e spørgsmål, Japer! 
Jeg mener at ha' set skrevet, om Benchmark'en, at den lyder korrekt. Men lyder den godt? Dét er der (så vidt jeg husker) ingen der har påstået...
Og hvad dækker begrebet "korrekt" egentlig over?
Hilsen
Niels L.
|
|
|
Korrekt i den her sammenhæng er vel det samme som "rigtigt". At foholde sig korrekt til kildematerialet . For at bedømme det kræver det at man har nogle indspilninger man har været med til at producere elller optage selv med grej og mikrofoner man kender til bunds.Ellers kan man ikke bedømme den slags og bør nok i stedet konsentrere sig om at købe noget man bare kan lide lyden fra.
Bent smart tilhøre iøvrigt den mere korrekte del af apperat skalaen,det kan man enten lide eller ikke lide. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu fået mulighed for at prøve DAC1 hjemme, og efter at have nærlæst testen i HF, har jeg et par spørgsmål til jer der har haft fornøjelsen af dette: HF skriver (som jeg læser det) at DAC1s lyd er helt "ens" uanset hvilket kabel der benyttes - oplever I også dette? Jeg har aldrig været i nærheden af et digitalkabel, og kender derfor INTET til div. krav til samme. Her og nu skal jeg bare tjekke om DAC1 er noget for mig - har I et bud på et godt kabel? Teoretisk burde der jo ikke være forskel på et digitalt kabel: 0 og 1 taller bevæger sig vel ensartet i en given leder, eller? 
På forhånd tak 
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Nilau skrev:
Japer skrev:
|
Man kan jo få den frygtelige ide at ikke ret mange plader er mixet med deres produkter af de plader vi har stående i samlingen lige nu. Og lyder den nu så rent og uden farver som det lyder til at den gør så vil mange cd´ere måske ikke lyde helt som tiltænkt af dem der mixede pladen.
Så er der lige hvad der er mest korrrekt af det, og til sidst hvad lyder bedst ?
|
|
|
Et par go'e spørgsmål, Japer! 
Jeg mener at ha' set skrevet, om Benchmark'en, at den lyder korrekt. Men lyder den godt? Dét er der (så vidt jeg husker) ingen der har påstået...
Og hvad dækker begrebet "korrekt" egentlig over?
Hilsen
Niels L.
|
|
|
Korrekt i den her sammenhæng er vel det samme som "rigtigt". At foholde sig korrekt til kildematerialet . For at bedømme det kræver det at man har nogle indspilninger man har været med til at producere elller optage selv med grej og mikrofoner man kender til bunds.Ellers kan man ikke bedømme den slags og bør nok i stedet konsentrere sig om at købe noget man bare kan lide lyden fra.
Bent smart tilhøre iøvrigt den mere korrekte del af apperat skalaen,det kan man enten lide eller ikke lide.
|
|
|
Ang. DAC1s "korrekthed" el. "neutralitet", så skriver HF (hvis de har ret) at det vil være meget uretfærdig at klandre DAC1 for nettop dette - og dét må jeg give HF ret i, da den ufarvede gengivelse må være det bedste udgangspunkt for god/realistisk lyd = hifi (naturtro lydgengivelse). Ellers må man jo vende skytset mod producenterne - eller sågar musikerne for at rette op på den "dårlige" lyd...
Det kunne være at det skal lyde sådan - men nogle VIL bare ikke acceptere denne lyd (så er det godt at der findes VA højttalere & div. rørgrej, mv.) 
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
|
Jeg har nu fået mulighed for at prøve DAC1 hjemme, og efter at have nærlæst testen i HF, har jeg et par spørgsmål til jer der har haft fornøjelsen af dette: HF skriver (som jeg læser det) at DAC1s lyd er helt "ens" uanset hvilket kabel der benyttes - oplever I også dette? Jeg har aldrig været i nærheden af et digitalkabel, og kender derfor INTET til div. krav til samme. Her og nu skal jeg bare tjekke om DAC1 er noget for mig - har I et bud på et godt kabel? Teoretisk burde der jo ikke være forskel på et digitalt kabel: 0 og 1 taller bevæger sig vel ensartet i en given leder, eller? 
På forhånd tak 
|
|
|
Hej...
Det er min erfaring at der er lige så store lydmæssige forskelle på digitalkabler som der er på signalkabler. Det 'burde' der måske ikke være...men sådan er det!
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Go4it skrev:
|
På forhånd tak 
|
|
|
Hej...
Det er min erfaring at der er lige så store lydmæssige forskelle på digitalkabler som der er på signalkabler. Det 'burde' der måske ikke være...men sådan er det!
Hilsen
Nilau |
|
|
OK, nogle forslag?
|
| Til top |
|
| |
Morten Fog Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hej...
Hilsen
Nilau
|
|
|
Også på DAC1? eller snakker du generalt? For hvis DAC1 gør som de skriver den burde, skulle det jo netto ikke have noget og sige på denne dac, da den læser det hele ind i en buffer og derefter tager det ud derfra, med dens egen clock. Så den jitter der opstår i digi-kablet skulle gerne forsvinde i bufferen.
Om det så virker ved jeg intet om, men det kan i teorien lade sig gøre. Og ved også, at det er blevet lavet, så det kan lade sig gøre.
Nogle er jer der har den eller har hørt den der vil udtale sig om dette? __________________ mvh Morten Fog
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da sige lidt om det. DAC1 er følsom for kabler ligesom andre DACs, jeg har ikke kunnet konstatere at den opfører sig mere imunt for variationer i digikabler end andre DACs gør.
DAC1 er efter min opfatelse en fin DAC, som dog har sine karakteristika. Om den lige passer ind, bør komme an på en prøve. Lyden afspejler det typiske for Analog Devices komponenter.
|
| Til top |
|
| |
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er meget stor forskel på digitalkablerne til DAC 1.
Jeg har bl.a. prøvet med noget Stereovox HDXV og VDH digi-coupler, og de spillede som nat og dag - læs VDH kablet fungerede meget dårligt.
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Hej...
Hilsen
Nilau
[/QUOTE]
Der vil også være, selvom der er flere der er af den opfattelse at det "bare" er 1´er og nuller det kører i kablet, så er det et HF signal og det kan sammenlignes lidt med et antennesignal. Og der er altså forskel på hvordan man "transporterer" et HF signal. Uanset om det er digitalt eller analogt.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen H Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Er der nogle der har erfaringer med at anvende Benchmark dac 1 på Martin Logan højt. kender intet til denne dac andet end hvad der kan læses herinde og andre steder, anvender pt. preamp fra NLE som også er ret neutral og kan godt lide denne lyd.
mit legetøj:
Martin Logan Odyssey
TRIGON M50 mono
Preamp NLE12
CD Luxman D-600s
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg hørt DAC1 - hjemme! Den er faktisk rigtig god. Hele lydområdet fremstår ultra præcist/rent, med det resultat at detaljerne, dynamikken og transparensen opleves meget bedre end før: det gav mig gåsehud flere gange... Nogle blæsere (bla. trompet) kan lyde skinger og ubehageligt - men DAC1 får instrumentet til at lyde som det gør i virkeligheden, og bestemt ikke ubehageligt. Dette gælder også de svære "S"lyde fra visse sangere. Violiner lyder bare så man får tårer i øjene (og der skal noget til). Den giver en forførende realisme i opera, hvor bla. akustikken opleves "næsten som at være der selv". Sangere lyder nu helt "naturlige", man tænker "ja, selvfølgelig, sådan skal det lyde" - og det er egentligt mit generelle indtryk af DAC1: den leverer musikken 100% intakt fra CD mediet (så godt som dét nu kan være). Jeg brugte DAC1 som pre - og til prisen på ca. 10.000,- er denne DAC rigtig god: man får meget ekstra vellyd for pengene! Om jeg skal have den? Ja, hvis jeg beholder mit nuværende set up - men det kan hurtigt ændre sig...
|
| Til top |
|
| |